Kwaliteit Brixton vs Royal Enfield

ChristofR

Die hard MF'er
29 mei 2020
310
213
West-Vlaanderen, België
Brixton : Oostenrijks design, built in China.
Royal Enfield : Brits design, built in India.

Heb een RE Continental GT 650 gehad, en ik moet toch zeggen dat de kwaliteit heel goed was voor de prijs, iets ruwer afgewerkt dan een Kawasaki of een Suzuki maar toch heel stevig gebouwd. Bovendien heeft RE toch al een serieuze reputatie opgebouwd en bieden ze veel waar voor hun geld.

Wat met Brixton dan ? Een soortgelijk verhaal of niet te vergelijken ?
De nieuwste modellen van RE zoals de Super Meteor 650 en de Cromwell 1200 van Brixton zijn toch wel heel mooie machines. Persoonlijk vind ik ze mooier veel mooier dan respectievelijk de Kawasaki Vulcan S 650 en de Triumph Bonneville 120. Maar is de kwaliteit er ?
 
Heb je 't nu over Brixton alleen of ook over RE ?

Ik bedoel, veel spullen worden gebouwd in India of China. iPhones ook en die zijn pokkeduur.
Maar goed, er is een verschil in QC, waarschijnlijk. Een iPhone wordt geassembleerd in China maar volgens de kwaliteitsrichtlijnen van Apple. Dat is dan helemaal iets anders dan een puur Chinees merk als Huawei die wellicht QC overslaan om kosten te besparen en alles goedkoper aan de man te kunnen brengen.

Zou wel eens willen weten hoe de QC eruit ziet bij Royal Enfield of Brixton, in vergelijking met een Japans merk als Suzuki, of Kawasaki.
Volvo's zijn ook pokkeduur en staan voor kwaliteit en veiligheid maar het merk is nu ook voor een stuk Chinees ; afhankelijk van het model wordt je auto gebouwd in België, Zweden, de US of China.
Is een Volvo gebouwd in China dan even goed als degene die uit Gent komt ? Of niet, gewoon omdat het China is ?

Bij Brixton gebruiken ze voor die Cromwell 1200 nochtans kwaliteitsonderdelen : banden van Pirelli, ABS en tractiecontrole van Bosch, Nissin remklauwen (ook gebruikt door de Japanners), KYB omgekeerde motorvorken. Ik bedoel, over de afwerking van lasnaden kan je discuteren maar dat is niet zo belangrijk, een mooi afgewerkte lasnaad is daarom niet steviger.
Zit de lage prijs dan in het ontbreken van een degelijke QC ?
 
Laatst bewerkt:
Altijd leuk die Chinese/Indische motoren.. maar heb eerst een review van zo'n ding zitten kijken waar het roest al op de bouten/remschijven/ remleidingen stond.. Toch weer jammer. Zo moeilijk is het toch niet om een beetje kwaliteit te gebruiken om alles vast te zetten qua metalen?
 
Heb je 't nu over Brixton alleen of ook over RE ?

Ik bedoel, veel spullen worden gebouwd in India of China. iPhones ook en die zijn pokkeduur.
Maar goed, er is een verschil in QC, waarschijnlijk. Een iPhone wordt geassembleerd in China maar volgens de kwaliteitsrichtlijnen van Apple. Dat is dan helemaal iets anders dan een puur Chinees merk als Huawei die wellicht QC overslaan om kosten te besparen en alles goedkoper aan de man te kunnen brengen.

Zou wel eens willen weten hoe de QC eruit ziet bij Royal Enfield of Brixton, in vergelijking met een Japans merk als Suzuki, of Kawasaki.
Volvo's zijn ook pokkeduur en staan voor kwaliteit en veiligheid maar het merk is nu ook voor een stuk Chinees ; afhankelijk van het model wordt je auto gebouwd in België, Zweden, de US of China.
Is een Volvo gebouwd in China dan even goed als degene die uit Gent komt ? Of niet, gewoon omdat het China is ?

Bij Brixton gebruiken ze voor die Cromwell 1200 nochtans kwaliteitsonderdelen : banden van Pirelli, ABS en tractiecontrole van Bosch, Nissin remklauwen (ook gebruikt door de Japanners), KYB omgekeerde motorvorken. Ik bedoel, over de afwerking van lasnaden kan je discuteren maar dat is niet zo belangrijk, een mooi afgewerkte lasnaad is daarom niet steviger.
Zit de lage prijs dan in het ontbreken van een degelijke QC ?
Ik zou een mailtje sturen.
 
Je moet het inderdaad van gebruikerservaringen hebben in dit soort gevallen en die zijn zoeken naar een speld in een hooiberg.

Brixton viel mij eerder op met de 500.
Mooie A2 motorfiets.
Helaas te weinig laadvermogen voor twee personen.
En bij de vering zal tekort schieten voor mij.

Ik was tegelijkertijd benieuwd naar de CF Moto 400 en die viel mij in levende lijve inderdaad tegen.
De genoemde lasnaden, maar vooral de vering (fietspompen) en staal verzinkte boutjes overal van duidelijk mindere kwaliteit.

Van de winter een R3 2023 gekocht en verder aangepast (want after market zeer goed verkrijgbaar), maar die roest ook al op het subframe in de kuip.
Build in Thailand. :+

De afwerking van Yamaha is bij de lichte modellen ook low budget.
Bedoeld voor Aziatische landen, kost hier misschien wel bijna het dubbele op de Europese markt. :X
 
Je moet het inderdaad van gebruikerservaringen hebben in dit soort gevallen en die zijn zoeken naar een speld in een hooiberg.

Brixton viel mij eerder op met de 500.
Mooie A2 motorfiets.
Helaas te weinig laadvermogen voor twee personen.
En bij de vering zal tekort schieten voor mij.

Ik was tegelijkertijd benieuwd naar de CF Moto 400 en die viel mij in levende lijve inderdaad tegen.
De genoemde lasnaden, maar vooral de vering (fietspompen) en staal verzinkte boutjes overal van duidelijk mindere kwaliteit.

Van de winter een R3 2023 gekocht en verder aangepast (want after market zeer goed verkrijgbaar), maar die roest ook al op het subframe in de kuip.
Build in Thailand. :+

De afwerking van Yamaha is bij de lichte modellen ook low budget.
Bedoeld voor Aziatische landen, kost hier misschien wel bijna het dubbele op de Europese markt. :X
Heb ooit eens een Benelli - zelfde verhaal, Italiaans made in RPC - vergeleken met een Yamaha MT03. Nu dan weet je het wel.... ;)
 
Het stoot me tegen de borst dat die merken doen lijken alsof ze uit een ander land komen, er stond een Chinees merk met lichte modellen voorzien van een matige afwerking, ik dacht Brixton maar het kan kan ook een andere geweest zijn, op de Motorbeurs met overal Engelse vlaggen op de stand en zelfs op de zadels van de motoren. Mash word Frans genoemd en ook RE hint duidelijk naar de Engelse roots. En inderdaad ook Benelli wat een prachtig Italiaans merk was. :X Het is een beetje alsof je in Bangkok bent, je moet heel goed opletten wat je precies aan de haak slaat voor weinig. :P
 
Het stoot me tegen de borst dat die merken doen lijken alsof ze uit een ander land komen, er stond een Chinees merk met lichte modellen voorzien van een matige afwerking, ik dacht Brixton maar het kan kan ook een andere geweest zijn, op de Motorbeurs met overal Engelse vlaggen op de stand en zelfs op de zadels van de motoren.
Brixton klinkt ook Engels, maar is Zwitsers.
En ze hebben de dezelfde designer als KTM ingeschakeld. 8-)

Op MP staan op overige motoren wel een paar van die goedkope 'Engelsen'.
 
Itchy Boots kwam een eind met haar RE..... Dat zegt ook wel wat over de kwaliteit.
 
Al die B merken komen uit India/China.. en daar worden ze verkocht voor de helft van de prijs. Dan is de kwaliteit nog best acceptabel voor het geld.

Ik zou dan toch liever een wat oudere japanner kopen voor het geld. Want ze plakken er "Vintage/Heritage" of een andere hipster term op en ze zijn ineens een stuk duurder.

Vraag me trouwens af; waar ligt die "slechte" afwerking aan? Staal is toch gewoon staal, en dat kan je poedercoaten? Dan zou het redelijk bestand moeten zijn tegen roest.
 
En de Chinees levert graag uit heb ik begrepen
Dus als een bepaalde legering niet leverbaar is, of de batch wijkt af in kwaliteit dan rammen ze er dat of gewoon wat anders in.
Niet leveren is geen optie.
Erekwestie.
Klanttevredenheid.
De overeenkomst is leveren. :+
 
Ik werk bij een bedrijf dat (kogel)lagers fabriceert. Die worden in China ook nagemaakt, op het eerste gezicht niet van de onze te onderscheiden maar echt niet hetzelfde. Waar je na sterk verkorte levensduur achter komt.

Gewetensvraag: zou een Chinese motorfabrikant merklagers of lokaal véél goedkoper geproduceerde gebruiken? Om maar één onderdeel te noemen, geen idee wat ze met bijvoorbeeld de remblokken doen.
 
Praktisch alles op die chinese/indische motoren is merkloos of een sub-merk van een ander merk. Of ze plakken er gewoon hun eigen merk op bijv. Benelli heeft "Benelli remklauwen" .. wat dat dan betekend geen idee.

Qua styling kan ik ze iig. niks kwalijk nemen.. zitten echt wel leuke modellen tussen.
 
heb 2 weken op een Enfield moeten sturen.
Had een yamaha xt600 gehuurd.
Maar die was er nietbij de verhuurder.
Het is een half uurtje grappig daarna springen je de tranen in de ogen.
En na 2 weken me zelf afgezworen nog op zo.n ding te rijden.
Heb je iets aan deze info waarschijnlijk niet.
Maar alle waar voor z.n prijs.
En Noraly er nu wel of niet mee rijd zegt me niks.
Ze zal toch eerst met de dealer moeten overleggen of ze mag filmen dat de bak 4x kapot zou gaan.om maar wat te noemen.
 
Om maar één onderdeel te noemen, geen idee wat ze met bijvoorbeeld de remblokken doen.
Ik heb enkele jaren geleden een reserve set gekocht voor mijn S1000R.
De technische keuring op het circuit is nog wel eens twijfelachtig.
Keuren soms wat te snel af.
Deze waren €18,00 voor de complete set op AliExpress.
Voor en achter.

Toen ik later een RR had met dezelfde klauwen uit nood maar geprobeerd.
In de remklauw achter zit die na vier jaar nog :+ en de blokken voor bleken ook goed genoeg voor een nieuw pr op Zandvoort.
Daarna flink geïnvesteerd in andere blokken, de nieuwste Brembo remklauwen, weer blokken, lichte kettingset.
Nooit meer aan die tijd gekomen. _O-
 
Beetje hetzelfde als Hyosung? best populair was een aantal jaar geleden. Bestaat dat merk eigenlijk nog?
 
Vast wel her en der maar ik begreep dat het stuk ging op de onderdelenbeschikbaarheid. Dan maar een Suzuli
 
Ik heb enkele jaren geleden een reserve set gekocht voor mijn S1000R.
De technische keuring op het circuit is nog wel eens twijfelachtig.
Keuren soms wat te snel af.
Deze waren €18,00 voor de complete set op AliExpress.
Voor en achter.

Toen ik later een RR had met dezelfde klauwen uit nood maar geprobeerd.
In de remklauw achter zit die na vier jaar nog :+ en de blokken voor bleken ook goed genoeg voor een nieuw pr op Zandvoort.
Daarna flink geïnvesteerd in andere blokken, de nieuwste Brembo remklauwen, weer blokken, lichte kettingset.
Nooit meer aan die tijd gekomen. _O-
Misschien moest je uit nood een hogere bochtensnelheid aanhouden?:+
 
Terug
Bovenaan Onderaan