Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
In de bewuste aflevering van Top Gear was het de bedoeling dat presentatoren James May en Jeremy Clarkson in twee verschillende elektrische auto's een ritje naar de plaats Cleethorpes maakten. The Guardian schrijft dat het programma op heterdaad betrapt is op het misleiden van kijkers tijdens de bewuste uitzending.
Niet de toekomst
Clarkson zat achter het stuur van de Nissan Leaf. De auto strandde in Lincoln en haalde de eindbestemming in eerste instantie niet. De presentatoren moesten hem duwen naar een oplaadpunt, maar dat lag kilometers buiten Lincoln. Uiteindelijk konden ze terecht bij een universiteit. 'Elektrische auto's zijn niet de toekomst', zo luidde de conclusie.
Lege batterij
De Nissan bevat echter veel elektronica die de batterij controleren. Wanneer deze leeg dreigt te raken volgen er waarschuwingen. Gebleken is dat Nissan de auto met volle batterijen afleverde, maar het programma liet de batterij tot 40 procent leeglopen voor May en Clarkson aan hun reis begonnen.
Op een display is de status van de batterij te zien. Dus voor de reis begon had Clarkson kunnen zien dat hij het niet zou redden met de hoeveelheid energie die nog in de batterij zat. Maar op geen enkel punt in het item werd voor de kijker duidelijk dat de batterij al voor meer dan de helft leeg was aan het begin van de rit.
Volgens Ben Webster van The Times zou uit de navigatiegegevens ook nog eens blijken dat de Leaf rondjes heeft gereden om te zorgen dat de batterij precies in Lincoln leeg zou zijn.
Exact. Achter dit soort dingen zit volgens mij gewoon de gehele olie industrie. Top gear is een zeer populair/populistisch programma en stel je eens voor dat zo'n elektrische auto het helemaal zou zijn...dat kan toch gewoonweg niet?(!), mensen zouden wel eens verstomd kunnen staan...stel je voor...Zo worden we belazerd; maar dat wisten we natuurlijk al....
@turok, @escini,
We hebben het hier eigenlijk over een "aftermarket" lithium upgrade. Het is aan de Vectrix eigenaar om de voor en nadelen af te wegen. Het is alsof je de standaard autoradio vervangt door een beter alternatief.
Als ik moet kiezen tussen een 3000 euro zelfbouw en 4000 euro dealer set dan betaal ik liever 1000 euro meer met garantie trouwens. Maar er is een grens aan de meerprijs die ik bereid ben te betalen natuurlijk...
Voorlopig rij ik eerst nog lekker m'n NiMH setje op, 16.000km en still going strong :-)
Die tweewieler ziet er veelbelovend uit!Op het net kwam ik dit tegen, een nieuwe tweewieler van Lit Motors.
Op het net kwam ik dit tegen, een nieuwe tweewieler...