Honda CL360

Beetje gepoetst..

Verschil links recht...

002_zps5rv7b9ew.jpg

Ketting kastje is met wat poetswerk gewoon weer als nieuw geworden, moet hem later nog wel in de wax zetten omdat commandant geen beschermlaagje achterlaat.

Reden waarom ik maar ben gaan poetsen is omdat de werkbank een beetje vol begon te raken, zoals te zien is :+

004_zpsufiz9jjg.jpg


De schoongemaakte spulletjes verdwijnen nu dus in een kast in huis :)

005_zps3d2uif5z.jpg


Er staan best nog wel wat dingetjes in de schuur die nog van de verbouwing zijn, vooral veel rest-hout dat met de winter lekker opgestookt gaat worden. En ook nog wat andere dingetjes, maar de komende maanden zal dat ook wel langzaamaan verdwijnen. Anyway, vandaar dat de spulletjes dus even 'naar binnen' gaan :)
 
Achterbrug dus ook gepoetst, en naar binnen.
Lak is weer zo goed als nieuw, alleen best aardig wat plekken die ik (later) bij moet werken.
Maar dat gaat wel lukken :)

002_zps5awzxerf.jpg


En ook het voorwiel eruit gehaald.

005_zps92hnptwl.jpg


*schroevendraaier

De as moest er dus uit (ding wat ik los moet draaien is de as-bus, die moet er eerst af voordat de as eruit kan) , echter, de as-bus wil dus niet los... :N

Daarom zit ik nu dus eigenlijk achter de computer, even het digitale handboek raadplegen of ik het wel goed doe... maar ja dus... dit is toch echt de as-bus, en die moet er toch echt afkunnen.

Heb hem al heetgestookt, maar er zit geen beweging in. Nu staat ie dus in de kruipolie, straks poging 2...
 
Succes *O*

Op de afbeelding in het werkplaatshandboek stond dat ik de as-bus moest klemmen, en aan de as moest draaien. Of het een fuck uitmaakt weet ik niet, maar hij kwam met een ferme TAK los ! *O*

006_zps45cur9sk.jpg


Remschoenen en trommel zagen er keurig uit, nog ff schoonmaken en dan kan het weer in elkaar.

007_zpssunn8dwo.jpg


008_zpsb9qghax5.jpg


De wiellagers zijn ook goed, ik voel niets vreemds en het wiel draait ook als een kogel rond. Niks aan doen dus :)
 
Leuk topic!
mbt je wiellagers, die kosten meestal geen drol (zo'n 4 a 5 euro per stuk). Zou ik altijd vervangen. Weet je zeker dat je goede hebt!
 
Als een lager geen overmatige speling, niet hakerig is of corrosie vertoond en redelijk geluidloos draait (dat wil zeggen zoemend zonder vet of olie en nagenoeg stil met olie) is hij prima bruikbaar.
Als het open lagers zijn nieuw vet er in, dat is vaak wel hard geworden na zoveel jaar.

Kun je de zwarte verf er nog afweken? Misschien met wat remolie of thinner. Zo te zien heeft de verf slecht gehecht en is het met een spuitbus gedaan.
 
Zijn de remschoenen nog uit de tijd dat er asbest in zit?

Geen idee, maar waarschijnlijk wel :+
Maakt geen fuck uit, al mijn oude troep heeft nog ouderwetse kwaliteits remvoering :+
Gewoon opschuren, beetje voorzichtig met het stof, en weer gebruiken.
Dat spastische gedoe met asbest, tegenwoordig ga je toch aan alles dood. Boeiend.

Wat de zwarte verf betreft, dat is inderdaad 'even snel' gedaan. Maar eronder zit rode verf, en ook die verf is niet orgineel.
Tank en zijkapjes moeten overgespoten worden, in de orginele oranje-metallic kleur. (bij de benzine kraan zit nog een klein beetje van de orginele kleur, vandaar dat ik weet dat deze oranje is geweest) Je hebt volgens mij maar 2 kleuren gehad van deze, oranje en groen. :)

Overigens net even opgemeten hoever de voorvork-poot-klemmen (naam even kwijt :+ ) aangedraait zitten.
Dit is een heel erg kwetsbaar punt van de CL, vaak zijn deze gescheurd/gebroken. Het is dus erg belangrijk om ze niet te strak aan te draaien.
Net dus opgemeten hoever ze nu aangedraaid zitten, onder is de speling 1.95mm , en boven 0.55mm. Belangrijk dat ik dit even noteer voor als het later weer in elkaar moet :)
 
Als het goed is zijn daar aanhaalmomenten in het wp handboek voor. Anders een kwartslag voor het afbreken (Ha,Ha) cq. verbuigen.
 
Wat denk je trouwens dat je aan asbest binnen krijgt als je inde stad loopt met al dar verkeer. Er is nog zoveelremvoeringen met asbest in omloop. Het zou mij ook niet verbazen dat er nog steeds asbest zit in goedkope remvoeringen.
 
Als het goed is zijn daar aanhaalmomenten in het wp handboek voor. Anders een kwartslag voor het afbreken (Ha,Ha) cq. verbuigen.

Ja, maar het schijnt echt heel vaak gebroken te zijn, dus als ik nou gewoon opmeet hoever die aangedraaid zit kan het denk niet fout gaan. :)
 
Zo, tijd voor een update.
Niet bijzonder super veel gedaan omdat ik voornamelijk zat te wachten op de gereedschaps-kerstman :+ *O*
Hij kwam vandaag aan de deur en sprak Duits :+

Ik had dit nodig omdat ik geen zin had om weer bouten en moeren kapot te draaien, gewoon even het zekere voor het onzekere genomen, dus even gewacht met verder sleutelen..

005_zpsw39egwme.jpg


Wel al eerder het voorwiel en remmerij schoongemaakt, is nog perfect. Ga ik dus verder niks aan doen. Alleen vlak voor monteren nog even polijsten en hier en daar een kloddertje vet :)

002_zpsq6fo9poy.jpg


Oh, deze rem is dus weer van het achterwiel... , mja, voorwiel zelfde idee...

003_zpssp178ppn.jpg


Demper schoongemaakt en uitgebrand, op de foto lijkt ie trouwens 'lelijker' als in het echt.
Beugeltje (zwarte dingetje aan de onderkant) moet ik later nog wel even opnieuw spuiten.

004_zps6m9rijjk.jpg


En na het binnenkomen van het gereedschap dus bezig geweest met de voorvork.
Allebei zijn van de motor af, en inmiddels 1 poot nagekeken, niks vreemds gezien, ziet er allemaal mooi uit, alleen de keerringen vervang ik wel.

Stomme ge klote kut beun altijd :(
Voorvork keerringen willen bij mij echt nooit, ik zie er altijd tegenop.

008_zpstxk0vnvf.jpg


Hoe doen jullie dat nou ? Dit is bij echt al iets van de 5e motor waarmee dat 'zo' moet.
Van de XT500 heb ik toen zelfs uitbesteed (vorken moesten toen toch helemaal nagezien worden ivm ongeluk, maar heb ze toen in elkaar laten zetten)

006_zpspoatebdo.jpg


En hier de grote stof rubbers...

Hier wil ik ook nog even ideeën over van jullie...
Wat zal ik doen ? Orgineel, dus met deze stof rubbertjes zodat de voorvork poten chroom zijn, of zal ik er echte stofhoezen (van die harmonica dingen zoals in de cross) opdoen ?

Dus dit : Orgineel :
1680602412_ec3d8e69b6_z.jpg


Of dit :
( even niet naar de motor kijken, maar puur naar de voorvork en dan op het orgineel zegmaar )

01_09_2014_doug_devine_honda_03.jpg


Mijn voorkeur gaat eigenlijk wel uit naar de 'cross stofhoezen' dit omdat het iets stoerder staat, orgineel ziet er best iellig uit.
En icm met een beetje grovere 'enduro' banden staat het denk best tof :)

Wat denken jullie ?
 
Er gaat niks boven origineel v.w.b. de stofhoezen.
Keerringen er uit halen gaat bij mij op dezelfde manier, klote dus. Maar de nieuwe er fatsoenlijk in krijgen vind ik veel belangrijker en dat lukt wel altijd goed.
 
Dat heb je met smaak. Voor de looks vind ik het chroom puurder / mooier dan stofhoezen. Maar laat je niet van de wijs brengen als jij stofhoezen mooier vindt :)

Afhankelijk van de omstandigheden waaronder je wilt gaan rijden zou ik eventueel voor stofhoezen kiezen, maar dan puur voor de bescherming.
 
Laatst bewerkt:
Hij wordt wel een heel stuk stoerder met stofhoezen en een paar dikkere crossbanden en is voor de liefhebber evt. weer makkelijk orgineel te maken!
 
Zo, andere poot ook gedaan. En gelukkig weer hetzelfde gekloot met de keerring :')
Net ook nog ff me onderdelen lijstjes bekeken op internet, met wat nog te bestellen is enzo...
Moet toch zeggen dat het best tegenvalt met wat er nog te krijgen is..
Wordt dus ook een hoop ebay afstruinen.. Denk volgende week of met het nieuwe jaar ofzo de 1e onderdeeltjes bestellen. Dus de montage fase gaat bijna beginnen *O*

Het blok komt dan ook aan de beurt, maar ik maak eerst het frame weer 'rollend' zodat het blok er direct inkan zodra het klaar is. :)
 
Linker achterschokbreker uit elkaar gehaalt en schoongemaakt.
Voordat ik dat kon doen moest ik nog wel iets fabrieken...
Maar het is super geluk, lekker handig :)
Gewoon met de bankschroef bij elkaar knijpen, gaat perfect, de veer heeft ook totaal de neiging niet om eruit te springen, zit gewoon stevig :)

002_zps9khooci0.jpg


003_zpslofizjp8.jpg


005_zpsvacf0hgu.jpg


Morgen de andere :) *ben nu lui :z
 
Linker achterschokbreker uit elkaar gehaalt en schoongemaakt.
Voordat ik dat kon doen moest ik nog wel iets fabrieken...
Maar het is super geluk, lekker handig :)
Gewoon met de bankschroef bij elkaar knijpen, gaat perfect, de veer heeft ook totaal de neiging niet om eruit te springen, zit gewoon stevig :)

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Morgen de andere :) *ben nu lui :z
*D een mooie manier zo , zelf nog nooit aan gedacht.
 
Uitvinding een beetje verbeterd, zoals voorgesteld in het gereedschaps-topic.
Zitten nu kleine haakjes aan zodat de veer niet omhoog (weg) kan springen.

Kan nog wel iets verbeterd worden, zeker aan de raden als je een zwaardere (mono) veer moet dus, maar voor een lichte duo-shock volstaat dit prima :)

002_zpsp2s4dpfg.jpg


En dan houd ie dus op deze manier de veer laag/tegen.

007_zpssrnckkyl.jpg


Probleem is dat ik het haakje niet verder uit kan laten steken omdat ik hem anders niet tussen de veer krijg.
Met een mono-veer zal dit probleem minder zijn omdat die doorgaans niet zo veel wikkelingen hebben.

En back to project : Onderpoten aan het poetsen geweest :) Is lang niet perfect, maar volstaat prima :)

011_zps4baicsip.jpg
 
per poot laat ik het ruim nemen 30 min eerst met rode borstel
dan de blauwe na polijsten als je dan nog echt wilt polijsenten voor de glans kost het nog iets meer tijd daarna in de 1 malig bus 2 componenten lak en ze zijn prachtig 8-)

maar als je al bijna klaar bent mag dit vergeten hoor


full
 
Laatst bewerkt:
Aanvullende vraag: waar haal je rode en blauwe borstels vandaan ? Heb namelijk ook het nodige te poetsen/polijsten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan