Kettingset vervangen of niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Alexxx_the_one

MF veteraan
3 jun 2005
8.932
908
Den Haag
Facebook
Twitter
Hey hey,

Ik vraag het voor de zekerheid; moet ik mijn kettingset vervangen of niet?

A. Als ik aan de ketting trek bij het achterwiel, dan is er zo goed als geen speling (foto 1 zeg maar)
B. Tandwiel ziet er nog top uit, amper enige slijtage op te zien
C. Wel een paar schakels die "vast" zitten, maar kan ze met de hand wel zonder enige moeite bewegen (foto 2 als voorbeeld)
D. Ketting moet nog wel wat beter gespannen worden (dat merk ik bij het schakelen ook)...

In hoeverre zijn die "vaste" schakels een issue? Of zouden ze met een goede schoonmaakbeurt weer helemaal los kunnen komen?
Of moet ik toch de hele set vervangen?

83a040a4-d517-400b-80b6-a6ca3b7e6097.png
20230430_164122.jpg
20230430_164117.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ketting vervangen is vrij snel gedaan als je de ketting met hulp van de oude, over alle tandwielen kan trekken. Het vast klinken en dan het richten is het aller belangrijkste. De klink tool is duur. Maar vraag even na hier op de forum wie zoiets heeft en kan helpen..... vast wel iemand die wilt helpen.
Maar ook een beetje zonde van je nieuwe ketting die dan over oude tandwielen loopt en veel sneller verslijt.
 
Waarom zou je de ketting laten zitten als je zo twijfelt?
Voor gemiddeld €150,- heb je nieuwe ketting en tandwielen en kun je van die twijfel af zijn. Vervangen die hap!
Het zijn de kosten niet en dan zit het ook tussen je oren weer goed.
En tevens kun je er weer duizenden kilometers tegen. Win-win!
 
uit ervaring weet ik dat de ketting echt niet sneller gaat slijten, als je de tandwiel hergebruikt, ze zijn echt niet versleten......... |(. Tegenslijtage is maar i ding belangrijk: goed onderhoud. Besides: wij proberen $$ te besparen en groen zijn.

Een ketting slijt: door oude ingegoekte olie die met fijnstof / zand, etc tot een schuurmiddel is geworden. Daardoor gaan de 0/X-ringen eraan.
 
uit ervaring weet ik dat de ketting echt niet sneller gaat slijten, als je de tandwiel hergebruikt, ze zijn echt niet versleten......... |(. Tegenslijtage is maar i ding belangrijk: goed onderhoud. Besides: wij proberen $$ te besparen en groen zijn.

Een ketting slijt: door oude ingegoekte olie die met fijnstof / zand, etc tot een schuurmiddel is geworden. Daardoor gaan de 0/X-ringen eraan.
Jij gaat gewoon tegen natuurkundige wetten in. Maar je hebt gelijk. Dat moet wel omdat het jouw ervaring is. Ik en vele anderen hebben een andere ervaring die veel logischer te verklaren is dan die van jouw.
 
...
uit ervaring weet ik dat de ketting echt niet sneller gaat slijten, als je de tandwiel hergebruikt, ze zijn echt niet versleten......... |(. Tegenslijtage is maar i ding belangrijk: goed onderhoud. Besides: wij proberen $$ te besparen en groen zijn.

Een ketting slijt: door oude ingegoekte olie die met fijnstof / zand, etc tot een schuurmiddel is geworden. Daardoor gaan de 0/X-ringen eraan.
Praat even voor jezelf, ik wil gewoon een motor die 100% in orde is, en daar hoort onderhoud bij.
 
is geen exacte wetenschap soms

Daar ga je fout. Dat is het wel. Een erg exacte wetenschap zelfs.

De steek van een motorketting is 5/8", oftewel 15,875 mm. Dat is vrij exact en wetenschappelijk. Kettingwiel en ketting slijten samen, ketting verlengt, kettingwiel raakt wat materiaal kwijt waardoor de steek niet meer klopt.

Een nieuwe ketting op oude wielen zal altijd sneller slijten omdat de steek niet overeen komt en er dus hogere belasting op de ketting komt.

Als je ketting lang op is voordat je kettingwiel en versleten zijn zou ik de volgende set eerder een sterkere ketting pakken in plaats van de goedkoopste rommel, dan zal je zien dat het samen als set verslijt en langer meegaat.
 
Dat het in jouw beleving 'lang genoeg' mee gaat betekent niet dat het niet sneller versleten is dan dat het zou zijn als je wèl de hele set had vervangen.

Ik zeg ook niet dat je het moet doen hoor, als het in jouw beleving goed gaat, gewoon lekker blijven doen. Maar ga hier alsjeblieft niet je onzin als waarheid verkondigen.
 
Achtertandwiel is duidelijk versleten, en is lang niet meer symmetrisch.

Kortom, het geheel vervangen en klaar…niet moeilijk doen want onderhoud hoort erbij….en kun je 20k ofzo weer vooruit.
 
Laatst bewerkt:
Ik sluit me bij Swetty aan en zou de nieuwe kettingset beter onderhouden. Grove richtlijn, afhankelijk van het weer en de optische staat van de ketting: 500, 1000, 1500, 2000 km (binnenzijde) smeren, 2500 reinigen en smeren. Ik gebruik daarvoor mijn 2e tripmeter. Hierover zul je ook weer andere adviezen gaan krijgen, maar dit is mijn beproefde methode met langlevende kettingsets als resultaat.
 
En als ik lees dat TS denkt de kromme schakels weer recht te krijgen door de ketting te spannen dan is dat duidelijk en teken dat die ketting te strak wordt gezet. Hij moet juist los hangen. Elke keer dat de motor achter in de veren zakt komt de ketting immers strakker te staan. Staat die in neutrale stand al strak gaat dus de ketting als vering en schokdemper dienen. Niet goed voor de levensduur van ketting en tandwielen maar ook niet voor de uitgaande as van het motorblok.

Voor velen zal ik hier niets nieuws zeggen, maar ik zie toch ook heel mensen die denken dat een ketting strak hoort te staan, alsof het een fietsketting is.
 
Het is vooral een verschil in bewoording dan Alex, de bedoeling is blijkbaar goed. :t

Als je iets spant, zet je het op spanning, dat is funest zoals hier al meerdere keren aangegeven.
Bij een ketting controleer en stel je de speling af, wat je feitelijk bedoelt.

Heel groot verschil, en eigenlijk het tegenovergestelde.
 
Het is vooral een verschil in bewoording dan Alex, de bedoeling is blijkbaar goed. :t

Als je iets spant, zet je het op spanning, dat is funest zoals hier al meerdere keren aangegeven.
Bij een ketting controleer en stel je de speling af, wat je feitelijk bedoelt.

Heel groot verschil, en eigenlijk het tegenovergestelde.
Thanks voor de uitleg. Voor mij was het al duidelijk uiteraard.

Volgens mij is het nog steeds 50/50 vwb vervangen of niet.
Ik ga dus maar eerst "de speling afstellen" en dan verder kijken. 😁
 
Thanks voor de uitleg. Voor mij was het al duidelijk uiteraard.

Volgens mij is het nog steeds 50/50 vwb vervangen of niet.
Ik ga dus maar eerst "de speling afstellen" en dan verder kijken. 😁
voor mij is het geen 50/50 uitslag:] Maar kies vooral waar je zelf goed bij voelt.

Zoek eens naar foto's van gebroken kettingen en de schade die deze veroorzaakt... misschien dat dit je keuze nog kan beïnvloeden...
 
Dat is nog het minste probleem... 130 op de snelweg... gebroken ketting....en als je weinig geluk hebt ga je plat....
Ik wilde hem niet bang maken. Ik omschrijf de mechanische gevolgen. Leuk om een collega snachts langs de snelweg op te halen met een gekapte ketting. Wat een ravage was dat. Hij was niet onderuit gegaan . Er liep alleen maar olie uit het afgebroken carter
 
Ik begrijp dit echt niet
Als het fout gaat breekt de ketting en slaat er tussen meestal bij het voor tandwiel,de boel blokkeerd je gaat op je plaat,er komt net een vrachtwagen aan die rijd jouw plat,de chauffeur heeft een trauma voor het leven en jij hoeft je nooit meer druk te maken om je ketting
 
En als ik lees dat TS denkt de kromme schakels weer recht te krijgen door de ketting te spannen dan is dat duidelijk en teken dat die ketting te strak wordt gezet. Hij moet juist los hangen. Elke keer dat de motor achter in de veren zakt komt de ketting immers strakker te staan. Staat die in neutrale stand al strak gaat dus de ketting als vering en schokdemper dienen. Niet goed voor de levensduur van ketting en tandwielen maar ook niet voor de uitgaande as van het motorblok.

Voor velen zal ik hier niets nieuws zeggen, maar ik zie toch ook heel mensen die denken dat een ketting strak hoort te staan, alsof het een fietsketting is.
Als de schakels er zo bij hangen dan gaat toch een lampje branden….wel goed dat hij hier gaat vragen…adviezen zijn gratis en voor niks…
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan