Laagstaande zon en zonnevizier

Vtwinner

MF veteraan
10 jun 2006
2.916
1.100
Cranendonck
Net even op mijn vrije dag een stukje wezen rijden. Was leuk maar de laagstaande zon was een probleem. Met het zonnevizier omlaag (Nolan N90-3) zag ik helemaal geen contrast meer waardoor ik wat spannende momenten had met geparkeerde donkere auto's. Vizier weer omhoog en dat ging een stuk beter. Helaas kon de polaroid ook de vuilnisbak in toen 5 jaar geleden terug moest naar een bril na 28 jaar lenzen. Hoe gaan jullie om met een laagstaande zon. Ik heb nooit een goede oplossing gevonden.
 
Wellicht een andere kleur zonnevizier?

Verschillende tinten geven verschillende effecten voor het zicht. Grijs vlakt alles af, maar van wat ik heb begrepen geven blauw en geel juist meer contrast.


Bij mij zit er gewoon een standaard zonnevizier in m'n helm en dat werkt voor mij 'voldoende'. Het is niet ideaal, de tint zorgt er inderdaad voor dat het contrast afneemt. Maar goed, daar pas ik dan m'n snelheid/veilige afstand op aan en het gaat verder prima.
 
m1bytd4wnb2d.jpg
 
Ik heb op mijn 2 x 60km WW traject zowel 's ochtends als 's avonds de zon net boven de horizon recht in m'n gezicht.
Ik heb uiteindelijk zwart isolatietape op m'n (zwarte) integraalhelm-vizier geplakt zodat mijn beeld net boven de horizon ophoud. Hier rij ik al jaren mee.
Ziet er gek uit, werkt goed. Ik zie alles wat ik wel zien moet. Daarnaast heeft de helm een inwendig zonnevizier dat ik kan neerklappen.

Ik heb onderop het vizier ook een zwart vlakje dat ik met open vizier "voor de zon" kan houden als ik vooraan het stoplicht wil zien tegen de zon in.
 
Net even op mijn vrije dag een stukje wezen rijden. Was leuk maar de laagstaande zon was een probleem. Met het zonnevizier omlaag (Nolan N90-3) zag ik helemaal geen contrast meer waardoor ik wat spannende momenten had met geparkeerde donkere auto's. Vizier weer omhoog en dat ging een stuk beter. Helaas kon de polaroid ook de vuilnisbak in toen 5 jaar geleden terug moest naar een bril na 28 jaar lenzen. Hoe gaan jullie om met een laagstaande zon. Ik heb nooit een goede oplossing gevonden.
Ik heb een zonnebril op sterkte. Niet ideaal, want altijd een bril op mijn neus en een in mijn zak, maar het werkt goed.
 
Ik zie nog het meest in het stukje tape. Zonnebril op sterkte is, bij mijn sterkte, zeer kostbaar. Plus dat het dan nooit polariserende glazen zijn. In het verleden ook wel zo'n crossklep gehad op de helm maar die dingen zijn te kort en hoog boven de ogen om nut te hebben. Petje op doen en dan de helm op zal wel werken maar is ook geen gezicht. In de auto is het simpel; zonneklep omlaag. Zelfde als de tape oplossing.
 
Ik heb een blauw spiegelend vizier en als dit niet voldoende is dan schuif ik m'n interne zonnevizier extra naar beneden en daar heb ik persoonlijk genoeg aan.
 
Heb je dan geen last van minder contrast? Dat is namelijk mijn grootste probleem. De verduistering is voldoende maar het contrast neemt ook zo erg af dat ik donkere, op de rijbaan geparkeerde, auto's en donkere zijweggetjes mis. Maakt me best wel onzeker. De enige oplossing is het zonnevizier weer omhoog en dan maar recht in de zon kijken. Voordeel van mijn jampot glazen is dat die ook nog wat schittering weg nemen. Ik ga op Ali maar eens zoeken naar sun visor helmet sticker. Onze Max Verstappen heeft tenslotte ook zo'n Honda sticker op zijn vizier.

@Hilco61, dat heb ik afgelopen zondag een paar keer moeten doen zag anders niets.
 
Ik zie nog het meest in het stukje tape. Zonnebril op sterkte is, bij mijn sterkte, zeer kostbaar. Plus dat het dan nooit polariserende glazen zijn.
Een zonnebril op sterkte kan wel degelijk polariserende glazen hebben. Ik laat er meestal eentje maken als ik ook een nieuw bril koop. Dan is die zonnebril voor de helft van de prijs.
 
@Rr Schijnt best nog wel wat oefening te vereisen. Vraag Stevie Wonder maar.
@Mike Schenk Ik wist niet dat zonnebrillen op sterkte ook polariserende glazen kunnen hebben. IDat is wel interessant. Ik kan helaas niet bij de ketens waar ze die acties hebben terecht. Ogen zijn te slecht. Vandaar dat ik zo lang contactlenzen heb gehad. Daar zijn hoge correcties gemakkelijker te doen. Helaas werken mijn ogen daar niet meer aan mee. Ben aan het wachten op lensimplantaten maar dat gaat ook niet zonder meer.
 
Als je niets kunt zien moet je stoppen. Ik heb eens een vrouw met een auto tegen een puincontainer aan zien rijden met laagstaande zon. Ze verklaarde niets te kunnen zien, maar was toch door blijven rijden.
 
Eensch...... Ik moet op het moment wel degelijk rekening houden met problemen met contrast dus daar ook mijn ritjes op aanpassen. Wordt hopelijk zo gerepareerd.
 
@Mike Schenk Ik wist niet dat zonnebrillen op sterkte ook polariserende glazen kunnen hebben. IDat is wel interessant. Ik kan helaas niet bij de ketens waar ze die acties hebben terecht.
Ik ga ook niet naar die ketens want die krijgen mijn ogen niet goed gemeten. Ik heb moeilijke ogen door een netvliesloslating die gelukkig wel goed is hersteld. Maar ook mijn opticien heeft regelmatig aanbiedingen tegen het eind van het jaar dat de tweede bril voor de halve prijs is. Ik vraag er om als ik een afspraak maak. Een keer was het antwoord dat die aanbieding er nu niet was maar dat ze het al wel vast zo konden regelen.

Ik heb zonnebrillen van Oakley en Adidas op sterkte gehad en kon dan kiezen of ik wel of niet polariserende glazen wilde. Ik ben er zelf niet zo'n fan van dus ik kies nu zonder maar het kan dus ook met.
 
Ah, enigszins vergelijkbaar probleem met de ogen hier. Helaas doet mijn opticien niet aan acties maar is wel de enige die ik tot nu toe gevonden heb die een goede meting kan doen. Wel zeer kostbaar. Hij heeft wel af en toe acties met overjarige monturen maar die zijn goedkoop vergeleken met de glazen. In mijn contactlenzentijd wel altijd een Polaroid zonnebril gehad en dat vond ik persoonlijk wel fijn. Licht dat schuin invalt wordt meer gefilterd. Ik kan waarschijnlijk niet bij de populaire merken terecht omdat nu grote monturen in de mode zijn. Dat lukt niet met mijn sterkte. Vandaar dat ik ook bij deze opticien terecht kwam. Die heeft alle mogelijk maten monturen. Niet alleen de modieuze grote modellen. Erg flitsend ziet het er dan ook niet uit maar de bril werkt gelukkig wel goed.
 
wat ik doe: ook al schijnt de zon recht in je gezicht (of felle autokoplampen) je focus punt moet langs dat licht zijn, en goed vasthouden! Dat kleine verschil van focus punt langs het licht zorgt ervoor dat je kan blijven kijken en niet veblind wordt. Persoonlijk denk ik dat dit de enigste/ beste manier is. Als auto's bijv geen lichten aan doen overdag, dan zie je ze met vizier veel moeilijker of zelfs niet. Dit is zeer bruikbaar en wordt je haast niet meer verblind door opeens felle lichten.

Daarom viezier omhoog en focussen langs de lichtbronnen..... (disclaimer: oog schade? mogelijk??)
 
🙂Nu moet je wel opletten op je tegenliggers die niets kunnen zien.
@lionofjudah Jouw omschrijving lijkt een beetje op het omgekeerde van target fixation. Zou best kunnen werken. Misschien krijg ik er wel hoofdpijn van.
 
ik doe het zonne vizier in mijn shoei helm half omlaag zodat de zon daaroor wat getemperd wordt en ik onder het vizier door naar het verkeer kan klijken
 
Zal eens kijken of dat met mijn Nolan ook gaat. Ik verwacht van wel, de bediening gaat met een schuif en niet met een of andere springveer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan