Honda CB822TT Turbo caferacer

Laatst bewerkt:
kan ik niet gewoon een silicone zwarte slang gebruiken?

Geen idee eerlijk gezegd...Weet ook niet hoe de synchronisatie verloopt, wat afstellen betreft bedoel ik, zit er een aansluiting op de inlaatrubbers? Zoja, dan zou je die er ook in moeten zetten. Moet zeggen dat ik het enkel via de officiele honda dealers toen geprobeerd heb. Op beurzen kun je ze misschien nog wel vinden. Dit setje kostte rond de 240 euro....voor 3 rubbertjes
 
zo maar weer een update,
dit weekend de zuigers, cilinders, en kop geïnspecteerd.

de zuigers hadden wat kool aanslag, dit met staalwol en wd 40 weg gepoetst. zuigerveren en olie schraap veer verwijderd, en de groeven schoon gemaakt, alleen er zit nog wat kool aanslag die ik niet weg krijg. op 1 van de zuigers zat beschadiging van een inlaat klep.
daarna met de compressor goed door gespoten.
voor de schoonmaak.
imag3450.jpg
imag3451.jpg


na de schoonmaak. (de zuiger met klep schade, na mijn inzien gewoon te gebruiken)
imag3453.jpg
imag3461.jpg


de goede kijker ziet dat er krassen op de bovenkant van de zuiger te zien zijn.
dit heeft waarschijnlijk de vorige eigenaar of monteur gedaan. :(
maar hiermee zal de motor niet minder lopen.
 
zo maar weer een update,
dit weekend de zuigers, cilinders, en kop geïnspecteerd.

de zuigers hadden wat kool aanslag, dit met staalwol en wd 40 weg gepoetst. zuigerveren en olie schraap veer verwijderd, en de groeven schoon gemaakt, alleen er zit nog wat kool aanslag die ik niet weg krijg. op 1 van de zuigers zat beschadiging van een inlaat klep.
daarna met de compressor goed door gespoten.
voor de schoonmaak.
[afbeelding][afbeelding]

na de schoonmaak. (de zuiger met klep schade, na mijn inzien gewoon te gebruiken)
[afbeelding][afbeelding]

de goede kijker ziet dat er krassen op de bovenkant van de zuiger te zien zijn.
dit heeft waarschijnlijk de vorige eigenaar of monteur gedaan. :(
maar hiermee zal de motor niet minder lopen.

zou je geen gesmede zuigers steken als je met turbo's gaat spelen?
 
de cilinders,
de cilinder wanden zien er super uit! in 1 cilinder zit wel een voelbare kras, hopelijk is dat weg te honen.
imag3437.jpg


het viel me op dat er aan de onderkant tussen de bus en cilinder blok een rubberen o ring zat, waar dient die voor?
imag3438.jpg
 
toen gingen we verder met de cilinder kop.
tijdens demonteren was me opgevallen dat er 2 klep geleiders afgebroken waren, 1 klep was zo krom dat hij er niet uit kwam. dus afgeslepen en er toch uit gekregen.
er was ook een geleider aanwezig die gescheurd was maar niet afgebroken. :+

zo ziet een goede klepgeleider er van binnen uit:
imag3467.jpg


zo ziet een klepgeleider eruit die van binnen gescheurt is (zie lijn in de klepgeleider)
imag3466.jpg


en zo ziet een finaal afgebroken klepgeleider eruit.
imag3465.jpg


ik was al van plan om zoiezo de kop te vervangen voor eentje van een F2.
maar toch ff nagekeken op beschadigingen.
 
de kleppen daar verbaasde ik me over, de kleppen van cilinder 3 en 4 waren allemaal krom, zo krom dat ik het zonder gereedschap kon zien. toch maar even gechecked met mijn schuifmaat, en jaah hoor ik had weer is gelijk :( B| (helaas was het deze keer minder leuk om gelijk te hebben) haha

opzich is het niet erg dat de kleppen krom zijn want ga toch andere kop erop zetten, maar hierdoor wil ik wel weten waarom nou de kleppen krom zijn, want er is geen beschadiging te zien op de zuigers en op de klep zetels.

woensdag dan ga ik de nokken trein na kijken, en als ik nog tijd heb de krukas en drijfstangen.


ojah niet te vergeten, ik heb gisteren voor een prikkie de GARRETT T25 TURBO opgehaald!
turbot25.jpg

in de advertentie zei de man dat hij nieuw was, maar ik denk dat hij gereviseerd is.
hij heeft axiaal een heel klein beetje speling, en radiaal toch wel 1 mm
het is een olie lager dus ze moeten wel wat speling hebben.
vandaag laat ik er wat olie doorheen lopen om te kijken of dit de speling een beetje verminderd (het lager is nu droog, dus zou goed kunnen dat als er wat olie in zit de speling minimaal word.

als de turbo in bedrijf is zal de oliedruk die de motor levert aan de turbo de rest van de speling opheffen. ( je hebt eenmaal speling nodig zodat er een oliefilm ontstaat, en dat dient dan als lager)
 
Die O-ringen zijn voor de cilinders netjes af te dichten op de rest van het blok. Deze O-ringen zitten gewoon in een nieuw pakking pakket van het blok.
Als je een F2 kop gaat gebruiken adviseer ik je wel alle kleppengeleiders te vervangen! Bij de F2 slijten deze harder dan andere koppen omdat de kleppen onder een iets andere hoek staan. Bekend probleem van olie verbruik bij de F2.
Mooie Turbo!
 
zou je geen gesmede zuigers steken als je met turbo's gaat spelen?

zijn er ook gesmede zuigers van originele maat?

of moet ik dan gelijk weer aan een big bore kit? *D
wat weer veel extra geld kost ;(
maar wat dan ook weer meer vermogen oplevert *D
en de rest van het blok ook verstevigt moet worden wat nog meer geld kost ;(

je heb me aan het twijfelen gemaakt.

iemand nog een setje gesmede zuigers voor me liggen?? O-)
 
Ik zie vaak mensen zomaar een blok uit elkaar trekken.
Zou het zelf ook wel willen doen, maar of ik het dan weer aan de pruttel krijg is wat anders, wel technisch onderlegd maar of ik zo'n puzzel weer inmekaar kan zetten...
Om met van Gaal te spreken; Ben ik nou zo dom of iedereen zo slim?

Edit: Heb zelf net een K7 gekocht vandaar.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie vaak mensen zomaar een blok uit elkaar trekken.
Zou het zelf ook wel willen doen, maar of ik het dan weer aan de pruttel krijg is wat anders, wel technisch onderlegd maar of ik zo'n puzzel weer inmekaar kan zetten...
Om met van Gaal te spreken; Ben ik nou zo dom of iedereen zo slim?

Edit: Heb zelf net een K7 gekocht vandaar.

Zelf had ik ook nog nooit een blok uit elkaar getrokken. Ik wist wel wat er allemaal in zo'n blok zat en waar de meeste dingen voor dienden maar het sleutelen eraan was nog een grijs gebied.
Ben er gewoon aan begonnen. WPHB gekocht, heel veel foto's maken van hoe het zat :9 Alle schroefjes/onderdelen e.d. in aparte zakjes met een papiertje erbij wat het is en waar het zit (nummer van tekening uit WPHB erbij of zo) en heb vandaag voor het eerst de fiets weer kunnen starten (zie topic link onderin dit bericht)!
 
Ja die had ik al gezien, dat is een mooi stukje werk.
Lijkt me ook iets waar wel wat weken over heen gaan, wellicht probeer ik het in de wintermaanden en moet ik de slaapkamer er maar aan opofferen. ;)

Is er niemand die dit wil doen voor een schappelijke prijs binnen de CB wereld? (sorry dat ik de thread highjack)
 
Ja die had ik al gezien, dat is een mooi stukje werk.
Lijkt me ook iets waar wel wat weken over heen gaan, wellicht probeer ik het in de wintermaanden en moet ik de slaapkamer er maar aan opofferen. ;)

Is er niemand die dit wil doen voor een schappelijke prijs binnen de CB wereld? (sorry dat ik de thread highjack)


howell hier op het forum heeft nog een F2 blok.
met de volgende specs:

Ook nog een 860cc F2 blok te koop welke na revisie en tuning( Gerrit Lether) nog niet heeft gelopen
Specificaties :
Geflowde cylinderkop
Kawa 750 zuigers 66 mm
Racenokkenas
Grotere inlaatkleppen 35 mm
Raceklepveren met titanium schotels
Lichter gemaakte tuimelaars klepstelboutjes en moertjes
CB900 drijfstangen
Nieuwe krukaslageschalen , nokkenasketting en primaireketting en primaire spanner
Verder uiteraard nieuwe keerringen en pakkingen
Blok geheel gestraald en daarna gespoten met VHT lak

Ook dit is geen koopje , prijs is € 1250,=
 
zo weer ffkes een update,

de turbo die paste niet zo mooi als dat ik had gedacht, dus uit elkaar halen maar, en de slakkenhuizen tegenover het lagerhuis gedraaid zodat ie het beste uitkomt.

de set up word waarschijnlijk gewijzigt.

naar een f2 cilinderkop met f2 cilinders(dit omdat het anders niet goed past door retour van olie)
misschien worden deze opgeboord naar 822 cc maar dat is nog niet zeker.
komt de turbo wel ten goede maar misschien wel To much voor het blok.

wil er ook andere drijfstangen van een boldor dohc 750 cc omdat dan de verbrandingskamer groter word, endus een lagere compressie word bereikt, en de drijfstangen zijn tenslotte sterker;)

hier nog een plaatje van het verschil tussen een 750cc en 822cc
t2555turboberekeningmet.gif
 
Dank voor de info, maar de fiets + verbouwing was net iets meer dan dat blok alleen.
Uiteraard kost goed spul geld, maar dat bedrag trekt bruin nu ff niet.

Mooie grafiek, hoe vertaald dit zich in gewoon Nederlands?
Wat krijg je er effectief voor terug, en is zo'n blok wel geschikt (lees niet te oud) voor zo'n overhaul?
 
Dit is om te bepalen welke turbo geschikt is voor welke motor. Als ik nou een grotere turbo zou pakken. Dan liggen de lijnen met toerentallen meer buiten de grafiek dan erin.
Je kan in het grafiek ook aflezen in welke range de turbo compressor het beste zijn werk doet.

Ik denk dat ik door de turbo en aanpassingen aan het blok zoon 100 pk zal hebben en dat zou hij kunnen aangezien dat ik hem ook versterk en alles nieuw monteer.
 
hallo hallo

ik vond de remklauwen er toch maar wat slapjes uitzien, dus heb ik het aantal zuigers vervier voudigt door deze jongens }) (gekocht van NicolasGSXSRAD, thanx man)
remklauwen.jpg

remklauwen2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Krijg je dan niet een "zompige" greep, ik bedoel zo een die je helemaal tot je gashendel intrekt.
In een van de eerste posts, zie je het achterwiel scheef staan ten opzichte van je kroonplaat/voorvork/voorwiel.
Is dat per ongeluk omdat het achterwiel verkeerd is gemonteerd.
Ziet er niet goed uit zoals het er daar bij staat.
 
Krijg je dan niet een "zompige" greep, ik bedoel zo een die je helemaal tot je gashendel intrekt.
In een van de eerste posts, zie je het achterwiel scheef staan ten opzichte van je kroonplaat/voorvork/voorwiel.
Is dat per ongeluk omdat het achterwiel verkeerd is gemonteerd.
Ziet er niet goed uit zoals het er daar bij staat.

daar waren de achteras en achterbrug as nog niet gedraaid, en geinstalleerd natuurlijk:P

de rem klauwen en pomp zijn van een gpz 900 en denk dat de pomp het wel aan moet kunnen, anders moet ik die ook nog vervangen;)
om de adapterplaten te maken, moet ik toch de klauwen onder druk zetten en dan zie ik het gauw genoeg;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan