Hitte en afkoeling

Het is dat je het nu vraagt...................... :9

Nu niet meer.
Ik heb ca 12jr geleden de fiets aan de wilgen gehangen.
De Tour zou ik toch nooit meer kunnen winnen, dus ben ik op de motor gestapt. (dat meldde ik al jaren eerder)
De racefiets en ATB staan nu met zachte banden, lang niet meer mee gereden.

In verleden wel heel veel gefietst.
Bijv dagrit 180km door de Alpen, of Parijs-Roubaix 250km (en vooraf aansluitend 180km naar startpunt)
Corsica heb ik van alle kanten rondgefietst maar ook kris-kras Pyreneeën. Of een dagtoer rondje Elba.
Hier in NL was een rit van 150-200km+ in het weekend heel gewoon. Maar ook een rondje IJsselmeer van 370km.
Vaak genoeg als ik cols fietste dat ik zelfde motorrijders meermaals tegenkwam. (die stonden natuurlijk wel langer te ouwehoeren)
Ik denk dat ik de meeste geteerde Alpencols wel heb gedaan op de fiets.
Alle jaren met de motor ben ik iig nauwelijks onbekende Alpen-cols tegen gekomen. (ja, ik bedenk me nu de col de Turini)

Een enkele keer hoor je hier op MF piepen over zitpijn door lange afstand op de motor.
Waar hebben we het dan over? Vroegâh reed ik soms meer km's op de fiets.
Dat is er wel van overgebleven. Op de motor, zoals vorige maand uit Roemenië, is dagrit 1500km geen enkel probleem.
 
Ik kom nu nog wel eens op plekken, waarvan ik me herinner dat ik daar ooit best 'aan de bak' moest omdat het zo steil is.
Of je was al helemaal 'uitgewoond' en dan moest je toch nog een col over terug naar de camping.
Je beseft dan dat een col oprijden met de motor geen fuck voorstelt.
 
Laatst bewerkt:
Toevallig vorige week op marktplaats een richa doorwaaijas en zomerhandschoenen gekocht. Dit ivm een idee om volgend jaar zomer door de Spaanse Pyreneeën te rijden en banderas reales te bezoeken. Ik heb dan ca 14 dagen!!
Afgelopen augustus met hittegolf op de peage richting huis gereden. Soms een flesje water maar leeggegoten in mijn nek, dan werd mijn t shirt lekker nat en afkoeling. Ik wilde in eerste instantie wel naar huis in 1 ruk (vanaf Barcelonette) maar vanwege de hitte maar de tent neergezet nabij Epinal motorcamping. Hitte kost je simpelweg meer energie en fitheid. (Soms een deel gloednieuw asfalt, pffffff merk je direct!)
 
Als ik op motorvakantie ga, dan ga ik toch met gewoon jack en laat doorwaai thuis.
Vorige maand met rit naar Z. Frankrijk reed ik 's nachts en toen was het best fris. Gelukkig had ik het gewone jack aan.
Toch ben ik met een sweater onder de jas hele stukken achter een vrachtwagen blijven hangen ivm de KOU!!

Wat heel goed werkt als het dan toch heel heet is en je hebt je gewone jack aan, dat is open ritsen.
Ik zet de rits open tot ongeveer de navel. De wind blaast het jack helemaal op en dat geeft prima verkoeling.
Dat werkte zelfs goed boven 40'C op Sardinië.

Andersom, ga je met doorwaaijas op vakkantie, dan neem iig je regenjack mee, om evt koude wind buiten te houden.
(en het helpt natuurlijk ook tegen regen)
 
Ik heb onder mijn doorwaaijas in de frisse maanden een windstopper eronder, niet voor de lange ritten zegmaar een paar uurtjes.
 
Typisch, temperatuur omlaag,animo voor topic weg :+
Ga mijn winterpak alvast uit de mottenballen halen :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan