Kawasaki GPZ 500s accu/relais/startmotor problemen

Bartsav

Rookie
25 apr 2023
2
0
Beste,

Ik heb onlangs een gpz 500s uit 95 gekocht die een tijdje had stil gestaan, startte niet omdat accu leeg zou zijn, startrelais kon alleen maar ratelen.

Nu blijk dat na een nieuwe accu gehaald te hebben hij nog steeds niets wil doen. Dus heb ik hem aangesloten op mijn auto accu, hiermee ook alleen een ratel of zelfs niks. Nu blijkt dat pas mij het maken van toeren van de auto(zo'n 2 a 3 duizend), de motor wil starten.

Alle lichten etc doen het wel goed op de accu of de auto accu zonder de toeren te maken. De motor accu wordt ook vrij snel leeggezogen als ik een paar keer probeer de startknop indruk. Hierdoor denk ik dat of het relais of de startmotor aan het einde van z'n latijn is.

Nu is mijn vraag, hoe kan ik dit checken? Het relais geeft wel een klik bij het kortsluiten van de polen( maar ook veel vonken).

Kan ik de startmotor direct aansluiten op de accu om te kijken of dat werkt?
Mochten jullie denken dat het aan iets anders ligt hoor ik het ook graag!!

Alvast dank!
Bart
 
Hetzelfde probleem heb ik gehad met mijn Kawasaki zxr400, goeie accu, pas jaartje oud maar na een tijdje stil te hebben gestaan wegens sleutelen wilde deze ook niks meer doen.

Beetje hetzelfde gedaan als wat jij nu aangeeft, accu en auto erbij, beetje toeren dan misschien wel maar was ook maar van korte duur. Uiteindelijk bleek het probleem te zijn dat de massa draad niet goed zat en hij dus geen massa kon maken, vastdraaien en was meteen starten. Als ik jou was zou ik daar eens naar kijken, of er tijdens het stilstaan een contactpunt van de massa niet is gaan roesten want dan krijg je hetzelfde effect als wat jij geeft. Oh en accu even aan de accu lader zetten kan helpen als je straks de oorzaak hebt gevonden :)
 
Kijk ook je start relais na op corossie.

IMG20230509220323.jpg

Dit was bij mij de oorzaak.
 
Als de accu opgeladen is en de massakabel goed vast zit zou je eens een losse startkabel rechtstreeks tussen de +aansluiting van de accu en de aansluiting op de startmotor kunnen zetten; niet schrikken van de vonken bij het contact maken! Als dan de startmotor wel mooi ronddraait zit het probleem waarschijnlijk in het startrelais of de bekabeling; doet de startmotor dan nog steeds niets, dan is deze zelf waarschijnlijk het probleem. Doe dit wel heel voorzichtig, een kortsluiting is zo gemaakt!
 
Dank voor jullie berichten!

Ik heb de massakabel (kabel van - pool naar startmotor) gecheckt en deze is goed, zit geen roest op of wat dan ook.

Bij het aansluiten van de startmotor direct draait ie misschien 2 keer rond en dan stopt ie. Als ik dan de kabel loshaal en weer opnieuw erop zet gebeurd hetzelfde. Zou dit erop kunnen duiden dat de startmotor defect is?
 
Je zou de startmotor kunnen demonteren als deze toegankelijk is en vervolgens in de bankschroef klemmen aan de voetjes
1685367618477.png


En dan de accu er aan knopen, let op, dit kan vonken geven. Als de startmotor moeizaam draait of na 2 rondjes blokkeert zou ik het denken dat er een magneet in de startmotorbehuizing losgebroken is.

Als de startmotor dan wel probleemloos wil draaien zou ik eens controleren of de motor zelf wel vrij wil draaien. Ik zou dan de bougies demonteren, motor in de zes, en dan met de hand het achterwiel draaien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan