Kawasaki kx 250 "91 start slecht

1 sep 2011
50
0
Rijssen
luitjes,


allereerst: leuk forum hiezo, ik zie dat er snel gereageerd word :d

maar nu een vraagje, hij start altijd zeer slecht, als hij binnen 2 x trappen niet loopt, kan ik stoppen met trappen, soms heb ik geluk en slaat hij aan bij de 2e x kicken.

als hij koud is gebruik ik ook ALTIJD de shoke. ik moet dus bijna altijd mn crosser aandrukken, en dat is niet altijd makkelijk ivm veel compressie en weinig druk op de achterband bij zandpaden enz.

de carburateur en sproeiers zijn brandschoon.

iemand een ideetje ?

alvast bedankt :D
 
goeie compressie? geen vettigheid rond de koppakking?

goeie vonk? (probeer nieuwe bougie)

valse lucht? en /of stationair mengsel schroef (luchtschroef) die een beetje eruit is getrild?

een 2 takt die te arm loopt start niet makkelijk, een 2 takt die te rijk loopt loopt niet mooi maar start meestal probleemloos (koud, warm is het een ander verhaal)
 
Leg de motor voor het starten eerst eens wat op zijn kant totdat er brandstof uit de carburateur-overloop stroomt. Waarschijnlijk loopt ie dan in twee keer kicken, altijd. En als de motor warm is neem ik aan dat je van de choke afblijft?
 
Koud met choke, motor eerst even platleggen
Warm zonder choke, platleggen zou dan niet meer nodig hoeven zijn, maar altijd een klein beetje gas geven bij het starten (niet pompen, maar gewoon een vaste en minimale hoeveelheid gas)
Ga je het nu proberen? })
 
Laatst bewerkt:
de fout bij de meesten is de manier van het trappen zelf, ik heb verschilldende kx 250's gehad, van '88 tot '01, maar de truc is om eerst zachtje de kickstarter naar beneden te drukken tot op het laagste punt van de zuiger(dat dooie punt voel je vanzelf) dan de kickstarter helemaal omhoog laten komen en met een klein beetje gas in een keer naar beneden trappen..

als je het goed doet slaat ie 9 van de 10 keer in een trap aan

succes alvast
 
de zuiger op het dooie punt laten komen en dan trappen met iets gas, dat was een goeie, hij werkte goed, :D

maar ik moet het natuurlijk nog gaan proberen als ik ga crossen, als hij dan goed warm is.
ik hoop dat het dan ook lukt :d
 
kan ik die zo iets na beneden buigen/tikken ?

als hij te krap staat, wat gebeurd er dan ?
Ja, ik deed altijd een zacht tikje, "vingertoppengevoel"; zonder dat gevoel, nog voorzichter zijn en eventueel een voelermaatje ertussen steken. Het gaat om héél kleine beetjes. Moet-ie terug wijder dan, ook weer heel voorzichtig, ietsje op-buigen met een schroevedraaiertje.

"Moderne" ontsteking vraagt meestal tussen 0,6 en 0,8mm; erg ouderwets of iets verzwakt spul weleens 0,5 .... zeldzaam.

Ik denk dat op het doosje van een nieuwe bougie wel staat aangegeven hoever-ie fabrieks-af open staat maar voor sommige brommerts kan dat te veel zijn.

Te krap start enorm makkelijk maar begint bij wegtrekken of iets meer doorjagen vaak al te sputteren en fokt vuiligheid/afslaan, kool en/of smeltparel, puur slecht dus.

Een erg lang gebruikte bougie brandt meestal wat materiaal weg en gaat dus vanzelf wijder staan dan nodig is.
 
hallo ,
een late reactie haha maar ik lees dit verhaal zo ,
en ik heb precies hetzelfde ! ik trap me kapot op dat ding en heb het ook dat als hij het doet en ik stop eventjes en als ik dan weer wil gaan rijden dan kan ik weer trappen wat ik wil en aan lopen doet hij het ook zo !
ik probeer hem ook vaak te starten met de choke maar mijn choke blijft niet omhoog staan dit klopt ook niet helemaal toch ?
maar ik zal ook alvast een paar dingen proberen wat jullie erop hebben gezet !

gr glenn stubbe
 
Ik heb vroeger ook veel gecrosst en met koude motor moest het gas helemaal dicht blijven.
Als de motor warm was en ik moest starten bijvoorbeeld na te zijn gevallen, ging dat het best met het gas helemaal open.
En een flinke trap natuurlijk, maar dat doe je in het heetst v.d. strijd vanzelf wel.

Als een koude crosser na een paar trappen niet loopt; choke dicht, gas helemaal open, want dan is hij al verzopen.

Blijf je problemen houden, slangenklemmen v.d. carb. losdraaien, gasschuif er uit, carb een kwartslag draaien, vlotterkamer openmaken en controleren of hij niet vuil is.

Ook kan je de choke klep er nog uitdraaien om te checken.

Het kan denk ik ook nog aan het kips systeem liggen (power valve).
Als de klepjes hiervan vervuild zijn, kunnen ze open blijven staan (door kool-aanslag).
Hierdoor is de doorlaat van je uitlaatpoort groter en dat is voor starten ongunstig.

Maar vergeet vooral niet om steeds voor een schoon geolied luchtfilter te zorgen.
Je crosser heeft veel lucht nodig om de van nature rijk afgestelde motor goed aan het lopen te krijgen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan