Lassen T.I.G. - M.I.G. - Boog - Autogeen (Tips en Truuks)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Opa Aart

MF veteraan
6 aug 2006
1.263
0
Elst (Utrecht)
Sinds kort heb ikzelf een TIG lasapparaat waarmee je ook kunt booglassen (elektrisch lassen).

Voor de mensen die vragen willen stellen, en/of tips en truuks willen delen de lezers vermeld er dan voor de duidelijkheid bij om welk lasproces het gaat om misverstanden te voorkomen. Vermeld ook het soort materiaal.

Dit topic is voor iedereen, maar hoofdzakelijk voor de amateurs en beunhazen onder ons die dus geen opleiding en/of cursus hebben gevolgd.

O-) Ben benieuwd of er leven zit in dit topic. O-)
 
mijn ervaring...

hoe duurder/beter het apparaat, des te makkelijker last het met andere woorden, met die goedkope prullen heb je vaak te maken met slechte startspanning, slecht de spanning vast houden, korte inschakeltijden ( dus snel te warm en dan thermisch er uit), kortom je maakt het je heel moeilijk, maar geen hoge eisen gaat geheid lukken

K@W@, bedankt voor je reactie. Wat heb jij gekozen?
 
Hoeft geen olie te zijn er stroomt van alles door een leiding ;)

Dat je daar veel certificaten voor moet hebben valt volgens mij nog wel mee, maar daar durf ik geen vaste uitspraken over te doen, ik ben al een tijdje uit dat werk.
Een certificaat is 1 ding, maar je moet ook nog ergens ervaring opdoen.
Vraag anders MFer Lasklus , die kan je misschien wel verder helpen.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of de vraag al eens gesteld is, maar kan / mag een argon fles 20 liter 200 bar in horizontale positie gebruikt worden?

Ik wil al mijn tig las benodigdheden in en onder een mobiele tafel bouwen. En daarvoor zou de fles eigenlijk horizontaal onder het blad moeten hangen
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of de vraag al eens gesteld is, maar kan / mag een argon fles 20 liter 200 bar in horizontale positie gebruikt worden?

Ik wil al mijn tig las benodigdheden in en onder een mobiele tafel bouwen. En daarvoor zou de fles eigenlijk horizontaal onder het blad moeten hangen
Als het onder die druk een vloeistof is kan het niet, maar bij gas maakt het niet uit. Argon is bij 200 bar (ongekoeld) nog een gas, dus in principe moet het werken.
Of er nog speciale voorschriften gelden oid zou ik niet weten.
 
Hoeft geen olie te zijn er stroomt van alles door een leiding ;)

Dat je daar veel certificaten voor moet hebben valt volgens mij nog wel mee, maar daar durf ik geen vaste uitspraken over te doen, ik ben al een tijdje uit dat werk.
Een certificaat is 1 ding, maar je moet ook nog ergens ervaring opdoen.
Vraag anders MFer Lasklus , die kan je misschien wel verder helpen.

Ik ken mn naamgenoot..
Nooit geschoten...
En wellicht leest hij mee... (en heeft hij nu al hoofdpijn) :+
 
Ik weet niet of de vraag al eens gesteld is, maar kan / mag een argon fles 20 liter 200 bar in horizontale positie gebruikt worden?

Ik wil al mijn tig las benodigdheden in en onder een mobiele tafel bouwen. En daarvoor zou de fles eigenlijk horizontaal onder het blad moeten hangen
doe het nooit bij een fles acetyleen!
want hierbij zit aceton die de acetyleen absorbeert, en die kan er in vloeibare vorm uitkomen!
ook bij propaan en butaan altijd rechtop gebruiken, want die zijn vloeibaar onder druk.

maar voor zover ik weet mag je zuurstof, stikstof en argon (en alle gassen die onder druk gasvormig blijven) ook horizontaal gebruiken.
 
Sinds twee weken in het bezit van een gloednieuwe Cebora EVO 160. Erg tevreden over dit MIG apparaat en de eerste lasklussen zijn inmiddels al afgerond.

full


Ik had hiervoor een oldskool electroden apparaat (oud ESAB ding van wel 75 jaar), maar daarmee brandde ik bijna overal doorheen.
 
doe het nooit bij een fles acetyleen!
want hierbij zit aceton die de acetyleen absorbeert, en die kan er in vloeibare vorm uitkomen!
ook bij propaan en butaan altijd rechtop gebruiken, want die zijn vloeibaar onder druk.

maar voor zover ik weet mag je zuurstof, stikstof en argon (en alle gassen die onder druk gasvormig blijven) ook horizontaal gebruiken.


Als het een beetje meezit heb ik over een week of drie weer krachtstroom.
Dan ga ik weer een fles argon halen en dan probeer ik het gewoon
Bedankt voor de reactie in ieder geval
 
Laatst bewerkt:
Sinds twee weken in het bezit van een gloednieuwe Cebora EVO 160. Erg tevreden over dit MIG apparaat en de eerste lasklussen zijn inmiddels al afgerond.

[afbeelding]

Ik had hiervoor een oldskool electroden apparaat (oud ESAB ding van wel 75 jaar), maar daarmee brandde ik bijna overal doorheen.
Mooi ding,
Veel plezier er Mee!
Persoonlijk las ik liever TIG,
Maar dat komt uit mn beroepsleven,

(Eerlijkheidshalve moot ook gezegd worden dat een moderne elektroden inverter niet meer te vergelijken valt met jouw old school esab)
 
Sinds twee weken in het bezit van een gloednieuwe Cebora EVO 160. Erg tevreden over dit MIG apparaat en de eerste lasklussen zijn inmiddels al afgerond.

[afbeelding]

Ik had hiervoor een oldskool electroden apparaat (oud ESAB ding van wel 75 jaar), maar daarmee brandde ik bijna overal doorheen.
Die heb ik ook in de schuur staan (of heb ik nou een 180 :? ), fijn apparaat iig met genoeg stelmogelijkheden.
 
Aloha! Hier nog mensen die verstand hebben van elektronica?

Ik heb mijn TIG lasapparaat nu zo'n 5 jaar en hij begint gebreken te vertonen. Probleem is dat hij geen boog wil trekken. De HF start doet het wel maar daarna krijg ik geen constante boog.

- Ik heb hem open gemaakt en afgestoft. Geen verbrandde onderdelen kunnen spotten.
- slangen pakket nagelopen (visueel).
- knop op de toorts opnieuw gesoldeerd.

Ik vermoed dat het een contactprobleem is, als ik de machine een ''klap'' geef of wiebel dan wil hij soms wel een boog trekken. Hebben jullie nog ideeën of tips?
20151018_124403.jpg

20151018_124422.jpg


Video ->>
 
Aloha! Hier nog mensen die verstand hebben van elektronica?

Ik heb mijn TIG lasapparaat nu zo'n 5 jaar en hij begint gebreken te vertonen. Probleem is dat hij geen boog wil trekken. De HF start doet het wel maar daarna krijg ik geen constante boog.

- Ik heb hem open gemaakt en afgestoft. Geen verbrandde onderdelen kunnen spotten.
- slangen pakket nagelopen (visueel).
- knop op de toorts opnieuw gesoldeerd.

Ik vermoed dat het een contactprobleem is, als ik de machine een ''klap'' geef of wiebel dan wil hij soms wel een boog trekken. Hebben jullie nog ideeën of tips?
[afbeelding]
[afbeelding]

Video ->>

Soldeercontacten op de printplaten controleren.
 
Sinds twee weken in het bezit van een gloednieuwe Cebora EVO 160. Erg tevreden over dit MIG apparaat en de eerste lasklussen zijn inmiddels al afgerond.

[afbeelding]

Ik had hiervoor een oldskool electroden apparaat (oud ESAB ding van wel 75 jaar), maar daarmee brandde ik bijna overal doorheen.

Hoi,

Ik ben ook wat aan het zoeken omdat ik geen zin heb naar anderen te moeten en het wil doen als het mij uitkomt. Waar heb je deze vandaan als ik vragen mag?

M.v.g.
Joep
 
Disclaimer: ik heb weinig ervaring met lassen dus de technische termen weet ik allemaal niet precies.

Vorige week een goedkoop lasapparaat gekocht. Om met een beklede elektrode te lassen. Nu krijg ik het haast niet voor elkaar om een boog te krijgen. Wat gebruik ik?
  • Goedkoop lasapparaat max 100A
  • Beklede elektrode 2,5mm
  • Staal 3 tot 4mm dik

Als ik de boog eenmaal heb gaat het aardig goed, maar het opstarten lukt dus gewoon niet.
Waar gaat het fout? Bij het goedkope apparaat? Bij mijn kunsten? Ik hoor het graag! :Y
 
Disclaimer: ik heb weinig ervaring met lassen dus de technische termen weet ik allemaal niet precies.

Vorige week een goedkoop lasapparaat gekocht. Om met een beklede elektrode te lassen. Nu krijg ik het haast niet voor elkaar om een boog te krijgen. Wat gebruik ik?
  • Goedkoop lasapparaat max 100A
  • Beklede elektrode 2,5mm
  • Staal 3 tot 4mm dik

Als ik de boog eenmaal heb gaat het aardig goed, maar het opstarten lukt dus gewoon niet.
Waar gaat het fout? Bij het goedkope apparaat? Bij mijn kunsten? Ik hoor het graag! :Y

het kan aan je amperage liggen. maar wat voor elektrode gebruik je basische of rutiel. ik vermoed dat je een basische elektrode gebruikt. deze starten vaak wat lastiger. weet je niet wat je hebt kijk dan na de slag basische heeft vaak een wat glasachtige slak laag
 
Disclaimer: ik heb weinig ervaring met lassen dus de technische termen weet ik allemaal niet precies.

Vorige week een goedkoop lasapparaat gekocht. Om met een beklede elektrode te lassen. Nu krijg ik het haast niet voor elkaar om een boog te krijgen. Wat gebruik ik?
  • Goedkoop lasapparaat max 100A
  • Beklede elektrode 2,5mm
  • Staal 3 tot 4mm dik

Als ik de boog eenmaal heb gaat het aardig goed, maar het opstarten lukt dus gewoon niet.
Waar gaat het fout? Bij het goedkope apparaat? Bij mijn kunsten? Ik hoor het graag! :Y

Op welke lasstroom heb het lasapparaat ingesteld?

Ik heb hier al jaren een goedkoop lasapparaat staan (een Ferm concept 1500), in het begin bakte ik er ook niks van maar na wat oefenen ging het steeds beter.

Ik heb wel het gevoel dat ik nadat ik fatsoenlijke laselektroden gekocht heb het lassen makkelijker ging.

Het starten van de vlamboog kan in het begin wel even lastig zijn, maar als de stroom niet veel te laag ingesteld staat is het gewoon een kwestie van oefenen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan