Hoe windgeruis nog meer verminderen? Andere oordoppen of ander windscherm?

bardbreda

MF'er
27 okt 2022
52
74
Ik rijd een Triumph Tiger Sport 660. Hele fijne motor. Ik rijd alleen behoorlijk veel snelweg en heb veel last van windgeruis. Ik ben vrij gevoelig voor geluid en merk dat dit mijn rijplezier op lange ritten vermindert. Wat ik nu doe:

Oordoppen:

-Op maat gemaakte oordoppen van Schoonenberg die 28 dB dempen (zitten fijn, makkelijk indoen)
-Soms gebruik ik 3M EAR soft FX met een demping van 37 dB. Die dempen inderdaad meer, maar zijn lastiger in te doen en blijven minder goed zitten zo lang ik de helm nog niet op heb. Daarom gebruik ik die alleen bij erg lange ritten.

>wat zou ik op dit gebied kunnen veranderen om minder last te hebben van windruis?

Windscherm:

-Mijn motor heeft af-fabriek een (beperkt) in hoogte verstelbaar windscherm. De hoogste stand rijdt het fijnst op de snelweg omdat mijn lijf goed uit de wind wordt gehouden (mijn lengte is 1m90). Merk wel veel 'gebulder' rond de helm. Dan zet ik het scherm lager, waardoor de geluidsdruk iets constanter wordt. Maar bij snelheden boven de 100 km/h vind ik het geluidsniveau nog altijd te veel voor lange afstanden.

>zou een hoger scherm of zo'n opzetstuk helpen? Ik wil wel ten allen tijde boven het scherm uit blijven kijken ivm slecht zicht door een scherm bij nacht / regen.

Mijn helm is een HCJ C70 integraalhelm.

Tips zijn welkom!
 
Laatst bewerkt:
Met je helm heb ik geen ervaring.
Wel is de ene helm stiller is dan de andere, dus zou er wel terrein gewonnen kunnen worden op helm-gebied.

Heeft jouw helm een schuif voor zon vizier aan de onderkant?
Bij mn vorige helm (LS2 Strobe) zorgde die opening voor veel extra ruis.
Legde ik er in de winter een sjaal over, was het geluid weg.
Veel ruis van de helm komt via de onderkant, of openingen als de eerder genoemde schuif voor het zonvizier of de klepjes voor luchttoevoer.

Mocht je geen gebruik maken van de uitsparingen in de schaal bij je oren, zou je daar misschien ook wat aan isolatie kunnen doen?
Een goede kuipruit helpt zéker, maar daarbij telt imo vooral de hoogte.
 
Ik kan ook slecht tegen windgeruis door tinnitus. Ik kan niet met otoplastieken rijden omdat ze simpelweg te weinig dempen.
Voor mij persoonlijk werken de 3M 1100 serie dopjes het beste. dempen 37 db en zijn makkelijk in te doen. Mn cardo hoor ik ook prima net onder max volume.

Zo'n opzet stuk kan je goedkoop op ali bestellen. alleen dan heb je kans dat je niet meer boven het scherm kan kijken.
Wat betreft helm is er ook winst te behalen. Ik reed voorheen met de HJC RPHA 70, en nu met een Shoei Neotec 3. scheelt behoorlijk.
 
Ik ben ook bovengemiddeld lang (1.97m) en herken je probleem wel. Bij mij heeft montage van een opzet-ruitje heel goed gewerkt.
Overigens kan ik de Ali opzetruitjes niet aanbevelen, die zijn beduidend minder van kwaliteit.
 
Ik denk, en verbeter me indien ik fout zit, dat je een zeker niveau van windgeruis moet aanvaarden als je op een motorfiets rijdt.

Dat gezegd zijnde kan je je voordeel doen met een betere helm/ helm die beter geschikt is voor de vorm van je gezicht. Ventilatiekanalen open zorgen ook voor extra ruis.
Ruitje van je fiets moet op de juiste hoogte staan, anders heb je nog meer turbulentie op je kop en bijgevolg ruis. Dat geef je zelf eigenlijk al aan, maar kan ook bijna niet anders als je boven je ruit uittorent.

Uiteindelijk is het allemaal een beetje "kiezen of delen". Ooit komt de dag dat we oordoppen hebben met actieve windruisonderdrukking waarbij énkel die frequenties worden gefilterd... maar die dag is niet vandaag en ook nog niet morgen.
 
Die 3M 1100 besteld. Ook maar eens proberen.
Helm heeft inderdaad zo'n schuif. Hoe leg je daar een sjaal over? Aan de binnenkant? Buitenkant lijkt me vrij lastig, ook ivm wapperen. Of zou een stuk tape helpen om te proberen?
Opzetruitje: benieuwd of mijn oren het in dat geval gaan winnen van mijn ogen :+
 
Zo te lezen zijn er meerdere aftermarket ruiten beschikbaar. Die doen meestal meer dan een opzetruitje. Maar kost ook meer
 
Een goede kwaliteit helm, met ventilatie kanalen dicht rijden, experimenteren met hoger windscherm/opzetstuk. Veel meer dan dat kan je niet doen denk ik
 
Rijd inderdaad altijd met ventilatiekanalen open. Heb er 2, één bij de kin en één bij de bovenkant hoofd. Straks op weg naar huis (Rotterdam - Breda) eens proberen met dicht doen.
 
Ik ben overgestapt van de Scorpion Exo tech carbon systeemhelm naar de Exo 1400 carbon intergraal met geluid als voornaamste reden.

Ik merk echt enorm verschil.
 
Helm heeft inderdaad zo'n schuif. Hoe leg je daar een sjaal over? Aan de binnenkant? Buitenkant lijkt me vrij lastig, ook ivm wapperen. Of zou een stuk tape helpen om te proberen?
in de winter helpt een col voor mij niet, dus gebruik ik mn sjaal, welke dan driemaal om de nek gaat.
het buitenste eind van de sjaal zit bij mij dan precies tussen de rand van de helm waar die schuif zat en mn schouder, en hield zo de wind weg.
je zou kunnen proberen met tape, maar wat beter werkt is een helm waar die schuif niet onder aan de helm zit, maar t.h.v. bijv. je vizier.

mn huidige helm (Caberg Levo) is heeft dat ook, én is imo beter geïsoleerd dan de LS2.
maar los van ieders ervaring, zou je eigenlijk je probleem aan de motorzaak moeten voorleggen, en hopelijk is er een die je laat proefrijden met verschillende helmen om te kijken wat het beste bij je past.
 
Het ruitje kan veel verschil geven. Op mn gsxr had ik ooit een ruitje dat ervoor zorgde dat er turbulentie onder mn helm terecht kwam waardoor er veel lawaai was. Ander ruitje en het was opgelost. Toentertijd ook 'stille' helm als shuberth geprobeerd maar dat gaf geen verschil

Wbt je helm, sluit deze goed aan rondom je hoofd en vanaf je ogen naar het oren toe? soms heb je rondom je oren nog veel ruimte, daar zou je ook nog dempend materiaal kunnen voegen. Sommige helmen hebben accessoires als een kinstuk, of wellicht een kolletje onder je helm.

Ga eens voor de grap zonder windscherm rijden, kijken wat dat doet. Meer om te lokaliseren waar het lawaai vandaan komt
 
Ik rijd een Triumph Tiger Sport 660. Hele fijne motor. Ik rijd alleen behoorlijk veel snelweg en heb veel last van windgeruis. Ik ben vrij gevoelig voor geluid en merk dat dit mijn rijplezier op lange ritten vermindert. Wat ik nu doe:

Oordoppen:

-Op maat gemaakte oordoppen van Schoonenberg die 28 dB dempen (zitten fijn, makkelijk indoen)
-Soms gebruik ik 3M EAR soft FX met een demping van 37 dB. Die dempen inderdaad meer, maar zijn lastiger in te doen en blijven minder goed zitten zo lang ik de helm nog niet op heb. Daarom gebruik ik die alleen bij erg lange ritten.

Ik heb recent Schoonenberg maat doppen besteld, en ze kort daarop weer teruggestuurd.

Mijn "oude" methode (Alpine doppen, filter dichtgelijmd, diep in de gehoorgang, draadje aan de steel) werkt (voor mij) veel beter.
Totale rust op de snelweg, de podcasts toch nog goed hoorbaar.
Type helm is volkomen irrelevant voor mij, evenals sjaaltjes, colletjes, deflectoren whatever. Ik heb een ruit om van de winddruk af te zijn, voor geluid hoeft het ding niets te presteren.
 
Heb deze week bij mijn scorpion exo 520 air de schuif links, en de ventilatie gaten afgeplakt aan de buitenkant.
Dit scheelt enorm, nu proberen het via de binnenzijde af te sluiten.
 
Beste fix is het scherm er helemaal af, helm in de vrije wind. Maar doe dat zelf ook liever niet ivm winddruk en kou.
Echter in de warme zomermaanden doe ik wel een minimaal/heel kort ruitje. Heerlijk stil, maar wel de armen en rug die wat meer moeten werken.
 
Bijna bij elke test van een motor met kuip zeggen ze dat het veel geluid maakt , van die wind heb je een stuk minder last als je niet boven de 140 komt
 
Beste fix is het scherm er helemaal af, helm in de vrije wind. Maar doe dat zelf ook liever niet ivm winddruk en kou.
Echter in de warme zomermaanden doe ik wel een minimaal/heel kort ruitje. Heerlijk stil, maar wel de armen en rug die wat meer moeten werken.
Je mag maar 100, dan is er vrijwel geen winddruk.
 
Bij mijn Guzzi V85tt trilden de bevestigingsbouten uit de schermophang. Rij nu zonder scherm en dat bevalt beter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan