Koppeling vervangen bij CBR1000 makkelijk te doen?

Bochtenkoning

MF veteraan
16 dec 2001
1.805
17
Eindhoven
Vraagje; ik heb een CBR1000 uit '94 met bijna 50.000km op de teller en hiervan is sinds kort de koppeling gaan slippen. Ik merk het het meest bij koude motor. De motorolie is halfsynthetisch dus dat kan het niet zijn en gezien de km. stand zou het logischerwijs onderhand wel de platen kunnen zijn.

Is dat makkelijk zelf te doen en heb ik hiervoor speciaal gereedschap nodig (momentsleutel??) Laten doen door Vos hier in Oss gaat hooguit 250 euro kosten. En ik heb het idee dat het meer uurloon is dan materiaalkosten. Ik ben zeker niet rijk dus wat ik zelf kan doen is mooi meegenomen. Ik heb al gezocht in eerdere posts maar geen goede antwoorden gevonden.

Ik vraag dit omdat het wel een goed winterprojectje voor mij zou kunnen zijn maar ik alleen een klein schuurtje heb. Ik kan dus geen blok uitbouwen ofzo.
 
Het meeste werk is nog het plastic er af schroeven denk ik, je hebt geen speciaal gereedschap nodig, en het is makkelijk zelf te doen.
Ik zou in ieder geval met deze kilomterstand niet alleen de gevoerde platen vervangen maar ook de drukveren.
Of je de staalplaten moet vervangen hangt af van hoe lang je met een slippende koppeling gereden hebt.
Als deze heet geweest zijn en daardoor blauw verbrand of kromgetrokken, ook meteen vervangen.
Verder nieuwe koppelingsdekselpakking en uiteraard ook nieuwe olie en filter.
 
Als je een beetje handig bent, is het goed te doen. Zorg dat je een werkplaatshandboek hebt, daar staat het duidelijk in. Een momentsleutel heb je zeker wel nodig.

Bij veel motoren kan je de rechtercarterhelft eraf halen (en dus de koppeling eruit) zonder je olie te verliezen. De motor moet dan wel op z'n jiffy staan, niet op de bok.. :) . Je kan ook meteen ff de olie verversen...

Suc6!

Edit: Iemand was me weer voor. Ik sluit mij aan bij de nieuwe pakking. Nieuwe olie hoeft niet per se hoor. Enne, ik zou zeker wel een momentsleutel gebruiken voor de centrale moer en de moertjes van het carter...
 
Damn, net voor de vakantie nog een nieuw oliefilter erop en nieuwe olie erin gedaan...
De koppeling slipt nog maar net en het is pas een keer of drie bemerkt, steeds bij koude motor. Ik heb er dus nog geen honderden kilometers mee gemaakt. Later als de motor warmer is gaat het ook wel weer dus het kan nog wel even heb ik het vermoeden. Ik wilde het dan ook pas in de winterstop repareren. Maar de voortekens zijn er wel al.
 
Laatst bewerkt:
Voor 250 euro wilden ze het bij Vos Oss doen ?
Koppelingsplaten (gevoerd) zul je al gauw op een 100 euro zitten, dus dan blijft er 150 euro over voor arbeidsloon, zeg 4 uurtjes.
Doen ze het in mijn ogen best vlot en goedkoop hoor, zeker als bij die prijs de veren ook al inbegrepen zaten.
 
Koppelingsplaten 4 uur werk ???

Plastic eraf (1 kant ? ) 5 minuten
Deksel eraf 2 minuten
Bouten los 2 minuten
platen eruit 5 minuten
platen erin 5 minuten
moeren + veren erin en vast zetten op moment 2 minuten

pakkingsresten van carter en deksel 10 minuten
Deksel erop en op moment 4 minuten

Kan dus wel binnen een uur !!!

Goeie moment sleutel is wel makkelijk ( 50 euro tengtools)

Frans


PS dit is dan wel bij een FZR1000 misschien dat een Honda wat lastiger is .
En als je het buiten doet ,dan moet je hem niet even snel binnen willen zetten(met deksel eraf)als het gaat regenen.
 
Laatst bewerkt:
Altijd fijn die figuren die alleen maar kijken naar de tijd en daarbij de meest idiote fouten maken...
Kwaliteit gaat gewoon voor, het is nu eenmaal je leven waar je mee speelt als je fouten maakt (of het leven van iemand anders).
 
Altijd fijn die figuren die alleen maar kijken naar de tijd en daarbij de meest idiote fouten maken...
Kwaliteit gaat gewoon voor, het is nu eenmaal je leven waar je mee speelt als je fouten maakt (of het leven van iemand anders).
Als je hem niet goed her-assembleerd zallie nieteens koppelen ;) O-)
 
Voor 250 euro wilden ze het bij Vos Oss doen ?
Koppelingsplaten (gevoerd) zul je al gauw op een 100 euro zitten, dus dan blijft er 150 euro over voor arbeidsloon, zeg 4 uurtjes.
Doen ze het in mijn ogen best vlot en goedkoop hoor, zeker als bij die prijs de veren ook al inbegrepen zaten.

Zij doen het voor hun beroep en zullen het vast vaker hebben gedaan. Ik zal er wel wat meer tijd voor nodig hebben schat ik.
Maar laat je een monteur van Vos Oss een server inrichten doet 'ie er ook langer over dan ik. Ieder zijn vak dus... :9

Maar ik vond de prijs inderdaad wel meevallen, had het hoger verwacht. Al blijft het nog veel geld.
 
Koppelingsplaten 4 uur werk ???

Plastic eraf (1 kant ? ) 5 minuten Klopt wel redelijk
Deksel eraf 2 minuten 13 schroeven = 10 seconden per schroef. Dat lukt me zelfs met pneumatischgereedschap niet.
Bouten los 2 minuten Is makkelijker gezegd dan gedaan. Zit vij vast en draait mee.
platen eruit 5 minuten is 10 seconden werk
platen erin 5 minuten alleen het controleren van de juiste zijdes kost al meer tijd.
moeren + veren erin en vast zetten op moment 2 minuten Wederom 13 bouten + het rchtleggen van je pakking kost al meer tijd.

pakkingsresten van carter en deksel 10 minuten
Deksel erop en op moment 4 minuten

Kan dus wel binnen een uur !!!

Goeie moment sleutel is wel makkelijk ( 50 euro tengtools)

Frans


PS dit is dan wel bij een FZR1000 misschien dat een Honda wat lastiger is .
En als je het buiten doet ,dan moet je hem niet even snel binnen willen zetten(met deksel eraf)als het gaat regenen.


Als je het voor het eerst zelf gaat doen. Reken dan maar op minstens 4 uur werk.

Als ik de zijkant van m'n motor open wil leggen moet ik namelijk ook eerst de uitlaat los maken, stepjes demonteren, achterempook en de koppelingskabel losmaken.
 
Als je het voor het eerst zelf gaat doen. Reken dan maar op minstens 4 uur werk.

Als ik de zijkant van m'n motor open wil leggen moet ik namelijk ook eerst de uitlaat los maken, stepjes demonteren, achterempook en de koppelingskabel losmaken.

Misschien bij aanschaf van een motor ook kijken hoe sleutelvriendelijk hij is ???
Misschien was ik optimistisch qua tijd , maar langer dan 1,5 uur vind ik veel. Dan heb je het hele koppelingshuis ook eraf en alle lagers vervangen.


Frans
 
Ik kocht gewoon een lamellensetje bij louis.de, voor mijn honda was dat 90 pleuro, pakking erbij voor 5 euro, en verder met BELEID (dus niet a la 'met geweld neuk je een beer') de koppeling losschroeven en vastdraaien.
Ik heb gezien hoe ze bij diverse motortoko's koppelingen vervangen en die gebruiken echt GEEN moment sleutel voor die kleine 'krachten'... (wel voor de achterbrug enzo) waarschijnlijk omdat moment sleutels voor die krachten verschrikkelijk duur zijn voor een beetje betrouwbaarheid en dan kun je ze elke 3 maanden laten reviseren.

nu zou ik gewoon zeggen "hier heb je 250 euro, morgen kom ik wel terug". :Y
 
Okee...wat ik af kan leiden uit de reacties hier is dat het geen heel erg moelijke klus is. Wel veel schroef en sloopwerk voordat ik erbij kan maar verder niet erg spannend.
Ik heb nog wel ff om te sparen dus misschien laat ik het alsnog wel doen. Al heb ik dat wel een beetje afgeleerd door ooit een veel te dure cylinderkoprevisie bij een XL600 (1600 euro) door Bodelier :( uit Geffen te laten doen.
 
Ik kan je wel helpen mijn uurloon is niet zo hoog :) als bij vos oss.

ik mail je wel prive..

Overigens je gevoerde platen vervangen is afdoende voor het geslip. komt vaker voor bij een cbr1000.

Ik kom uit nijmegen...

groeten olaf
 
Ik durf te wedden dat je met alleen vervangen van de veren al van het probleem af bent, ik rijd behoorlijk sportief en heb bij de 80.000km mijn platen (+veren)vervangen, en de platen zaten voor het merendeel nog boven de vervangingslimiet.
 
Als platen eenmaal hebben geslipt verbrand de toplaag en worden ze keihard. Ze kunnen dan misschien nog wel dik genoeg zijn, maar hebben geen "grip" meer. Zie het maar als het "verglazen van remvoering".
Krab maar eens met een vinger over een versleten gevoerde koppelingsplaat.
 
ff kicken!
mijn koppelingshuis/korf zit vast met een moer en die zit muurvast.
hoe hou ik de koppelingskorf/huis tegen?
ik heb wel gereedschap gezien bij motozoom maar bij mij zit allen nog in het blok

http://www.motozoom.nl/webshop/meer...N=55243414&jsessionid=2c302659871174776155107.

het borgklemmetje heb ik al recht getikt

Zelf wat maken met wat hoekijzer en strip.

IM000259.jpg


IM000258.jpg


IM000256.jpg


Het witte stripje laat ik steunen tegen een dop die ik op moer in het frame druk(daar waar de achterbrug mee vast zit)



Lelijk , lomp maar doeltreffend

Frans
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan