Honda xR600r motorschade....revisie

Ilja

MF veteraan
16 sep 2005
1.857
1
Nijmegen
Facebook
Paar weekjes geleden een mooie *volledig gereviseerde* XR600r gekocht die goed liep en er goed uitzag.
Mee naar huis gereden (130km over de snelweg.. gangetje van 80-110km/u) en daarna nog een weekje mee rondgereden. Geweldig hoe dat ding rijd!
Gedurende dat weekje een keer een *clunk* gehoord...af en toe wat pufjes rook(weinig) en op het laatst zat het schakelpedaaltje een keer "vast". Bewoog wel op en neer maar schakelde niet meer.

Gisteravond het blok uit elkaar getrokken...... ;(

s5032611.jpg

s5032613z.jpg

s5032622.jpg

s5032623.jpg

s5032624.jpg

s5032625.jpg

s5032626.jpg

s5032627.jpg

s5032628.jpg

s5032632.jpg

s5032634.jpg

s5032636o.jpg

s5032619.jpg


Zucht.... here we go again.. |(
-Zuiger moet vervangen worden denk ik.... :+

-Krukas heeft geen voelbare speling, maar is wel flink verkleurd.....wat moet ik hiermee aan?

-Drijfstang small-end is volgens mij bekleed met een gehard laagje. Je ziet dat er een stukje koperkleurig is geworden.. B| Ook kapot/versleten denk ik?

-Nokkenaslager lijkt ok. Je ziet wel een *afdruk* maar is niet voelbaar of zichtbaar ingesleten. Advies?

-Nikasil is bekrast... Valt me nog mee eigenlijk gezien de zuigerschade.. :X Zo te zien zit er een aluminium bus in met nikasil erop. Op ebay staan cilinderbussen te koop voor deze bouwjaren..

-Van de nokkenas zijn 3 nokken perfect, en 1 nok is afgesleten... Maar lijkt net alsof dat al was en opnieuw gehard is ofzo... Ga ik ook vervangen denk ik.

Ben op ebay spulletjes aan het verzamelen...ik koop nooit meer een *volledig gereviseerde motor*. Voortaan doe ik het lekker zelf.

Trouwens, ik reed er nog gewoon op rond. Heb hem uit elkaar gehaald omdat ik een schurend geluid hoorde wanneer ik hem vooruit rolde met de koppeling in, en omdat het schakelpedaaltje af en toe vast ging zitten.. :o :o
 
Laatst bewerkt:
Zo, dit is balen zeg.. Het is wel vaak dat een motor "net gerefiseerd is" en het spul nog moet worden ingereden.. Ik weet ook niet hoeveel waarde je hieraan moet hechten!
Die zuiger zal wel vervangen moeten worden ja, haha.
Succes ermee!
 
Aan een gereviceerde motor kopen heb je eigenlijk geen fuck, of t moet door een goed bedrijf die garantie geeft gedaan zijn...

Succes er mee ijla! Bekijk t van de zonnige kant, als je klaar bent heb je t blokje weer fris en weet je precies wat je hebt.
 
Aan een gereviceerde motor kopen heb je eigenlijk geen fuck, of t moet door een goed bedrijf die garantie geeft gedaan zijn...

Succes er mee ijla! Bekijk t van de zonnige kant, als je klaar bent heb je t blokje weer fris en weet je precies wat je hebt.

:Y Ik ben er al bijna overheen. :) Tis gelukkig een 1cilinder blokkie..
Maar ik moet er niet aan denken wat er was gebeurt als ie was vastgeslagen in een bocht... :N
 
Ben aan het twijfelen of ik een andere cilinder koop, of een nieuwe cilinderbus koop voor mijn cilinder, of er nieuw nicasil in laat zetten....

Vraag me af of de cilinderbussen voor mijn nicasil cilinder (88-90) van aluminium zijn en daarna ook genicasild moeten worden, of dat ze gewoon van staal zijn? Weet iemand dit?
Nu zit er een aluminium cilinderbus in dus...
 
Ben aan het twijfelen of ik een andere cilinder koop, of een nieuwe cilinderbus koop voor mijn cilinder, of er nieuw nicasil in laat zetten....

Vraag me af of de cilinderbussen voor mijn nicasil cilinder (88-90) van aluminium zijn en daarna ook genicasild moeten worden, of dat ze gewoon van staal zijn? Weet iemand dit?
Nu zit er een aluminium cilinderbus in dus...



cilinders met een nicasilwand hebben meestal geen losse bus die erin geperst zit, maar het is 1 geheel.
heeft namelijk een betere warmteoverdracht ipv van staal naar aluminium.
als je dan wilt overschakelen naar een stalen bus, moet je de cilinder uitboren en dan een stalen bus plaatsen.
 
cilinders met een nicasilwand hebben meestal geen losse bus die erin geperst zit, maar het is 1 geheel.
heeft namelijk een betere warmteoverdracht ipv van staal naar aluminium.
als je dan wilt overschakelen naar een stalen bus, moet je de cilinder uitboren en dan een stalen bus plaatsen.

Dat dacht ik ook altijd... maar volgens mij heeft deze dat wel. naja, een aluminium bus dan. Je ziet duidelijk een rand bovenop de cilinder... Zal morgen wel een fotootje maken. :)
 
Laatst bewerkt:
Dit is om te bewijzen dat ie gereviseerd is geweest... :? :r

Inderdaad, en dit vond ik ook terug in de zeefjes..... grr.
Dat mensen nogsteeds niet weten dat ze dat er niet op moeten smeren als het niet strikt noodzakelijk is. |( Dat was eigenlijk het enige waar ik mee zat toen ik hem kocht.
 
Laatst bewerkt:
Balen man,ik heb voor de hobby 2 XL,en dus weet hoe het gaat.
Ik heb ook n XR 600R gehad,wat n brute power moest em helaas verkopen wegens ruimtegebrek toendertijd..
Die vloeibare pakking is n drama en vrijwel zeker de oorzaak van de schade,mooie amateur geweest met vloeibare pakking op n voetpakking te smeren en niet zo weinig ook -O- (tussen carters doe ik het ook niet btw )
Zou het hele blok maar reinigen,inclusief oliepomp enz die zooi kom je overal tegen.
Voor vloeibare pakking aanbrengen gebruik ik n injectie spuit,zo,n dun streepje is al ruim voldoende.
Hoop dat je een beetje mazzel hebt met onderdelen vinden,anders wordt het n dure grap.

Ps er zit ook nog een filter onder bij het frame waar n olieleiding zit,daar ook al gekeken ?

Groeten Magnamannetje.
 
Laatst bewerkt:
Ik had ook zon zelfde geval, xr600 die ook gereviceert was. Liep ook na een maand kapot. Niet zo erg als dit hoor, alleen de cylinder en zuiger. Wat ik heb gedaan toen is voor 50 euro een tweedehands cylinder kopen met stalen bus. Die laten honen voor 75 euro en een nieuwe zuigert dr in.
 
Zo, net voor 580 dollar aan spullen op ebay gekocht...
Allemaal nieuw!

-Hotcams nokkenas 145 dollar
-Wiseco 11:1 zuiger 98mm 149 dollar
-Hotrods drijfstang 122 dollar
-Tuimelaars 64 dollar
-Cometic topset pakkingen. 29 dollar

68 dollar verzendkosten totaal.... twee pakketjes.

580 dollar = 400 euro...

Nu nog nieuw nicasil 173 euro en drijfstang plaatsen ??? euro...

Pfff 573 + drijfstang vervang kosten... toch wel zuur bij een 'nieuwe' motor..
Blij dat ik het meeste zelf kan. :) En ebay scheelt een hoop! Hopelijk ziet de douane t pakketje niet... tot nu toe nog altijd geluk gehad! O-)

Laatst ook al nieuwe voorvorkrubbers gekocht voor 30 euro inc. verzenden en 4 klepseals viton voor 12 euro inc verzenden. (ook vanuit de US)
 
Laatst bewerkt:
Koop dan meteen een fatsoenlijke carb zoals een Edelbrock, Mikuni TM40 of een Keihin FCR39. Scheelt echt een boel en zeker icm met je nieuwe spullen.
 
Laatst bewerkt:
Krukas persen kost een paar tientjes als je een beetje wat adresjes weet.

Ik ken een adresje! :) Dus ik denk dat het wel mee valt.


Koop dan meteen een fatsoenlijke carb zoals een Edelbrock, Mikuni TM40 of een Keihin FCR3. Scheelt echt een boel en zeker icm met je nieuwe spullen.

Haha! Misschien wat voor de toekomst! Voorlopig is mijn geld een heel eind op.. :/



Iemand op Thumpertalk bood me een nieuwe cilinder aan voor 125 dollar... uit 98.
Verzenden is zon 50 dollar dus 175 dollar. Dat is ongeveer 116 euro.... Dan moet hij nog 1mm opgeboord worden wat ook wel 40 euro kost... dus dan zit ik op 156 euro.
Daarom ga ik toch maar voor nieuw nicasil. :)
 
Laatst bewerkt:
Voor:
s5032642.jpg

Na:
s5032647u.jpg

Carterdeksels mooi goud! (normaal vind ik goud ontzettend lelijk, voor de xr maak ik een uitzondering O-) )
afb0097.jpg

Drijfstang geperst!
s5032640.jpg

Nieuwe vorkrubbers!
s5032618.jpg


Zo staat ie er nu bij... B|
afb0039.jpg


Vandaag mijn blok maar een likje VHT lak gegeven! Ik vind de originele kleuren van het 89 model gaaf, dus die kleuren aangehouden!
xr600rjrkrl88902.jpg


Ik moet nog een tweede versnelling regelen. (alle twee de tandwielen) omdat de vorige eigenaar deze heeft vervangen door twee, niet bij elkaar horende exemplaren. Daardoor lopen de assen in de bak bijna niet rond... B|

En daarna kan ie eindelijk in elkaar! Kan niet wachten om een ritje te maken, en te voelen hoe die rijd met een hotcams nokkenas, 98mm wiseco 11:1 zuiger, nieuw nicasil, nieuwe drijfstang, gereviseerde oliepomp etc.. :]

Ben er ook achter waarom er een nok van mijn nokkenas helemaal weg was gesleten waarschijnlijk... De tuimelaar die bij die nok hoorde had een stelschroef die aan de bovenkant kapot was. Die kon je dus niet meer stellen. Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar daarom die klep maar niet gesteld... :r
 
Laatst bewerkt:
Wat is dat precies voor lak waar je je blok mee hebt gedaan en waar heb je dat gekocht? Heb laatst een xr met gepoedercoat frame gekocht die ik helemaal perfect wil maken en daar zou zon mooi gespoten blok ook niet in misstaan.
 
Wat is dat precies voor lak waar je je blok mee hebt gedaan en waar heb je dat gekocht? Heb laatst een xr met gepoedercoat frame gekocht die ik helemaal perfect wil maken en daar zou zon mooi gespoten blok ook niet in misstaan.

Dat is engine enamel van VHT lak. Een van de enige hittebestendige lakken uit spuitbus die ook echt fatsoenlijk werkt. Heb er ook het blok van mijn Kawasaki z650 mee gespoten (zwart glans) en de uitlaatcollector ervan (zwart mat), en het motorblok van de Cb500 van mn vriendin. Zit nogsteeds perfect!

Wel eens motip geprobeert, maar dat was echt rommel.
Hier gekocht:
http://www.cpusaparts.nl/Parts.asp?pageid=47

Check http://www.cacustomcoatings.com/universalgold.html voor kleuren.
Ik heb de volgende kleuren gebruikt:

VHT NU-Cast aluminium - VHT-SP-995
VHT Universal Gold - VHT-SP-132

8,84 ex btw.per stuk

Ja ik had gehoord van de verkoper van die xr600 met het gepoedercoat frame dat je hem had gekocht. Ik was de bieder na jou. :+
 
Laatst bewerkt:
Haha, dat was ik alweer vergeten. Ja, daar had ik geluk mee. Mn plan is om m helemaal perfect op te bouwen! Die goude kleur, lijkt die op de ori honda magnesium kleur?
 
Haha, dat was ik alweer vergeten. Ja, daar had ik geluk mee. Mn plan is om m helemaal perfect op te bouwen! Die goude kleur, lijkt die op de ori honda magnesium kleur?

Ja, je hebt geluk dat die gozer mij geen richtprijs heeft gestuurd ;) . Had al vrij snel daarom gevraagd maar had ie niet op gereageerd. :P Anders had ik em zeker gekocht. 8-)
Ben benieuwd wat je ervan gaat maken!

Ik weet niet precies hoe de originele gouden honda kleur eruit ziet. Alleen van die foto. Maakt me ook niet heel veel uit... dit ziet er ook prima uit.
Ik heb ook van die magnesium covers, alleen die waren door een van de vorige eigenaren overgespoten, met niet -al-te-beste lak.
 
Laatst bewerkt:
Ja, voor dat geld koop je nog nieteens een los xr blok :P Plan is om m iets moderner te maken met een mooi cr spatbord enzo. Het is jammer dat het een 33 kw frame is, ik kan er zelf dus niet op rijden tot volgend jaar december :(

Ik bestel die lak denk ik over een paar maanden als ik er mee bezig ga. Goede tip! Thnx :)

Die magnesium covers zijn trouwens bij mij heel erg weggevreten door die kut pekel deze winter. Dacht dat mn xr t wel zou overleven zonder elke dag afspoelen deze winter. Zal wel eens foto's maken, is best erg nog. Maar dit kan wel in het xr topic, zal je topic verder niet vervuilen :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan