Joyrider-80
Die hard MF'er
Hallo iedereen, ik kom er niet helemaal uit met m'n motor en het is een redelijk uitgebreid verhaal, misschien dat iemand me kan helpen. Het gaat om een XJ600 uit 86 luchtgekoelde 8 klepper 4 cylinder.
Ik heb afgelopen zondag 1 en ander aan m'n motor gesleuteld nl:
1. Nokkenasketting vervangen, oude ratelde en was uitgerekt. Dit is allemaal gelukt en de posities van de nokkenassen t.o.v. elkaar en de krukas zijn -precies- gelijk aan de posities met de oude ketting, heb merktekens gebruikt etc. Echter met het vervangen viel mij het volgende op: Op de krukas zitten 2 merktekens "T" en "C" die je moet gelijk-stellen met een markering op het blijk. Bij "T" staat de krukas in Top Dead Centre en wordt gebruikt bij het kleppenstellen. Dan moeten de nokken van elkaar af staan of naar elkaar toe. "C" is voor het stellen van de kettingspanner. Maar als ik de krukas op "T" zette waren de nokken nog niet precies in positie. Pas ongeveer 10 graden later staan de nokken precies tegenover elkaar. Ik heb de nieuwe ketting precies afgesteld zoals de oude stond, maar zou de oude misschien 1 of 2 tandjes versprongen kunnen zijn en is de nieuwe dat ook?
2. Carburateurs helemaal schoongemaakt en de CO2 schroeven er helemaal uit gehad en weer ingedraaid. (zonder te onthouden hoeveel slagen ze waren uitgedraaid). Er zat namelijk -NOGAL- vervuiling in m'n benzinekraantje (stukje rubber) en voor de zekerheid ook maar m'n carbs schoongemaakt. CO2 schroeven heb ik nu allemaal 2 slagen uitgedraaid. 2,5 is te veel dan verzuipt m'n motor.
3. Klepspeling aangepast. Op 1 uitlaatklep na hebben alle kleppen nu de goeie speling. De dealer had me een verkeerde maat shim meegegeven. Ik moest 2.55mm hebben en heb 2.45 meegekregen (thuis nagemeten met de digitale schuifmaat). Omdat ik toch moest rijden maandag er maar in gedaan. Maar de speling is nu 0.31-0.35 i.p.v. 0.21-0.25 die het moet zijn.
De symptomen: Ik heb er nu al 2 dagen mee gereden (zo'n 200 kilometer) en de motor heeft de volgende problemen: Als ik aan het rijden ben en ik draai het gas vol open dan houdt de motor enorm in als ik dan langzaam de gashendel terugdraai komt er een moment dat ie "pakt' en dan doet ie het goed. Ik kan er ongeveer 140 mee rijden. Maar de motor heeft -VEEL- te weinig power. Als ik het gas in 1 keer opentrek houdt ie enorm in.
De motor loopt verder eigenlijk heel mooi, mooier dan dat ie ooit heeft gelopen. Geen geratel van de nokkenasketting meer. Alleen maakt die ene klep nog wel herrie als tie warm is. De motor loopt ook regelmatig. Alle cylinders doen mee, alle uitlaten worden (ongeveer) even warm.
Ik heb nog wat lopen kutten met de afstelling dus de kleur van de bougies is niet zo betrouwbaar. Maar als ze al iets aangeven is dat ie te rijk staat. Bougies zijn donkerbruin zonder roet.
Ik heb zelf het idee dat het 1 van de volgende 3 zaken kan zijn:
1. Nokkenasketting was versprongen en de nieuwe staat dus ook 1 of 2 tandjes verkeerd.
2. CO2 schroeven zijn ontregeld.
3. Ergens verstopping in m'n benzine-leiding.
Het kan natuurlijk ook iets compleet anders zijn. Ik ga vandaag i.i.g. proberen een goeie shim op de kop te tikken.
Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
b.v.d.
Eelco
Ik heb afgelopen zondag 1 en ander aan m'n motor gesleuteld nl:
1. Nokkenasketting vervangen, oude ratelde en was uitgerekt. Dit is allemaal gelukt en de posities van de nokkenassen t.o.v. elkaar en de krukas zijn -precies- gelijk aan de posities met de oude ketting, heb merktekens gebruikt etc. Echter met het vervangen viel mij het volgende op: Op de krukas zitten 2 merktekens "T" en "C" die je moet gelijk-stellen met een markering op het blijk. Bij "T" staat de krukas in Top Dead Centre en wordt gebruikt bij het kleppenstellen. Dan moeten de nokken van elkaar af staan of naar elkaar toe. "C" is voor het stellen van de kettingspanner. Maar als ik de krukas op "T" zette waren de nokken nog niet precies in positie. Pas ongeveer 10 graden later staan de nokken precies tegenover elkaar. Ik heb de nieuwe ketting precies afgesteld zoals de oude stond, maar zou de oude misschien 1 of 2 tandjes versprongen kunnen zijn en is de nieuwe dat ook?
2. Carburateurs helemaal schoongemaakt en de CO2 schroeven er helemaal uit gehad en weer ingedraaid. (zonder te onthouden hoeveel slagen ze waren uitgedraaid). Er zat namelijk -NOGAL- vervuiling in m'n benzinekraantje (stukje rubber) en voor de zekerheid ook maar m'n carbs schoongemaakt. CO2 schroeven heb ik nu allemaal 2 slagen uitgedraaid. 2,5 is te veel dan verzuipt m'n motor.
3. Klepspeling aangepast. Op 1 uitlaatklep na hebben alle kleppen nu de goeie speling. De dealer had me een verkeerde maat shim meegegeven. Ik moest 2.55mm hebben en heb 2.45 meegekregen (thuis nagemeten met de digitale schuifmaat). Omdat ik toch moest rijden maandag er maar in gedaan. Maar de speling is nu 0.31-0.35 i.p.v. 0.21-0.25 die het moet zijn.
De symptomen: Ik heb er nu al 2 dagen mee gereden (zo'n 200 kilometer) en de motor heeft de volgende problemen: Als ik aan het rijden ben en ik draai het gas vol open dan houdt de motor enorm in als ik dan langzaam de gashendel terugdraai komt er een moment dat ie "pakt' en dan doet ie het goed. Ik kan er ongeveer 140 mee rijden. Maar de motor heeft -VEEL- te weinig power. Als ik het gas in 1 keer opentrek houdt ie enorm in.
De motor loopt verder eigenlijk heel mooi, mooier dan dat ie ooit heeft gelopen. Geen geratel van de nokkenasketting meer. Alleen maakt die ene klep nog wel herrie als tie warm is. De motor loopt ook regelmatig. Alle cylinders doen mee, alle uitlaten worden (ongeveer) even warm.
Ik heb nog wat lopen kutten met de afstelling dus de kleur van de bougies is niet zo betrouwbaar. Maar als ze al iets aangeven is dat ie te rijk staat. Bougies zijn donkerbruin zonder roet.
Ik heb zelf het idee dat het 1 van de volgende 3 zaken kan zijn:
1. Nokkenasketting was versprongen en de nieuwe staat dus ook 1 of 2 tandjes verkeerd.
2. CO2 schroeven zijn ontregeld.
3. Ergens verstopping in m'n benzine-leiding.
Het kan natuurlijk ook iets compleet anders zijn. Ik ga vandaag i.i.g. proberen een goeie shim op de kop te tikken.
Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
b.v.d.
Eelco