Hoog stationair toerental Tiger 955i

demifort

MF veteraan
Donateur
20 jun 2007
10.850
10.474
Hallo allen,

Ik ben in het bezit van een Tiger 955i.
Nu liep deze de laatste tijd wat slecht stationair, beetje golvend in toeren zeg maar. Bleef qua toerental wel binnen de norm maar liep gewoon jiet lekker.

Na een stukje rijden ging het motormanagement lampje branden.
Motor weggezet en heeft zo ween weekje gestaan, druk met werken etc.
Ondertussen wel Tuneecu aangeschaft en de juiste OBD2 stekker erbij.

Toen ik een en ander wilde checken bleek de accu opeens dood, zo dood dat mijn druppellader hem niet " herkende ".

Ik had nog een goede accu liggen en deze geplaatst, starte toen in een keer, Tuneecu erop losgelaten en kreeg de melding dat er een storing was " positie smoorklep ".
Dit zou dan de gasklepsensor moeten zijn.
Storing eruit gehaald ( verder niets gedaan metvTuneecu )en motor gestart, rommelige stationair bleef maar verder niets geks.
Motor weer binnen gezet en vanochtend met frisse moed de motor buiten gezet om te kijken of ik een en ander op kon lossen.

Tot mijn verbazing liep de motor na starten direct 5000 toeren..
Dit liep ook na een tijdje niet terug.
Gaskabel nagekeken maar die loopt gewoon vrij.

Via Tuneecu de map ververst maar hoog stationair blijft.

Iemand enig idee?

Ik ga er van uit dat de totale dode accu ( geeft ook nul spanning bij meten ) en het slechtvstationair lopen niets met elkaar te maken hebben?

Of zou ik misschien per ongeluk toch een waarde in de ecu hebben veranderd?
 
Aanvullend

Na enige tijd loopt toerental terug naar een 2700 toeren plus minus.
Heb tps gereset, geen resultaat.

Screenshot_20230726_141724_TuneECU.jpg
 
Bij Triumph gaat het stationair toerental bij een zwakke accu vanzelf omhoog, om de accu zo snel mogelijk te laden. Vermoedelijk is de "nog goede accu" ook bagger.
 
1e Motor onderhouden met bier is geen goed idee. wel met koffie .
Hoe ziet je luchtfilter er wel niet uit .
Dat zeggen alleen maar mensen die niet genoeg bier drinken.
Daarnaast is het waarschijnlijker dat de vervuiling door de carterventilatie komt oid. Dit heb ik al vaker gezien bij meerdere motoren, welke allen goed onderhouden waren. Schoonmaken kan nooit kwaad natuurlijk. Zolang de gaskleppen in rust maar tegen de aanslag komen.
 
Vandaag het spul in elkaar gezet.
Zat een kleine scheur in een van de vacuumslangen en in de slang can luchtfilter naar ECU, beide gefixed.

Motor liep koud stationair tegen de 2500 toeren aan, is vrij normaal, daarna zakte het in naar een 1400 toeren.
Hoger dan de motor normaal deed.

Maar bij wegrijden vanaf garage naar mijn huis, en dat is 50 meter liep het toerental ineens op naar 5000...

Ik verdenk een probleem in de kabelboom, het toerental liep op toen ik het stuur naar rechts bewoog...
 
Ik zeg ook niks over het soepel of stroef gaan :)

Een nieuwe kabel die supersoepel gaat kan alsnog problemen geven als de speling veels te klein is of als de kabel ergens achter blijft hangen met sturen.
 
Kabels lopen goed.
Vandaag gestart, iets hoger in toeren vanwege koud en daarna weer naar 1400 toeren.
Ben gaan rijden en ging gelijk mis.

Zat even te pielen met het vacuumslangetje wat vanaf luchtfilter de ECU in gaat, mijn buutman haaf er aan zitten rommelen gisteren, deze eruit halen gaf geen enkele verandering in het hoge lopen.

Iemand enig idee wat dit slangetje doet?
 
Bij mijn vroegere 955i had ik stationair problemen ook, samen met het uitvallen bij het inknijpen van de koppeling. Ik heb toen alle vacuum slangen vervangen welke het probleem hebben opgelost.

Toch zou ik het 'naar rechts sturen' uitlopen om mee te beginnen. Als de toeren oplopen als je naar rechts stuurt is er duidelijk iets niet goed.
 
Bij mijn vroegere 955i had ik stationair problemen ook, samen met het uitvallen bij het inknijpen van de koppeling. Ik heb toen alle vacuum slangen vervangen welke het probleem hebben opgelost.

Toch zou ik het 'naar rechts sturen' uitlopen om mee te beginnen. Als de toeren oplopen als je naar rechts stuurt is er duidelijk iets niet goed.

Heb dat al gecheckt, tot zover niets geks.
Opvallend is wel dat hij pas hoog gaat lopen bij wegrijden. Vanmiddag recht vooruit weggereden en hoppa, daar ging ie weer.
Op de video loopt ie stationair, enigzins warm.
 
Vandaag de kapotte OBD2 van mijn motor vervangen en kon weer uitlezen.
Geen storingen te vinden.

Start in 1x, loopt stationair zoals het hoort.
Echter, motor op de bok en in zijn versnelling zetten en tikje gas dan schier hij, ook na gas los hoog in toeren.
Bij terug in zijn vrij zetten gaan de toeren weer naar beneden..

Heel apart.
Loop van dit weekend de boel maar weer eens openhalen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan