KTM 990 SuperDuke deel 13

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat zit vooral in die snelle bougievonken zeker? Die moet ik er ook nog eens in steken. :+
 
Dat heb ik al lang, heb ik direct gedaan toen ik mijn snelle ventieldoppen heb geïnstalleerd
 
Maar om serieus antwoord te geven op je vraag, zo'n compleet open filter geeft behalve geluid ook een aardig beetje vermogen extra.
Hieronder een dynoprint van mijn motor, ongeveer een jaar na elkaar een run gedaan op dezelfde vermogensbank, de eerste run was met alleen open uitlaatdempers, een jaar later was met motobox, 2nd butterflies, sas, epc, en o2 sensors verwijderd.
Het is een beetje een beroerde uitdraai, maar er is duidelijk te zien dat hij met de motobox een flink beetje meer vermogen een koppel geeft.
3UtNZIf.jpg


En ter vergelijking, dit is de mijne op een andere bank, met vrijwel dezelfde setup (alleen andere einddempers) en andere mapping:
XF8B1Bs.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wauw, dat is een verschil! Ik heb een stukje gemist over butterflies; wat is dat nu weer? :9

Ik houd wel van een rauw geluid, als het maar niet klinkt als een oude golf met sjonnies er in.
Straks draai ik de Duke even los (tank etc eraf) om mijzelf wegwijs te maken.

Als ik dan toch bezig ben, zal ik de bougie kabels inkorten? Dan is de vonk er sneller. :+
 
In de throttlebodies zitten 2 vlinderkleppen, de primaire bedien je direct met de gaskabel, de secundaire worden door de ECU bedient afhankelijk van gaskabelstand en toerental en vast nog wel een paar parameters.

Veel mensen halen die secundaire kleppen er volledig uit, of zetten ze in de ECU op 100% open.

Al zijn niet alle tuners het erover eens dat dat verstandig is.
De ene zegt dat eruit beter is, anderen zeggen weer dat het oppakken vanaf gas dicht soepeler te krijgen is door ze te laten zitten.
 
Behalve bij het verversen peil ik altijd na een rit, of tijdens een rit bij een tussenstop.

Ik geloof dat het verschil tussen min en max op het peilglas +-300mL is.

Bij mij zit er niet heel veel verschil tussen koud en warm trouwens. Wellicht doe ik iets fout...
 
Laatst bewerkt:
Kan ik simpelweg de oude airbox verwijderen en de Rottweiler installeren; en daarna naar de dyno gaan?
Ik lees van alles nog over "Stage 3 SAS/Canister Removal Kit" en ditjes en datjes. Dat gaat mij nog even te ver, qua prijs.

Dit is heel simpel te doen ja. Heb ik van de winter ook gedaan.


Dit filmpje praat je er van A tot Z helemaal doorheen. In principe zou dit ook gelden voor andere merken.

Overigens kun je een SAS systeem laten zitten, maar moet je dan een klein filtertje op de aanzuig slang zetten (die zit normaliter op de originele airbox). Ik had hem eerst laten zitten maar stoorde me nog aan die slangen. Heb dus SAS plaatjes gekocht via eBay voor <10 Euro en die gemonteerd. Diegene voor de voorste cilinder was een pain in the ass, maar is uiteindelijk gelukt. Vervolgens SAS uitgevinkt via TuneECU.

Qua mapping rijdt de SDR nu heerlijk met de Akrapovic Smoothened mapping. Het knallen en rommelen is er nog steeds met deze mapping ondanks verwijderen van SAS *O*
 
Bij mij zit er niet heel veel verschil tussen koud en warm trouwens. Wellicht doe ik iets fout...

Tussen koud en warm scheelt bij de mijne ook zo goed als niks volgens mij, heb me er nog nooit druk over gemaakt :P
 
Ik heb de test ook gedaan tussen warm en koud, ook bij geen verschil. In beide gevallen moet ie wel rechtop staan, dus ff de waterpas opvissen uit de schuur😁
 
Net the Duke gestript van kappen, tank en zadel. Ik moest van mijzelf deze monster eens goed bekijken.

Luchtfilter is vrij schoon. Niet zoals op de sumo of crosser schoonmaken en invetten. ;)

Ik zag dat de brandstofpomp lekte, deze een slag aangedraaid. Misschien verklaard dat wat lekkage vlekken her en der.
Ook zag ik bij thuis komen dat er bij de achteras (!) een plasje olie lag. Het rook echt naar blok olie... trouwens, mijn hele garage ruikt er naar.
Ik kan niks vinden aan lekkage bij de carterontluchters of elders op het blok. Alleen dat de hele achtervering nat is van smeersel.

Ik heb Putoline 10w50 gekocht om bij te vullen (gecheck bij vorige dealer). Motor warm laten draaien en 300ml er bij (olie was onder min niveau). Echter... na weer warmdraaien en rechtzetten nog steeds onder niveau. Nu 500ml er bij gedaan en ik zie enig verschil in de kijk tube (links, het slangetje). Na elke keer bijvullen de motor 30 seconden laten draaien om olie te pompen.

Moet ik nu weer wachten tot de motor afgekoeld is en dan weer kijken? Of net zolang bijvullen (rechte motor welke uit staat) tot er leven in het kijkglaasje zit?
full
 
Ik zou em iedere keer nadat je olie hebt bijgevuld en laten draaien een paar minuten laten staan en dan kijken of er olie in het slangetje staat.
 
Ik zou em iedere keer nadat je olie hebt bijgevuld en laten draaien een paar minuten laten staan en dan kijken of er olie in het slangetje staat.

Iets laten staan dus en dan rechtop zetten... check. Geen olie in het slangetje.

Leuk zo'n motor met onbekend verleden. :')
 
Oei die is goed smerig!
Voorzichtig met het aandraaien van die boutjes van de brandstofpomp, die inserts zitten in her kunstof, en kunnen niet heel veel hebben. Opgave in het boek is 6Nm
 
Als je het verleden niet helemaal kent zou ik eerst wat simpele dingen checken om te kijken wat wel en niet gedaan is.

-bougies, mooi verhaal maar je hebt een ultra dunne bougiesleutel nodig uitwendige diameter rond de 19-20mm
-oliefilter, je kan de motor op zijn zij leggen zonder dat de olie uit het blok moet en het filter er uit trekken.
-de staat van de remblokken zegt vaak ook nog wel iets over het onderhoud, achterstallig of niet
-luchtfilter is schoon zeg je dus dat is een goed begin
-remvloeistof of die mooi helder is

Vaak zit het in kleine dingetjes waaraan je kan zien of er zuinig op is geweest of niet. Ik kijk zelf altijd naar boutjes e.d. ik zie ze regelmatig vermoerd zegt ook het e.e.a. over de sleutelaar en z'n onderhoud.
 
Bougies ga ik controleren.
Remvloeistof is helder (lijkt nieuw)
Schijfremmen en blokken, niks mis mee.

Ik maak mij zorgen om de oliepijl. Hij zou in juni een kleine beurt hebben gehad tegelijk met de koppeling cilinder vervanging. Dan zou er genoeg olie in moeten zitten! -O- En geen 600ml verbruiken.

Nu staat ze koud op de standaard, en oliepijl is net onder de max streep. Is dat goed?
 
Als ik het zo lees zou ik me nog geen zorgen maken :N

Hoeveel km is er sinds juni mee gereden? en kleine beurt is geloof ik geen olie+filter vervangen maar wel oliepeil checken.

Je moet ff het peil bekijken met de beide wielen op de grond en dan rechtop houden.
 
Laatst bewerkt:
Als ik het zo lees zou ik me nog geen zorgen maken :N

Hoeveel km is er sinds juni mee gereden? en kleine beurt is geloof ik geen olie+filter vervangen maar wel oliepeil checken.

Je moet ff het peil bekijken met de beide wielen op de grond en dan rechtop houden.

Dan gebeurt er vrij weinig en zie ik geen olie. Ik gooi de rest van de liter er wel langzaam bij.

Iedereen bedankt weer voor de ervaringen!
 
Als ik het zo lees zou ik me nog geen zorgen maken :N

Hoeveel km is er sinds juni mee gereden? en kleine beurt is geloof ik geen olie+filter vervangen maar wel oliepeil checken.

Je moet ff het peil bekijken met de beide wielen op de grond en dan rechtop houden.

Ik dacht juist dat kleine beurt eigenlijk niet veel meer was dan olie verversen en even tegen de banden schoppen? :?
 
iemand een idee of er garantie is op pakkingen? na zondagritje van het weekend gezien dat hij (weer) is beginnen lekken aan het olie/koelvloeistofpompdeksel, hoewel hiervan einde maart, samen met groot onderhoud ook de pakking is vervangen, lekte toen ook heel miniem langs daar, vrees voor garantie, maar kan maar eens horen...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan