Koperen koppakking hergebruiken

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.622
10.723
Andere kant van de evenaar
Heren,

Ik ben met mn GS1000 aan het knoeien, er zit een koperen koppakking op en er lekt nogal wat olie tussen door.

Nu weet ik al dat ik ander spul moet smeren op de koppakking, maar moet de pakking op zich ook gegloeid worden?
Het blok heeft nog geen 5 minuten gelopen...

Als er gegloeid moet worden, moet de hele pakking dan helemaal roodgloeiend zijn, of kun je dat beetje bij beetje doen?
Ik heb namelijk niet de mogelijkheid om hem helemaal roodgloeiend te maken.


Alvast dank voor jullie input.
 
En de benzine die ik dan moet oprijden om naar de plaatselijke motorzaak of industiewinkel te gaan dan :P

Waarom zou je koper snel moeten afkoelen ipv langzaam?

Dat langzaam afkoelen werkt klopt ook want anders zou het remsysteem beginnen lekken.

Kan het zijn dat bij sneller afkoelen het stuk ook sneller hard wordt?
 
Laatst bewerkt:
Ja, dat lees ik nou ook.
We leren zolang we leven.


Ach bij mij was het blijven hangen, omdat ik het voor een werkstuk tijdens mijn studie aan de PTH moest toepassen bij het vormen (hameren) van koper.

Afgelopen week de kennis weer eens mogen toepassen bij het maken van stukken vervangingsplaatwerk voor een MR2 uit de jaren 80. En 2 mm plaat voor dragende delen is wel wat stugger als een plaatje koper. :P
 
En de benzine die ik dan moet oprijden om naar de plaatselijke motorzaak of industiewinkel te gaan dan :P

Waarom zou je koper snel moeten afkoelen ipv langzaam?

Dat langzaam afkoelen werkt klopt ook want anders zou het remsysteem beginnen lekken.

Kan het zijn dat bij sneller afkoelen het stuk ook sneller hard wordt?


Om je vingers niet te branden, als je het stuk koper te snel gaat bewerken. Het maakt nl totaal niets uit. :P
 
Heren, dank voor uw input!

Een tube Three Bond pakking is in bestelling (kost even $49 per tube) ik zal er dit weekend mee bezig gaan!

Wel handig dat het koper niet afgekoeld hoeft te worden, kun je de pakking stukje voor stukje in 1 keer rood stoken.
 
Laatst bewerkt:
Is dat geschikt voor turbo gebruik?

Wat voor koppakking heb jij er in gefrommeld?

Wordt nooit specifiek vermeld denk ik?

Ik gebruik een MLS type Cometic op de Turbo, nul lekkage op tot nu toe 11 psi, soon to be more }) op de zwaar opgevoerde GS7/12 had ik een fiber pakking als deze, ging ook goed.

Ik heb er in ieder geval meer vertrouwen in als je huidige die nu al lekt, sorry! :/ En als je dan ook nog zo'n bedrag voor wat meuk moet neerleggen wist ik het wel, mijn mening hoor.
 
Op mijn oude Norton Commando Combat had ik gesmede Powermax zuigers met 13,5 : 1 compressie verhouding. Alleen een koperen pakking hield het en dan alleen als de kop heel zuiver vlak was.
Dat de compressie hoog was bleek op vakantie in het buitenland (Spanje), toen kreeg ik door de hoge compressie dat zelfs met super benzine de motor last had van pingelen onder belasting.
Ondanks het uitzetten van het contact bleef de motor door lopen. Remedie was in de 1, v.wiel tegen de muur en stationair de koppling laten opkomen.
Gelukkig bleek men ook "Extra" benzine te hebben en die was 98 octaan, dat ging net goed.

Die pakking heb ik enkele keren opnieuw gebruikt door hem kersroood te gloeien en dan af te koelen in water. Ging goed zelfs na langdurig gebruik. De origínele pakking vloeg er bij een keer goed accelereren al uit
 
Laatst bewerkt:
Gegloeid of gesmolten ?


Gegloeid koper is heel makkelijk te bewerken, zodra het weer hard wordt op nieuw gloeien en j ekan het pefect vormen, zonder barsten of scheuren.

Hoe vaak je nu de kopbouten moet nadraaien weet ik niet, de praktijk zal het wel leren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan