Northstar
MF'er
- 22 feb 2007
- 30
- 0
Momenteel loop ik tegen een probleem aan bij mijn CBR 600 F3 uit 1995 en ik hoop dat ik even wat informatie kan winnen via deze weg.
Probleem:
Mijn motor is nu enkele keren uitgevallen in volle vaart. Ik rij ermee op de weg (meestal snelweg) waarbij ik merk dat de torque wegvalt en de motor begint te vertragen. Ik kan het gas open draaien wat ik wil maar het enige dat de motor doet is vertragen. Druk ik koppeling in terwijl ik rij dan valt de motor direct uit, laat ik koppeling weer opkomen dan slaat de motor weer aan maar kan ik nog steeds niet gas geven. Het punt komt dat de motor uitslaat (bij laag toerental) en ik langs de weg kom te staan. Ik heb het idee dat dit gebeurd nadat ik mijn motor vol open trek om op te trekken.
Dit was al eens eerder gebeurd en toen kon ik na even wachten, hem met de choke starten en zonder problemen verder rijden. Echter lukte dit de laatste paar keer al niet meer. Zodra hij uitgevallen is wil hij niet meer starten en is de accu redelijk snel leeggestart (waarschijnlijk nieuwe accu nodig). ANWB erbij, start kabels aan mijn accu en na 30 sec continue doorstarten slaat de motor pas weer aan en loopt hij weer. Het lijkt erop alsof er dan helemaal geen benzine meer in de leidingen zit die de carburateurs bereiken. Als ik daarna weg/door rij in laag toerental (rond 6000-7000 toeren max) kan ik gewoon verder rijden en mijn bestemming bereiken.
Ik heb het benzine filter inmiddels laten vervangen aangezien ik dacht dat deze te verstopt zat en dat hierdoor te weinig benzine doorliet. Daarbij is tevens de luchtfilter vervangen en alle benzineleidingen gechecked en schoongemaakt. Nu lijkt echter dat het probleem dieper zit, ik vermoed of brandstofpomp of misschien pomp relais...
Ik probeer door meerdere manuals en internet sites bepaalde dingen te achterhalen, maar kom niet echt ver momenteel.
Enkele vragen waar ik nu tegenaan loop (voordat ik weer geld ga uitgeven voor onnodige dingen en geld dat ik niet in overvloed heb):
Eerst de stomme newbie vragen ter bevestiging:
- De Honda CBR 600 F3 uit 1995 heeft inderdaad carburateurs. Klopt dat?
- De Honda CBR 600 F3 uit 1995 heeft inderdaad echt een brandstofpomp (die bij hoge snelheden zorgt voor genoeg brandstof richting de carburateurs). Klopt dat?
Specifiekere vragen:
- Waar zit de brandstofpomp relais/zekering?
- Is er een soortgelijke relais van een ander systeem op de motor die ik kan omwisselen om te kijken of het relais stuk is (waardoor pomp hapert en carbs leidingen leegtrekken)?
- Hoeveel brandstof moet een goedwerkende brandstofpomp leveren in stationair draaien van 1500 rpm (zodat ik kan meten of de brandstofpomp nog genoeg benzinge doorpompt)?
- Kan het zijn dat de accu niet genoeg voltage geeft dat de brandstofpomp hapert bij hoge snelheden?
- Aan de hand van de probleembeschrijving, zijn er nog andere suggesties waar het aan kan liggen?
Ik hoop met een vriend eerst het probleem te achterhalen voor ik weer een dag aan uurloon moet dokken bij de garage
Feedback welkom ^_^
*Gaat weer verder in onderhoudsmanual lezen*
Greetz
Probleem:
Mijn motor is nu enkele keren uitgevallen in volle vaart. Ik rij ermee op de weg (meestal snelweg) waarbij ik merk dat de torque wegvalt en de motor begint te vertragen. Ik kan het gas open draaien wat ik wil maar het enige dat de motor doet is vertragen. Druk ik koppeling in terwijl ik rij dan valt de motor direct uit, laat ik koppeling weer opkomen dan slaat de motor weer aan maar kan ik nog steeds niet gas geven. Het punt komt dat de motor uitslaat (bij laag toerental) en ik langs de weg kom te staan. Ik heb het idee dat dit gebeurd nadat ik mijn motor vol open trek om op te trekken.
Dit was al eens eerder gebeurd en toen kon ik na even wachten, hem met de choke starten en zonder problemen verder rijden. Echter lukte dit de laatste paar keer al niet meer. Zodra hij uitgevallen is wil hij niet meer starten en is de accu redelijk snel leeggestart (waarschijnlijk nieuwe accu nodig). ANWB erbij, start kabels aan mijn accu en na 30 sec continue doorstarten slaat de motor pas weer aan en loopt hij weer. Het lijkt erop alsof er dan helemaal geen benzine meer in de leidingen zit die de carburateurs bereiken. Als ik daarna weg/door rij in laag toerental (rond 6000-7000 toeren max) kan ik gewoon verder rijden en mijn bestemming bereiken.
Ik heb het benzine filter inmiddels laten vervangen aangezien ik dacht dat deze te verstopt zat en dat hierdoor te weinig benzine doorliet. Daarbij is tevens de luchtfilter vervangen en alle benzineleidingen gechecked en schoongemaakt. Nu lijkt echter dat het probleem dieper zit, ik vermoed of brandstofpomp of misschien pomp relais...
Ik probeer door meerdere manuals en internet sites bepaalde dingen te achterhalen, maar kom niet echt ver momenteel.
Enkele vragen waar ik nu tegenaan loop (voordat ik weer geld ga uitgeven voor onnodige dingen en geld dat ik niet in overvloed heb):
Eerst de stomme newbie vragen ter bevestiging:
- De Honda CBR 600 F3 uit 1995 heeft inderdaad carburateurs. Klopt dat?
- De Honda CBR 600 F3 uit 1995 heeft inderdaad echt een brandstofpomp (die bij hoge snelheden zorgt voor genoeg brandstof richting de carburateurs). Klopt dat?
Specifiekere vragen:
- Waar zit de brandstofpomp relais/zekering?
- Is er een soortgelijke relais van een ander systeem op de motor die ik kan omwisselen om te kijken of het relais stuk is (waardoor pomp hapert en carbs leidingen leegtrekken)?
- Hoeveel brandstof moet een goedwerkende brandstofpomp leveren in stationair draaien van 1500 rpm (zodat ik kan meten of de brandstofpomp nog genoeg benzinge doorpompt)?
- Kan het zijn dat de accu niet genoeg voltage geeft dat de brandstofpomp hapert bij hoge snelheden?
- Aan de hand van de probleembeschrijving, zijn er nog andere suggesties waar het aan kan liggen?
Ik hoop met een vriend eerst het probleem te achterhalen voor ik weer een dag aan uurloon moet dokken bij de garage
Feedback welkom ^_^
*Gaat weer verder in onderhoudsmanual lezen*
Greetz