Ben vandaag bezig geweest om de koelvloeistof te vervangen van mijn VFR (RC36-II). Tot mijn verbazing komt er groene koelvloeistof uit. Ik ken alleen blauwe koelvloeistof. Moet er speciaal spul of is het gewoon een ander kleurtje zodat je het niet verward met ruitenwisservloeistof? Moet ik verder nog ergens op letten?
Het aftappen ging vrij eenvoudig. Eerst de bout los bij de waterpomp en daarna twee bij de voorste cylinders. Achteraf vroeg ik me af of ik niet eerste de bovenste twee bouten eerst had moeten doen. Lijkt me beter dat je het van boven naar beneden doet i.v.m. lucht in het systeem of maakt het geen donder uit? Ontluchten gaat toch door de motor 2 tot 3 minuutjes stationair te laten draaien? Hij staat nu een nachtje zonder koelvloeistof, maar dat zal wel geen kwaad kunnen lijkt me. Alles zit wel weer dicht.
Ander vraagje is of het bovenste slangetje van de koelvloeistoftank inderdaad een ontluchtingsslangetje is. Bij het losmaken had ik ineens een los slangetje in de handen. Volgens mij hoort die nergens op, maar dat weet ik graag zeker.
Het aftappen ging vrij eenvoudig. Eerst de bout los bij de waterpomp en daarna twee bij de voorste cylinders. Achteraf vroeg ik me af of ik niet eerste de bovenste twee bouten eerst had moeten doen. Lijkt me beter dat je het van boven naar beneden doet i.v.m. lucht in het systeem of maakt het geen donder uit? Ontluchten gaat toch door de motor 2 tot 3 minuutjes stationair te laten draaien? Hij staat nu een nachtje zonder koelvloeistof, maar dat zal wel geen kwaad kunnen lijkt me. Alles zit wel weer dicht.
Ander vraagje is of het bovenste slangetje van de koelvloeistoftank inderdaad een ontluchtingsslangetje is. Bij het losmaken had ik ineens een los slangetje in de handen. Volgens mij hoort die nergens op, maar dat weet ik graag zeker.