El Pollo Diablo
MF veteraan
Guys, ik heb even technische kennis nodig. En daarvoor ben ik hier aan het juiste adres geloof ik. Vraagje:
Ik heb een Kawasaki Z1000SX uit 2014 met nu 21.000km op de teller. Zit nog originele kettingset onder. Tijdje geleden, heb ik tijdens onderhoud van mijn motor de motorzaak gelijk een Osco smeersysteem laten monteren. Deze hebben ze volgens handleiding gemonteerd: slangetje komt uit onder de chainguard en druppelt dus op de ketting bij het achtertandwiel. Ik smeer ook volgens boekje: dus als ik bijna thuis ben, stapvoets rijden, laten druppelen en ik zet hem in de schuur. So far, so good.
Maar nu merk ik de laatste tijd, vooral in de regen, dat naarmate de rit vordert, de ketting ongezonde geluiden maakt bij het wegrijden en het rijden in lagere toeren (1e en 2e vooral). Voel dit ook in stepjes. Als ik de ketting dan even smeer met de Osco, is het eventjes weg, maar begint de volgende dag gewoon weer.
Als ik de ketting vervolgens met de hand inspuit met kettingspray, blijft het getik langer weg. Maar ik twijfel nu; is de ketting gewoon droog of is hij gewoon op? Met 21.000km is de kettingset natuurlijk niet nieuw meer, maar dat het getik verdwijnt na inspuiten zegt mij dat de ketting droog is en daardoor tikt. Maar dat mag toch niet zo snel zijn na een Osco smeerbeurtje? Ketting hangt niet slap en ook nog niet hoeven stellen, maar ik kan hem wel iets van het kettingwiel achter lichten en ook wat zijdelingse speling.
Ik zou er meer vertrouwen in hebben als het tuutje aan de binnenkant van de ketting druppelt, dus niet er op. Dan slingert het er naar mijn idee snel af. Maar toch moet het zo volgens OSCO zelf.
Thanks!
Ik heb een Kawasaki Z1000SX uit 2014 met nu 21.000km op de teller. Zit nog originele kettingset onder. Tijdje geleden, heb ik tijdens onderhoud van mijn motor de motorzaak gelijk een Osco smeersysteem laten monteren. Deze hebben ze volgens handleiding gemonteerd: slangetje komt uit onder de chainguard en druppelt dus op de ketting bij het achtertandwiel. Ik smeer ook volgens boekje: dus als ik bijna thuis ben, stapvoets rijden, laten druppelen en ik zet hem in de schuur. So far, so good.
Maar nu merk ik de laatste tijd, vooral in de regen, dat naarmate de rit vordert, de ketting ongezonde geluiden maakt bij het wegrijden en het rijden in lagere toeren (1e en 2e vooral). Voel dit ook in stepjes. Als ik de ketting dan even smeer met de Osco, is het eventjes weg, maar begint de volgende dag gewoon weer.
Als ik de ketting vervolgens met de hand inspuit met kettingspray, blijft het getik langer weg. Maar ik twijfel nu; is de ketting gewoon droog of is hij gewoon op? Met 21.000km is de kettingset natuurlijk niet nieuw meer, maar dat het getik verdwijnt na inspuiten zegt mij dat de ketting droog is en daardoor tikt. Maar dat mag toch niet zo snel zijn na een Osco smeerbeurtje? Ketting hangt niet slap en ook nog niet hoeven stellen, maar ik kan hem wel iets van het kettingwiel achter lichten en ook wat zijdelingse speling.
Ik zou er meer vertrouwen in hebben als het tuutje aan de binnenkant van de ketting druppelt, dus niet er op. Dan slingert het er naar mijn idee snel af. Maar toch moet het zo volgens OSCO zelf.
Thanks!
Laatst bewerkt: