R1100S stationair toerental.

Sand

Rookie
9 okt 2023
17
1
Heb onlangs de batterij laten vervangen. Die mecanieker in dat centrum had dit nog nooit bij dit type bmw gedaan (wel de politiemotoren). 2h30 aan bezig geweest en heb hem dan nog moeten helpen met tips, enz ! De benzinetank moest ook een stuk omhoog. De dag erna vlug even met lichte druk het slijk van de velgen en de rest gespoten, maar... sinds dat moment begint eens ik ongeveer 30km heb gereden en hij dus warm staat, bij een rood licht bijvoorbeeld, de motor steeds langzamer te draaien, te stotteren en uiteindelijk slaat hij af ?!? Koud is er geen probleem, ook niet tijdens het rijden. Ben ondertussen een nieuwe luchtfilter, benzinefilter en bougies gaan halen, ook het R1100S werkplaats handboek. Een kennis met Motor-Garage(H.D.) heeft het gelezen en denkt dat het de filter van de pomp in de tank is, omdat de kwaliteit van Europese benzine niet goed is en dus regelmatig moet vervangen worden ??!
Weet het ook niet meer, heb hem nu 2 maanden en al voor 800,-euro kosten gemaakt (86.900 km).
Misschien een connectie onder de benzinetank slecht vastgemaakt ?
Heeft iemand een idee ?
 

Bijlagen

  • IMG_20231006_154110904_HDR.jpg
    IMG_20231006_154110904_HDR.jpg
    351,6 KB · Weergaven: 2
  • IMG_20231006_154102098_HDR.jpg
    IMG_20231006_154102098_HDR.jpg
    314,9 KB · Weergaven: 3
Reed hij voor het vervangen wel goed? Het kan zijn dat met het omhoog halen van de tank wat rotzooi is losgekomen en in het filter is gelopen. Het verklaart alleen niet waarom hij koud wel lekker loopt..
 
Reed ervoor wel goed. Vond zelf wel dat het stationair toerental vrij laag was, maar het is mijn eerste boxer (op de toerenteller beweegt de naald amper boven "0"t/m. Gemeten aan de bougiekabel geeft hij tussen 875 en 1150 t/m aan volgens mijn kennis en moet je het gemiddelde nemen. Eens je vertrokken bent volgt de toerenteller wel, ook als je gas geeft bij stilstand.
Enkel bij stationair beweegt hij amper.
 
Ik ben zelf niet bekend met deze motor - of met boxers in z'n algemeen - maar analytisch kan ik misschien helpen. Wat ik zelf handig zou vinden om te lezen bij een vraag is wat je zelf al gevonden hebt - en misschien dan ook waarom je er wel/niet iets mee kan - en wat zeker ook handig is voor het meezoeken is het bouwjaar/preciese model van de motor.

Zelf zou ik op zoek gaan naar daar waar er veranderingen zijn geweest of waar aan gezeten is. Dat zou dus rotzooi in de tank kunnen zijn die nu in het filter is gekomen door de tank bewogen te hebben.

Internet kent heel veel problemen zie ik al met deze R1100S voor wat betreft het idlen. Er wordt gesproken over vacuumdopjes die makkelijk loskomen, idle passages in de carbs die dichtslibben en ongesynchroniseerde mixture screws (ze noemen op internet BBS maar ik kan zo snel niet vinden waar dat voor staat).

Zie voor eenzelfde probleem dit forum: R1100S idles way too slow and tries to stall when hot - Why?

Of deze video waar het e.e.a. uitgelegd wordt over de synchronisatie: R4V Throttle Synch medium
 
Hallo, net de vertaling gelezen van iemand die plots hetzelfde voor had. BBS heeft blijkbaar iets te maken met de bypass in de gasklephuizen. Hij had zelf al 2 maal de tank eraf gehaald, mogelijk los gekomen vuil. Op de snelweg geen probleem, stilvallen aan een kruispunt of licht. Net of er een commando gegeven wordt om stationair minder gas door te laten.
Deze is van "2000" met nu 86.900km op de teller, 2 maanden geleden overgenomen van iemand en er nu zelf een kleine 2000km met gereden. Was pas na vervangen batterij en het afspuiten. Is multipoint injectie.
 
Hallo, net de vertaling gelezen van iemand die plots hetzelfde voor had. BBS heeft blijkbaar iets te maken met de bypass in de gasklephuizen. Hij had zelf al 2 maal de tank eraf gehaald, mogelijk los gekomen vuil. Op de snelweg geen probleem, stilvallen aan een kruispunt of licht. Net of er een commando gegeven wordt om stationair minder gas door te laten.
Deze is van "2000" met nu 86.900km op de teller, 2 maanden geleden overgenomen van iemand en er nu zelf een kleine 2000km met gereden. Was pas na vervangen batterij en het afspuiten. Is multipoint injectie.
Heb je #65 van die eerste link die ik stuurde gelezen? Daarin legt hij in ieder geval uit wat zijn stappen waren om tot een succes te komen.

Wat je zegt over het commando om minder gas te geven bij idle kan dus in zekere zin zo zijn als je TPS niet goed ingesteld staat. Dan meet hij de positie van je gas te laag en doet de EFI eigenlijk precies wat het hoort te doen met de inputs die hij krijgt - wat dus resulteert in een (te) laag toerental (bij die motor van hem dan).

Mijn plan van aanpak zou zijn:
1. Alle passages en filters controleren en reinigen van benzinetank tot aan injector en alles ertussenin
2. Afstellen

Afkortingen:
BBS: Brass Bypass Screws
TPS: throttle position sensor
 
Alhoewel ik een leek ben in het sleutelen aan motoren van na 1990, toch bedankt.
Kan steeds voor hulp terecht bij mijn Harley-kennis die graag van uitdagingen houdt en leest.
Hij zei me wel dat hij daar waarschijnlijk speciaal BMW gereedschap voor nodig heeft ?!
Harley Davidson stuurt ook de mensen met oudere modellen naar hem, hij ontwerpt ook zelf.
 
Laatst bewerkt:
Als je tank omhoog geweest is moet je altijd eerst je gaskabels checken
1697822409234.png


Als je weet dat het tonnetje goed zit, leer je TPS opnieuw in. Ik zou beginnen met een paar minuten een accupool los. Pool weer vast, choke dicht, contact aan, dan een paar keer de gashendel van nul naar vol gas en weer terug. En dan eens starten en rijden.
De Moronic schijnt de TPS settingen te vergeten als de spanning er af geweest is. Die moet je weer inleren.
 
Als je tank omhoog geweest is moet je altijd eerst je gaskabels checken
Bekijk bijlage 1937028

Als je weet dat het tonnetje goed zit, leer je TPS opnieuw in. Ik zou beginnen met een paar minuten een accupool los. Pool weer vast, choke dicht, contact aan, dan een paar keer de gashendel van nul naar vol gas en weer terug. En dan eens starten en rijden.
De Moronic schijnt de TPS settingen te vergeten als de spanning er af geweest is. Die moet je weer inleren.
De TPS inleren is niet noodzakelijk als de spanning er af is geweest.
 
Ja vond ik ook !
Bij mij moet heel de carénage links en rechts er af en de luchttoevoer naar de filter weg, de linker bout zit verstopt achter de luchtslang, dan pas kan de tank omhoog.
Mijn H.D. kennis zei me dat die kerel wel zenuwachtig zal zijn geworden omdat ik vlakbij was en dan is een fout snel gemaakt !
Heb zelf nog een inspectieronde gemaakt en hem erop gewezen dat sommige vijzen niet waren vastgezet van de behuizing.

Onder de tank zal ik zeker controleren nu !!!
Alvast bedankt voor jullie tips.
 
Terug
Bovenaan Onderaan