Honda CL360

Yay, motortje is eruit :)

001_zpsgfdmteij.jpg


En inderdaad, de motor was er zo uit te tillen, op Hondatwins had ik zitten lezen dat de motor erg zwaar zou zijn, en je er het beste met zijn 2e voor moest zijn :/
Zal wel sarcastisch bedoeld zijn, want je tilde dat ding er vrij makkelijk uit.

Dus dus een leeg frame :

002_zpsbqkxnlbs.jpg


Frame ziet er ook nog mooi uit, even schoonmaken, hier en daar een plekje bijtippen, en klaar. Niks aan doen :)

Morgen gaat de achterbrug + achterwiel eruit, bouten en moeren van de schokbrekers zijn reeds losgedraait, gelukkig ging dat wel zoals het hoort :)
 
De 450 blokken zijn idd zwaar, eruit alleen gaat nog wel (zonder starter en koppeling) maar erin alleen :N

ga je ook andere schokdempers monteren ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ach, een blok van een Yamaha XS750 weegt 100 kg en dat til ik er ook alleen uit en er weer in. Gewoon slim aanpakken. Blokjes van mijn XL500 en CD175 wegen een stuk minder.
 
ga je ook andere schokdempers monteren ?

Ik heb de huidige schokbrekers nog niet kunnen testen met rijden.
Maar ze zijn wel wat 'sponzig' , precies de fabrieksfout die erin zat eigenlijk waar iedereen het over heeft.

Ik ga ze nog niet direct vervangen, ik maak de oude weer netjes en dan zie ik wel of ik het rijden ermee acceptabel vindt.

Schokbrekers vervangen kan natuurlijk altijd, dus dat zie ik dan wel weer :)

Overigens was het CB77 blok veel en veel zwaarder, misschien wel 2x zo zwaar. Met de startmotor eraf...
 
Dat achterlicht is wel achterlijk groot voor zo'n kleine motor. Volgens mij een Amerikaanse uitvoering met die reflectors aan de zijkant?
 
Dat achterlicht is wel achterlijk groot voor zo'n kleine motor. Volgens mij een Amerikaanse uitvoering met die reflectors aan de zijkant?

Ja, maar is ook typerend voor de tijd, midden jaren 70, toen hadden bijna alle motoren lompe lichtbakken achter.

Ik ben er ook nog niet helemaal over uit of ik dat zo ga laten, zoiezo voor de keuring wel.
Dus hij komt er gewoon weer op, maar of dat ook zo blijft weet ik nog niet.
Ik denk dat het beste/mooiste alternatief het model achterlicht is van me CB77.

Maar ik zie dat later wel, aan de andere kant is het natuurlijk ook wel weer grappig, omdat het zo mooi de (leef)tijd weergeeft.

Kijk bijvoorbeeld eens naar de Suzuki GT500/750 (ook midden jaren 70), mooie fietsen, maar dan ook dat achterlicht... typerend voor de tijd :')
 
het licht van de T500J is prachtig! ook het enige jaar dat de ronde zijreflectoren in de rode reflector vallen. (overigens niet mijn T500 maar plaatje van internet geplukt...)

 
Laatst bewerkt:
Ja, vroeger konfed. Toen vond ik het ook mooi. Maar nu vind ik het enige onderdeel wat buiten proportie is. Maar dat is een kwestie van persoonlijke smaak,toch?
Op mijn honda van 74 is ie een stuk kleiner.
full
 
Die Lucas lichtjes vind ik ook wel leuk staan... als je met een geel remlicht kunt leven
full
 

Bedankt.

Was al wel bekend met London.

Maar eerst eens informeren (bij een uitlaat boer in de buurt) of de oude demper nog te redden is.
Moet denk wel lukken, opzich is er vlees genoeg om een plaatje aan te lassen, de vraag is meer of er gelast kan worden op dit dunne materiaal.

Zo heb ik (me vader dan) dan ook nog een Honda CB750 K1 staan waarvan de onderste uitlaat (van een 4in4 systeem) een rot plekje heeft.
20jaar geleden kon dat nog niet gelast worden omdat toen de techniek nog niet bestond (of niet genoeg voorkwam) om dat dunne metaal te lassen.
Ik denk dat het vandaag de dag niet echt een probleem meer is.
 
Dat ligt eraan hoe de omgeving is van die gaten ,is dat ook al aangetast dan kan de beste
lasser in de wereld er niets meer van maken,ook heeft dat geen nut want er ontstaat dan elders
wel weer een gat.
 
0,7mm autoplaatwerk is voor een ervaren lasser prima mig te lassen en met tig kun je zelfs colablikjes aan elkaar lassen als je er handig mee bent.

Maar het ligt allemaal aan het oude te lassen materiaal of dat overal nog dik genoeg is.
Het beste kun je het eerst laten stralen. Dan zie je vanzelf of de rest van het materiaal nog dik genoeg is.
 
Voor upswepts is London geen partij, hebben ze volgens mij niet, zeker niet in dezelfde stijl als de CL's. Toen London nog in Eemnes zat (ik woon in Huizen, ligt ernaast), was het niet een bedrijf dat van nieuwe dingen hield, deden altijd erg moeilijk en niets dat ze niet standaard hadden konden ze niet leveren.

Op de huidige website staat heel wat anders te lezen, misschien zijn ze verandert, maar een aantal jaren geleden waren het een stelletje zeurpieten die alles wat Japans was verachten.

Uitlaten voor Engelse fietsen hadden ze wel, maar ik denk dat ze noodgedwongen een koerswijziging moesten inzetten vanwege de vraag.

Eerst afgeven op alles wat Japans is, en daarna om de verdiensten je businessmodel aanpassen :r . Op zich is het prima dat je koers wijzigt, maar geef dan niet zo af op datgene wat in de toekomst mogelijk belangrijk wordt, dat is een korte termijn visie, en heeft niets met vakmanschap te maken :N
 
0,7mm autoplaatwerk is voor een ervaren lasser prima mig te lassen en met tig kun je zelfs colablikjes aan elkaar lassen als je er handig mee bent.

Maar het ligt allemaal aan het oude te lassen materiaal of dat overal nog dik genoeg is.
Het beste kun je het eerst laten stralen. Dan zie je vanzelf of de rest van het materiaal nog dik genoeg is.

Het materiaal eromheen is voor zover ik het kan beoordelen nog goed, het is echt 1 (grote) plek. De rest eromheen voelt gewoon nog erg solide aan, zelfs de randjes voelen nog gewoon stevig. :)
Maarja, straks met de opbouw komen we dit hoofdstuk wel weer tegen ;)

Intussen gedaan wat ik moest doen, achterbrug en de hele mikmak die daarbij hoort eraf.

006_zps909ncf1u.jpg


De as van de achterbrug die eruit kwam was nog praktisch nieuw. Het verzinksel laagje zat er nog gewoon op. Zat keurig netjes in het vet, evenals de bus waarin de as weer glijd, een belangrijk punt waar ik me geen zorgen om hoef te maken :)

Wel heb ik moeten constateren dat de achterwiel lagers versleten zijn, als ik het wiel laat draaien en de as beetpak voel ik iedere keer een klein tikje, niet goed dus :N
De as zelf zag er ook keurig uit.
Ik vermoed dat de motor in het verleden veel gebruikt is op het land (bij een boer?) maar wel goed onderhouden is geweest.

Maar, over onderhoud gesproken..

Valt de ketting nog binnen de tolerantie's ? :+

005_zpsjd5olm5q.jpg


De ketting ziet er verder wel goed uit, en soepel, het is dat ik de motor weer helemaal in orde aan het maken ben, anders had ik hem wel blijven gebruiken.
Maargoed, deze vervangen we dus maar :)
 
Prachtig,een mooie oude Honda in de huiskamer,heb er zelf ook eentje,krijg mijn foto hier niet geplaatst,ben beter met sleutelen dan met computers,dus stuur hem even privé naar je,kan hem je niet laten missen. :) Ben al een tijdje op zoek naar een CB77,zeker na de laatste Classic-Bike.Ik volg je project,succes ermee,Coert, :W
 
Hoi,hij zag er niet zo uit toen ik hem kocht,maar hij is nu bijna origineel,ben nog op zoek naar grijze kabels,en wat klein spul :) .Bedankt voor het plaatsen en de tip,ga het proberen,zo moeilijk is het niet denk ik.Groeten,Coert, :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan