Hoe lang gaat een motor scooter mee?

Peugeot Speedfight 100cc, derde vervangingszuiger erin bij 10.000 kilometer. O-)

Yamaha Majesty 250, met 19.000 gekocht en in 5 maanden 17.000 bijgezet.
Geen druppel olieverbruik, wel iedere maand (3.000 is de termijn) een liter olie verversen. :+
Schokbrekers waren wel versleten, bekend zwak punt bij deze scoot. :)
Werd alleen gek van iedere dag snelweg met dit ding, dus maar verkocht.
Was wel idioot zuinig (hield geld over van de reiskostenvergoeding) en betrouwbaar. :}
 
Laatst bewerkt:
Mijn ritjes zijn zelden minder dan 20 km (dan pak ik de fiets) en de eerste 5 a 10 km blijf ik onder 5000 tpm en rijd ik hooguit half gas (lekker met de auto's meetuffen). Aan warmdraaien doe ik niet (energieverspilling en vervelend voor omwonenden). Een officiële Hondadealer zei me dat de SW die zo wordt gebruikt echt niet elke 6000 km een servicebeurt c.q. oliewissel hoeft. Hij raadde aan elke 12.000 km langs te komen voor een beurt of in ieder geval jaarlijks.
 
Laatst bewerkt:
Uiteindelijk draai jij hem ook warm, maar dan op een andere manier. Hmmm.... Ik zal toch eens wat meer aandacht gaan besteden aan warmdraaien. Ik rijd de eerste paar minuten rustig, maar daarna als het uitkomt of nodig is, vol gas! Misschien toch maar eens wat langer rustig warmdraaien?
 
Ik denk zelf ook dat het z.g. onderhoudsinterval mede ingegeven word door het gebruik van wat men verwacht van motoren en dat is meestal dan toch voor plezier, rij je meer en dan bedoel ik vrijwel dagelijks dan zal iets minder geen kwaad kunnen naar mijn idee...
 
Ik ga over een week of 4 weer naar Azie en daar in de buurt van mijn 2e huis rijd iedereen of motorscooters rond met een inhoud van 50 - 200 cc.

Kilometerstanden van 100.000 zijn geen unicum
 
Beetje late reactie, maar toch ff.....

Het is natuurlijk wel zo, dat ze in Azië een warm klimaat hebben, waardoor de afwisseling van de elementen minder groot zijn. Dus rijden in regen (water) en rijden met kou wat ook enig nadelige invloed heeft op je motorblok als je niet rustig in rijdt. En de pekel waar je niet doorheen hoeft.

Ik denk dat dit wel een goed argument is van mij, maar ik denk dat het zeker ook zo is dat in Nederland al snel word gezegd dat een motor/ scooter "OP" is. Wij willen niet op een brik rijden en de dealer wilt verkopen.
Daarom rijden in warme landen meer oude of scooters met een hoge stand. Maar goed... het kan dus wel!
 
Beetje late reactie, maar toch ff.....

Het is natuurlijk wel zo, dat ze in Azië een warm klimaat hebben, waardoor de afwisseling van de elementen minder groot zijn. Dus rijden in regen (water) en rijden met kou wat ook enig nadelige invloed heeft op je motorblok als je niet rustig in rijdt. En de pekel waar je niet doorheen hoeft.

Ik denk dat dit wel een goed argument is van mij, maar ik denk dat het zeker ook zo is dat in Nederland al snel word gezegd dat een motor/ scooter "OP" is. Wij willen niet op een brik rijden en de dealer wilt verkopen.
Daarom rijden in warme landen meer oude of scooters met een hoge stand. Maar goed... het kan dus wel!

Los van de weersinvloeden denk ik dat ook door het lage gemiddelde jaarsalaris veel mensen in Azie niet anders dan een (in onze ogen goedkope) motor/Cub-achtige, met behulp van een lening, kunnen aan schaffen en deze veelvuldig laten reviseren (op de hoek van iedere straat) bij gebrek aan financiele middelen in plaats van een nieuwe aan te schaffen. Materiaal is daar duurder dan het arbeidsloon.
Hier in west europa is het voor mij, na een rekensommetje op de achterkant van een bierviltje, vaak beter om de motor/scooter in te ruilen voordat er een grotebeurt met banden aan komt. Niet omdat de spullen zo duur zijn, maar juist het arbeidsloon.
 
Laatst bewerkt:
Hier in west europa is het voor mij, na een rekensommetje op de achterkant van een bierviltje, vaak beter om de motor/scooter in te ruilen voordat er een grotebeurt met banden aan komt. Niet omdat de spullen zo duur zijn, maar juist het arbeidsloon.

Dat lijkt me toch wel heel vlug? :?

Wetende dat een achterband het na 8000 km wel heeft gehad, zelfs een Michelin.
Met een voorband doe je wat langer en dan is het weer tijd voor de grote beurt.
Volgens mijn rekensommetje zou ik dan om de 5 maanden aan een nieuwe scooter toe zijn?
Zelf zou ik dat wel fijn vinden. :Y Maar volgens mij niet echt realistisch.
Ik denk dat een motor/scooter wel iets langer meegaat?
En ik prijs mezelf gelukkig dat men bij ons al de kosten kan inbrengen in de belastingen.
Anders zou dit wel een heel dure hobby zijn. :/
 
Hier in west europa is het voor mij, na een rekensommetje op de achterkant van een bierviltje, vaak beter om de motor/scooter in te ruilen voordat er een grotebeurt met banden aan komt. Niet omdat de spullen zo duur zijn, maar juist het arbeidsloon.

______________________________________________________________________
:? Uhmmm..... beetje vreemde beredenering? Ik mag hopen dat je dan in ieder geval een aantal jaren op je fiets hebt gezeten en dan dit argument gebruikt van het inruilen voor een grote beurt met nieuwe banden?

Ik ga ervan uit dat je dit bedoelt. Ander's kan je ieder jaar of ik mag toch aanemen iedere twee jaar een nieuw voertuig aanschaffen :$
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik een beetje onvolledig was. Mijn vorige motor (bandit), daar schreef ik qua inruilen 2500 euri op af in 2 jaar. Er zat na 10.000 km een nieuwe voor- en achterband, een kettingset en een 12000 km beurt (groot) aan te komen.
Set banden ongeveer 350 euri
kettingset 200 euri
beurt en arbeidsloon ongeveer 300 euri
Dat maakt grof gezegd 8 a 900 euro aftikken. Ik trek dat van de 2500 afschrijving af wat ik bezuinig als ik een andere fiets aanschaf. In mijn geval kies ik dan liever voor een verse motor/scooter. dat werd een sh 300 en kon na prettig onderhandelen 1600 euri bijbetalen. In mijn beleving ben ik liever 1600 euri kwijt voor een nieuwe dan 900 euri betalen voor een beurt aan de ouwe fiets.

Afgaande op de geringere slijtage van een scoot zal ik ergens rond de 18 a 20.000 kilometer (3 jaar( voor flinke kosten komen te staan: voor/achterbandje, riem + vario en klepjes stellen. Als het inruilbedrag (afschrijving) tegen gaat vallen is waarschijnlijk doorrijden slimmer. Maar als ik 50% inruilwaarde heb, schrijf ik 1000 euro per jaar af, trek daar deze grote kostenpost (ik verwacht 600 euro = 200 per jaar) weer vanaf.

Als het bovenstaande niet helemaal waterdicht is, dan kan ik mij nog altijd beroepen dat het dan het juiste moment is voor de aanschaf van een nieuw speeltje. ;)
 
Laatst bewerkt:
@Jansovic

Uhmm. ja ja???
Persoonlijk is het "oprijden" van iets (dit geval scooter) altijd goedkoper. Alleen krijg je heel veel pech ineens na een "x" -aantal jaren dan zou je moeten afwegen of het je nog loont het te repareren. Heb je voor 800 euro onkosten en is je scooter niet meer dan 600 euro dagwaarde, dan is het het afwegen waard natuurlijk.

Maar goed, je argument over een nieuw speeltje is natuurlijk niet te weerleggen. Kun je het betalen is een nieuw speeltje altijd eruuuugggg leuk daar heb je een punt! :9
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik een beetje onvolledig was. Mijn vorige motor (bandit), daar schreef ik qua inruilen 2500 euri op af in 2 jaar. Er zat na 10.000 km een nieuwe voor- en achterband, een kettingset en een 12000 km beurt (groot) aan te komen.
Set banden ongeveer 350 euri
kettingset 200 euri
beurt en arbeidsloon ongeveer 300 euri
Dat maakt grof gezegd 8 a 900 euro aftikken. Ik trek dat van de 2500 afschrijving af wat ik bezuinig als ik een andere fiets aanschaf. In mijn geval kies ik dan liever voor een verse motor/scooter. dat werd een sh 300 en kon na prettig onderhandelen 1600 euri bijbetalen. In mijn beleving ben ik liever 1600 euri kwijt voor een nieuwe dan 900 euri betalen voor een beurt aan de ouwe fiets.

Afgaande op de geringere slijtage van een scoot zal ik ergens rond de 18 a 20.000 kilometer (3 jaar( voor flinke kosten komen te staan: voor/achterbandje, riem + vario en klepjes stellen. Als het inruilbedrag (afschrijving) tegen gaat vallen is waarschijnlijk doorrijden slimmer. Maar als ik 50% inruilwaarde heb, schrijf ik 1000 euro per jaar af, trek daar deze grote kostenpost (ik verwacht 600 euro = 200 per jaar) weer vanaf.

Als het bovenstaande niet helemaal waterdicht is, dan kan ik mij nog altijd beroepen dat het dan het juiste moment is voor de aanschaf van een nieuw speeltje. ;)

Ergens kan ik deze beredenering wel waarderen 8-)

Toch denk ik dat'ie spaak gaat. De eerste 20.000km/3 jaar schrijf je 1000 euro per jaar af. Maar als je dat beurtje er tegenaan gooit schrijf je daarna maar (en nu doe ik er maar een gooi naar) 400 euro per jaar af. Voorbeeld: mijn scooter is van 1999, die schrijft ongeveer 12,50 per jaar af :P
 
Even kijken om dit topic nieuw leven in te blazen.

Hebben jullie praktijkvoorbeelden van motorscooters waarbij het motorblok gereviseerd moest worden en bij welke km standen was dat en onder welke omstandigheden? Zelf weet ik van twee blokken, maar dat was omdat de eigenaar met te weinig olie had gereden.
 
Simpel ... een scooter gaat zo lang mee als je zelf wil.
Het is maar hoe je ermee om gaat.
 
:^

Op tijd een beurt, ook bij stilstand, warmdraaien, lang iedere dag woon~werk of veel korte boodschappenritjes.. geen peil op te trekken.. :)
 
Vaak wordt aangegeven dat motorscooters niet met motorfietsen vergeleken mogen worden. Ik ken echter geen praktijkvoorbeelden die aantonen dat een motorscooter onder vergelijkbare omstandigheden een kortere levensduur heeft dan een motorfiets.
 
Je moet natuurlijk wel een eerlijk vergelijk trekken en niet bij wijze van spreken een 1800cc zescilinder vergelijken met een 300cc eencylinder. Al is groter en duurder niet altijd een garantie voor een langere levensduur, andersom natuurlijk ook niet.
 
Een 300 cc scoot dan maar vergelijken met een 300 cc A2 fietsje, dan zal het elkaar niet veel ontlopen, halen beiden de 2 ton niet zonder hoge kosten.

Zijn maar weinig lichte fietsjes die zulke standen halen.
 
Dat ben ik met je eens, dan is twee ton wel veel. Al zijn er wel voorbeelden van 50cc die er een ton op hebben staan. Zoals ik veel motorscooters in de stad zie rijden dan zal die twee ton er niet in zitten. Als je vaak op 130km wegen op de linker baan wilt meekomen vraag je ook wel het nodige van een 300cc.

Voor zware motorfietsen is er geen vergelijkingsmateriaal bij de scooters. Maar met de huidige tweecylinder scooters hoef je bij een rustige rijstijl ook nauwelijks het volle vermogen te benutten. Ik blijf met interesse volgen tegen wat voor dingen men aan loopt bij hogere km standen.

Bij mijn eigen Kymco 300cc ben ik best goed te spreken over het blok, maar daar staat pas 33k op. Het zijn vooral de dingetjes er omheen waar ik vaker onderhoud heb dan ik bij motorfietsen had maar dat waren ook zwaardere fietsen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan