Inhoud / compressie verhouding / druk

PeterBoom

Die hard MF'er
3 aug 2014
927
29
Maarheeze
Bezig met een Suzuki.

Nu ben ik met excel aan het reken geslagen.
Als ik het goed begrijp wordt de inhoud van een motor aangeduid met slag x diameter en daar de inhoud van berekend?

Nu reken ik meer: De inhoud van de kop, de bolling vd zuiger, de dikte van de pakking, de afstand van boven kant zuiger tot bovenkant cilinder TDC.

Je komt met dat rekenen tot een compressie verhouding.
Maar mijn vraag is , zijn er richtlijnen, tips, die weergeven hoeveel compressie druk ik kan verwachten in percentages bij een bepaalde compressie verhouding.
Zowel bij een koude als warme motor?

Ik weet P X V /T = C maar dat is bij een gunstige geval.
 
Je komt met dat rekenen tot een compressie verhouding.
Maar mijn vraag is , zijn er richtlijnen, tips, die weergeven hoeveel compressie druk ik kan verwachten in percentages bij een bepaalde compressie verhouding.
Zowel bij een koude als warme motor?

Ik weet P X V /T = C maar dat is bij een gunstige geval.

maakt dat wat uit ? een bepaalde compressieverhouding zal altijd dezelfde druk na compressie opleveren, of je nu 100cc of 2 liter bijeen perst (als alle andere variabelen hetzelfde zijn - temp, timing, ...) . druk is moeilijk te meten , compressieverhouding gemakkelijk. daarom gebruikt iedereen de verhouding.
bovendien hangt de uiteindelijke druk van zoveel faktoren af (timing, temp, afdichting segmenten/kleppen/stand gasklep/... ) dat om die te berekenen je wel even bezig bent ... en als je dan toch een resultaat bekomen hebt, geldt het alleen voor die héél specifieke toestand waarvoor je hem berekend hebt.

vanwaar je vraag ?

en de algemene gaswet geldt alleen voor een "bepaalde hoeveelheid gas (een ideaal dan nog) in een gesloten systeem".
vermits een verbrandingsmotor een open systeem is, ben je met deze wet niet veel.
 
Laatst bewerkt:
Normaal gesproken wordt dat niet berekend, maar gemeten..
Inhoud van de kop afdekken met een glasplaat met een gaatje, en dan vullen met een druppelaar.
Bij boring x slag maakt de vorm niets uit, dus dat is een vast gegeven...
Dan zijn er nog zoveel factoren die je niet kunt berekenen..
paar voorbeelden...
overlap kleppen ( dus vulling)
massatraagheid van mengsel ( dus vulling)
ruimte naast de zuiger , bovenkant zuiger tot 1e compressieveer
lekkage langs de veren
mengselverhouding ( hoe goed je hem ook afsteld, je verhouding lucht/brandstof is een verzameling van momenten niet per slag)
meet je belast of onbelast ( reactietraagheid)

Daarom wordt er teruggerekend vanaf een Dyno of andere vermogensbank, dat geeft de beste benadering
 
Daar was ik al bang voor Janbros, dat het niet zo gemakkelijk is.
Misschien dat er een vuistregel voor was.
En inderdaad de timing is een groot bottle neck ook omdat de inlaat pas 68 graden sluit na BDC.
( even denken was dat sinus of cosinus ? tov de slag)

Het zit namelijk zo:
een 1100 cilinder set plaatsen op een 1000 blok, ik mis dan namelijk 1,2 mm slag en dat is veel.
Omdat de bolling van kop groot is en bolling van zuiger lager is mis je al wat.
Krijg ik door het slag te kort ook nog eens een deck height van 1,55 mm bovenop.
Past dus niet echt
We zaten al te zoeken naar high compression kits, maar zijn behoorlijk prijzig.
 
Daar was ik al bang voor Janbros, dat het niet zo gemakkelijk is.
Misschien dat er een vuistregel voor was.
En inderdaad de timing is een groot bottle neck ook omdat de inlaat pas 68 graden sluit na BDC.
( even denken was dat sinus of cosinus ? tov de slag)

Het zit namelijk zo:
een 1100 cilinder set plaatsen op een 1000 blok, ik mis dan namelijk 1,2 mm slag en dat is veel.
Omdat de bolling van kop groot is en bolling van zuiger lager is mis je al wat.
Krijg ik door het slag te kort ook nog eens een deck height van 1,55 mm bovenop.
Past dus niet echt
We zaten al te zoeken naar high compression kits, maar zijn behoorlijk prijzig.
Wat is de reden en doel van deze operatie?
 
Ik zal eens kijken wat 1,5 mm frezen van de cilinder doet met de timing.
Kijken of ik dat berekend krijg. Diameter timing sprocket kan ik denk ik wel meten.
Heb zo'n gevoel dat die 1,5mm van buiten diameter kettingwiel naar nok zo'n vaart niet loopt.

De reden van deze operatie is meer cc's op een ketting aangedreven 1000 door van een 11000 cardan blok de cilinder + kop te plaatsen.

Men had gezegd dat dat kon. Blijkbaar is dit nog niet door iemand geprobeerd. , de krukas overzetten gaat al niet.

Notabene; We hebben dus nu een reserve GS1100 blok, hoe conserveer je die het beste , in of uit elkaar. (jammer genoeg zijn koppeling en dynamo behuizing al gedemonteerd, het zou zunt zijn om daar een neiuwe pakking voor aan te schaffen)
 
Laatst bewerkt:
Ik zal eens kijken wat 1,5 mm frezen van de cilinder doet met de timing.
Kijken of ik dat berekend krijg. Diameter timing sprocket kan ik denk ik wel meten.
Heb zo'n gevoel dat die 1,5mm van buiten diameter kettingwiel naar nok zo'n vaart niet loopt.

De reden van deze operatie is meer cc's op een ketting aangedreven 1000 door van een 11000 cardan blok de cilinder + kop te plaatsen.

Men had gezegd dat dat kon. Blijkbaar is dit nog niet door iemand geprobeerd. , de krukas overzetten gaat al niet.

Notabene; We hebben dus nu een reserve GS1100 blok, hoe conserveer je die het beste , in of uit elkaar. (jammer genoeg zijn koppeling en dynamo behuizing al gedemonteerd, het zou zunt zijn om daar een neiuwe pakking voor aan te schaffen)
Waarom wil je meer cc?
Ik vraag me af wat die 10% verhoging je gaat brengen.

Trouwens, je gaat de cilinder toch inkorten (als ik het juist lees), dan ben je weer inhoud kwijt.

Als het je gaat om vermogenswinst, zou ik elders zoeken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Aangezien het denk ik om mijn 'ex' GS1000 gaat;

- Die 1100 kop heb je (Yordie) toch van Biggelaar? Wat zegt die ervan dan? Zou er toch wel kijk op hebben dacht ik...
- Zag toevallig laatst nog een oude ad staan, maar wellicht kun je nog een poging wagen:

Gratis af te halen (maart 2014)
Ik heb nog in bezit 4 goede Suzuki hogedrukzuigers, incl. zuigerveren en pistonpen voor een GS1000 (1978). Zijn voor 1100cc boring. Komen van eigen ex. GS1000, die ik destijds maximaal heb laten opboren (gaf 98 pk aan achterwiel...).
De vraag is is er iemand in de vereniging die ik hiermee gelukkig kan maken ? Winterprojectje misschien. Kunnen, denk ik, ook in GS850. Ik hoor het graag. Met vriendelijke groet getekend, Rob Liefting te Castricum. e-mail
 
Ik zal eens kijken wat 1,5 mm frezen van de cilinder doet met de timing.
Kijken of ik dat berekend krijg. Diameter timing sprocket kan ik denk ik wel meten.
Heb zo'n gevoel dat die 1,5mm van buiten diameter kettingwiel naar nok zo'n vaart niet loopt.

Volgens mij;
Als de steekcirkel=60mm (bijv.), dan is de omtrek 60*PI = 188,5mm, dus (1,5/188,5)*360° = 2,86° timingverschil.

Of zie ik iets over het hoofd?
 
Ik heb zo'n gevoel van wel Boskawouter
Ik ken Yordie goed. Heb dus enig zins wat verdiept inde materie.
Kop was compleet blok. Het past wel. Maar de krukas is het probleem.
Ik hoop dat die advertentie niet te laat komt , thx!

Die inhoud ben je niet helemaal kwijt Martell, de boring is groter.

frezen van de cilinder geeft ongeveer: 2,3 graad verlating kleppen.
een tandje verzetten geeft ongeveer: 11,9 graad
 
Waarom wil je meer cc?
Ik vraag me af wat die 10% verhoging je gaat brengen.

Trouwens, je gaat de cilinder toch inkorten (als ik het juist lees), dan ben je weer inhoud kwijt.

Als het je gaat om vermogenswinst, zou ik elders zoeken.

is de cilinderinhoud niet de inhoud van het verplaatste volume, en als de zuiger dan 1,5 mm lager begint, of de bovenkant van de zuiger zit 1,5 mm lager en je wilt dezelfde compressie hebben, moet je idd 1,5 mm ergens weghalen, dat kan onder maar ook boven...

Dan voor TS, 1100 cc hogedruk zuigers zijn volgens mijn gewoon wiseco's die een hogere compressie hebben, kan zijn dat een 1100 cilinderblok helemaal niet in je carter past, alleen een opgeboord 1000 blok.

Bij mijn Z1000 moest ik het carter uitfrezen om een 1160 cilinderblok kwijt te kunnen..
 
Ik heb zo'n gevoel van wel Boskawouter
Ik ken Yordie goed. Heb dus enig zins wat verdiept inde materie.
Kop was compleet blok. Het past wel. Maar de krukas is het probleem.
Ik hoop dat die advertentie niet te laat komt , thx!

Die inhoud ben je niet helemaal kwijt Martell, de boring is groter.

frezen van de cilinder geeft ongeveer: 2,3 graad verlating kleppen.
een tandje verzetten geeft ongeveer: 11,9 graad

Je kunt mogelijk zoals JanB al aangaf de kettingwielen wat verzetten door de bevestigingen uit te vijlen? Zal dan minder dan 1,5mm hoeven zijn.

Kan je spanner ook de benodigde extra slag t.b.v. de dan 3mm te lange ketting maken?
Edit: maakt natuurlijk ook uit of de kettingwielen van de 1000 en 1100 gelijk zijn of niet en de afstand tussen krukas en nokas etc....
 
Laatst bewerkt:
is de cilinderinhoud niet de inhoud van het verplaatste volume, en als de zuiger dan 1,5 mm lager begint, of de bovenkant van de zuiger zit 1,5 mm lager en je wilt dezelfde compressie hebben, moet je idd 1,5 mm ergens weghalen, dat kan onder maar ook boven...

Dan voor TS, 1100 cc hogedruk zuigers zijn volgens mijn gewoon wiseco's die een hogere compressie hebben, kan zijn dat een 1100 cilinderblok helemaal niet in je carter past, alleen een opgeboord 1000 blok.

Bij mijn Z1000 moest ik het carter uitfrezen om een 1160 cilinderblok kwijt te kunnen..
Ah, ok. Nu heb ik m.

Blijft de vraag wat de reden is om het te doen, en of er niet een andere manier is om het voor elkaar te krijgen.
 
Ik ben blij dat ik mij niet meer bezig hou met dat soort projecten.

Manmanman wat heb ik een kopzorgen (letterlijk) gehad. Uitliteren, berekenen, verbrandingsruimtes vergroten zonder de flow of het vlamfront te beïnvloeden, helaas toch nog detonatie, volgende kop... Oi, positie van de zuigerpennen is niet correct, vandaaaar! Kop nr. 3, daar gaat ie dan!

Uiteindelijk had ik al die tijd beter kunnen spenderen aan het vergroten van het vermogen met de originele cilinder / zuiger combinatie. In mijn geval was een maatwerk nokkenas het aanpassen van de kop een betere verbetering dan het hele big-bore met verhoogde compressie avontuur. En het had achteraf een modaal maandsalaris gescheeld ook ;)

Heb geen enkele ervaring met dit motortype, maar tunen is redelijk universele materie zolang het geen wankelmotor is ;)
 
Ik volg het niet helemaal??
Je wilt het cilinderblok van een GS1100 8 klepper overzetten op een GS1000 8 klepper???
Volgens mij zijn de GS850/GS1000 en de GS1100 voorzien van de zelfde cilinderkoppen.
En idd zijn de boring en slag net even anders.
Hmm dus toch nu even geen lego.
 
Terug
Bovenaan Onderaan