Hoeveel weerstand mag een verbinding hebben?

-=Peter=-

MF veteraan
16 aug 2003
6.801
180
Woonplaats
Ha sleutelaars,

Hoeveel weerstand mag een zelfgesoldeerde verbinding hebben om 'goed' gesoldeerd te zijn?
Ik heb zelf een kabelschoen met oog gesoldeerd op een 12V kabel en die gaat op de accu.

Morgen heb ik de multimeter (ja, ook het gereedschapsassortiment breidt hier uit!) en wil ik het doormeten voor gebruik.
 
Maar voor wat TS wil hoeft hij toch niks te kunnen meten?
Als het niet goed gesoldeerd is komt het los of is er geen verbinding.


Vergelijking tussen data en stroom/spanning laat ik even los.... CCA (CopperCladdedAluminium) als geleider v.s. Copper v.s Twisted Copper, en stroom/spanning welke te transporteren zijn.

Zuiver koper is dus beter (vanuit data: ja!!). Alleen is de bekabeling op m'n fiets (en geen enkele fiets) zuiver koper.
aha, duidelijk.. :)
 
Laatst bewerkt:
Materiaalverschil is weerstandverschil.
Zilver heeft een lager weerstand dan koper en daardoor mag een zilveren kabel dunner zijn dan een koperen om op dezelfde weerstand te komen.

gelukkig word dat niet zo vaak toegepast [in de normale installaties] anders was er helemaal niks meer veilig.

zou trouwens wel handig zijn; i.p.v. de oudijzerboer naar de juwelier met je gejatte draadjes.
kan moeders gelijk een nieuw ringetje uitzoeken.
 
Dat heeft te maken met het vermogen dat gedissipeert word door de kabel
Er gaat vermogen (stroom x spanning) in de kabel zitten waardoor deze warm word.
Hoe hoger de weerstand van de kabel des te meer vermogen er door de kabel word verbruikt en des te warmer word de kabel.
Stel een draad van 1mm² heeft een weerstand van 0,02 ohm en er loopt een stroom door van 10 ampere dan zal er U=Ixr 0,2 volt over ieder meter vallen.
De kabel kan dit makkelijk aan maar als er 5 meter tussen zit ben je 1 volt kwijt.
Bij je verlichting ga je dit merken.
Gebruik je i.p.v. 1mm² 2mm² kabel dan heb je de helft van de spanningsval en verlies je dus maar 0.5 volt.
top uitleg, maar


Gebruik je i.p.v. 1mm² 2mm² kabel dan heb je de helft van de spanningsval en verlies je dus maar 0.5 volt.
oppervlakte = veel > dan 2x
 
Laatst bewerkt:
Een stukje elektriciteitsleer dan maar. Elk materiaal heeft een eigen weerstand. Om dat met elkaar te vergelijken worden standaard meetwaarden gebruikt. Aangezien in ons stelsel van Giorgi de meter de eenheid van lengte is wordt voor de soortelijke weerstand de waarde opgegeven van een blok van dat materiaal van 1 m lang en 1 m2 oppervlak. Voor de meest gebruikte geleiders is het dan voor:

- zilver 0,0159 x 10-6 Ohm/meter
- koper 0,0167 x 10-6 Ohm/meter
- aluminium 0,022 x 10-6 Ohm/meter en voor
- goud 0,0265 x 10-6 Ohm/meter

Bij een koperdraad met een soortelijke weerstand (rho) van 0,0167 x 10-6 Ohm/m met een lengte (l) van 1 meter en een oppervlak (A) van 1 mm2 = 1 x 10-6 m2 zal de weerstand (R) volgens de formule R = (l x rho) / A dus (1 x 0,0167 x 10-6) / 1 x 10-6 = 0,0167 Ohm zijn.

Voor de accuspanning maar 12 V aanhouden, dat rekent makkelijk. Nog wat formules:

U = I x R (spanning is stroom maal weerstand)
P = U x I (vermogen is spanning maal stroom)
W = P x t (arbeid of energie = vermogen maal tijd) en dit is de warmte.

Deze formules kunnen ook andersom gebruikt worden.

Wat eenheden:
U = spanning in Volt
I = stroom in Ampere
R = weerstand in Ohm
P = vermogen in Watt
W = energie in Joule

Voorbeeld: het dimlicht van een H-4 halogeen = 55 W. Hoe groot is dan de stroom bij 12 V

We gaan de formule P = U x I omwerken en krijgen dan I = P / U, hier dus 55 / 12 is ongeveer 4,6 A.

Als de totale weerstand van de leidingen, schakelaars, verbindingen en retour van het frame 0,25 Ohm is, dan is de spanningsval over dat geheel U = I x R = 4,6 x 0,25 = 1,15 V. Er blijft dan voor de gloeilamp 12 - 1,15 = 10,85 V over.

Het vermogensverlies over al de (ongewenste) weerstand is P = U x I = 1,15 x 4,6 = 5,3 W. En dat kan behoorlijk wat warmte opwekken. Kijk maar naar slechte connectors die dan kunnen smelten.
 
Laatst bewerkt:
Een stukje elektriciteitsleer dan maar. Elk materiaal heeft een eigen weerstand. Om dat met elkaar te vergelijken worden standaard meetwaarden gebruikt. Aangezien in ons stelsel van Giorgi de meter de eenheid van lengte is wordt voor de soortelijke weerstand de waarde opgegeven van een blok van dat materiaal van 1 m lang en 1 m2 oppervlak. Voor de meest gebruikte geleiders is het dan voor:

- zilver 0,0159 x 10-6 Ohm/meter
- koper 0,0167 x 10-6 Ohm/meter
- aluminium 0,022 x 10-6 Ohm/meter en voor
- goud 0,0265 x 10-6 Ohm/meter

Bij een koperdraad met een soortelijke weerstand (rho) van 0,0167 x 10-6 Ohm/m met een lengte (l) van 1 meter en een oppervlak (A) van 1 mm2 = 1 x 10-6 m2 zal de weerstand (R) volgens de formule R = (l x rho) / A dus (1 x 0,0167 x 10-6) / 1 x 10-6 = 0,0167 Ohm zijn.

Voor de accuspanning maar 12 V aanhouden, dat rekent makkelijk. Nog wat formules:

U = I x R (spanning is stroom maal weerstand)
P = U x I (vermogen is spanning maal stroom)
W = P x t (arbeid of energie = vermogen maal tijd) en dit is de warmte.

Deze formules kunnen ook andersom gebruikt worden.

Wat eenheden:
U = spanning in Volt
I = stroom in Ampere
R = weerstand in Ohm
P = vermogen in Watt
W = energie in Joule

Voorbeeld: het dimlicht van een H-4 halogeen = 55 W. Hoe groot is dan de stroom bij 12 V

We gaan de formule P = U x I omwerken en krijgen dan I = P / U, hier dus 55 / 12 is ongeveer 4,6 A.

Als de totale weerstand van de leidingen, schakelaars, verbindingen en retour van het frame 0,25 Ohm is, dan is de spanningsval over dat geheel U = I x R = 4,6 x 0,25 = 1,15 V. Er blijft dan voor de gloeilamp 12 - 1,15 = 10,85 V over.

Het vermogensverlies over al de (ongewenste) weerstand is P = U x I = 1,15 x 4,6 = 5,3 W. En dat kan behoorlijk wat warmte opwekken. Kijk maar naar slechte connectors die dan kunnen smelten.
Heel mooi
Alleen is weerstand niet met een hoofdletter R
R is reactantie
r is weerstand
 
het eerste antwoord was echter een stuk beter
en waarom?

een draad/verbinding van 0.01mm2 heeft ook vrijwel 0 Ohm weerstand op Ohm meter.
ga je er echter stroom door laten lopen kun je de spanningsval over de verbinding meten.
Die is maat gevend. Niet de kleur van de soldering.
 
en waarom?

een draad/verbinding van 0.01mm2 heeft ook vrijwel 0 Ohm weerstand op Ohm meter.
ga je er echter stroom door laten lopen kun je de spanningsval over de verbinding meten.
Die is maat gevend. Niet de kleur van de soldering.
Wil je zeggen dat je elke nieuwe verbinding in je draadboom moet doormeten met een Ohm meter om zeker te zijn dat het werkt?
 
Nou, hier het antwoord.

Na zoekwerk heb ik gevonden dat de belasting ongeveer 50 mA gaat worden.

Ik heb de verbinding gemeten met mijn nieuwe Ferve tester. Gaf 0 Ohm aan. De verbinding zit dus wel goed. Dank voor alle uitleg. Sommige uitleg voerde wat te ver voor mij, maar ieder dank!
 
neen hoor, mooi uitgelegd :)

zelf gebruik ik altijd de waterval om het verschil tussen stroom en spanning uit te leggen.

spanning = de hoogte van de waterval. hoe hoger de waterval, hoe hoger de spanning, hoe meer kracht het water genereerd als het beneden komt.
hoe breder de waterval, hoe meer water er tegelijk naar beneden stort, hoe groter de kracht beneden.

wil je dus meer vermogen (P=UxI = spanning x stroom) moet je ofwel je waterval hoger maken (zoals met batterijtjes : hoe meer je er opeen stapelt, hoe hoger de spanning), ofwel da waterval breder maken (batterijtjes naast mekaar leggen ).

hoe hoger de stroom, hoe groter het debiet van de rivier over de waterval, hoe dikker je elektrische draad moet zijn.



en over amperages en solderen : batterijstekkers van elektrische heftrucks soldeer je ook best ipv ze te persen, maar uiteraard lukt dat niet met je klus-solderboutje. en daar gaat zelfs meer dan 400A door
O ja?, kan je uitleggen waarom solderen beter is dan hydraulisch persen? :)
 
Er aan ''bakken'' kun je niet vergelijken met een goede soldering, of dit dikke of dunne kabel betreft maakt niet uit, prutsen is prutsen. Net zoals dat kabelschoentangetje van de bouwmarkt waarmee menig sleutelaar ''geweldige'' verbindingen maakt. Hoort thuis in de kliko, net zoals die soldeerboutjes van drie Euro. Moet al gek lopen als ik niet elke draad op een fiets fatsoenlijk kan solderen met mijn Weller stations.
Daarbij, als het dikke kabels betreft (wat is dik ?) mag je er vanuit gaan dat hier ook wel de nodige stroom doorheen moet, bij een overgangsweerstand van enkele Ohms zal die ''soldering'' zich zelf wel oplossen.
Ik kan uiteraard niet oordelen over jouw soldeerkunsten en gereedschap maar met zo'n reactie vraag je er wel om om een klein beetje ''afgesoldeerd'' te worden :+
Maar inmiddels ben je er al achter dat die ''paar Ohm'' toch iets te veel is.
.


Daar heb je gelijk in, Maar als ik fout zit ben ik ook niet te beroerd om toe te geven ;)

De laatste jaren heb ik eigenlijk te maken met eindweerstanden in inbraak en brandmeld installaties, deze hebben bijvoorbeeld een weerstand van 6k2 (6,2 kOhm) en daar kan de boel nog weleens een paar Ohm afwijken.

In dit geval is het inderdaad een heel ander verhaal en is die paar Ohm teveel.

ps. De kabelschoen krimpen met zo'n bouwmarkt tangetje bedoelde ik ook niet ;)
 
Wat voor een heb je dan?
Ik heb er nog nooit een gezien die 0.0 Ohm heeft. Zelfs dure apparaten van fluke (1234 bijvoorbeeld)..
Fluke 83 een 85 en een 87
een 73 een 75 en een 77
Deze geven allemaal ongeveer 0.3 ohm
Meet ik maar een van de 2 meetsnoeren dan meet ik 0,2 ohm
 
Nou, hier het antwoord.

Na zoekwerk heb ik gevonden dat de belasting ongeveer 50 mA gaat worden.

Ik heb de verbinding gemeten met mijn nieuwe Ferve tester. Gaf 0 Ohm aan. De verbinding zit dus wel goed. Dank voor alle uitleg. Sommige uitleg voerde wat te ver voor mij, maar ieder dank!
Ik hoop dat je een flink dikke kabel van massief koper of zelfs liever goud hebt toegepast _O-
:+
 
Terug
Bovenaan Onderaan