Hoe moeten deze "maantjes" ertussen?

..Thijs..

MF veteraan
31 okt 2004
1.769
12
omg. Venlo
Heej mensen,


Heb laatst een nieuw spruitstukkie op de kop getikt voor de motor van mijn zusje.
Nu zitten daar een aantal "halve maantjes" bij, en het lijkt erop dat deze de flensjes moeten centreren welke de pijp tegen de cilinderkop aantrekt.

Alleen kan niemand mij zeggen hoe ze erop/ertussen horen te zitten. Op de tekening staan ze met de borst naar buiten getekend, echter hoe horen ze dan vast te blijven zitten? Ik zou zeggen met de borst naar binnen zoals op de foto afgebeeld staat, alleen houdt de draadlengte nu ook niet echt over.

Op de bijgevoegde foto staan de betreffende maantjes afgebeeld.

Wie o wie kan me vertellen hoe het hoort?


grz Thijs

De maantjes:
full


Voorbeeldmontage met borst naar binnen.
full
 
Laatst bewerkt:
die moeten er andersom tusen als de foto aangeeft

met de dune kant naar de cylinder

als het goed is zit er aan een zijde van de flens een uitsparing om de vlakke kant in te leggen

dus niet door de flens heen maar op de flens leggen in de uitsparing
 
Laatst bewerkt:
Er zit geen uitsparing in om de borst in te vangen. Vandaar dat ik het ook niet snap. De enige functie die ik kan bedenken is dat de flens gecentreerd wordt ten opzichte van de pijp. Om de verdikking die de uitlaatpoort ingaat passen ze iig niet, dus ze moeten echt om de pijp zelf zitten. Verder zitten er ook nog 8 langere versies bij. Ook hiervan ontbreekt iedere uitleg in de bijgeleverde documentatie :P.

Als ik ze andersom zet (reeds geprobeerd) dan kan ik er geen revetten meer onderleggen, en de gaten in de flens zijn aardig groot. Vind het maar een ()*&$@ constructie, de originele flenzen waren toch echt een stuk degelijker. (helaas niet om te zetten)

Dicht is het overigens wel, met of zonder maantjes ;).



grz Thijs
 
Laatst bewerkt:
Bij mij betrof het een Honda CB400F en die halve maantjes moesten in de poort met de dunne kant naar binnen, volgens mij voor het rammelen. De flens moet ook helemaal tegen de cilinder aan zitten, dan zitten ze goed.
Ik wist het ook niet meer, maar na wat posities geprobeerd te hebben vond ik het ineens. Tijdje terug al weer, kan me niet goed meer voor me halen.
 
Laatst bewerkt:
nu zie ik het
volgens mij heb je ze wel goed gemonteerd want aan het begin van de uitlaat zit een verdikking en de halve maantjes zijn er om de flenzen om de uitlaat te kunnen doen
en dan de maantjes ertussen dan alleen kun je de uitlaat aandraaien

de maantjes zijn voor de opvulling van het maatverschil

waarom er verschil van maat is, is mij niet duidelijk

normaal zit die verdikking niet op een uitlaat maar een flens
verder werkt het hetzelfde
 
Ziet er toch niet uit zo. Stop die halvemaantjes nou eens in de poort met de dikke rand naar buiten, daar past de uitlaat tegenaan, dan zit die flens ook mooi tegen de cilinder aan. Het is lang geleden, maar probeer het zo eens.

En dat past niet, de verdikking die aan de pijp gelast zit pas nl precies in de uitlaatpoort, de maantjes passen qua ronding niet over die verdikking heen. Ik vind alleen dat er erg weinig draad gebruikt wordt met de maantjes ertussen.


grz Thijs
 
Monteren zoals iun de beschrijving staat.

Klemt zichzelf vast (als het goed past allemaal).

Wel goed door duwen, tot tegen de cilinder.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
kijk eens goed, mannen!
er zitten zelfgezaagde uitlaatflenzen op :}
a. de originele zijn dunner ter plaatse van de draadeindjes.
b. de originele hebben een kamertje waar de maantjes invallen.
 
kijk eens goed, mannen!
er zitten zelfgezaagde uitlaatflenzen op :}
a. de originele zijn dunner ter plaatse van de draadeindjes.
b. de originele hebben een kamertje waar de maantjes invallen.

Verrek, geen wonder dat ze zo hoekig zijn.

Dit zat zeker bij het aftermarketspruitstuksetje (3x woordwaarde).
 
kijk eens goed, mannen!
er zitten zelfgezaagde uitlaatflenzen op :}
a. de originele zijn dunner ter plaatse van de draadeindjes.
b. de originele hebben een kamertje waar de maantjes invallen.

De originele uitlaat heeft die maantjes helemaal niet. De flenzen lijken inderdaad lasersnijwerk of iets te zijn, ik vind het eigenlijk maar een paar prullen. Helaas was dit type uitlaat het enige dat nog te krijgen was voor het ding, dus die flenzen en maantjes moet ik dan maar op de koop toe nemen. Om een nieuw spruitstuk doormidden te slijpen om de originele uitlaatklemmen erop te zetten gaat me net iets tever :P.

Ik ga wel ergens een paar langere tapeinden scoren.
Thanks voor het meedenken!


grz Thijs
 
Die flenzen kunnen er niet af zonder de pijp doormidden te hoeven slijpen. Dan kan ik net zo goed de oude flenzen hergebruiken ;).

Ik zal het nog eens uitleggen, die pijpen hebben aan het einde een flinke verdikking zitten die precies in de uitlaatpoort valt. Die zit op 4 punten gepuntlast. De flens pas niet over deze verdikking heen. De maantjes zijn volgens mij alleen om de flens ten opzichte van de pijp te centreren.

De maantjes passen ook niet om de verdikking, dus zoals hierboven afgebeeld gaat niet passen.



grz Thijs
 
Lol @ Martell
Als het duidelijk in de handleiding stond dan had ik het niet hoeven posten :-p. Als ik het doe hoe het in de handleiding staat dan kun je die maantjes er zo tussenuit halen, maw dan zitten ze niet vast ;). Ik post zodra ik weer thuis ben een foto van de 'handleiding'. Heb je niks aan :-p.
Grz Thijs
 
Je ziet deze construktie wel vaker bij aftermarketuitlaten,..het ziet er altijd een beetje lullig gemonteerd uit omdat de (lomp dik uitgevoerde flens) erg ver van de uitlaatpoort afstaat en dat je een heel stuk van het naakte draadeind ziet zitten.

Je kan de oude flenzen toch doorslijpen en dan weer lassen? Of zit je dan niet goed met de dikte van de uitlaatpijp?
 
Terug
Bovenaan Onderaan