Honda Africa Twin 2015 (CRF1000)

Chroonlaag aangetast?
Honda maakt ze zo ontzettend dun.
Nee de coating aan de binnenzijde van de buitenpoot laat los/schuurt eraf en hierdoor glijdt je vork niet meer soepel. Schijn je tijdelijk op te kunnen lossen door de buitenpoot 90 of 180 te draaien in de kroonplaten. Dan zit je weer op een 'schoon' stuk.

Hier uitleg over het probleem met de voorvork. Is een productiefout schijnt. Met nieuwe buitenpoten gebeurt het gewoon weer. De coating is te zacht of de passing van de vork onjuist iig leesvoer:
Honda CRF 1000 Africa Twin fork inspection, including disassembly and reassembly videos
 
Lekker stukkie wezen sturen vandaag :]:]

027FF894-BB43-4212-908E-678865087747.jpeg
 
Vandaag maar eens begonnen met een grote beurt geven voor het nieuwe seizoen.
Allemachtig wat ver graven naar die bougies toe :o
Geloof wel dat het onderhoud bij een dealer veel kost. Je bent bijna een dag bezig alles eraf te halen.
Originele luchterfilters van 2017 en dergelijk zat er nog in. Werd wel tijd dus 8)7
 
Vandaag maar eens begonnen met een grote beurt geven voor het nieuwe seizoen.
Allemachtig wat ver graven naar die bougies toe :o
Geloof wel dat het onderhoud bij een dealer veel kost. Je bent bijna een dag bezig alles eraf te halen.
Originele luchterfilters van 2017 en dergelijk zat er nog in. Werd wel tijd dus 8)7
Ik ben er nog lang niet aan toe, maar ik zie er nu al tegen op :+
Bougies en kleppen stellen is echt drama.
Luchtfilters vervangen viel me nog mee eerlijk gezegd, vooraf filmpjes kijken scheelt een berg.

Sleutelen is leuk, alleen heb ik een hekel aan eerst een uur lang plastic verwijderen.

Ben je voor originele Honda filters gegaan of voor vervanging?
IMG_2809.jpeg
 
Het was inderdaad lekker.
Leuk rondje Posbank gedaan en fijn een paar keer op het terras gezeten. In zon en uit de wind, leek het soms zelfs warm aan te voelen. Heerlijk.:]:]
 
Ik rij nu bijna 35 jaar zonder koffers e.d., hoogstens eens een rugzakje als er iets mee moet. Puur omdat ik weinig behoefte had aan meer ruimte en omdat ik een topkoffer er niet heel mooi uit vind zien.
Toch moet je “iets” als je eens wat verder wilt komen… Daarnaast wil ik graag wat meer kunnen meenemen, ook op kortere ritten, zoals wat simpele medische spulletjes. Ik heb m’n EHBO certificaat onlangs behaald en realiseer me nu des te meer dat sommige zaken wel heel erg handig zijn om bij je te hebben als je iemand wilt helpen.

Een roltas is een mogelijkheid, maar wat denken jullie van een PeliCase (of Explorer), grofweg 30 x 50 x 40 cm (hxbxd), afsluitbaar met een mini-hangslotje en die ik tussen 2 motoren kan wisselen? (Hoe? Nog geen idee)
Heel mooi is het ook niet, maar qua (2e hands) prijs soms wel interessant.

Of toch voor motor-specifieke sets gaan, origineel of een ander merk, wat hebben jullie?

1711525291513.jpeg
 
Afgelopen weekend de veerpoten gereviseerd. Nieuwe stofkappen, keerringen en glijbussen. Rechterpoot zweette al een tijdje een beetje. En om dat de vork ook wat plakte en niet soepel veerde direct maar goed doen. Bij het losdraaien van het voorwiel zag ik al dat bij de laatste banden wissel de boel niet is gemonteerd zoals het hoort. De poten sprongen stukje naar buiten.

Uit de lekkende poot kwam niet zoveel olie meer. Dus was ook echt aan de beurt. Nu alles weer in elkaar en de voorpoot veert weer soepel. Smerig maar wel leuk klusje om te doen mits je het juiste gereedschap hebt. Had nog nooit eerder een USD vork geserviced.

Ook de mijne had last van de beruchte coating in de buitenpoten die weg slijt. In dit geval maar in 1 poot, maar door de buitenpoot een kwartslag te draaien ten opzichte van hoe die loskwam glijdt de binnenpoot als het ware weer op een goed stuk en kan weer aardig wat KM's mee.


Alleen nog de ruit vervangen voor een korte. Iemand hier nog de standaard verkorte kuipruit voor een CRF1000 over en tegen een klein prijsje over te nemen?
 
Ik rij nu bijna 35 jaar zonder koffers e.d., hoogstens eens een rugzakje als er iets mee moet. Puur omdat ik weinig behoefte had aan meer ruimte en omdat ik een topkoffer er niet heel mooi uit vind zien.
Toch moet je “iets” als je eens wat verder wilt komen… Daarnaast wil ik graag wat meer kunnen meenemen, ook op kortere ritten, zoals wat simpele medische spulletjes. Ik heb m’n EHBO certificaat onlangs behaald en realiseer me nu des te meer dat sommige zaken wel heel erg handig zijn om bij je te hebben als je iemand wilt helpen.

Een roltas is een mogelijkheid, maar wat denken jullie van een PeliCase (of Explorer), grofweg 30 x 50 x 40 cm (hxbxd), afsluitbaar met een mini-hangslotje en die ik tussen 2 motoren kan wisselen? (Hoe? Nog geen idee)
Heel mooi is het ook niet, maar qua (2e hands) prijs soms wel interessant.

Of toch voor motor-specifieke sets gaan, origineel of een ander merk, wat hebben jullie?

Bekijk bijlage 1988680
Voordeel van originele motorspecifieke zijkoffers is dat je geen kofferrek nodig hebt. Vind ik een groot pluspunt als je de koffers van de motor afhaalt.
 
Voordeel van originele motorspecifieke zijkoffers is dat je geen kofferrek nodig hebt. Vind ik een groot pluspunt als je de koffers van de motor afhaalt.
Eens, maar probeer maar eens een betaalbaar setje te vinden voor onze CRF1000's. NIET te doen tenzij je ergens in Duitsland kun slagen.

Ik wil namelijk heel graag een setje originele zijkoffers, maar wil er niet meer dan 500,- voor betalen.
 
Eens, maar probeer maar eens een betaalbaar setje te vinden voor onze CRF1000's. NIET te doen tenzij je ergens in Duitsland kun slagen.

Ik wil namelijk heel graag een setje originele zijkoffers, maar wil er niet meer dan 500,- voor betalen.
Geen idee wat ze kosten. Ik zoek altijd occasions met opties.
De mijne had zijkoffers incl binnentassen. Alleen topkoffer heb ik gekocht.
 
@Bramb0 Zo'n Peli koffertje is super robuust, hou er alleen rekening mee dat ze een relatief hoog eigengewicht hebben. Ik ben daardoor overgestapt naar een cordura tasje achterop. Dat weegt een fractie van zo'n koffer en is op vrijwel elke motor vast te knopen met de originele riempjes.

Het is niet afsluitbaar zoals een koffer, dus ik gebruik 'm alleen voor een ehbo setje, bandenplakspul, handschoenen en wat eten/drinken.
 
Ik heb het duo zadel vervangen door een sw motech plaat en daarop dan een kleine pelican case gemonteerd. Net groot genoeg voor een toolkit & EHBO kit en een paar versnaperingen. Zo een pelican case heeft een de zijkant enkele gaatjes waar je een klein hangslot kan hangen om te vergrendelen. Of het veel helpt…tja een gelegenheidsdief wel…hoop ik .
 
Voordeel van originele motorspecifieke zijkoffers is dat je geen kofferrek nodig hebt. Vind ik een groot pluspunt als je de koffers van de motor afhaalt.
Dat is inderdaad een voordeel, zo’n rek zit ik niet op te wachten.

@Bramb0 Zo'n Peli koffertje is super robuust, hou er alleen rekening mee dat ze een relatief hoog eigengewicht hebben. Ik ben daardoor overgestapt naar een cordura tasje achterop. Dat weegt een fractie van zo'n koffer en is op vrijwel elke motor vast te knopen met de originele riempjes.

Het is niet afsluitbaar zoals een koffer, dus ik gebruik 'm alleen voor een ehbo setje, bandenplakspul, handschoenen en wat eten/drinken.
Ja ik ken ze, ze zijn degelijk en zwaar inderdaad. Ik ga ook eens naar zo’n tasje kijken.

Ik heb het duo zadel vervangen door een sw motech plaat en daarop dan een kleine pelican case gemonteerd. Net groot genoeg voor een toolkit & EHBO kit en een paar versnaperingen. Zo een pelican case heeft een de zijkant enkele gaatjes waar je een klein hangslot kan hangen om te vergrendelen. Of het veel helpt…tja een gelegenheidsdief wel…hoop ik .
Zou je eens een fotootje willen plaatsen? Ben wel benieuwd!
 
@stoffelke Netjes! Da’s een geinig koffertje, iets kleiner dan ik in gedachten had…
Heb op m’n werk een Explorer case die dan weer veel te groot is, soort halve kubieke meter. Ik zoek eigenlijk een maatje er tussenin.
 
@stoffelke Netjes! Da’s een geinig koffertje, iets kleiner dan ik in gedachten had…
Heb op m’n werk een Explorer case die dan weer veel te groot is, soort halve kubieke meter. Ik zoek eigenlijk een maatje er tussenin.
Ik had er eerst een groter type op staan, maar vond dat net iets te groot.
Het voordeel van pelican koffers is dat ze waterdicht zijn en in praktisch alle maten te vinden zijn 👍
 
Toevallig dit weekend weer eens gekeken naar een originele kofferset (zijkoffers) zie ik dat de originele sets nu stuk voordeliger worden verkocht.
Denk oude nieuwe voorraad?

Dus ik heb een nieuwe kofferset besteld, origineel Honda voor haast de helft van een aftermarket set.

Tevens de kuipruit verwijderd. Dit rijdt zoveel beter. Met de helm in de schone lucht, geen geklapper en gebulder meer om je helm/hoofd. Had ik eerder moeten doen. Rij nu met een afdek plaat op de plek van de kuipruit.
 
Originele Honda zijkofferset voor Africa Twin CRF1000L, zwart/zilver

Ik heb deze besteld. Ik zie meer sites die ze rond deze prijzen aanbieden. Dat was afgelopen jaar nog niet het geval, maar mogelijk is dit new old stock omdat de Africa Twin inmiddels weer 2 (of 3) nieuwere modellen heeft.


Ik zag afgelopen weekend de nieuwe CRF1100 Adventure Sports bij Ten Kate. Deze heeft een 19inch voorwiel ipv 21. Had ik nog niet eerder gezien en hierdoor meer op de tour/asfalt rijders gericht.
 
Kijk eventueel eens voor OEM dingen op Ebay. Voor mijn Goldwing kan ik via Ebay originele Honda spullen in USA voor ongeveer de helft van het geld kopen. Wellicht dat het voor meer Honda modellen geldt.

Voorbeeld.:
Het originele bagagerek voor een de Goldwing kost en in NL 799 Euro. Vanuit de US incl invoer, btw, etc heb ik er 450 euro betaald. Nieuw via een Honda dealer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan