Hobbyist met testbank in noord-NL?

Status
Niet open voor verdere reacties.

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.140
8.267
Assen
Hoi mensen,
na het inrijden wil ik qua tuning en afstellen de laatste hand aan mijn 'opgevoerde' jawa type 559 leggen..

Omdat ik na jaren 4takt en diesel rijden niet super zeker ben van het eenvoudige 2takt afstelwerk en de exacte(zo ben ik dan ook wel weer) hoofdsproeiermaat te vinden, vroeg ik me af of er iemand in de buurt is met een testbank die er wel de humor van in ziet om er een 'opgevoerde' jawa 1 pitter op te zetten..

Juist omdat deze motor nog een ijzeren cylinder heeft, lijkt het me goed zo af te stellen dat hij boven in i.i.g niet te arm staat..

Ik heb div. sproeiers, geen sproeierboortjes..
 
Laatst bewerkt:
Een 2 takt hebben ze liever niet op de testbank, alle sensoren vervuilen en goed meten doen ze ook niet. Gewoon ouderwets rijden en bougie kijken.

Zo ben ik jaren geleden ook naar de testbank van Motorxtra gereden.
Hij mocht er nog wel even op voor de vorm, echt zin had het niet werd verteld, op de bank ging de motor ineens op hol slaan en moest via een noodgreep gestopt worden.

Zot ging daarna gewoon een stuk een stuk op de openbare weg rijden voor de afstelling.
Zoals eigenlijk ook van te voren medegedeeld was. :)
 
Laatst bewerkt:
Een 2 takt hebben ze liever niet op de testbank, alle sensoren vervuilen en goed meten doen ze ook niet. Gewoon ouderwets rijden en bougie kijken.

Zo ben ik jaren geleden ook naar de testbank van Motorxtra gereden.
Hij mocht er nog wel even op voor de vorm, echt zin had het niet werd verteld, op de bank ging de motor ineens op hol slaan en moest via een noodgreep gestopt worden.

Zot ging daarna gewoon een stuk een stuk op de openbare weg rijden voor de afstelling.
Zoals eigenlijk ook van te voren medegedeeld was. :)


vroeger had ik in de carburateur van de kreidler een verstelbare sproeier, die werd tijdens het rijden afgesteld.
misschien is er voor een Jawa ook zoiets te krijgen is.
 
Een 2takt is nooit precies af te stellen want de buiten temperatuur en de luchtvochtigheid hebben een behoorlijk grote invloed op de afstelling.

Makkelijkste manier is een lang recht stuk weg opzoeken en dat ding een stuk volgas laten janken en dan in 1x koppeling in, gas dicht en contact uit zodat de motor meteen af slaat. Dan de motorfiets tot stilstand brengen en de bougie eruit draaien en op kleur controleren. Hoe die er precies uit moet zien daar zijn op internet voldoende voorbeelden van te vinden.
Maar over het algemeen moet de bougie er licht koffiebruin uit zien. Wordt hij donkerbruin/zwart dan te rijk en wordt hij grijs/wit dan te arm.
 
Den kritischen lezer zal zich afvragen wat het probleem is met een simpele 2takt, gezien deze doorgaans toch erg direct reageren op mengselverandering?
Welnu, ik zal het uitleggen..;

De motor is van 250cc naar 300cc opgeboord. de std. 26 mm carb uit '67 is vervangen voor een 28mm carb uit ca 1994, waar hij veel fijner op loopt. Het gat van de inlaatpoort is ook 28mm.

Na het inrijden haalt de motor de top van de 'orginele' 250 niet eens, terwijl dit type juist er om bekend staat deze vlot te halen..
Bij navraag bij de mensen die het uitboren hebben gedaan, rijden ze daar alle zonder luchtfilterdeksel, en aangepaste hoofdsproeier..
Welke maat en welk soort carburateur heb ik helaas niet kunnen vernemen..

Dus;
Deksel er af, 78 i.p.v de 73 sproeier..; loopt onderin en in midden erg goed, vanaf 80km/h en een kwart gas over, puf er uit..

84 sproeier er in - houd de naald in het midden- geen verschil? Ook niet in bougiekleur; donkere buitenrand en wit/grijze electroden.. ik zie deze liever wat donkerder..

Dus.. met slapende honden zoek je geen spijkers op laag water, een 92 sproeier er in.. denkende dat hij hiermee vast te rijk loopt.. weder geen verschil!! bougiekleur idem!@
Geen valse lucht..

\Vandaar mijn testbankvraag..
 
Den kritischen lezer zal zich afvragen wat het probleem is met een simpele 2takt, gezien deze doorgaans toch erg direct reageren op mengselverandering?
Welnu, ik zal het uitleggen..;

De motor is van 250cc naar 300cc opgeboord. de std. 26 mm carb uit '67 is vervangen voor een 28mm carb uit ca 1994, waar hij veel fijner op loopt. Het gat van de inlaatpoort is ook 28mm.

Na het inrijden haalt de motor de top van de 'orginele' 250 niet eens, terwijl dit type juist er om bekend staat deze vlot te halen..
Bij navraag bij de mensen die het uitboren hebben gedaan, rijden ze daar alle zonder luchtfilterdeksel, en aangepaste hoofdsproeier..
Welke maat en welk soort carburateur heb ik helaas niet kunnen vernemen..

Dus;
Deksel er af, 78 i.p.v de 73 sproeier..; loopt onderin en in midden erg goed, vanaf 80km/h en een kwart gas over, puf er uit..

84 sproeier er in - houd de naald in het midden- geen verschil? Ook niet in bougiekleur; donkere buitenrand en wit/grijze electroden.. ik zie deze liever wat donkerder..

Dus.. met slapende honden zoek je geen spijkers op laag water, een 92 sproeier er in.. denkende dat hij hiermee vast te rijk loopt.. weder geen verschil!! bougiekleur idem!@
Geen valse lucht..

\Vandaar mijn testbankvraag..

Juiste bougie erin? Wit/grijs is dat hij te heet word dacht ik.
Probeer anders even een flink grotere sproeier :Y

Bij mijn brommer had ik toendertijd ook de cilinder laten bewerken, ging ik van sproeier 135 naar sproeier 180 voor hij weer op temperatuur bleef :X
 
Denk dat je met de sproeier nog veel groter moet want als je het luchtfilter deksel er af heb dan zuigt hij veel meer lucht aan. En dan ook nog eens 20% meer cilinderinhoud dat helpt dan ook niet mee zeg maar.

Wat je zou kunnen proberen is de grootste sproeier er in en dan de luchtinlaat wat kleiner maken zodat de motor minder lucht krijgt en meer brandstof.
Wil hij dan wel verder als 3/4 gas lopen dan weet je dus dat hij nog steeds te arm staat.
Wat eigenlijk ook wel blijkt uit de witte bougiekern
 
Denk dat je met de sproeier nog veel groter moet want als je het luchtfilter deksel er af heb dan zuigt hij veel meer lucht aan. En dan ook nog eens 20% meer cilinderinhoud dat helpt dan ook niet mee zeg maar.

Wat je zou kunnen proberen is de grootste sproeier er in en dan de luchtinlaat wat kleiner maken zodat de motor minder lucht krijgt en meer brandstof.
Wil hij dan wel verder als 3/4 gas lopen dan weet je dus dat hij nog steeds te arm staat.
Wat eigenlijk ook wel blijkt uit de witte bougiekern

Cilinderinhoud compenseert hij grotendeels wel doordat hij meer lucht aanzuigt :Y
(Wet van Bernoulli)
 
Luchtinlaat dus niet achter de carb kleiner maken maar of in het luchtfilterhuis, aanzuigbuis of even een plakbandje over de luchtinlaatkelk van de carb. Dus feitelijk de de luchttoevoer smoren.
 
Hmm het vreemde is dat er vanaf 78 naar 92 dus helemaal geen verschil te merken is.. en inderdaad het laatste stukje dat hij net niet wil..
Als hij echt/veel te arm zou staan zou hij ook niet zo goed in het midden trekken lijkt me..
Goed, het is een lange-slag 2 takt.. misschien is de timing zo dat't niet verder wil en ik te veel verwacht, maar dat wil ik dan wel zeker weten en de juisten hoofdsproeier/afstelling hebben..
En ja, de voorgeschreven vonkenplug zit er in.. ;)
 
En voor de gein eens uitrekenen hoeveel extra lucht dat is met 50cc extra cilinder inhoud bij 6Ktpm.
6000 x 50= 30.000cc ongeveer per minuut oftewel 30ltr lucht dus daar moet ongeveer 2,5ltr extra benzine per minuut bij.
Berekening klopt niet helemaal want het heeft ook te maken met massa traagheid, spoelverliezen en of je een expansie uitlaat hebt want die helpt als hij goed berekend is ook met de aanzuigvolumes.
 
En de eerste 3/4 van de gasopening tellen de stationair sproeier en de naaldvorm en naaldbuis doorlaat nog mee maar na 3/4 gas dan telt eigenlijk alleen de hoofdsproeier mee dus ja hij kan tot 3/4 redelijk goed lopen en vlot optrekken maar daarboven gaat dan het vuur onder de kroketten uit zeg maar.
 
En de eerste 3/4 van de gasopening tellen de stationair sproeier en de naaldvorm en naaldbuis doorlaat nog mee maar na 3/4 gas dan telt eigenlijk alleen de hoofdsproeier mee dus ja hij kan tot 3/4 redelijk goed lopen en vlot optrekken maar daarboven gaat dan het vuur onder de kroketten uit zeg maar.

Dit snap ik..eigenlijk zou hij een aparte vollastsproeier hebben.. wageffe, die heeft hij, de powerjet.. :$
Hmmm blijft vreemd..
het gat tussen deellast en vollast bedoel ik, dat lijkt nu echt heel extreem.. Normaal is de vorm van de naald er zo op gemaakt dat dit vloeiender loopt..
 
Bij de juiste sproeierbezetting en afstelling is dat ook zo maar als de basis niet klopt dan werkt het niet zoals het zou moeten werken.
En een powerjet is alleen maar extra he en niet in plaats van. Dus hoofdsproeier en powerjet sproeiermaat bepalen samen de mengselverhouding.
Vlotternivo wel hoog genoeg en wel voldoende brandstof toevoer vanuit de tank?

En veel te arm is nog niet zo'n probleem want dan smoort hij gewoon maar net ff te arm dan wordt het allemaal heel erg heet met alle gevolgen van dien.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan