Fietsie
Die hard MF'er
Het laatste weekend van oktober ga ik naar vrienden in DK; logeerplek is dus geregeld, maar de tocht er naar toe.. is nieuw voor mij.
De enige niet-Nederlandse km's die ik de laatste 10 jaar gemaakt hebben waren op de 31 in Duitsland, ervaringen van voor die tijd ga ik me niet meer op baseren. Ik stap op m'n BMW R1200GSA, met een volle tank en keurig oliepeil. 5000km tot de volgende beurt en bandjes met 5000km erop.
Vrijdag heen, zondag terug, en zaterdag zit vol met klus-werk.
Bestemming is in de regio Esbjerg, ik heb een route uitgezet vanaf Groningen via de Duitse 100-wegen (nul komma nul behoefte aan autobahn, maar de eerste km's handiger dan dan al binnendoor), beginnend met de 436 in Brinkum, de brug over de Wezer via de 437 en het veer naar Gluckstadt over de Elbe, en dan via de 5/11 naar m'n eindpunt. De BMW ConnectedApp en Waze helpen me, Flitsmeister deinstalleer ik vlak voor de trip maar even.
Zaken waar ik zelf nu een aandachtspuntje bij heb gezet:
- Misschien tot een waterdichte tas voor achterop, als aanvulling voor beide koffers (Kappa, iets kleiner dan de BMW bakken)
- In DK schijnt bij 100% snelheidsoverschrijding nu een wet van kracht te zijn waarbij je je fiets gelijk kwijt bent, dus heb ik extreem goed gemarkeerd waar 30km en 50km zones zijn. (Is dit al van kracht?)
- Laagjes kleding, na een voorjaar en zomer waarin we natuurlijk verwend zijn is kleden op de kou (en water) belangrijk.
- Duitse regels over winterbanden' zijn vast nog niet relevant gezien de voorspelde nachttemperatuur van 9 graden (Bremen als ijkpunt)
- EHBO, geel vestje, bandenstopsetje, compressortje op accu en wat gereedschap zitten altijd al in de koffer.
Nu ben ik van nature een " neem alles maar mee dan ben je niets vergeten " persoon, maar dat is met een VW Touran waar ik meestal mee reis makkelijker dan op twee wielen met twee alu bakjes en meer niet erop.
Zijn er do's en don'ts waar ik absoluut rekening mee moet houden?
De enige niet-Nederlandse km's die ik de laatste 10 jaar gemaakt hebben waren op de 31 in Duitsland, ervaringen van voor die tijd ga ik me niet meer op baseren. Ik stap op m'n BMW R1200GSA, met een volle tank en keurig oliepeil. 5000km tot de volgende beurt en bandjes met 5000km erop.
Vrijdag heen, zondag terug, en zaterdag zit vol met klus-werk.
Bestemming is in de regio Esbjerg, ik heb een route uitgezet vanaf Groningen via de Duitse 100-wegen (nul komma nul behoefte aan autobahn, maar de eerste km's handiger dan dan al binnendoor), beginnend met de 436 in Brinkum, de brug over de Wezer via de 437 en het veer naar Gluckstadt over de Elbe, en dan via de 5/11 naar m'n eindpunt. De BMW ConnectedApp en Waze helpen me, Flitsmeister deinstalleer ik vlak voor de trip maar even.
Zaken waar ik zelf nu een aandachtspuntje bij heb gezet:
- Misschien tot een waterdichte tas voor achterop, als aanvulling voor beide koffers (Kappa, iets kleiner dan de BMW bakken)
- In DK schijnt bij 100% snelheidsoverschrijding nu een wet van kracht te zijn waarbij je je fiets gelijk kwijt bent, dus heb ik extreem goed gemarkeerd waar 30km en 50km zones zijn. (Is dit al van kracht?)
- Laagjes kleding, na een voorjaar en zomer waarin we natuurlijk verwend zijn is kleden op de kou (en water) belangrijk.
- Duitse regels over winterbanden' zijn vast nog niet relevant gezien de voorspelde nachttemperatuur van 9 graden (Bremen als ijkpunt)
- EHBO, geel vestje, bandenstopsetje, compressortje op accu en wat gereedschap zitten altijd al in de koffer.
Nu ben ik van nature een " neem alles maar mee dan ben je niets vergeten " persoon, maar dat is met een VW Touran waar ik meestal mee reis makkelijker dan op twee wielen met twee alu bakjes en meer niet erop.
Zijn er do's en don'ts waar ik absoluut rekening mee moet houden?