hoe maak je jezelf zichtbaar op de motor

hoe doen jullie dat

  • zowiezo altijd licht aan

    Stemmen: 59 75,6%
  • reflecterende kleding

    Stemmen: 9 11,5%
  • groot licht aan

    Stemmen: 3 3,8%
  • knipperlichten laten branden

    Stemmen: 1 1,3%
  • anders

    Stemmen: 5 6,4%
  • helemaal niet

    Stemmen: 1 1,3%

  • Totaal aantal stemmers
    78

Tom-R

MF veteraan
28 apr 2003
6.309
0
ik heb nu het idee dat ik soms laat opgemerkt wordt. Ik rijd zelf op een zwarte motor met zwarte motorkleding aan. Om mezelf beter zichtbaar te maken rijd ik overdag veel met groot licht aan, met name als ik onder bomen door rijdt. Ik vindt m,n motorpak wel mooi maar in de volgende wil ik toch graag wat meer kleur in het pak, wellicht dat ik dan meer opval.
 
Groot licht is misschien wel de grootste fout die je kan maken. Je wordt er echt niet beter zichtbaar op, je afstand wordt alleen nauwelijks in te schatten omdat mensen alleen maar een hoop licht zien.
Verder kan je erover denken een oranje hesje te kopen. Ik heb zelf ook een zwart pak en een blauwe motor maar van voren zie je geen blauw dus ik zit in dezelfde situatie terwijl ik er toch echt geen last van heb.. (misschien wat minder hard rijden als je denk dat je niet goed zichtbaar bent :p)
 
Rij altijd met dimlicht, heb de indruk dat mensen die je niet zien, terwijl je met dimlicht rijdt, je wel opeens gaan zien als je met groot licht rijdt.

Bovendien is mij wel is opgevallen hoe lastig het soms is om een motor, met groot licht, op afstand in te schatten...

Verder doe ik er weinig aan,... zitten wat reflector strepen op m,n jas enzo...
Doormiddel van m,n rijstijl probeer ik mij wel zichtbaar te maken, ik denk dat je daar de meeste winst kunt boeken wat zichtbaarheid betreft.
 
ik had deze poll gestart omdat ik wel eens de opmerking gehad had van iemand met wie ik vaak samen rijdt. hij vertelde dat ik slecht zichtbaar ben in z,n spiegels als hij voor mij rijdt en als we onder bomen doorrijden waar de zon wat doorheen schijnt.
 
ik had deze poll gestart omdat ik wel eens de opmerking gehad had van iemand met wie ik vaak samen rijdt. hij vertelde dat ik slecht zichtbaar ben in z,n spiegels als hij voor mij rijdt en als we onder bomen doorrijden waar de zon wat doorheen schijnt.

En als jij voor rijdt? Volgens mij is iedereen slecht zichtbaar in die situaties namelijk. Daarom moet je je snelheid aanpassen en er niet op rekenen dat mensen je gezien hebben
 
>>>> Algemene Motorpraat

MSA is voor topics over, ehm, motorsport (zoals MotoGP, SS600, etc.)
 
Safety bells... zo lichtgevende gele band heb ik nu... omdat ik achterop zit..en toch wel t gevoel wil hebben dat de personen achter me in koekblik of vrachtblik me kunne zien
 
- Altijd licht aan
- Geel pak op een rooie motor :)
(Was het enigste mooie pak wat ze nog hadden in mijn maat)
- Op m'n rugzak van die gele reflecterende dingen geplakt, helemaal makkelijk als het regent want dan heb ik een zwart regenpak aan.
- Brulpijp eronder (sindsdien bijna geen auto's meer die nog even de weg op duiken voor je neus)
- alarmlichten voor door de file (met dank aan mijn broer)
- spiegeltjes zoeken van je voorligger ;)

Bij een nieuwe helm maar eens gaan kijken naar zo'n 3e remlicht voor op je kop :+
 
Felle kleding maakt volgens mij niet echt veel uit. Mensen kijken meestal wel, maar zien je gewoon niet |( .
Volgens mij is positie op de weg gewoon het belangerijkste.
 
gewoon....wild zwaaiend en luid toeterend door de omgeving blèren.... blauw zwaailicht wil ook wel eens helpen.... :+


c-ya in Leek volgende maand
 
hoorbaar is met m,n tl geen probleem }) :9~ maarja als ze in de auto de muziek hard aanhebben helpt dat ook weer niet. Toch heb ik gisteren nog een koekblik rijder laten schrikken. De koekblik stond in de berm van een landweggetje, wou die plots de weg opdraaien (zag mij dus niet) even toeteren was gelukkig genoeg alleen knallen m,n uitlaten nogal als ik ineens het gas dicht doe en dat deden ze dus toen ik de auto voorbij reed :X :X
 
grootlicht werkt averechts. Ze zien je wel, maar de afstand is slecht in te schatten. Ook kan groot licht je doen verdwijnen tegen een lichte achtergrond.

Luide pijpen werken niet. Mijn ervaring is dat die van voren niet opvallend genoeg anders klinken dan een normale (fatsoenlijke, ok, ik ben een ouwe lul :) ) uitlaat. Pas als je er achter zit vergaat horen en zien je. Da's dus te laat...

Verder wat contrast in de kleding. Zwarte helm, zwart pak op een zwarte motor kan beter :) .

...en natuurlijk passieve zichtbaarheid, door rekening te houden met wat ander verkeer redelijkerwijs verwacht. Als je 160 rijdt waar je 80 mag, verwacht men je niet...
 
Dit werkt dus niet:
geen_zicht.jpg

Dit wel:
movie6.jpg

Met deze helm val je ook wel wat meer op:
a_kont-op-helm.jpg


cya
smitjr
 
Gewoon, licht aan en een helm met wit en rood.
En geen zwart pak. Mijn motor is al donker genoeg.

Zie hier af en toe op de Pley een fluoriserend gele BMW rijden. Hij is zichtbaar... maar het is wel zo lelijk dat tegenliggers hun ogen dicht gaan knijpen en dan heb je nog een ongeluk. Overdrijf het dus niet. (*grinnik*)
 
Mensen kijken meestal wel, maar zien je gewoon niet |( .

Dat denk ik ook, daarom rij ik altijd (behalve s'nachts) met groot licht. dan weet je zeker dat ze je zien!
Ik heb ook een zwarte motor, jas en helm.
Dat van de snelheid inschatten met iemand met groot licht aan wist ik niet.
 
Op zondag 18 mei 2003 18:33 schreef Mark het volgende:Dat van de snelheid inschatten met iemand met groot licht aan wist ik niet.

Voortaan dus dimlicht aan. Is voldoende. Inschatten gaat echt lastig met grootlicht en je maakt er andere weggebruikers geirriteerd door, waardoor ze niet beter gaan rijden ;)

Nog iets wat ik hier niet heb zien staan ; gebruik een goldlamp of een sokje over je lampje zodat het een andere kleur heeft. Een goldlamp geeft een beetje een gouden gloed, wat oude citroen auto's ook vaak hebben. Hierdoor val je op tussen het andere verkeer. Nadeel is dat je iets minder ver kan zien met die verlichting maar dat zal minimaal zijn. En misschien is dat met een sokje ipv goldlamp wel verholpen.

Ik zie nog steeds veel motorrijders die hun dimlicht niet aan hebben, zijn ze het vergeten of hebben ze niet geleerd om zichtbaar te zijn ? Aan die lichten !
 
Positie op de weg helpt alleen al erg veel!
en natuurlijk je dimlicht aan...

verder sjah wat kan je doen..
-(heb zelf bewust gekozen voor pak waar paar redelijk reflecterende delen op zitten..)
-monteer 2lampen :?
Ik weetnie, in ieder geval niet met je blauwe highbeam lampje aan gaan rijden ;)
 
Positie op de weg is wel het belangrijkste.
En altijd dimlicht aan.
Toepassen van retro-reflectie materiaal helpt volgens mij ook je valt iig meer op.
Je fiets wordt er niet altijd fraaier op maar wel beter zichtbaar.
Aan de zijkant mag je alleen amber-gele reflectie gebruiken, aan beide zijden gelijk.
3M diamondtape, in diverse breedtes. Als je wat kunstzinniger bent dan ik kun je er een aardig ontwerp van maken. Dat maakt je fiets wel uniek en herkenbaar en misschien iets minder diefstal gevoelig.
Het reflecteert zowel 's nachts als overdag.
Dat spul gebruiken ze ook voor verkeersborden.
23064
 
Positie op de weg is wel het belangrijkste.
En altijd dimlicht aan.
Toepassen van retro-reflectie materiaal helpt volgens mij ook je valt iig meer op.
Je fiets wordt er niet altijd fraaier op maar wel beter zichtbaar.
Aan de zijkant mag je alleen amber-gele reflectie gebruiken, aan beide zijden gelijk.
3M diamondtape, in diverse breedtes. Als je wat kunstzinniger bent dan ik kun je er een aardig ontwerp van maken. Dat maakt je fiets wel uniek en herkenbaar en misschien iets minder diefstal gevoelig.
Het reflecteert zowel 's nachts als overdag.
Dat spul gebruiken ze ook voor verkeersborden.
(Afbeelding)

Alleen amberkleurige reflectie aan de zijkant van een voertuig???? Ik geloof niet dat reflectiemateriaal hetzelfde is als verlichting of reflectoren aan de zijkant van voertuigen. Anders zou alleen de wegenwacht correct gestriped door Nederland rondrijden en zijn politie, brandweer, ambulancevervoer, douane, rijkswaterstaat, AID en de hele zwik zwaar in overtreding, omdat ze niet voldoen aan deze eis met hun rode, blauwe, witte of groene striping. Ook het voertuigpark van electriciteitsvoorziener Ess... kan terug naar de spuiter (paarse retroreflectie) en de wegenbouwer Dura V.... mag zijn beletteraar opdracht geven om die mooie, bij nacht oplichtende, groene belettering te verwijderen. Ofwel je kunt elk leuk ontwerp naar mijn mening in retroreflecterend materiaal aan de zijkant vastplakken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan