Honda CB350F

Hahaha die dodemansknop :P Pas geleden ook nog mee geklooid toen ik de motor maar niet gestart kreeg. Gelukkig zag ik het voor de accu leeg was :P
Ja maar zo simpel was het niet. :P

Dodemansknop stond goed, voelde ook niet gaar aan, ik had al gemeten dat het schakelen met die knop verschil maakte (dus dat ie echt schakelde). En intussen was ook al gebleken dat de accu gaar was en de startmotor is ook wat mis mee...
 
Gister van 10 tot 18:30 wezen sleutelen bij roestendoenze.
We zijn nog niet klaar maar wel een heel stuk verder :).

De startmotor doet het weer nu dat we een aantal onderdelen omgewisseld hebben met een startmotor die roestendoenze nog had liggen.
hwioed.jpg


De kleppen zijn gesteld en de ontsteking staat ook op tijd.

In het begin wou de stroboscoop niet flitsen, later deed hij het op 1 bougiekabel via die heeft roestendoenze toen de ontsteking op tijd gezet.

Toen we naar het synchroon stellen gingen kijken kwam dit eruit;
2mf0v7r.jpg


Dat hebben we niet meer goed gekregen.

Vandaag de carburateurs er weer afgehaald om deze even na te kijken omdat hij beter liep op de linker twee cilinders dan op de rechter twee.

Choke opent op zich netjes;
293hwg7.jpg


En sluit ook netjes;
33le1is.jpg


Nu ik zo de foto's zie vraag ik me af of nu niet bezig zijn geweest om met de choke open (kleppen open) af te stellen? Weet zo ff niet meer hoe we de choke hadden staan, maar dat zou dus wel het te rijk lopen kunnen verklaren en waarom het verder niet lukte.

Vlotterbakjes waren schoon;
2r26729.jpg


29qb2x3.jpg


34pz6gg.jpg


Alles nog een keer goed schoongemaakt voor de zekerheid en toen de vlotterhoogte nog ff nagekeken en iets beter afgesteld.


En tijdens dat alles ook nog even wat kappen van me andere motor gespoten met plastidip :)
20gjmky.jpg
 
1
Toen we naar het synchroon stellen gingen kijken kwam dit eruit;
[afbeelding]

2
Nu ik zo de foto's zie vraag ik me af of nu niet bezig zijn geweest om met de choke open (kleppen open) af te stellen? Weet zo ff niet meer hoe we de choke hadden staan, maar dat zou dus wel het te rijk lopen kunnen verklaren en waarom het verder niet lukte.

1
En dat was met de slangetjes aangesloten zonder die vernauwings-buisjes. Anders kwamen die staafjes helemaal niet omhoog. (ook niet bij cilinders 1 en 2 waar die wel goed zijn vonk kreeg)

2
Met de klepjes open is de normale stand. Dat is dus zonder choke. Er zijn allerlei andere manieren om hem rijker te laten lopen, maar dit is zo'n beetje de simpelste. Dus lucht afvoer dicht knijpen, dan gaat ie meer onderdruk krijgen en dus meer benzine aanzuigen bij minder lucht. (vandaar de naam 'choke' :P )

p.s. we zijn wel lang bezig geweest op die paar klusjes, maar het motortje is dan ook wel echt weerbarstig. O-)
 
Vandaag de carbs er weer even opgezet en zonder luchtfilter enz. gestart om te kijken of de carbs überhaupt wel lucht aanzuigen.
Op het eerste gezicht leek het alsof de lucht eruit blies i.p.v. dat de carbs lucht aanzuigen.
Ff gevoeld met me hand ervoor en ik voel wel dat de lucht aanzogen wordt maar het lijkt ook alsof de lucht er ook uitgeblazen wordt. Klinkt een beetje gek maar zo voelt het.

Van de week zal ik nog wel een keertje kijken, dan zal ik ook per carb ff voelen.
 
Die vacuum-waarden zijn wel erg laag. Moet normaal gesproken ergens tussen 16 en 24 zijn. Is de aansluiting van de vacuumslangetjes wel goed luchtdicht? En anders zou ik nog eens goed checken of de inlaatrubbers geen valse lucht aanzuigen...

Synchroniseren moet je sowieso doen met een warme motor. Als je choke dicht had gezeten had je het wel gemerkt, want met een warme motor gaat ie dan enorm stotteren / afslaan.
 
Laatst bewerkt:
Die vacuum-waarden zijn wel erg laag. Moet normaal gesproken ergens tussen 16 en 24 zijn. Is de aansluiting van de vacuumslangetjes wel goed luchtdicht? En anders zou ik nog eens goed checken of de inlaatrubbers geen valse lucht aanzuigen...

Synchroniseren moet je sowieso doen met een warme motor. Als je choke dicht had gezeten had je het wel gemerkt, want met een warme motor gaat ie dan enorm stotteren / afslaan.

Wat ik al zei, in eerste instantie kwamen die stalen pennetjes helemaal niet omhoog. (Toen hebben we hem een stuk door de wijk rondgereden om inderdaad wat warm te draaien, maar nog steeds niet.) Het beeld van de foto was toen we die vernauwings pijpjes er tussenuit hadden gehaald. Die zijn normaal om te zorgen dat de meting minder nerveus/bibberig is.

Hij heeft ook (op de kickstarter gevoeld) duidelijk minder compressie dan mijn 400tje, waarvan het huidige blokje ook niet bepaald kakelvers is. (blokkie om rijden hadden we met 2 motors gereden dus opwarming van de blokjes zou ongeveer vergelijkbaar kunnen zijn)
 
Wat ik al zei, in eerste instantie kwamen die stalen pennetjes helemaal niet omhoog. (Toen hebben we hem een stuk door de wijk rondgereden om inderdaad wat warm te draaien, maar nog steeds niet.) Het beeld van de foto was toen we die vernauwings pijpjes er tussenuit hadden gehaald. Die zijn normaal om te zorgen dat de meting minder nerveus/bibberig is.

Hij heeft ook (op de kickstarter gevoeld) duidelijk minder compressie dan mijn 400tje, waarvan het huidige blokje ook niet bepaald kakelvers is. (blokkie om rijden hadden we met 2 motors gereden dus opwarming van de blokjes zou ongeveer vergelijkbaar kunnen zijn)

Hmmm... dan zou ik de compressie toch eens meten als je de mogelijkheid hebt. Hoe staat het met het olieverbruik? Staan alle kleppen netjes op tijd?
 
Hmmm... dan zou ik de compressie toch eens meten als je de mogelijkheid hebt. Hoe staat het met het olieverbruik? Staan alle kleppen netjes op tijd?

compressie tester heb ik niet. Kleppen zijn nu wel gesteld, maar timing of dat de nokkenas goed ligt heb ik niet gecontroleerd. Hij heeft in ieder geval op alle kleppen klepspeling bij top-dead-center. Ik had ook nog gecontroleerd of zijn bougies wel goed vast zaten.

Wat betreft olie verbruik weet ik niet. Maar wel dat hij veel te rijk loopt. Koude start kan die eigenlijk niet of nauwelijks choke bij gebruiken. Hij reageert als hij loopt ook niet op de normale manier op de choke.
 
ik heb de mijne afgestelt idd oook met meerdere toeren maar met die vernauwings tussenstukjes begon ik het pas te zien rond de 3000 toeren
 
Toeren zijn niet zo belangrijk bij het synchroniseren. Het gaat vooral om de stand van de gasschuif. Tot 1/4 open heeft een goede synchronisatie duidelijk effect. Draai je de gasschuif verder open, dan merk je er niet zo veel meer van als de carbs niet synchroon staan.

Het is op zich wel handig om tijdens het synchen het gas een paar keer open te draaien, maar dan vooral om te kijken of de carbs nog steeds synchroon zijn nadat de gasschuiven weer in ruststand staan. Zeker bij de 350/400 willen de plaatjes die de gashevels van carb 1&2, resp 3&4 met elkaar verbinden er nog wel eens voor zorgen dat je synchroonafstelling snel verloopt...
 
Toeren zijn niet zo belangrijk bij het synchroniseren. Het gaat vooral om de stand van de gasschuif. Tot 1/4 open heeft een goede synchronisatie duidelijk effect. Draai je de gasschuif verder open, dan merk je er niet zo veel meer van als de carbs niet synchroon staan.

Het is op zich wel handig om tijdens het synchen het gas een paar keer open te draaien, maar dan vooral om te kijken of de carbs nog steeds synchroon zijn nadat de gasschuiven weer in ruststand staan. Zeker bij de 350/400 willen de plaatjes die de gashevels van carb 1&2, resp 3&4 met elkaar verbinden er nog wel eens voor zorgen dat je synchroonafstelling snel verloopt...
Okay, duidelijk verhaal. :Y

Dat ik de gashendel even op en neer moet na schroeven-draaien, om opnieuw te laten settelen was ik me van bewust.


Als hij onbelast even rond de 4duizend rpm doet zal de gas schuif ook niet zo heel ver open staan denk ik.
 
compressie tester nodig, mag de mijne wel lenen

Dat zou wel handig zijn :), ga morgen sowieso nog langs een vriend met een scooterzaak dus misschien dat die er ook wel een heeft liggen.

Net ff gekeken of ook daadwerkelijk alle carbs lucht aanzuigen en dat doen ze.
Het viel me wel op dat er wat benzine uit kwam, door de opening met de vlinderklep van de choke. Bij alle 4 de carbs.
Heb even rondgekeken op het internet en het enigste wat ik tegenkom is dat de vlotternaald niet goed zou zijn of de vlotterhoogte.
Maar aangezien eigenlijk alles nieuw is in de carb lijkt me dat heel sterk. Vlotterhoogte heb ik 4 dagen geleden ook nog afgesteld dus ik neem aan dat het daar ook niet aan ligt.

Zou het ook kunnen dat de benzine nog is van het op de kop houden van de carbs? Heb er sinds ik ze uit heb gehaald en in elkaar gezet niet meer mee gereden.
 
Zo ff de oma weer wegwerken.

Gister een klein stukje met de honda gereden en me olie lampje ging niet uit.
Ff gecheckt welke olie er nu eigenlijk in zit.
Dat is deze;
xxemo.jpg


Het is eigenlijk olie voor in de auto kan dat nog voor problemen zorgen?

Heb ook nog ff gecontroleerd op valse lucht met een deo bus bij de carbs en de uitlaat maar dit lijkt allemaal ook goed af te sluiten.
 
Oliedruksensor wellicht kapot of niet goed aangesloten?
Maar even niet rijden nu tot je weet wat het is.
Aan de olie zal het niet liggen.
 
Laatst bewerkt:
Het is weer ff stil geweest maar ben vandaag weer verder gegaan.
Druk gehad met school, de feestdagen en me andere motor (plaatjes te vinden in het plastidip topic ;) ).

Dacht maar eens verder te gaan met me "oude" blok.
Heb alle klep veren eruit gehaald.
Bijna alle kleppen kwamen er soepel uit. Kon ze er zo met me vinger uitduwen.
Behalve 2 de meest linksboven en de meest rechtsboven op onderstaande foto.
157lzqu.jpg


Hier krijg ik geen beweging in, hoe komt dat? en hoe kan ik eruit krijgen?
Zou het kunnen dat het blok niet liep omdat er geen beweging in die 2 kleppen zit?
 
dat zou goed kunnen. Geef er eens wat tikjes op met een kunststof hamer, of met een gewone hamer met een stukje (hard)hout ertussen. wellicht schrikken ze dan los. kon je het blok wel met de hand ronddraaien? dan moet er iig beweging inzitten.
 
Heb er nog eentje los gekregen met een hamer en een stukje hout maar bij de andere kreeg ik alleen maar gaten in me stukje hout :(.
Toen ff geprobeerd met een oude dopsleutel erop en daar met de hamer op slaan want ik wou hem toch echt los krijgen :P. Iets te lom waarschijnlijk want ik heb een heel klein stukje van de steel eraf geslagen.
Heb em toen een klein stukje verder eruit gekregen maar verder als op de foto krijg ik hem niet.
28w2xz5.jpg


Heb van te voren niet geprobeerd om hem met te hand rond te draaien dus ik weet niet of het toen al vast zat.
 
Zo weer ff een hele tijd rustig geweest.
Heb me minor afgerond en zit nu weer op stage.

Vandaag ff een compressiemeter geleend en meteen ff gekeken hoe het ervoor staat.

Bougie's kwamen er zo uit: (te rijk)
35cgymd.jpg


En de compressie was bij elke cilinder gelijk. Allemaal op 150 psi.
2zsbeco.jpg


Kon zo gauw in het WPH niet terug vinden wat een goede waarde is dus dat ga ik nu ff zoeken op het internet en dan pas ik deze post nog wel aan.
 
dat is 10.3 bar ofzo en is wel goed !

pas wel op met die automotoroliën in je moto, deze heeft niet de geschikte additieven om je koppeling optimaal te laten functioneren.
Ik had het ook eens gedaan en had last van een slippende koppeling en hij werd een stuk warmer
 
Terug
Bovenaan Onderaan