Joan Mir,new kid on the block

Artikel in MOTORRAD #1-2021; MotoGP Suzuki GSX RR: in vergelijking met Yamaha hellen bij Suzuki de cilinders verder voor over. De cilinders en de krukas liggen op de rol as ( een denkbeeldige lijn van het onderste balhoofdlager naar het punt waar het achterwiel het wegdek raakt), wat gunstig is voor de balans van de machine. De flex van het frame is instelbaar mer verschillende types schetsplaten tussen het frame en de voorste motorophanging. Daarmee heeft men een perfecte combinatie gevonden met de nieuwe Michelin achterband: lagere bandenslijtage, een troef die Mir in het tweede deel van de wedstrijden kon uitspelen.
 
Mir blijft wederom onder de radar maar staat intussen wel 4e in het kampioenschap,1puntje achter Vinales.
lijkt wel een beetje op vorig seizoen 🧐
 
Inderdaad ja. Met wisselende podium finishers voor hem is Mir toch de meest constante, maar dan mag er ook niks mis gaan. Benieuwd wanneer de podium finishes gaan komen...
 
Ben heel benieuwd. Hij lijkt nu langzaam aan in z'n ritme te komen. Was afgelopen seizoen natuurlijk ook.
Ik heb wel het idee dat de rest van het veld (met name Yamaha/Ducati) iets meer 'stappen' heeft gezet dan Suzuki, dus dat Mir dit jaar waarschijnlijk net in de subtop gaat blijven.

We zullen het meemaken.
 
Suzuki lijtk een stap gemaakt te hebben qua kwali maar halen hier ngo niet echt voordeel uit.

Rins moet echt even leren om er op te blijven zitten tijdens de races trouwens..
 
Misschien stelt Rins zijn machine iets kritischer af, waardoor hij bij optimale omstandigheden wat sneller is, maar in de loop van de race met mindere banden sneller aan -of over- de limiet komt. Shaping the power.....
 
Met de tweede helft van het seizoen in aantocht, én blijkbaar eindelijk een 'rear ride height device' voor de Suzuki zou het nog eens interessant kunnen worden:).

Ondertussen deze voor m'n verjaardag gekregen:

DSC_2507.JPG
 
Dat scheelt heel veel, momenteel gemiddeld 1 á 2 startrijen. En ik denk dat 'eindelijk' eens goed kwalificeren bijna nog belangrijker is dan het voordeel in de race. Mir is toch wel een vechter.
 
Poeh, heel actieve fans zijn we niet...


Maar viel het jullie ook op?
Eindelijk weer eens voorbij Miller zonder ruzie _O-
Nou nou het is ook zowat het enige positieve wat er over Mir te melden valt dit seizoen.. crisis hee wat weggegooid seizoen !
Volgend seizoen beter erbij mag ik hopen maar zie het somber in..
 
  • Leuk
Waarderingen: Qken
Crisis zou ik het niet noemen. Op zich is derde in het kampioenschap ook niet zo heel slecht.

Maar wel een paar dieptepunten inderdaad. Je ziet dat hij heel erg worstelt met een motor die net niet wilt. En op de één of andere manier is het indelen van een race, banden sparen en een ijzersterk eindschot zoals vorig ook niet meer echt aan de orde.


Ik hoop dat Suzuki stappen maakt deze winter zodat Joan weer aan de top mee kan strijden.
 
Zou zeker vet zijn, maar stappen maken t.o.v. de concurentie met maar 2 brommers aan de start lijkt me nogal een opgave.
 
Ja, als gedoogde brommer meedoen aan het open Ducati kampioenschap... Ergens een beetje heel erg jammer dat het speelveld zo erg scheef komt te liggen.
 
Ik verwachtte dat dit jaar moeilijker ging worden, suzuki kan niet jaar op jaar meedoen voor de overwinningen.
Is het omdat ze een kleinere fabrikant zijn tov de andere 2 Japanse fabrieken. Ik weet het niet maar is in het verleden nog zo al geweest.
 
Crisis zou ik het niet noemen. Op zich is derde in het kampioenschap ook niet zo heel slecht.

Maar wel een paar dieptepunten inderdaad. Je ziet dat hij heel erg worstelt met een motor die net niet wilt. En op de één of andere manier is het indelen van een race, banden sparen en een ijzersterk eindschot zoals vorig ook niet meer echt aan de orde.


Ik hoop dat Suzuki stappen maakt deze winter zodat Joan weer aan de top mee kan strijden.
Crisis hee, was meer een soort uitspraak ipv dat het er crisis is ;)
Ze hebben het naar mijn mening vorig jaar zowat kado gekregen en dan lijkt het dit jaar wel een erg schril contrast.. Daarbij vind ik Rins en Mir niet de 2 meest geweldige rijders en lijken de suzuki problemen te verergeren.

Kwalificeren lukt (normaal gesproken ) nog steeds niet goed, eindschot lijkt ineens weg, hoor zelf Peter Bom niet meer over het krap afdraaien..
 
commitment.... Suzuki kan of wil er gewoon niet meer tijd/moeite/geld insteken lijkt me. Het zal niet zo zijn dat er bij het Suzuki fabrieksteam elk jaar 50 miljoen euro op de plank blijft liggen.

Wel jammer dat er geen satelietteam lijkt te komen, als je wereldkampioen bent geweest lijkt me dat het moment.... Ik snap heel goed dat je ducati kiest als "private" team, die leveren waarschijnlijk het beste pakket voor het minste geld.
 
Terug
Bovenaan Onderaan