Kawa Supercharger op komst !

Aussie-Tiger

MF veteraan
12 nov 2004
1.736
92
Waarschijnlijk in een 600cc fiets die het vermogen van een dikke 1000 kan gaan leveren :9~
full
 
Apart.

Hoeven de knutselsmurfen hier meer allerlei topics te openen voor turbo's opbouwen en zo. Gewoon zo'n blok kopen.
 
Ben benieuwd, vind het eigenlijk sowieso lang duren voordat turbo's en compressoren op motoren standaard worden.

300cc 4-taktje met een compressor of turbo, heb je dus een fiets die iets zwaarder dan een reguliere 300 is, alleen het vermogen van bijvoorbeeld een 600.
 
Ben benieuwd, vind het eigenlijk sowieso lang duren voordat turbo's en compressoren op motoren standaard worden.

300cc 4-taktje met een compressor of turbo, heb je dus een fiets die iets zwaarder dan een reguliere 300 is, alleen het vermogen van bijvoorbeeld een 600.

Begin jaren 80 hebben de jappen verschillende turbo modelletjes uitgebracht. Was geen succes, dwz complexiteit van een turbo was niet nodig omdat met gewone motoren dezelfde prestaties bereikt konden worden.

En ZX14R met compressor zou ik wel kopen :]
 
Jeroen12,

Waarom zijn turbo's in auto's etc... wel zo populair dan, daar levert het wel behoorlijke prestatie winst op.

Ook gezien de projecten met turbo's die ik op dit forum zie blijkt een turbo toch een behoorlijke boost te geven qua specificaties.

Ik weet niet alle in's and out's van turbo's, weet hoe ze eruit zien en hoe ze werken maar daar houdt het ook op :)
 
@mark300:

Klopt, maar bij veel filmpjes van motoren waar ze een turbo op hebben gebouwd zie je dat zodra de turbo er in komt de motor meteen op 1 wiel gaat.

Dit maakt de motor wat onvoorspelbaar en zeker voor iemand met nog geen of weinig rij ervaring.

Ik heb er nu niet de ruimte en tijd voor, maar een turbo project staat nog wel op mijn lijstje! :Y
 
Het gaat hier zo te zien om een Turbo en niet een charger (mechanisch aangedreven). Nu kunnen die yanks er niks aan doen met het typen van hun tekst want die duwen overal chargers op.

Denk dat het nog niet zo normaal is op een motor omdat de uitlaatgasstroom lager is als bij auto's. Daardoor is het moeilijker om het op een motor toe te passen. Ook moet het vermogen met beleid beschikbaar komen en er niet meteen in knallen.

Ben wel benieuwd!

@Mark

Bij auto's word het nu voornamelijk gedaan vanwege emissie eisen. Zelfde vermogen maar een lager verbruik en uitstoot. Ik vermoed dat dit ook opgaat voor de motoren. 200 PK wordt al uit een 1000cc gehaald en is voldoende. Gaat hier dus om downsizing vermoed ik.
 
Laatst bewerkt:
Jeroen12,

Waarom zijn turbo's in auto's etc... wel zo populair dan, daar levert het wel behoorlijke prestatie winst op.

Ook gezien de projecten met turbo's die ik op dit forum zie blijkt een turbo toch een behoorlijke boost te geven qua specificaties.

Ik weet niet alle in's and out's van turbo's, weet hoe ze eruit zien en hoe ze werken maar daar houdt het ook op :)

  • beperkte ruimte
  • vermogens gaan nu ook naar 200+, geen vraag
  • afgifte/lag heeft meer concequenties op een motor
  • extra slijtage deel
  • kostprijs
  • ...
 
Dan is het dus wel erg leuk om een klein smijtfietsje te voorzien van een turbo/compressor.
300cc met 100pk zal dan wel haalbaar zijn.
Even vanuitgaand dat de 600 uit de OP rond de 180pk zit.

Ben altijd wel geinteresseerd in dit soort technieken, zeker gezien je op een motor toch erg beperkte ruimte heb.
 
Turbo op een motor zou ik niet willen, komt er te abrupt in bij een bepaald toerental.. stel dat je lekker een opritje neemt en midcorner trapt die turbo erin...

een lader/charger daarentegen lijkt me wel wat, heeft geen lag en vermogen komt er geleidelijk aan bij..
 
Vet ! Laat maar komen die handel ik zie het zeker wel zitten. Supercharger heeft als voordeel dat je boost over je gehele toerengebied heb, bijna puur afhankelijk van RPM (en ook al vanaf stationair toerental). Op een motor heb je dan dus mooi gecontrolleerd extra power .. Nadeel is dat de charger altijd kracht (en dus benzine) afsnoept via je krukas, netto heb je dus meer PK tegenover een ongeblazen motor maar met een hoger brandstof verbruik. Een turbo gebruikt de kinetische energie van je uitlaat gassen die je normaal gewoon weggooit, en zorgt dus wel voor én een rendements, én een vermogings stijging. Het nadeel is de turbo lag .. je heb altijd een minimale flow aan uitlaatgassen nodig om de turbine te laten opspinnen ... dus pas bij x-aantal toeren (hoe groter de turbo hoe meer flow nodig) knalt hij er vol in. Het mooiste is beide, een supercharger voor de lage toeren ... welke automatisch ontkoppelt wordt bij hoge toeren zodra de turbo gaat oppakken. Ik zou als ik Yamaha was voor alleen supercharger gaan, dat beetje extra brandstof verbruik maakt bij een motor toch niet uit.
 
@mark300:

Klopt, maar bij veel filmpjes van motoren waar ze een turbo op hebben gebouwd zie je dat zodra de turbo er in komt de motor meteen op 1 wiel gaat.Dit maakt de motor wat onvoorspelbaar en zeker voor iemand met nog geen of weinig rij ervaring.

Ik heb er nu niet de ruimte en tijd voor, maar een turbo project staat nog wel op mijn lijstje! :Y

Dat ligt er maar net hoeveel gas je geeft!
Het kan vrij rustig en geleidelijk gaan als je beetje bij beetje gas geeft.
Maar zodra je het gas vol los trekt kan het inderdaad heel snel, heel hard gaan!

Die van mij gaat van zo'n 90km/h naar zo'n 240km/h in zo'n 250meter als ik gas vol los trek.
 
Laatst bewerkt:
lol turbo op een motor veel plezier in de bochten met dingen als turbogat en turbo vertraging,
moet je vooral hebben als je gas geeft dat je een bult koppel midden in de bocht krijgt en jezelf onderuit rijdt.
 
lol turbo op een motor veel plezier in de bochten met dingen als turbogat en turbo vertraging,
moet je vooral hebben als je gas geeft dat je een bult koppel midden in de bocht krijgt en jezelf onderuit rijdt.

Precies dit dus ^

Turbo's zijn met een reden niet te vinden op motorfietsen, onder andere doordat een hoogtoerig motorfietsblok met een razendsnelle gasreactie niet samengaan met een turbo.

Een supercharger is een stuk geschikter voor een motorfietsblok, ook al is het rendement wat lager.
 
Laatst bewerkt:
En toch, ik zie hier niet zo snel voordeel in, vooral voor dagenlijks gebruik lijkt me dit helemaal ruk.
Mooie ontwikkeling enzo, maar wat is nou precies het voordeel ? Ja, meer vermogen met minder CC's.
Maar zou een normaal 1000 blok niet bijna net zo zwaar zijn, en wellicht gewoon soepeler rijden met net zoveel vermogen ?

Wat ik liever zie, en waar ik veel meer potentie in zie, is nog altijd de ontwikkeling van dit :

Christian von Koenigsegg's Camshaft-Free, 'Free Valve' Engine: Smaller, More Powerful, More Efficient - Core77

Dat systeem beloofd zoveel meer....
 
Heb eens gelezen ergens dat een charger al 20 PK van je vermogen weg snoept. Dus heb je al een aardig blokje nodig wil je een charger op een motor zetten. Een elektrische charger is misschien wel een idee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan