Honda CL360

Ed, dat is één van de charmes van oldtimers, onverwachte dingen.

Wat voor plannen heb je met je cb'tje ?
 
Je maakt er wel een spannend topic van. :}
En met "even het klepdeksel eraf" toch ook weer "eer" van je werk.
(met het ontdekken van de gebroken geleider)
Nu de kop en de cilinders nog?
 
Bij mijn kawa had ik hetzelfde. Toen dacht ik ook: met 12000mls kan er niet veel mis zijn.
Er was heel weinig mis, lagers, zuigers, distributieketting etc. alles binnen de tolleranties.
Maar alles wat van kunstof was (geleiders, keerringen) waren hard en gebarsten of gebroken.
Metaal kun je repareren maar kunststof niet omdat het hard wordt omdat de weekmakers die er in zitten verdampen en dan wordt het op den duur broos en breekt het.
 
Beetje werk van gisteren en vandaag.

Kop eraf en toen troffen we dit aan :

006_zpsei4usvlf.jpg


008_zpsuwmhfhue.jpg


Rechter zuiger lijkt slechter als dat het is.

Verder niks bijzonders eigenlijk, zuigerveren zijn allemaal nog goed, dus een beetje schoongemaakt en verder niks aan gedaan.

Toen naar de kop :

007_zpsqamjthpm.jpg


Klepjes eraf gehaalt, schoongemaakt, en de kleppen en klepzittingen lichtjes op elkaar ingeslepen, maar dat was meer formeel.

009_zps11df9lvb.jpg


Nieuwe klepseals.

010_zpsnhtuwelv.jpg


klaar.

011_zpsof1tnq1j.jpg


012_zpsjxhmi2hb.jpg


Net de oude pakking resten eraf staan krabben (wat een kut werk weer :( ) , morgen de cilinders erop, en hopelijk ook meteen maar de kop enzo, maar eerst maar eens kijken hoe het gaat.
Gekloot met die zuigerveren, ik heb er nu al geen zin in -O-
Mja, het zal wel moeten anders gaat dat oude ding het natuurlijk nooit doen :+
 
Laatst bewerkt:
Nou...

Het viel me alles mee.
Het ging nog net niet vanzelf, maar een piece of cake. Of een piece of sake, aangezien het een Honda is :+

002_zps5inzfssn.jpg


Kop erop

003_zpsc0cwgl95.jpg


Heb alleen geen foto gemaakt met de nokkenas enzo..

Koperen ringetjes uitgloeien. Deze gaan onder de moeren die de cilinder/kop aantrekken.

005_zpsjndt70wo.jpg


Uitgloeien moet je altijd doen met koperen ringen, dan zetten ze weer uit en kan je ze opnieuw gebruiken. :)

En het deksel er weer (losjes) op.

006_zpsgc4rplu5.jpg


Aangezien de nokkenasketting spanner en gelijder er nog inmoeten.
Deze heb ik zojuist besteld.
In NL weer nergens te vinden, dus het komt weer uit Amerika bij Branden de common-motor meneer :)
 
Gewoon mooi wordt het pas als het blok in het frame hangt. :+
En als hij daarna rijdt, tja........................ dan wordt het vast kicken. ;)
 
En kicken wordt het in meerdere opzichten. Kicken om de motor te starten en kicken om na een dergelijk opknapperiode op je eigen werk te kunnen rijden :+
 
Big- en smallend lagers nog gecontroleerd?
Mooi mazzel dat het zo meevalt. Geeft in ieder geval een gerust gevoel. Ik had trouwens voor het zeker de hoon er effe doorheen gehaald en nieuwe zuigerveren gemonteerd. Weet je zeker dat de compressie in beide cilinders gelijk is. Die donkere zuiger heeft wel wat blow-by gezien, ondanks dat de veren binnen specs zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ja, beetje blow-by viel me dus ook gelijk op, maar ik zag niets vreemd en alles klopte. Ik verwijt het aan lang stil hebben gestaan, en gestart met wellicht vaste zuigerveren. Hoewel de zuigerveren nu trouwens wel netjes los waren. Maar ook als je de zuigerkoppen met elkaar vergelijkt zie geen verschil, en ook in de kop niet. Het lijkt daarbij ook erger als dat het is zoals ik al zei ;)
 
Weer een beetje lopen vervelen..

Knipperlichten gemonteerd en een beetje de electra schoongemaakt en aangesloten.

002_zpsnvamenp5.jpg


Achter was het nog een heel gekut om de knipperlichten erop te krijgen.
Zitten speciale aarde plaatjes op, maar die waren krom, en natuurlijk niet meer te krijgen.
Dus zo goed als kwaad recht gemaakt.
De knippertjes zitten nu vrij recht, dus missie geslaagd !

001_zpsudskq0sv.jpg


Ook de stoppenkast schoongemaakt en voorzien van nieuw stoppen :+

004_zpsrzuzvmam.jpg


En nog een experimentje gedaan die goed is bevallen *D

003_zpsiwy0om4k.jpg


Oud t-shirt goed doordrenken met schoonmaak azijn, omwikkelen met plastic tegen de verdamping, en mooi voor een dag in een hoekje schoppen :+
Roest is gewoon weg :}

Ik heb geen foto's van het resultaat, maar op de plekjes waar hier het t-shirt omheen zit is de roest weg :}
Vanmiddag de hele uitlaat in t-shirt omwikkeld, lekker natgemaakt met azijn, en morgen maar eens kijken :)
 
Zijn die aardeplaatjes bij de knipperlichten van die u vormige plaatjes?
Kwam zoiets ook tegen bij mijn xl500. Heb ze weggegooid en vervangen door revetten. Dus alles knippert weer volop.
 
Wel ja.... flikker maar weer weg..... :+

Ja, zijn u-vormige dingen met een draadje en een moertje eraan. Opzich niet veel bijzonders maar wel weer apart. Ze klemmen om het rubber heen, waardoor het knipperlicht toch stevig zit, maar toch massa maakt. Mja, ben er gewoon best ff mee zoet geweest omdat recht buigen erg moeilijk was ivm de vorm. En het moertje moest ook precies recht voor het boutgat komen want anders blablabla :+ :z :Z

Maar het zit dus :+
 
Ontroesten op deze manier heeft in mijn ogen niet heel veel zin omdat het er na paar weken gewoon weer op staat als je het niet goed vet houdt. Dat is althans mijn ervaring.
 
Hoe verzinnen ze het, rare jongens af en toe die Japanners :?

Elektrisch gezien waren de vroege Japanners erg betrouwbaar, juist door dit soort oplossingen bleef alles werken. Andere (niet Japanse) merken konden hier een puntje aan zuigen. Dat er na 40/50 jaar hier en daar wat opgekuist moet worden is in mijn ogen niet vreemd.
 
Opzich wel eens, enige dat ze wel echt beter hadden kunnen doen was het aanbrengen van meer massa punten van frame naar kabelboom, ik tel er nu in principe maar 3, of eigenlijk maar 1.

1 grote voor de startmotor (telt eigenlijk niet mee) en eigenlijk maar 1 massa punt (bij de bobine) voor de hele kabelboom, van voor tot achter. , En dan zit er nog een kleine direct op de gelijkrichter, maar des is eigenlijk niet meegenomen in het circuit.

Bij me CB77 heb ik dat toch beter gedaan.

Ga ik denk ook nog wel bij de CL doen, alleen nog even kijken waar ik wat punten kan maken.

Verder is het denk wel degelijk, alleen even kijken wat de 'pointless regulator' doet, volgens mij is dat gewoon een mechanische volt regelaar die Honda vol gegooit heeft met hars ofzo.
Een klein kruiskopje die vast-geharst zit op de regulator verraad dat namelijk.
Als je daaraan zou draaien zou je de volt kunnen regelen, maar aangezien alles volgeharst zit is dat niet meer te gebruiken, en als je eraan wilt draaien gaan er dingen afbreken..

Ben dus wel benieuwd hoeveel volt ik straks ga meten, als die nou netjes tussen de 12,5 en 14,5 volt geeft laat ik het maar zitten, maar als het niet bevalt gaat dat ding er toch tussenuit, en kunnen we meteen even kijken wat het nou echt is, maar volgens mij gewoon een mechanische volt regelaar, ofwel een paar spoeltjes.
Opzich wel degelijk spul, alleen niet zo stroom efficient. Maar dat was dan ook wel weer een zwak punt van de Honda's , de stroom voorziening was degelijk, alleen net iets onderbemeten.

Anyway, genoeg over stroom, hier de plaatjes van de uitlaat, zo zag het er na een dag weken uit. :)

Dat beloofd al gelijk veel goeds !

001_zpsmlf8fe3r.jpg


Losse roest.

002_zpsdmclzvt2.jpg


En na wat poetsen.

003_zps7a8vitsc.jpg


005_zpsczsuxfom.jpg


Op de foto's ziet het er eigenlijk minder mooi uit als dat het is, in het echt valt het echt hartstikke mee en ziet het er gewoon echt goed toonbaar uit. Als je het mij vraagt is het voor 85% opgeknapt met echt bijna geen moeite 8-)
Ben er super tevreden mee.
Ik heb hem trouwens wel in het vet (PTFE) gezet, eens kijken hoe het eruit ziet als ik hem ga monteren, dan ben ik wel weer een paar weekjes verder, dus kunnen we een mooie inschatting maken van hoe het zich gaat houden :)

En ook nog de andere uitlaat gedaan, ik dacht dat deze ook wel aardig wat roest had, maar dat viel eigenlijk voor 99,8% mee, een heel klein beetje roest wat wel weg te poetsen was.
Dus even snel gepoetst met Belgom, en ook daarna in de PTFE. :)

006_zpskb5oycl8.jpg


Dat was het weer :)
 
Dankjewel :) , knap is dan ook mijn 2e naam 8-) :+

Weer wat gedaan.

Groot nieuws ! Pakketje uit de VS binnen met een nokkenasketting-spanner (scrable - 1miljoen punten!) en een nokkenasketting-geleider :+

001_zpsqhkey3b2.jpg


Ziet er goed uit, ik had half-half meegekregen dat de 1e batch van deze setjes niet helemaal goed gelukt was, maar inmiddels zijn alle problemen voor zover ik weet verholpen en moet dit gewoon weer goed zijn :)

En geinstalleerd.

003_zpsozdg9won.jpg


Belangrijk met installeren is om de stelbout ietsjes los te draaien, spanner erin, en dan de stelbout weer vastzetten.
Als je de stelbout niet losmaakt zal je gloednieuwe spanner dus breken :)

Plaatje van de tuimelaars en shit.

002_zpsqx1wygvn.jpg


Zag er allemaal mooi uit, geen rare sporen op de loopvlakken of andere spelingen geconstateerd.

Dun randje vloeibare pakking op de kop en op het kleppendeksel, even laten staan, en monteren.

008_zpsh5ozqiqs.jpg


En meteen wat andere dekseltjes erop gezet, klep-dopjes zitten nog los, evenals het contact-punt kapje, omdat ik hier natuurlijk laten nog bij moet met afstellen :)

En cilinders in het plastic, en de bovenkant van het blok nog even in de grondverf gezet.

009_zpsznxjgibw.jpg


Was makkelijker om het nu/zo te doen.

Het is misschien niet helemaal de juiste manier zo, maarja, het wordt toch wel mooi. Had even geen zin om de purist uit te hangen. Dus een aantal boutjes zijn meegespoten.
Ik hoop dat ik hem dan morgen in de silver-spray kan zetten.
Ik heb hiervoor gekozen omdat er toch nog iets kleur verschil te zien was in de oude lak op het motorblok, en de nieuw gespoten lak op de carters. (is natuurlijk niet vreemd..)
Maar op deze manier wordt het straks weer 1 mooi geheel, dus geen zorgen ;)
 
Yes, toch nog gelukt om het blokje in de zilver te zetten :)

001_zpsvmf6dsd6.jpg


002_zpsqnvapr9d.jpg


Morgen denk een beetje de onderkant van het carter schoonmaken, en nog wat dingetjes, en dan is het volgens mij allemaal in principe klaar om in het frame te proppen :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan