is dit een normaal symptoom voor een te kleine sproeier ??

roger_SV

Nieuw is beter! ....... Nee, toch niet.
5 apr 2015
8.729
2.475
Hoi motorfanaten,

Ik heb een vraagje, maar eerste de inleiding.
Ik heb een 1 cilinder 4 takt motor en heb het originele luchtfilter vervangen door een power filter en de originele uitlaat door een open. De sproeier heb ik nog niets aan veranderd.
Aangezien de motor meer lucht doorlaat verwacht ik dat mijn mengsel te arm is komen te staan en dan ik dus ook de sproeier moet vergoten.
Ik vraag me echter af of wat ik voel door een te kleine sproeier komt.

Ik ben een stukje gaan rijden en op het moment dat de motor bijna op topsnelheid is is het niet zo dat de motor begint te stotteren of inhoudt en niet meer harder wilt, maar in een keer stilvalt. Een beetje zoals wanneer je benzine op is. Gas dicht en daarna doet ie het weer (wel een beetje knallend in het begin).

De vraag is: is dit inderdaad wat je bij een 4T motor merkt als gevolg van een te kleine sproeier?

Ik ken het 'te kleine sproeier' alleen van mijn Puch Maxi en daar uit het zich in gewoon niet meer verder in toeren stijgen, maar niet in het doodvallen van de motor. Is dat bij een 4 takt zoveel anders ?
 
full

kwam deze nog tegen, wellicht verduidelijkt dit het een en het ander.
:)
 
kwam deze nog tegen, wellicht verduidelijkt dit het een en het ander.
TOP. Duidelijk plaatje!
Ik zet 'm ergens in mijn naslagwerkdirectory!!

Mijn motor staat nu op de originele sproeiers (34 stat-sproeier en 118 HS) en loopt stationair prima. Blijft nu keurig op 1500 rpm draaien terwijl ik 'm voorheen op een wat hoger stationair toerental moest zetten om ervoor te zorgen dat ie niet inkakte en uiteindelijk afsloeg. Op 1500 rpm bleef ie voorheen nooit draaien. Ook reageert ie nu vlot op gas geven en blijft ie niet meer 'hangen' na gas los laten. Reinigen en opnieuw afstellen is zeker een goede keuze geweest (hulde weer voor MotoPowerI)
Over de rest van het toerenbereik staat ie iets aan de rijke kant (gebaseerd zoals het voelt/klinkt).
De motor haalt 110 km/u op de snelheidsmeter dat overeen komt met net iets boven de 100 in werkelijkheid bij 9000 rpm en komt dus niet meer in het toerental waarbij de toerenbegrenzer ingrijpt (9500 rpm).
Hoogstens met wind in de rug bergaf ;)

Ondanks dat ie in de vorige setup 5 km harder liep (tot in de toerenbegrenzer) rijdt ie nu eigenlijk veel lekkerder. Mede doordat ie niet genoeg vermogen heeft om in dat toerental te geraken. Mogelijk komt dit door gebruikmaking van het powerfilter dat ws minder lucht doorlaat dan het originele filter.
Verder een leuk geluid uit het Scorpion sportdempertje dat zeker bijdraagt aan de sensatie van zo'n simpel motortje. ;)

Een iets te rijke afstelling heb ik voor een motor die relatief zwaar belast wordt liever dan iets te arm.
Veel te rijk is het zeker niet, want dan zou ie niet meer trekken, en dat is niet het geval.
Verder is 500 rpm minder draaien op top dan het toerental waarbij de toerenbegrenzer ingrijpt eigenlijk zoals het hoort. Als ie de toerenbegrenzer in kan lopen in de hoogste versnelling klopt er eigenlijk iets niet..
Dus het is eigenlijk wel goed zo.

Mogelijk zet ik de gasnaald die nu in de voorgeschreven hoogste stand staat wat lager voor de fijnafstelling, waardoor ie in het middengebied wat minder rijk komt te staan, maar zoals ie nu is doet ie het ook leuk. :] 8-)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan