Koppelingsolie wordt zwart

MotorMuis77

MF veteraan
9 jun 2004
4.311
27
leiderdorp
Hallo beste mede sleutelaars(ters),

ik heb een Yamaha GTS 1000 uit '93 en op de één of andere manier wordt mijn olie van mn hydrolische koppeling zwart ??

Iemand enig idee hoe ik dit probleem kan oplossen of wat mogelijk de oorzaak kan zijn ??

Alvast bedankt :Y
 
Heel normaal!
Slang loopt vaak langs het blok en word warm. daarbij geeft de slang wat af.

Bij Honda VFR zelfde 'probleem'

Ziet er idd niet uit, maar geen probleem
 
Yup is normaal, mijn 650F had zowat zwarte olie erin na 6000km. Gewoon vervangen als in continue van boven nieuwe vloeistof erbij en doorpompen tot er bij de ontluchting ook schone olie doorheen komt. Nu na weer 6000km (12k totaal dus) word de olie ook weer wat donkerder, maar bij lange na niet zo donker als de eerste keer.
 
hangt sterk van het type motor af of er olie in moet
een hoop hebben idd DOT 4/5 nodig maarr als ik remvloeistof in mijn motor duw gaat mijn koppeling enz naar de kloten
moet dus mineral spul in
 
het is geen enkel probleem, de vloeistof in een hydraulische koppeling wordt altijd zeer snel zwart, doet niets af aan de werking van de koppeling, vervangingstermijn van de fabrikant gewoon aanhouden. eens in de 2 of 4 jaar geloof ik.

Sneller vervangen kost allleen maar onnodig geld, kun je beter in de vorm van benzine in je tank gooien, heb je veel meer plezier voor.
 
Heel normaal!
Slang loopt vaak langs het blok en word warm. daarbij geeft de slang wat af.

Bij Honda VFR zelfde 'probleem'

Ziet er idd niet uit, maar geen probleem
dan doe je toch een mooi alu rizoma vloeistofresoir monteren? Of een "zweetbandje" erom heen, motogp style :Y

potje
CT027.jpg


bandje:
newsock.jpg
 
als ie normaal blijft koppelen zie ik ook niet echt een probleem en in sommige moet idd dot4 of dot 5 en in sommige kopplings olie/vloeistof

net welk merk en type koppling/pomp/systeem je hebt

zou idd gewoon je normale vervanings termijn aan houden 2 jaar is dat geloof ik (vertrouw je het niet laat je het toch een keer doen kunnen ze gelijk een diagnose stellen als er iets niet goed is wat je zelf niet weet su6 er mee
 
Ik heb me ooit laten vertellen dat de vloeistof in de koppeling sneller donker wordt omdat de olie echt verplaatst wordt en de boel dus goed mengt.
Bij remmen is dat een stuk minder omdat de remzuigers op druk gebracht moeten worden en de zuigers veel minder afstand te hoeven afleggen.
 
iedereen zit er naast , de koppelings olie wordt zwart doordat de koppelings cilinder bij het voortandwiel zit en de pen die de koppeling vrij drukt loopt door het blok heen naar de drukgroep , de zuigerkant van de koppelings cilinder is altijd in contact met het vuile ketting vet en het vuil van ketting en tandwielen , door dat de kopelings zuiger bij het koppelen een stukje naar buiten en weer naar binnen gaat neemt deze iedere keer wat vuil mee terug naar binnen langs de kering en zodoende wordt de olie naar verloop van tijd zwart . ik rij zelf een oerbusa en heb om dit tegen te gaan een modificatie uitgevoerd die suzuki pas na 2003 op al haar modellen had af fabriek. helaas hebben meerdere motoren dit zwarte olie probleem. gewoon verversen want als de olie zwart is is dat funest voor je rubberen keeringen .remolie is namelijk geen olie de juiste benaming is remvloeistof , het lost namelijk ook op in water en olie en vet niet.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan