KTM 990 SuperDuke deel 13

Status
Niet open voor verdere reacties.
dat was ABL :P algemeen beschaafd limburgs ;p



Zal vast al duizend keer gevraagd zijn, maar ik vind het nog steeds lastig.

Bij mijn gixxers smeerde ik altijd met motul 5100 10w40. Altijd prima gegaan, zijn allemaal blijven lopen.

Nou moet er in de superduke een full synthetische olie, nu lees ik in werkplaatshandboek boven nul graden 10w50 motorrex (oke prima dan bestellen we die).

Nou hoor ik op superduke forum op facebook, juist weer veel mensen die met 10w60 smeren.

Wat smeren jullie?

En waar kopen jullie de oliefilter? Moet dit nou echt perse een echte ktm filter zijn? (en waar te bestellen, ktm dealer ligt niet bepaald in de buurt).
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruikte tot vorig jaar altijd braaf motorex 10w50
Ben afgelopen winter overgestapt op Castrol 10w50
Vooral omdat het voor mij veel makkelijker te krijgen is, en mooie bijkomstigheid is dat het ook flink goedkoper is.

Had voorheen met de motorex altijd wel een pietsje olieverbruik.
Vooral als ik een paar een flink rondje sportief had gereden.
Tot nu toe met de Castrol is het verbruik 0.
Dus ik blijf voorlopig Castrol gebruiken.

Als ik spullen nodig heb voor de Ktm bestel ik altijd een oliefilter mee.
Als ik behalve dat filter niks nodig heb haal ik hier bij de lokale motorzaak een filter.
Die verkoopt filters van hiflo (hf158/hf650), heb hier meerdere keren mee gereden, nooit verschil gemerkt. Ik ververs de olie en filter iedere winter.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb deze:
4 Liter Castrol Power RS Racing 4T 10W50 | Olietekoop.nl

Incl verzenden kost die €42
En een los filter via Ktm versand is: €12,20 (+6,90 verzenden)
Is €61 totaal.
Als je een filter bij een lokale motorzaak kan bestellen, bijv hiflo of k&n oid, ben je in combinatie met die Castrol voor +-€55 klaar.
Die hele filterset is onnodig, die screens kan je gewoon schoonmaken, vervangen is niet nodig.
Pakkingen van die screens heb ik tot nu toe hergebruikt en nog nooit lekkage gehad.

KTM probeert je die complete set aan te smeren, in de exploded views geven ze geen partnummer meer voor een los filter, enkel maar voor die complete set a €28.
Partnummer van los filter is: 61338015200
 
Laatst bewerkt:
Ik bestel altijd mijn onderdelen bij motopabst.de is vergelijkbaar met ktmversand.de het maakt kwa prijs niet zoveel verschil. Bij motopabst heb ik het wel de volgende dag in huis, kan voordeel zijn als je niet te lang op onderdelen wilt wachten.

De olie doe ik van motul 300v 15W50 (oliehandel.nl) loopt de motor mooier op dan motorex, vind ik. Warme start met motorex nog wel een een korte ratel en dat is nu helemaal over en op het 1290SDR forum hebben ze er goeie ervaringen mee. Nadeel het olie verbruik is wel ietsie hoger.

Ik vervang ook ieder jaar olie en filter ongeacht het aantal km dat is meestal tussen de 3k-4k maar de olie is kwalitatief zo goed dat het niet zou hoeven, maar ben een gewoonte dier dus hou daar graag aan vast.
 
Zo gister dagje midland gedaan. De heenweg en ochtend sessie was erg nat. Lekker doorweekt aankomen, maar gelukkig wel gegaan want rijden in de regen was en is nog altijd niet mn sterkste punt maar dankzij de training wel eem hoop vertrouwen opgedaan. Smiddags toen het eindelijk droog was en dr zon er ook doorheen kwam ging het tempo lekker omhoog naar mijn idee. Hoop geleerd en nieuwe mensen leren kennen en een top dag gehad. :]
 
Ik heb er ook Motul inzitten ipv Motorex. Nu we het erover hebben trouwens, ik heb nog een restje Motorex, kan ik dat gewoon bij de Motul gooien? Volgens mij wel toch? Is beide volsynthetisch 10W50.
 
Ik bestel altijd mijn onderdelen bij motopabst.de is vergelijkbaar met ktmversand.de het maakt kwa prijs niet zoveel verschil. Bij motopabst heb ik het wel de volgende dag in huis, kan voordeel zijn als je niet te lang op onderdelen wilt wachten.

De olie doe ik van motul 300v 15W50 (oliehandel.nl) loopt de motor mooier op dan motorex, vind ik. Warme start met motorex nog wel een een korte ratel en dat is nu helemaal over en op het 1290SDR forum hebben ze er goeie ervaringen mee. Nadeel het olie verbruik is wel ietsie hoger.

Ik vervang ook ieder jaar olie en filter ongeacht het aantal km dat is meestal tussen de 3k-4k maar de olie is kwalitatief zo goed dat het niet zou hoeven, maar ben een gewoonte dier dus hou daar graag aan vast.

Ik heb 15w50 erin zitten van motorex en verbruik is er na o.a 2 circuitdagen niet te zien. Ook niet helemaal tot de max vullen maar net iets eronder, schijnt verbruik ook tegen te gaan.
 
ik heb de motul 10w60 met originele ktm filterset besteld. (dat setje, alleen dan beide los besteld. Via deze site kosten het meer als 90 euro incl verzenden)

Ben benieuwd, zou een hele klus zijn dat olie wisselen bij onze machientjes.


Maar zoals ik hier al zie, smeert iedereen wat anders.... Lees op superduke topic op facebook heel goede verhalen over de motul, weinig verbruik en zou lang goed blijven (hoe ze dat controleren, tja....)


Velen smeren ook de castrol, zeer goede olie voor een nette prijs. Heb de motul ook voor onder de 40 (hopen dat die netjes aankomt ;p )
 
Laatst bewerkt:
Olie verversen stelt niet zo veel voor ik vind het alleen net even een grotere smeerbende worden met al die ringetjes, filtertjes, screen en het grote filter, dan bij mijn andere motoren, zeg maar met de normale potten voor op het blok.

Verschillende merken of dikte kan gewoon bij elkaar in, als het maar beide vol-syntheet is. Zelf doe ik het liever niet maar is alleen maar wat ik fijn vind of niet maar kan wel.
 
Ik doe altijd een beetje alu folie over die kabels en dergelijke bij de accubak, grote lekbak eronder, nooit een bende :9
 
Bij de R vind ik het niet een heel chill werkje ivm de Akra bocht die het bijna onmogelijk maakt om de bout aan de onderkant los te draaien. Zijn hier nog truucs voor? En ben wel benieuwd of ik die Motorex olie weg kan gooien of niet :p
 
Als het beide vol syntheet 10w50 is zou ik het wel bij elkaar gooien.
Volgens mij kan dat geen kwaad


Zie je wel, ik doe iets niet goed _O-
:+
Dan weet je het voor de volgende keer. Scheelt echt een berg met ellende!
 
Laatst bewerkt:
Iemand nog tips om het stuur te vervangen? Waar moet ik op letten?

Ik heb een extra origineel stuur en die wordt woensdag zwart gecoat. Snap dat die dan iets dikker wordt, maar verwacht geen problemen.

Tips voor handvaten overzetten?
Overige zaken waar ik op moet letten?
 
Laatst bewerkt:
Perslucht kan erg handig zijn om je handvatten te verwijderen (en plaatsen ook BTW)
Anders opensnijden en nieuwe plaatsen :+
 
Iemand nog tips om het stuur te vervangen? Waar moet ik op letten?

Ik heb een extra origineel stuur en die wordt woensdag zwart gecoat. Snap dat die dan iets dikker wordt, maar verwacht geen problemen.

Tips voor handvaten overzetten?
Overige zaken waar ik op moet letten?

Gepoedercoat? Dan word ie wel een tikkie dikker ja.

Handvatten laat ik ff een paar minuten in warm water (+80 graden) liggen. Wurm je ze er zo op.
 
Iemand nog tips om het stuur te vervangen? Waar moet ik op letten?

Ik heb een extra origineel stuur en die wordt woensdag zwart gecoat. Snap dat die dan iets dikker wordt, maar verwacht geen problemen.

Tips voor handvaten overzetten?
Overige zaken waar ik op moet letten?

Eerst gashendel erop zetten voordat je het stuur monteert.
Handvatten kon ik gewoon er overheen duwen zonder perslucht oid... maar ze zaten bij mij ook redelijk los.
Ik borg ze toch altijd met borgdraad dus heb ze op het nieuwe stuur ook niet gelijmd of iets dergelijks..
 
Yep, met perslucht plof je er ze 9 van de 10 keer zo af, als er niet een wijsneus bij is geweest die ze heeft gelijmd :+
Er op zetten doe ik altijd met haarlak, glijden ze er makkelijk op en als de lak opgedroogd is zitten ze vast.

Je zou kunnen overwegen om de einden niet te laten poederen? Ik geloof dat laagdikte bij poederen zo rond de 150mu
zit, dat is in de diameter dan een behoorlijk verschil.

Andere optie zou anodiseren kunnen zijn?
 
Laatst bewerkt:
Yep, met perslucht plof je er ze 9 van de 10 keer zo af, als er niet een wijsneus bij is geweest die ze heeft gelijmd :+
Er op zetten doe ik altijd met haarlak, glijden ze er makkelijk op en als de lak opgedroogd is zitten ze vast.

Je zou kunnen overwegen om de einden niet te laten poederen? Ik geloof dat laagdikte bij poederen zo rond de 150mu
zit, dat is in de diameter dan een behoorlijk verschil.

Andere optie zou anodiseren kunnen zijn?

Hij ligt er al. Ze spuiten 80mu, dat is niet zo veel.

Ging er van uit dat vanwege het loshalen ze wel iets losser kwamen dus dat het dan weer mooi strak past. We gaan het zien 😜
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan