Ivana gereedschap

Simon4all

MF veteraan
29 apr 2012
17.512
0
Purmerend
Ik was laatst bezig met wat kleine werkzaamheden aan mijn motor, ketting schoonmaken en spannen. Toen kwam ik erachter dat ik om de achteras los- en vast te draaien, dop 27 nodig had. Deze had ik zelf niet, dus even bij de buurman geleend. Maar, ik heb uiteraard liever gewoon zelf gereedschap in huis, dus ben ik is gaan kijken naar wat losse doppen kosten, kosten hiervan vallen mee. Maar, ik heb eigenlijk ook geen fatsoenlijke (Lees: degelijke) ratel in huis, dus ben ik tegelijkertijd eens gaan kijken naar een fatsoenlijk dopsleutelsetje.

Ik ben toen naar de plaatselijke gereedschapszaken gereden en wat setjes bekeken. Om het volgende topic niet te vervuilen,

Gereedschapset in de aanbieding bij de Kijkshop

Open ik er maar een apart topic over.

Iemand ervaring met gereedschap van Ivana? Dit is te koop bij de vroegere provak hier in de stad, en die verkocht eigenlijk nooit rommel. Deze zaak is overgenomen en is nu een vestiging van Gunters & Meuser.

Vorige maand was daar namelijk een 60-delige set aan 1/2" en 3/8" doppen en ratels in de aanbieding, die ik nu nog voor dezelfde prijs (99 ex.) kan krijgen.. Alle doppen zijn 12-kants doppen en zagen er eigenlijk wel degelijk uit..
 
Handgereedschap: Sleutels
Vroeger werden veel 12 kant doppen gebruikt, de trend is om steeds meer over te gaan op doppen met een 6 kant. Het voordeel van een 6 kant ten opzichte van een 12 kant is, dat een 6 kant de moer of de bout beter omsluit. Daarnaast heeft een 12 kant een dunnere wanddikte dan een 6 kant, een 6-kant omsluit dus niet alleen beter maar is dus ook nog sterker.
 
Private label, de hogere Taiwan kwaliteit.
Vergelijkbaar met Mannesmann groen, Skandia e.a.

Dus zeker niet slecht (stukken beter dan kijkshop!), maar ook geen topspul.
 
Ja, dat private label kwam ik ook al tegen... Dat kijkshop spul begin ik ook echt niet aan, want ik ben er allang achter dat 'goed gereedschap het halve werk is' :P En goed gereedschap kost nou eenmaal een duit geld..

Maar, voor wat zelf hobby'en aan de motor, wat kettingspannen, dat soort dingen, moet het prima zijn toch?

Ik dacht trouwens dat 12-kants beter was als 6-kants.. :P
 
Laatst bewerkt:
Dit is al de zoveelste set waarbij ik precies dezelfde schroevendraaier met 1/4" aansluiting en 1/4" handgreepje langs zie komen, lijkt wel of dit tegenwoordig verplicht meegeleverd wordt bij alle taiwaneese setjes. Ook de 1/2" verlengstukken zien er hetzelfde uit als bij Sonic.

Kwaliteit hoeft verder niet slecht te zijn, zal waarschijnlijk redelijk spul zijn voor niet al te veel geld.

Ik zou zelf liever 6-kant doppen hebben dan 12-kant.
 
Daarnaast heeft een 12 kant een dunnere wanddikte dan een 6 kant, een 6-kant omsluit dus niet alleen beter maar is dus ook nog sterker.

Zojuist een 6-kant en een 12-kant Stahlwille 13mm dop opgemeten, de wanddiktes zijn 2.6 en 2.59mm. Ik denk niet dat die 0.01mm iets uitmaakt in breeksterkte ;)
 
Ja, dat private label kwam ik ook al tegen... Dat kijkshop spul begin ik ook echt niet aan, want ik ben er allang achter dat 'goed gereedschap het halve werk is' :P En goed gereedschap kost nou eenmaal een duit geld..

Maar, voor wat zelf hobby'en aan de motor, wat kettingspannen, dat soort dingen, moet het prima zijn toch?

Ik dacht trouwens dat 12-kants beter was als 6-kants.. :P

Daar is het een prima setje voor hoor. Laat je niet gek maken.
 
Moet namelijk altijd het hele huis op zijn kop zetten als ik gereedschap oid moet hebben.. Dus wil gewoon een goed setje hebben wat ik gewoon altijd voor de grijp heb om wat kleine klusjes te kunnen doen.. En daar is het volgensmij ook gewoon goed genoeg voor, voor 120 euro, is het een leuk beginnerssetje denk ik :)

Tuurlijk, het is geen gedore/snap-on etc., maar daar moet je het eigenlijk ook niet mee vergelijken...
 
Moet namelijk altijd het hele huis op zijn kop zetten als ik gereedschap oid moet hebben.. Dus wil gewoon een goed setje hebben wat ik gewoon altijd voor de grijp heb om wat kleine klusjes te kunnen doen.. En daar is het volgensmij ook gewoon goed genoeg voor, voor 120 euro, is het een leuk beginnerssetje denk ik :)

Tuurlijk, het is geen gedore/snap-on etc., maar daar moet je het eigenlijk ook niet mee vergelijken...
voor 120 kan je beter naar custor kijken

http://www.autopartswinkel.nl/doc/custor-gereedschappen-catalogus.html
 
€120 vindt ik dan wel weer aan de dure kant voor die Ivana set.

Al vindt ik Rothewald geen spetterend alternatief, want tegen dezelfde prijs koop je een merk dat in Nederland wél ondersteund wordt met een dealernetwerk, en alle onderdelen zijn dan per stuk leverbaar.

Custor? Is veel duurder dan TS in gedachten heeft (en niet beter dan...)

Ik denk dat TS zich eens goed in Mannesmann Groen moet verdiepen. De 2055 is wel een setje voor hem. Net zo duur als Rothewald maar dan met 10 jaar ondersteuning erbij.
 
€120 vindt ik dan wel weer aan de dure kant voor die Ivana set.

Al vindt ik Rothewald geen spetterend alternatief, want tegen dezelfde prijs koop je een merk dat in Nederland wél ondersteund wordt met een dealernetwerk, en alle onderdelen zijn dan per stuk leverbaar.

Custor? Is veel duurder dan TS in gedachten heeft (en niet beter dan...)

Ik denk dat TS zich eens goed in Mannesmann Groen moet verdiepen. De 2055 is wel een setje voor hem. Net zo duur als Rothewald maar dan met 10 jaar ondersteuning erbij.

Ik ga is effe googlen :)

Blij dat ik niet meteen daar in de winkel die set gekocht heb, en eerst effe hier om advies gevraagd heb, thanks voor alle info tot nu toe! :}
 
Kwaliteit is slechts een waarde die iemand aan een product of dienst geeft.

Ik verwacht dat je voor hobbymatig gebruik prima weg kan komen met bovengenoemde setjes.
Zoals ik in het kijkshop topic al aan had gegeven, ben ik niet heel enthousiast over de Action ratel terwijl een andere gebruiker er zo mee wegdraait.

Het blijven meningen, gebasseerd op enkele momentopnamen.
 
Over het algemeen houdt de al oude tantra wel stand: You get what you pay for! (mits je de ratel niet uit een achterbak koopt)

Ja, daarom wil ik ook geen setje van 20 euro met honderdmiljoenmiljard dopjes etc. :P

Maar zo rond de 100-120 euro moet er toch wel een fatsoenlijk hobbymatig setje te vinden zijn?

Van wat er nu gepost is, twijfel ik eigenlijk een beetje tussen die 150-delige set van Louis en die 2055 set van Mannesman... Zit eigenlijk alles in wat ook in die Ivana set zit, en volgensmij kan ik daar zo'n beetje mijn hele motor uit elkaar met slopen.. :P

Kan alleen niet echt een verkooppunt van mannesmann vinden.. Zou het eigenlijk eerst zelf is in mijn handen willen houden eigenlijk..

Facom, gedore etc. is mij nu eigenlijk effe te duur, met hoeveel ik het gebruik... Die doppenset die ik nu heb, gebruik ik ook 2/3x per jaar ofzo.. Tuurlijk, motor moet je wel vaker wat uit elkaar halen, of effe kuip los oid, dus zal ik die set ook wat vaker gebruiken, dus daarom nu is op zoek naar een beetje betaalbare goeie set.
 
Nja tis ook meer welke eisen je stelt.
Tuurlijk is iets zoals gedore en facom echt kwaliteit

en als je bijv. je 600F elke dag uit elkaar en inelkaar wilt draaien dan is het wel fijn om echt kwaliteitsspul te hebben.

maar als je gewoon prima gereedschap wilt hebben voor wanneer je aan het sleutelen gaat dan vind ik zoiets als rothewald prima (als ik zelf dus geen gereedschap zou hebben zou ik zeker zoiets hebben gekocht)

Zelf heb ik eens op een verjaardag een set gekregen van Powerfix Profi (lidl merk)
en het bevalt mij echt prima, in de winter nog de motor uitelkaar gehaald, tank/luchtfilter/wielen/achterbrug/kuipen dr afgehaald en ik kon alles af met mijn gereedschapsdoos.
 
Laatst bewerkt:
Ja, alle waar naar zijn geld uiteraard.

Ik heb hier bijvoorbeeld een 'gewone' platte schroevendraaier van Gedore, je voelt gewoon dat dat goed in elkaar zit en fijn in de hand ligt, Zelfde geld voor een Facom zijsnijtang die ik hier heb, zolang je die niet mishandeld, blijft dat ook gewoon goed. Liep altijd te kutten met hele kleine kruiskopschroefjes, keer voor 8 euro ofzo een Wera schroevendraaiertje gekocht, ook nooit problemen meer mee gehad, dus dat kwaliteitsgereedschap zijn geld dubbel en dwars waard is meestal, ben ik allang achter.

Alleen, ik heb helaas geen geldboom, en gebruik het niet elke dag (verre van) dus om een hele set aan dopsleutels van een dergelijk merk te kopen, dat gaat mij net effe te ver.. Dus volgensmij zou ik ook prima uit de voeten kunnen met een mannesmann of rothewald set, gebruik ook al jaren een bitset van de Aldi, en die doet het ook nog altijd prima :)

Doppen zal ik volgensmij niet zo snel stukdraaien, en ook al gebeurd dat wel, is een enkele dop nog wel te vervangen, maar bijvoorbeeld een nieuwe ratel moeten kopen omdat hij niet deugt, gaat al snel in de papieren lopen als je een kwalitatief goeie wilt, dus hoe is bijvoorbeeld de kwaliteit van de ratels bij Rothewald/Mannesmann?
 
Laatst bewerkt:
dus hoe is bijvoorbeeld de kwaliteit van de ratels bij Rothewald/Mannesmann?

Dat zou ik zo niet weten helaas :N

maar alles wat ze bij Louis hebben, ligt volgens mij ook wel @Motozoom.
Daar kun je vast wel zo'n ratel ff in de hand nemen of het wat voor je is.

@CB-Sacco, wat is het verschil tussen mannesman greenline en 'normaal' ?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan