Hulp gevraagd. Scheur in ophang oog van het aluminium frame. Wat nu?

tvdongen

MF'er
2 sep 2011
81
4
Zeewolde
Gegroet allen,

Zoals de titel al doet vermoeden, heb ik even jullie hulp/advies/kennis nodig. Ik ben bezig met een 1992 Honda CB750. Een oud beesie wat ik probeer nieuw leven in te blazen. Motorisch heb ik m al aan de praat gekregen, en hij lijkt soepel te lopen *O* Om hem daarna wat beter onder de loep te nemen heb hierbij het blok uit het frame gehaald. Volgens mij iets wat sinds 1992 nog nooit bij deze motor is gedaan, gezien de pen waarmee het blok in het frame hing KNEITER vast zat in het blok :X. Bij één van de ogen waarmee het blok in het frame zit met een lange pen, zit een barst in het oog. Nog voordat het er minder zachthandig aan toe ging om de pen uit het blok te halen, was de scheur er al.

De scheur loopt gelukkig nog niet in het blok, maar gaat langs de bovenkant bijna helemaal om ding heen. Is hier nog iets mee te doen? Zijn hier oplossingen voor om het weer veilig of in orde te krijgen? Of is het een gevalletje 'op zoek naar een ander blok of andere behuizing'.
Op de foto's heb ik het op beeld proberen te krijgen. Enige ideeën? Ik hoor het graag.

Groeten,
Teun

IMG_20190529_200430549.jpgIMG_20190529_200456224.jpgIMG_20190529_200513561.jpgIMG_20190529_200550204.jpgIMG_20190529_200622436.jpgIMG_20190529_200653049.jpg

IMG_20190529_200430549.jpg


IMG_20190529_200456224.jpg


IMG_20190529_200513561.jpg


IMG_20190529_200550204.jpg


IMG_20190529_200622436.jpg


IMG_20190529_200653049.jpg
 
V-naad-las... Scheur zat er al, hoe lang reed je er al mee zonder het gemerkt te hebben? Gietstuk is wat moeilijker te lassen dan gesmeed, maar een goeie lasser....

Barst in blok, bout moervast... is je frame nog wel recht?
 
V-naad-las... Scheur zat er al, hoe lang reed je er al mee zonder het gemerkt te hebben? Gietstuk is wat moeilijker te lassen dan gesmeed, maar een goeie lasser....

Barst in blok, bout moervast... is je frame nog wel recht?
Niet mee gereden. Motor voor weinig gekocht met ambitie om hem weer aan de praat te krijgen. Motorisch is hij weer in orde. Hij liep op 3 cilinders, maar na een grote kuisbeurt in de carburateurs, worden nu weer alle cilinders warm *D En hij klinkt weer een stukkie mooier.
Verder is het frame in goede staat. Niet krom voor zover ik kan zien. Ook geen schade van een glijertje of iets dergelijks.

Maar een scheur/barst met dermate omvang, is dat nog te lassen?
 
Inderdaad oud materiaal. De pen zat ook ramvast vanwege een mooie mix van corrosie tussen het staal en aluminium.
Ik zie trouwens dat mn account niet geheel up to date was :X Thanks RG-gamma. Woon nu in de polder wat al wat dichter bij Bakker is
 
ik heb zo'n vermoeden dat de pen die in dat gat zat behoorlijk aangetast was door corrosie (en dan wordt hij dikker). en ja het is te lassen maar of het het geld waard is weet ik niet. om er goed bij te komen zal de kop gelicht moeten worden om aan de bovenkant te kunnen lassen. en dan ga je er een berg hitte in stoken en dan moet je maar hopen dat de pasvlakken nog vlak zijn (of ze moeten weet gevlakt worden). persoonlijk zou ik een goed genoeg optie overwegen. goed schoonmaken uitslijpen waar je bij kan. lassen waar je bij kan en dan eventueel uitwendig wat verstevigen om te compenseren waar er niet gelast kon worden. wordt waarschijnlijk niet mooi maar je kan wel weer een hele tijd vooruit. en natuurlijk een nieuwe as die nog niet wordt aangetast door corrosie.
 
Gezien je toch nog wat werk aan deze hebt zou ik overwegen voor een "sloopblok".
Kijken of er een aantrekkelijk blokje nog ergens ligt. Ff voor jezelf een kosten/baten plaatje maken.
🤔
 
Je kunt het op de foto niet zo goed zien, maar de scheur loopt niet onder de cilindervoet door of wel?
Als dat wel het geval is zouden de cilinders eraf moeten voor je aan de reparatie begint, niet alleen vanwege de sterkte, maar ook vanwege onderdruk die daar wel kan lekken.

Zitten er trouwens O-ringen of pakkingen onder de cilinders?
Deze zullen waarschijnlijk erg warm worden met het lassen.

Een gietstuk wat zo groot is zou absoluut voorverwarmd moeten worden, het lassen opzich is al best moeilijk gezien de locatie van de scheur, daarnaast is giet aluminium niet erg zuiver, dat houdt in dat tijden het lassen veel onzuiverheden omhoog zullen komen drijven die ervoor zorgen dat de las poreus wordt.
Wat doorgaans de aanpak zou zijn is eerst een grote V groef maken recht op de scheur, het amperage hoog afstellen, over de scheur heen lassen, maar zonder materiaal toe te voegen, alle onzuiverheden zullen naar boven komen, die moeten daarna weer weggeslepen worden, tot je weer die V groef hebt, daarna las je er weer overheen zonder toe te voegen enzovoorts enzovoorts, het komt voor dat je deze stap wel 5-6 of nog vaker moet herhalen voor alle onzuiverheden uit het gietwerk eruit zijn.

Pas daarna kan er met toevoegmateriaal gelast worden.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Groeten en succes ermee.
 
Zo te zien is het, zoals ik helaas vermoede, een lastig klusje. Sloopblokken heb ik ook al lopen zoeken, maar vind alleen blokken die ook beschadigd zijn. En helaas weet ik niet wat de status van die blokken zijn als je ze koopt... Tricky.
Lassen komt dus ook meer bij kijken dan alleen even een V-groef en vast lassen. Ik zie ook een mooie tip voor Loctite (ook meerdere topics op dit forum die het aangeven). Zijn hier ervaringen mee? Of mensen die toevallig nog een blok weten te liggen O-)
 
Zo te zien is het, zoals ik helaas vermoede, een lastig klusje. Sloopblokken heb ik ook al lopen zoeken, maar vind alleen blokken die ook beschadigd zijn. En helaas weet ik niet wat de status van die blokken zijn als je ze koopt... Tricky.
Lassen komt dus ook meer bij kijken dan alleen even een V-groef en vast lassen. Ik zie ook een mooie tip voor Loctite (ook meerdere topics op dit forum die het aangeven). Zijn hier ervaringen mee? Of mensen die toevallig nog een blok weten te liggen O-)

Ik heb heel lang naar een blok gezocht voor een Fazer 1000 2004, en kon op een gegeven moment een blok kopen waar de ketting van was geknapt en door het blok was gegaan...
Onder het motto van niet geschoten is altijd mis, eerst een stuk in het blok gelast, en daarna afgewerkt met locktite vloeibaar alu, en rijd daar al 10 jaar probleemloos mee rond...blok kan ook niet meer open, heb gewoon de carterhelften op enkele plaatsen aan elkaar gelast
 
  • Leuk
Waarderingen: Jml
Nog 1 die weet hoe en wat


Die weet zeker hoe het moet, maar ik vroeg offerte en schrok van de prijs die ze vroegen voor het het lassen van een scheurtje in de vorkpoot van de Norton roadholder.

Dus ging ik naar Nico Bakker en die heeft het persoonlijk perfect gedaan voor een derde van die prijs.
 
Terug
Bovenaan Onderaan