Kawasaki Versys 1000

Status
Niet open voor verdere reacties.
Er mogen ook volgens gewichtsopgave maar 3 sokken en 2 onderbroeken in en je mag niet harder meer als 130 :-)

Nu weet ik niet of ik het over dezelfde koffers heb, ik heb het model 2016. Ik gooi die koffers gewoon vol naar wat ik nodig heb voor de tijd dat ik weg ga en rijd daar ook gewoon 170 mee.
 
Op de stickers in de koffers staat het maximale gewicht. Volgens mij mega aan de veilige kant, want ik doe hetzelfde als jou....maar staat er wel.

Ben zelf ook niet zo'n light traveller maar op de motor leer je wel dat elk onnodig kilootje beter thuis kan blijven.
 
Sinds vorig jaar weer in het bezit van een motor nadat ik 25 jaar geen motor meer gereden had, laatste was een KAWA Z1R, en nadat ik een weekend een Yamaha Tracer gehuurd had de woensdag er na een proefrit gemaakt op de Versys 650 maar die is wat te licht temeer daar ik veel met duopassagier rijdt een proefrit gemaakt op de 1000 en die voelde weer vertrouwd zoals voorheen, inmiddels 1.5 seizoen erop zitten en het bevalt reuze, komend jaar op vakantie naar Schotland, dus mooie dingen in het vooruitzicht.

Leuk om hier de ervaringen van andere Versys rijders te kunnen volgen en wil gelijk vragen welke instellingen ik voor de voor en achter vering ik het beste kan hanteren omdat ik hierin twijfel, zoals gezegd rij ik veel met duopassagier.

Groet,
Pieter
 
Hoi Pieter, altijd goed om weer de stap te nemen te gaan rijden! En Schotland klinkt goed zeg!

Ik weet niet of je de eerste of huidige generatie Versys 1000 rijd (ik heb zelf het eerste) maar hier schijnt qua vering best een goede stap te zijn gemaakt.

Nu is vering echt zo'n onderwerp waar hele fora van vol staan, en ik heb me helemaal suf gelezen maar kon er geen eenduidig verhaal van maken dat mij verder hielp.

De essentie is ofwel weten wat je wil dat de motor doet en dan weten waaraan je moet draaien of als je veel tijd hebt langzaam van fabrieks settings gaan bijstellen.

Het enige dat mij duidelijk is geworden is dat de veervoorspanning achter redelijk te doen is (je wil met duo met grotere veervoorspanning weer terug naar dezelfde geometrie als solo)

Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om langs een hyperpro service centrum langs te gaan die kostenloos mijn vering hebben afgesteld. Die gasten hebben zoveel ervaring en weten op je aanwijzingen wat ze moeten verstellen en hoe dat moet voelen.

Een jaar later had ik een actie van een motor blad en heb ik progressieve veren laten monteren. Het is rijstijl en smaakgevoelig maar ik vind dat het er veel beter van is geworden.

Feit blijft dat settings van anderen een aardig vertrekpunt zijn maar qua gewicht en belading toch waarschijnlijk afwijkt en je hierop moet corrigeren.

Op het Britse forum worden wel wat settings besproken maar ik heb de vertaling naar Nederlandse kilo's nooit zo goed kunnen maken.
 
Laatst bewerkt:
Na eindeloos lange proefritjes op alle soorten motoren mijn BMW R1150RT 6jaar in geruild voor een Versys 1000 van 2016.
Deze motor geeft mij toch het lekkerste gevoel.
Nu rustig toeren en langzaam opbouwen met accessoire.

Bedankt voor de tips op dit forum
 
Er mogen ook volgens gewichtsopgave maar 3 sokken en 2 onderbroeken in en je mag niet harder meer als 130 :-)



dat is als je het goed leest het probleem bij alle koffers die op een motor gemonteerd worden zelfs de orginele koffers van motoren die er mee geleverd worden puur om gezeur te voorkomen bij schade en nadelige wegligging maar uit ervaring blijkt dat je makkelijk sneller kunt rijden en in een zij koffer normaal tussen de 10 en 15 kg kan
 
Ik ga vanmiddag proefrijden op een nieuwe Versys 1000. Spannend, gaat - wellicht - mijn eerste motor worden... Ik laat weten hoe het was :-)
 
Weet natuurlijk niet wat je ervaringen met andere of huidige motor is, maar het zal je verrassen.
Zalige en betrouwbare machine.
Veel motor voor dat geld, zeker de Tourversie.

Waar ga je proefrijden?
 
Ducati Multistrada 950 v.a. € 15.890,-

Meerprijs optionele uitvoering

Kleur Star White Silk € 200
Red + Touring Pack € 1099
White + Touring Pack € 1299

Tel uit je winst............
 
En die koffers krijg je gratis bij Kawasaki? Afijn, het is maar net wat je mooi vind en wat het budget is.
 
En die koffers krijg je gratis bij Kawasaki? Afijn, het is maar net wat je mooi vind en wat het budget is.

Uiteraard valt en staat alles wat je mooi vind en wat je budget is.
Maar de tour versie is wel heel kompleet.
Koffers met binnentassen, led mistlampen, middenbok, versnellingindicator, tankpads, handkappen en natuurlijk verschillende rijmodus en tractioncontrole.
€ 14.299,00
 
Terug van de proefrit! Wat een feest is dat met dit weer. En het was ook de eerste rit zonder instructeur, daar word je toch ook wel heel vrolijk van ;-).

Anyway, wat observaties.

Ik heb gelest op een Honda CB650f en wat me bij deze Kawa direct opvalt, is dat de versnellingsbak echt veel minder 'klik-klak' is dan de Honda. Voelt allemaal wat meer alsof er wat schroefje los zitten (al is dat vast niet het geval), maar gewoon minder strak. Daar kan ik best aan wennen, maar dat viel me wel een beetje tegen.

Het blok is geweldig. Welke snelheid je ook rijdt, ongeacht de versnelling kun je zo'n beetje overal heen. Magnifiek.

Sturen op lage snelheid doet ie graag. Heel soepel, heel licht, je merkt totaal niet dat je op toch best een forse fiets zit. Fijn.

Ten slotte: op de snelweg bij 130 km/u gaat hij wat dansen, alsof hij zweeft, het contact met het asfalt verliest. Ik weet niet zo goed wat ik daarvan moet vinden, maar is voor mij wel een reden om ook eens wat andere all-road-achtige fietsen te proberen. Ik ben benieuwd of die dat ook doen. Want ik heb liever wél het gevoel dat ik in contact ben met het asfalt.

Kortom, een bijzonder zinvolle proefrit. Ik ben iets minder overtuigd dan dat ik hoopte te zijn (en dan dat ik van tevoren was), maar tegelijkertijd niets ervaren waar ik niet mee zou kunnen leven. En ik vind hem nog steeds gewoon echt heel erg mooi, zeker in het oranje.

Volgende week even naar de motorbeurs, kijken of ik daar nog verleid kan worden. Maar vooralsnog staat de Versys 1000 nog met kop en schouders op 1 op mijn verlanglijstje.
 
@joeri999:Stonden er de zij en topkoffer mss op.Als ik met koffers rondrij doet mijne dat ook maar zonder koffers doet hem dat niet.
 
Ik volg ook een buitenlands forum.
Hier wordt nog wel eens een High Speed front wobble besproken.
Is niet anders dan het zwabberen van je stuur bij hoge snelheid 200km+

Wat jij beschrijft kan inderdaad beïnvloed worden door koffers maar meest en vooral zou het aan de afstelling van vering kunnen zijn.
Banden, je eigen gewicht etc. het kan van vele factoren afhankelijk zijn.
Ik zelf heb zowel achter als voorvering strakker afgesteld, met een merkbaar en stabieler verschil.
Je zou ook andere vering kunnen nemen of door een professioneel bedrijf laten afstellen.
Zal gerust een meerwaarde hebben, zelf ben ik meer dan tevreden met de originele vering.
En merk geen verschil met of zonder koffers onder de 160km per uur.

Het is dus van belang voor jezelf de juiste setting te vinden, wat een demo model niet zal hebben.
 
Ik kan met mijn multistrada gewoon 240 met koffers rijden. Met of zonder passagier. Geen wobble te bekennen.
 
@symke: de zijkoffers zaten erop, de topkoffer niet.

@Robse: 200 heb ik er niet mee gereden :-). Maar ik kan me inderdaad goed voorstellen dat het met de vering te maken heeft en weg te tunen is. Echt last had ik er niet van, maar het is fijn om te beseffen dat het te verbeteren is!

@S-Fury: Ik wil geen 240. :-P
 
Haha, is ook geen snelheid om lang te rijden ;) Maar wel leuk dat het kan 8-)

Een goede vriend van me rijd overigens ook de versys 1000, wel het oude model, en is daar dik tevreden mee.
 
Heb de Topkoffer voor de Versys gekocht maar dan de GiVi V47 NNT uitvoering kosten maar €168,-
de bevestigings-plaat €20,- scheelt weer, gaan 2 helmen in en een heleboel sokken en onderbroeken.
De zij koffers krijg je er tegenwoordig bij.
 
Hoi joeri, leuk dat je de versys 1000 een kans geeft. Het was ook mijn eerste fiets die ik kocht na het behalen van mijn rijbewijs. Het voldeed het meeste aan mijn eisen.

Ga gewoon zoveel mogelijk proefrijden en laat de eerste fietsen die je rijd desnoods nog eens terug komen als je wat meer proefritjes gemaakt hebt als je twijfelt. De eerste keren ben je naast het ontdekken hoe de fiets is nog zoveel andere zaken aan het beleven (rijden zonder instructeur in je oor of spiegels, hoge zit, meer vermogen, een cockpit die niet meedraait met het stuur :-)).

Ik kan je van alles vertellen waarom de fiets voor mij goed was, maar uiteindelijk moet je er zelf fijn op rijden.

De versnellingsbak van de versys is soms bij lage kilometrage nog wat hakerig, kwestie van inlopen.

Veel plezier met de proefritjes!
 
Ja, ja, een zeer positief verrassende en goede motor zo'n Versys 1000. Heel competitief qua prijs, uitvoering en prestaties.
Heb ook zo'n "Cultbike" gehad (ktm 1190) die liep bij ca. 220 km teller kilometers in de toerenbegrenzing. Maar dan was je ook echt aan het werk hoor!
Alleen met de koffers erop was hij bij 150/160 kmh niet meer te houden. Ondanks dat er in Duitsland iemand mee verongelukt is kijkt KTM Nederland de andere kant op.
Na 28 maanden, 32.000km en 36 dealerbezoeken heb ik hem omgeruild een Versys 1000. Ben nu 20 maanden en 23000 km verder en ben 2 keer bij de dealer geweest. Eén keer voor een beurtje en een keer voor een paar nieuwe banden.

En Robse om een Versys te perfectioneren, leg er een paar Pirelli Scorpions II op en stel, of laat, de vering een keer goed afstellen. (zie post van 21/9-16 en 9/5-16)

Daarna alleen maar tanken glimlachen en rijden.

Succes met zo'n Superding.
 
@Bertje, Zal het zeker overwegen die Pirelli's. En ik probeer wat reviews boven water te krijgen.
De huidige bandjes krijg ik mooi rond. Heb idee dat ze wat snel slijten :? Rij de stepjes aan de grond zonder een doorval moment te hebben zoals ik dat wel had met de Michelin Pilot Road 3 op Tiger 1050. :N
Wat een rot banden vond ik dat. :(
PR4 schijnt beter te zijn. Laatste set op de Tiger 1050 was Continental Road Attack Evo 2. Waren ook fijne bandjes. Maar wat minder in de regen.
We gaan het zien :]
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan