inhouden bij veel gas: kleptiming, co2-schroeven of leiding?

Joyrider-80

Die hard MF'er
17 jul 2007
371
11
Rotterdam
Hallo iedereen, ik kom er niet helemaal uit met m'n motor en het is een redelijk uitgebreid verhaal, misschien dat iemand me kan helpen. Het gaat om een XJ600 uit 86 luchtgekoelde 8 klepper 4 cylinder.

Ik heb afgelopen zondag 1 en ander aan m'n motor gesleuteld nl:

1. Nokkenasketting vervangen, oude ratelde en was uitgerekt. Dit is allemaal gelukt en de posities van de nokkenassen t.o.v. elkaar en de krukas zijn -precies- gelijk aan de posities met de oude ketting, heb merktekens gebruikt etc. Echter met het vervangen viel mij het volgende op: Op de krukas zitten 2 merktekens "T" en "C" die je moet gelijk-stellen met een markering op het blijk. Bij "T" staat de krukas in Top Dead Centre en wordt gebruikt bij het kleppenstellen. Dan moeten de nokken van elkaar af staan of naar elkaar toe. "C" is voor het stellen van de kettingspanner. Maar als ik de krukas op "T" zette waren de nokken nog niet precies in positie. Pas ongeveer 10 graden later staan de nokken precies tegenover elkaar. Ik heb de nieuwe ketting precies afgesteld zoals de oude stond, maar zou de oude misschien 1 of 2 tandjes versprongen kunnen zijn en is de nieuwe dat ook?

2. Carburateurs helemaal schoongemaakt en de CO2 schroeven er helemaal uit gehad en weer ingedraaid. (zonder te onthouden hoeveel slagen ze waren uitgedraaid). Er zat namelijk -NOGAL- vervuiling in m'n benzinekraantje (stukje rubber) en voor de zekerheid ook maar m'n carbs schoongemaakt. CO2 schroeven heb ik nu allemaal 2 slagen uitgedraaid. 2,5 is te veel dan verzuipt m'n motor.

3. Klepspeling aangepast. Op 1 uitlaatklep na hebben alle kleppen nu de goeie speling. De dealer had me een verkeerde maat shim meegegeven. Ik moest 2.55mm hebben en heb 2.45 meegekregen (thuis nagemeten met de digitale schuifmaat). Omdat ik toch moest rijden maandag er maar in gedaan. Maar de speling is nu 0.31-0.35 i.p.v. 0.21-0.25 die het moet zijn.

De symptomen: Ik heb er nu al 2 dagen mee gereden (zo'n 200 kilometer) en de motor heeft de volgende problemen: Als ik aan het rijden ben en ik draai het gas vol open dan houdt de motor enorm in als ik dan langzaam de gashendel terugdraai komt er een moment dat ie "pakt' en dan doet ie het goed. Ik kan er ongeveer 140 mee rijden. Maar de motor heeft -VEEL- te weinig power. Als ik het gas in 1 keer opentrek houdt ie enorm in.
De motor loopt verder eigenlijk heel mooi, mooier dan dat ie ooit heeft gelopen. Geen geratel van de nokkenasketting meer. Alleen maakt die ene klep nog wel herrie als tie warm is. De motor loopt ook regelmatig. Alle cylinders doen mee, alle uitlaten worden (ongeveer) even warm.

Ik heb nog wat lopen kutten met de afstelling dus de kleur van de bougies is niet zo betrouwbaar. Maar als ze al iets aangeven is dat ie te rijk staat. Bougies zijn donkerbruin zonder roet.

Ik heb zelf het idee dat het 1 van de volgende 3 zaken kan zijn:
1. Nokkenasketting was versprongen en de nieuwe staat dus ook 1 of 2 tandjes verkeerd.
2. CO2 schroeven zijn ontregeld.
3. Ergens verstopping in m'n benzine-leiding.

Het kan natuurlijk ook iets compleet anders zijn. Ik ga vandaag i.i.g. proberen een goeie shim op de kop te tikken.

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

b.v.d.

Eelco
 
Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

b.v.d.

Eelco

Nokkenasketting en timing is het probleem denk ik niet. Ik heb zelf een blok gehad waarbij de nokkenassen niet perfect tegenover elkaar stonden en kreeg het ook niet voor elkaar, een tandje verder en ze stonden weer verkeerd. Verder geen problemen gehad. De shim zal het probleem ook niet zijn. Als dat zo was dan was je er inmiddels wel achter gekomen :X Ik denk dat je het in de brandstofgedeelte moet gaan zoeken. Ik neem aan dat de goede maat sproeiers erin zitten en het luchtfilter schoon is?
 
Ok, bedankt. Ik heb niets veranderd aan de sproeiers en voor mijn sleutelacties had hij geen problemen van deze aard (liep 210+) en acceleerde een stuk beter. Luchtfilter heb ik een paar 1000 km geleden vervangen en is nog brandschoon. De nokken -kunnen- wel perfect mooi tegenover elkaar staan trouwens. Dat staan ze alleen niet op het moment wat op de krukas is aangegeven, maar ff later, maar ik weet niet of dat zo hoort.
 
Laatst bewerkt:
Ok, bedankt. Ik heb niets veranderd aan de sproeiers en voor mijn sleutelacties had hij geen problemen van deze aard (liep 210+) en acceleerde een stuk beter. Luchtfilter heb ik een paar 1000 km geleden vervangen en is nog brandschoon. De nokken -kunnen- wel perfect mooi tegenover elkaar staan trouwens. Dat staan ze alleen niet op het moment wat op de krukas is aangegeven, maar ff later, maar ik weet niet of dat zo hoort.

Nee, dat hoort niet. In dit geval heb je de timinig niet goed voor elkaar. Krukas goed zetten, nokkenaskettinspanner losdraaien, nokkenassen op tijd zetten, nokkenasketting weer eroverheen, alles vastzetten en klaar Klara :) Ws. is dat het probleem.
 
Hmmm, grasjas. Ik dacht nog toen ik die nieuwe ketting er overheen legde, hmmmm dat is volgens mij niet goed. Maarja hij deed 't dus laat ik maar niet gaan kutten. Hoewel die wel eens ging inhouden voordat ik die ketting verving. Op 't allerlaatst. Zou dus goed 't probleem kunnen zijn.
 
Hmmm, grasjas. Ik dacht nog toen ik die nieuwe ketting er overheen legde, hmmmm dat is volgens mij niet goed. Maarja hij deed 't dus laat ik maar niet gaan kutten. Hoewel die wel eens ging inhouden voordat ik die ketting verving. Op 't allerlaatst. Zou dus goed 't probleem kunnen zijn.

Best kans dat die op het laatst een tandje versprongen was. Maar dan moest die ketting echt aan zijn einde zijn.
 
't is opgelost. De ketting was inderdaad versprongen, 1 tandje terug gezet (tandwielen van nokkenassen geschroefd en los terug gedraaid) en alles is helemaal opgelost. bok001 bedankt :)

Zo, hebben diegenen die de search gebruiker er ook weer wat aan :D
 
in dat geval heb ik een vraag die een klein beetje overeenkomt

motor heeft grote beurt gehad, kleppen stellen, synchroniseren etc. en ik heb het idee, dat die, als ik het gas nu vol open doe, een klein beetje inhoudt (smoren ofzo heet dat toch?)
in ieder geval, hij trekt nog steeds prima, kan er 200+ mee rijden als mn armen dat volhouden (niet lang en zeker niet comfortabel: naked) en ik merk het eigenlijk nog het meeste nadat ik volgas terugdraai, dan heeft die een momentje dattie nog ff "pakt" als mensen snappen wat ik bedoel. vlak voordat je gaspositie weer overeenkomt met je toerental.

ik zie het ook niet echt als ene probleem omdat ik er met het dagelijks rijden geen last van heb, (veel woonwerk) maar het valt me wel op als ik wat sportiever rijd.
en het is graag iets wat ik eventueel bij de volgende beurt mee zou willen nemen
 
Laatst bewerkt:
ik snap wat je bedoelt met "nog even pakt" dan laat je het gas langzaam los en op een gegeven moment gaat ie met minder gas toch harder. Ik kan daar weinig zinnigs over zeggen eigenlijk, hoewel ik toch aan co2 schroeven denk. Daar kunnen ze met een beurt best aangezeten hebben en als dat net verkeerd staat dat kan je mengverhouding bij een hoger toerental net niet goed staan.
 
Die Co2 schroeven kan je vergeten dat werkt alleen bij de eerste gas opening tot ongeveer 1/8 openings stand van je gasklep in de carburateur.
Daarna nemen de afschuining en je naaldsproeier het over .
Je zult het probleem dus bij de volgas stand moeten zoeken denk dan lucht filter of hoofdsproeiers.
 
Terug
Bovenaan Onderaan