Hoi Ivanka,
ik denk dat de Zephyr juist wel een handige keuze.
- De Zephyr is een luchtgekoelde motor dus geen extra onderdelen van het koelwatersysteem om je zorgen over te maken.
- het is nog een motor met carburateurs, daar kan je zelf nog iets aan doen. Iets wat bij een motor met computer gestuurde injectie heel wat moeilijker en vaak duurder is.
- de Zephyr heeft al wel electronische ontsteking dus modern genoeg om een stabiele goede betrouwbare vonk te geven. Daar is minimaal onderhoud aan.(af en toe bougies vervangen, that's it)
- De ketting is natuurlijk wel onderhoudsgevoelig maar dat is zo bij alle ketting motoren.
Wil je dat onderhoud niet kan je een cardan motor nemen (BMW K75C, Honda NTV650 beiden erg goeie motoren.)
Verder over die motor: het bouwjaar zegt vrij weinig, 18000km is helemaal niet veel, er is in 21j maar 847km/jaar op gereden... die motor heeft meer stil gestaan dan gereden.
Wat echt veeeeeel belangrijker is, is hoe die motor onderhouden is: is er in de winter op gereden? (pekelschade! roest!) is er aantoonbaar regelmatig onderhoud aan gedaan? ( rekeningen opvragen) hoe werd de motor gestald? (in vochtig schuurtje? in kurkdroge garage? in buitenlucht? hing er dan een acculader aan de accu? ). heeft de motor recent nog gereden? ( lange stilstand kan problematisch zijn, vervuilde tank en carburateurs, verouderde accu, oude uitgeharde banden)
Als je echt een lage motor zoekt is misschien een BMW K75C ook interessant om eens op te gaan proefrijden, die heeft ook een laag zadel, een onderhoudsarme cardan aandrijving en onderhoudsarme benzine injectie. Maar weer niet de looks van de Zephyr. ;-)
Proefzitten en proefrijden is hoe dan ook zeer sterk aan te raden. Je moet er echt fijn op kunnen zitten. Je moet je voeten aan de grond kunnen krijgen als je stil staat.
suc6 met je keuze!
grt
Jan
ik denk dat de Zephyr juist wel een handige keuze.
- De Zephyr is een luchtgekoelde motor dus geen extra onderdelen van het koelwatersysteem om je zorgen over te maken.
- het is nog een motor met carburateurs, daar kan je zelf nog iets aan doen. Iets wat bij een motor met computer gestuurde injectie heel wat moeilijker en vaak duurder is.
- de Zephyr heeft al wel electronische ontsteking dus modern genoeg om een stabiele goede betrouwbare vonk te geven. Daar is minimaal onderhoud aan.(af en toe bougies vervangen, that's it)
- De ketting is natuurlijk wel onderhoudsgevoelig maar dat is zo bij alle ketting motoren.
Wil je dat onderhoud niet kan je een cardan motor nemen (BMW K75C, Honda NTV650 beiden erg goeie motoren.)
Verder over die motor: het bouwjaar zegt vrij weinig, 18000km is helemaal niet veel, er is in 21j maar 847km/jaar op gereden... die motor heeft meer stil gestaan dan gereden.
Wat echt veeeeeel belangrijker is, is hoe die motor onderhouden is: is er in de winter op gereden? (pekelschade! roest!) is er aantoonbaar regelmatig onderhoud aan gedaan? ( rekeningen opvragen) hoe werd de motor gestald? (in vochtig schuurtje? in kurkdroge garage? in buitenlucht? hing er dan een acculader aan de accu? ). heeft de motor recent nog gereden? ( lange stilstand kan problematisch zijn, vervuilde tank en carburateurs, verouderde accu, oude uitgeharde banden)
Als je echt een lage motor zoekt is misschien een BMW K75C ook interessant om eens op te gaan proefrijden, die heeft ook een laag zadel, een onderhoudsarme cardan aandrijving en onderhoudsarme benzine injectie. Maar weer niet de looks van de Zephyr. ;-)
Proefzitten en proefrijden is hoe dan ook zeer sterk aan te raden. Je moet er echt fijn op kunnen zitten. Je moet je voeten aan de grond kunnen krijgen als je stil staat.
suc6 met je keuze!
grt
Jan
Laatst bewerkt: