KTM 990 SuperDuke deel 13

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hey!

Sinds twee dagen heb ik een SuperDuke. Het bevalt prima, maar dat wisten jullie waarschijnlijk al!
Tot op het moment van vandaag wist ik dat het een goede keus was, en ik heb er echt geen spijt van! Heerlijk sturen, genoeg vermogen...

Als een Duke Noob, zie ik een paar dingen en bij deze een aantal vragen aan de experts:

  1. Ik heb de standaard stuur, ik zag vandaag een andere Duke met een bredere Renthal. Wat is jullie ervaring?
    Stuur is nogal persoonlijk, de ene vindt het standaardstuur prima, een ander niet. Ik rijd zelf met een stuur van een Ducati monster, zelfde breedte als standaard, maar wel een stuk lager. Het is maar net wat je zelf prettig vindt.
  2. Het zelf tunen door de ECU / versnellingen truuk, werkt dit echt? Merkbaar? Ja, de Duke heeft veel vermogen, maar hij wil niet heel makkelijk op het achterwiel.
    Met tuneEcu zijn er heel veel mogelijkheden, remappen, foutcodes uitlezen, functies aan/uitzetten. Aangezien er bij jou akra's onder zitten is de kans best groot dat ook de akra map al geladen is, in dat geval is de zogenaamde EPC ook al uitgeschakeld. Voor makkelijke wheelies zou je even naar je voortandwiel kunnen kijken, als dat nog een originele 17 tands is, kun je die wisselen voor een 16.
  3. Ik wil de motor nog bij Ritzen op de bank zetten, heeft het zin om een DNA luchtfilter (tjoening!) aan te schaffen?
    Wat alleen een ander filter in de originele airbox oplevert weet ik niet, als je echt flink meer vermogen wil, kan je beter kijken voor een rottweiler airbox/motobox of complete DNA airbox. Deze geven alledrie vergelijkbare winst in vermogen (ook in het middengebied) maar geven ook flink meer inlaatgeluid.
  4. Welke olie is het beste voor deze beest? 10w60 vol synthetisch lees ik?
    Ik ben afgelopen winter na jaren overgestapt van motorex 10w50(de olie volgens het boekje) naar Castrol 10w50, en dat bevalt prima. Er worden door de mensen hier verschillende olies naar volle tevredenheid gebruikt. Verschillende merken, 10w50, 10w60, maakt allemaal weinig verschil volgens mij. Pak een kwalitatief goede vol syntheet, en je zit wel goed volgens mij.
  5. De standaard spiegels zitten erop, ik zie alleen mijn elleboog. Iemand een tip voor strakke bar end spiegels?
    Daar is maar één goed antwoord op: crg arrows (of een kopie daarvan, maar die geven wisselende resultaten qua kwaliteit)
  6. Ik heb een 2006 Duke, past hier het voorkapje ook op van een nieuwere versie? De twee koplampen vind ik mooier!
    Het front kun je wisselen, de koplamp zelf is hetzelfde voor beide types. Let er wel op dat de teller van de >07 ook heel anders is, waardoor een complete wissel wel redelijk prijzig kan worden. Of je moet je toerenteller opofferen en alleen de LCD houden als dashboard. Maar volgens mij heeft RobjedeR het ook gedaan, die kan er vast meer over vertellen.

Alvast bedankt! :]
[afbeelding]

Ziet eruit als een nette SuperDuke, geniet ervan, maar dat zal vast wel lukken! *D
 
Zo, net ook met uitlaatpakking vervangen, naja geplaatst. Kwamen nog 5 haartjes uitzetten, dat was het :)
 
Speedy_J
1 smaller rizoma werkt voor mij goed (armen staan minder naar buiten), alleen de buigingshoek is iets groter
4 10 w50 volsyntheet, putoline bij mij, geen olieverbruik
5 crg idd ik heb de lane splitters, alleen die kwaliteit kost wel wat
6 ombouw gaat, alleen tellers passen niet meer, ik gebruik de originele km teller en een kleine aftermarket toerenteller, Meeste werk is de 07 tellerhouder aanpassen of zelf wat maken.
Zijkapjes kan je het beste van mp of ebay proberen te scoren, zijn nieuw nogal prijzig.
ik had ergens een lijstje met onderdelen, maar als je de fiches bekijkt kan je het zelf ook bij elkaar zoeken
 
Laatst bewerkt:
Wat is jullie moment van meten voor het oliepeil?

Gewoon vanaf koud warm laten draaien tot 4 streepjes? Of echt meten na een stevige rit? Hier zit bij mij toch echt wel verschil in.

Iemand zei hier ook eens, koud op de zijstandaard staat gelijk aan warm rechtop. Klopt dit? Kan iemand dit bevestigen?

Ga begin september naar Duitsland en wil eigenlijk zorgen dat ik daar niet meer met olie hoef te rotzooien, ga wel aardig wat km's rijden.

Ik kan er echt gek van worden...Enerzijds bang er te veel in te doen, ook bang dat die me droogloopt :p
 
Laatst bewerkt:
Ik zag dat er bij mij helemaal geen olie in het oliepijl buisje, na een kort rit komt er een heel klein beetje bij. Hoeveel kan ik er dan nog bij gooien? Teveel olie wordt er wel uitgegooid neem ik aan? Of klapt mij de pakking er dan uit... :)

Ik denk dat je eerst wel een tijdje met het minimale kan rijden, de motor wordt immers gesmeerd. Echter zou ik niet continue volgas gaan. Min en Max zou er vast met een reden op staan.

Iedereen bedankt voor de antwoord, we gaan eens rustig kijken wat voor goodies ik ga bestellen. In ieder geval zijn de spiegels besteld! :]
 
Behalve bij het verversen peil ik altijd na een rit, of tijdens een rit bij een tussenstop.

Ik geloof dat het verschil tussen min en max op het peilglas +-300mL is.

Meeting is 23 september, ergens in de buurt van Utrecht verzamelen, rondje rijden en onderweg ergens lunchen. Details moeten nog bepaald worden.
 
Kan ik simpelweg de oude airbox verwijderen en de Rottweiler installeren; en daarna naar de dyno gaan?
Ik lees van alles nog over "Stage 3 SAS/Canister Removal Kit" en ditjes en datjes. Dat gaat mij nog even te ver, qua prijs.
 
Wat is jullie moment van meten voor het oliepeil?

Gewoon vanaf koud warm laten draaien tot 4 streepjes? Of echt meten na een stevige rit? Hier zit bij mij toch echt wel verschil in.

Iemand zei hier ook eens, koud op de zijstandaard staat gelijk aan warm rechtop. Klopt dit? Kan iemand dit bevestigen?

Ga begin september naar Duitsland en wil eigenlijk zorgen dat ik daar niet meer met olie hoef te rotzooien, ga wel aardig wat km's rijden.

Ik kan er echt gek van worden...Enerzijds bang er te veel in te doen, ook bang dat die me droogloopt :p

Koud opzij kan je indd geen olie zien.
Je moet warm peilen en inderdaad na een korte rit het best.
 
voor een andere filter moet je toch ook die sas afkoppelen? (welke goedkopere filter als rottweiler kwam hier nou laats langs? )

De superduke moet je toch warm peilen? Heb nu ook nieuwe olie erin gedaan, eerst 2,5 liter. Zoals in het boekje en dan warm laten lopen en dan zou er nog een halve liter in moeten.

Olie zit niet in het blok toch? Dus oliepomp trekt wat hij nodig heeft uit het tankje, dit komt uiteindelijk na de smeerpuntjes weer terug bij het olietankje?
Bij motors waar in het carter de olievoorraad zit, gaat bij teveel olie de druk oplopen en duwt hij het via de keerringen eruit?
correct me if i'm wrong :P

Zou toch altijd zorgen dat hij warm toch wel halverwege staat? Zo wordt het toch ook in het boekje omschreven, warm peilen: en dan tussen max en min?


geschreven:
Check the engine oil level when the engine is warm (at least 4 bars on the temperature indicator light up). Allow the warm engine to run idle for approx. 1 minute and place the motorcycle on a level surface (not on the side stand). Wait 20 seconds to allow the oil level in the inspection glass to adjust to the oil level in the oil tank. The oil level should be between the MIN and MAX marks, add engine oil if necessary.

ALWAYS CHECK THE OIL LEVEL WHEN THE ENGINE IS WARM. A COLD ENGINE CAN DISTORT THE MEASURING RESULTS. ENGINE OIL EXPANDS WHEN HEATED, INCREASING THE OIL LEVEL.
 
Laatst bewerkt:
Alternatief nummer 5 is een losse baseplate en een los itg filter. Weet zo uit m'n hoofd even niet precies welk type en hoe en wat.
Edit: Zie dit topic:
Aluminum base plate for ITG megaflow air filter - KTM Super Twins Forum
SAS gaat er af bij een andere airbox maar zo'n setje plaatjes kost maar een paar tientjes.
Canister removal is voor Amerikaanse fietsen, is in Europa niet van toepassing.
 
Laatst bewerkt:
Wat een geld allemaal voor een filtertje.....

die laatste met een itg filter valt dan nog het meeste mee... zitten wel nog die sas afdekplaatjes bij. Die kosten ook al snel 30 euro.
 
De ebay link is idd van dezelfde griek, hij is alleen 15 euro duurder geworden :+ in 2 jaar
Je kan bij hem ook de SAS block-off plates bij bestellen voor 10 dollar, maar het kan nog goedkoper. Een knikker in de slang drukken dan is de SAS ook geblokkeerd.
Het filter is het duurst dat is deze JC30 Single Carburettor | ITG
de hoogte moet 65 zijn, hoger past niet onder de tank.

Dit is een investering die z'n geld echt waard is. Is het niet voor de betere airflow dan is het zeker voor het geluid, echt verslavend wanneer je het gas helemaal opendraait.
 
Laatst bewerkt:
Wie heeft er allemaal de voorvorkpoten door de kroonplaat steken en hoeveel mm?
Ik heb een beetje getest en tot nu toe de lijntje op de poot aangehouden als maatstaf.
Reed eerst tot het tweede lijntje, maar was meteen een groot verschil dus terug gegaan naar het eerste lijntje.
Motor stuurt beter in, maar nog belangrijker hij slaat veel minder met het stuur!

Ik hoor graag jullie ervaringen.

Mijn motor is een sd 07.

Ik was nieuwsgierig naar nog meer doorsteek adv jouw ervaring. Ik heb dit weekend gereden met 10mm doorsteek ipv de 5 die ik al jaren heb. Met deze doorsteek is het stuur gedrag nog flitsender geworden, vooral merkbaar op rotondes daar kan ik nu redelijk wild over heen, in mijn beleving dan he :/
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan