Koelvloeistof verversen

Bugboy

Die hard MF'er
6 mei 2003
521
2
Enschede
Ben vandaag bezig geweest om de koelvloeistof te vervangen van mijn VFR (RC36-II). Tot mijn verbazing komt er groene koelvloeistof uit. Ik ken alleen blauwe koelvloeistof. Moet er speciaal spul of is het gewoon een ander kleurtje zodat je het niet verward met ruitenwisservloeistof? Moet ik verder nog ergens op letten?

Het aftappen ging vrij eenvoudig. Eerst de bout los bij de waterpomp en daarna twee bij de voorste cylinders. Achteraf vroeg ik me af of ik niet eerste de bovenste twee bouten eerst had moeten doen. Lijkt me beter dat je het van boven naar beneden doet i.v.m. lucht in het systeem of maakt het geen donder uit? Ontluchten gaat toch door de motor 2 tot 3 minuutjes stationair te laten draaien? Hij staat nu een nachtje zonder koelvloeistof, maar dat zal wel geen kwaad kunnen lijkt me. Alles zit wel weer dicht.

Ander vraagje is of het bovenste slangetje van de koelvloeistoftank inderdaad een ontluchtingsslangetje is. Bij het losmaken had ik ineens een los slangetje in de handen. Volgens mij hoort die nergens op, maar dat weet ik graag zeker.
 
wat betreft het slangetje is dit een overloop. de kleur maakt naar mijn weten niet uit. let wel op dat je geen antivries i.p.v. koelvloeistof erin giet deze twee kunnen namelijk niet samen. de meesten denken van wel. maar als je de twee mengt krijg je een zwarte aanslag in je tank meest gezien bij auto's. en wat betreft voor de nacht pas op voor condens kkan roestvorming geven inwendig ook na zo'n korte tijd, ter info niet mengen met water er zitten namelijk smerende delen in de vloeistof voor je pomp. :W
 
overigens wat eruit komt moet erin kwa hoeveelheid. voor het ontluchten knijp ik in de zachte slangen en zet de motor onder een beplaalde hoek zodat de lucht naar het hoogste punt kan gaan. :Y
 
Ik heb geen flauw idee hoeveel ik eruit heb laten lopen. De eerste helft spoot uit de waterpomp en ver over mijn vakkundig geplaatste emmertje heen. 8-)

Volgens het WPH gaat er 2.3l in de radiator/motor en 0.3l in het tankje. Ik schijn te moeten afvullen tot de rand van de radiator en tot het max. streepje in het tankje. Dat doen we maar eerst even. Ben benieuwd of er 2.3l in de radiator gaat. Na het ontluchten kijk ik nog wel even en dan mikken we er eventueel nog wel even wat bij. Ontlucht het slangetje tussen radiator en tankje vanzelf als de druk voor het eerst toeneemt (dus tijdens de 2/3 minuten stationair draaien)?

Straks maar even langs de pomp om spul te halen. Overigens staat in het WPH dat ik het moet mixen met gedestileerd water en ik lees hier dat het juist niet moet. Is dat spul tegenwoordig kant en klaar en maakt het nog uit wat ik erin mik of is koelvloeistof altijd hetzelfde?

PS: Is koelvloeistof slecht voor de lak? Het is nogal lastig bijvullen en wellicht dat ik wat mors. Bij remvloeistof is dat redelijk funest, maar bij koelvloeistof weet ik het niet.
 
Laatst bewerkt:
wat betreft het slangetje is dit een overloop. de kleur maakt naar mijn weten niet uit. let wel op dat je geen antivries i.p.v. koelvloeistof erin giet deze twee kunnen namelijk niet samen. de meesten denken van wel. maar als je de twee mengt krijg je een zwarte aanslag in je tank meest gezien bij auto's. en wat betreft voor de nacht pas op voor condens kkan roestvorming geven inwendig ook na zo'n korte tijd, ter info niet mengen met water er zitten namelijk smerende delen in de vloeistof voor je pomp. :W

O jeeh, heb ik dat toch helemaal verkeerd gedaan de laatste 15 jaar _O-

Maar nu ff serieus, in de komende winter vind ik het toch wel minstens zo belangrijk dat m'n koelzooi niet bevriest, koelen doet 'ie toch wel als het vriest,
zolang er op de bus of fles staat"geschikt voor alu blokken" kan je er in mikken wat je wilt, en door de mengverhouding met ged. water maak je zelf uit tot welke minus temperatuur je motor is beschermd.
Het spul is ook "voorgemengd" te koop, maar dan wel veel duurder en bovendien heb je dan geen inspraak meer over tot welke temperatuur je motor de kou in kan.
 
8-)

onderstaande ff 'geleend'.....

Koelvloeistof verversen

Wat is koelvloeistof en waar bestaat het uit?
Koelvloeistof is een samengestelde vloeistof voor de motor en het koelsysteem.
Koelvloeistof heeft als basis gedemineraliseerd water (ook bekend als gedestilleerd water).
Aan dit water worden bestanddelen toegevoegd zoals:
antivriesmiddel, anticorrosiemiddel, anti schuimmiddel en smeermiddel.

Waar dient koelvloeistof voor?
De primaire functie van koelvloeistof is het teveel aan warmte, wat de motor tijdens het verbrandingsproces produceert, af te voeren. Dus de motor te koelen.
Heeft koelvloeistof nog meer functies?
Koelvloeistof voorkomt corrosievorming in het inwendige van de motor en het koelsysteem.
Denk hierbij aan de radiateur, slangen en kachelradiateur.
Koelvloeistof moet tegen hoge en lage temperaturen kunnen, het mag niet schuimen en moet smerende eigenschappen bezitten.



Waarom moet koelvloeistof corrosie voorkomen en hoe wordt dat gedaan?
Als de koelvloeistof niet zou beschermen tegen corrosie dan bestaat het gevaar dat bijvoorbeeld de radiateur door corrosievorming dicht gaat zitten, waardoor de koelcapaciteit vermindert en een te hoge motortemperatuur ontstaat.

Door corrosievorming kan afbrokkeling van metaaldelen ontstaan die bijvoorbeeld de koelvloeistofpomp kunnen beschadigen.

Al met al altijd veel duurdere reparaties dan regelmatig de koelvloeistof te vervangen. De bescherming tegen corrosievorming wordt gerealiseerd door toevoeging van een speciale dope.

Kan koelvloeistof tegen hoge en lage temperaturen?
Koelvloeistof moet een hoog kookpunt hebben (± 135ºC) en goed beveiligd zijn tegen vorst. Koelvloeistof moet zijn werk ook ver onder het vriespunt kunnen doen. Over het algemeen is koelvloeistof beveiligd tot - 35ºC.

Waarom moet koelvloeistof smeren?
Het smeermiddel wat aan de koelvloeistof wordt toegevoegd dient voor het smeren van de afdichting van de koelvloeistofpomp. Als deze afdichtingring niet gesmeerd wordt ontstaat er versnelde slijtage, piepende geluiden en lekkage.

Waarom mag koelvloeistof niet schuimen?
Schuim bestaat uit luchtbellen. Waar een luchtbel zit kan geen koelvloeistof zitten. Er ontstaat dan een tekort aan koelmiddel voor het afvoeren van de warmte. Dit heeft tot gevolg een te hoge motortemperatuur

Is de kwaliteit van de koelvloeistof te controleren?
Het enige wat eenvoudig te controleren is, is de vorstbeveiliging. We kunnen door middel van een optisch meting of een weging het gewicht van de vloeistof bepalen. Aan de hand van dit gewicht is de vorstbeveiliging uit te lezen.

Waarom moet koelvloeistof vervangen worden en wat voor termijn?

De toevoegingen in de koelvloeistof worden verbruikt, ze raken uitgewerkt. Vergelijk het met een pijnstiller, deze werkt een bepaalde periode. Na verloop van tijd is de pijnstiller uitgewerkt.
Door het warm worden en afkoelen van de koelvloeistof treedt er een verouderingsproces op. Na verloop van tijd zal de beschermende werking van deze dopes niet meer aanwezig zijn. Wanneer verversing lang uitgesteld wordt zal door chemische reacties in de koelvloeistof zelfs een agressieve reactie ontstaan.
Dit heeft een negatief effect op de levensduur van de motor en het koelsysteem.
De vervangingstermijn van koelvloeistof is 24 maanden of 45.000 km wat het eerst wordt bereikt. Hanteert men deze termijn dan blijft het koelsysteem optimaal functioneren.

 
Die ''blauwe'' koelvloeistof wordt op den duur ''groen'' ,waarom weet ik niet.

En dat slangetje is de overloop dus is aan 1 kant open.

En wat betreft ''gedesteleerd water met antivries in je blok'' dat hebben ze mij afgeraden.
Omdat er in ''kant en klare koelvloeistof'' op basis van ethyleenglycol toegevoegde bestandsdelen zitten voor onder andere zoals hierboven vernoemd de pomp te smeren ,corrosie tegen te gaan enz.

En het is alu. vriendelijk. (als't op basis van ethyleenglycol is)

Dus gewoon ff kant en klare koelvloeistof halen bij de motorzaak dan weet je zeker dat ie alu. vriendelijk is.

(en zo duur is het niet)
 
Laatst bewerkt:
Zoals ik al aangaf is kant en klaar altijd duurder dan zelf mengen!
Plus dat je zelf kunt bepalen in welke verhouding je wilt mengen.
De laagste temperatuur die ik meegemaakt heb hier in NL was -24, dus met een 50% oplossing zit je ruim goed. (was ergens in de 80er jaren, en toen reed ik nog luchtgekoeld :] )


full
 
Kant en klare koelvloeistof (nieuwe dus ..),bij voorkeur niet verdunnen met water...
Anders ben je meteen aan het hakken in de eigenschappen van de vloeistof!
Is overal te koop in 'tig verschillende kleuren.


IK DACHT BIJNA DAT IK ER GEEN VERSTAND MEER VAN HAD BEDANKT VOOR JE INFO.
DIT STUK TEXT DOET ME DENKEN AAN MIJN SCHOOLBOEK. _O- :W *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan