Lassen T.I.G. - M.I.G. - Boog - Autogeen (Tips en Truuks)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Opa Aart

MF veteraan
6 aug 2006
1.263
0
Elst (Utrecht)
Sinds kort heb ikzelf een TIG lasapparaat waarmee je ook kunt booglassen (elektrisch lassen).

Voor de mensen die vragen willen stellen, en/of tips en truuks willen delen de lezers vermeld er dan voor de duidelijkheid bij om welk lasproces het gaat om misverstanden te voorkomen. Vermeld ook het soort materiaal.

Dit topic is voor iedereen, maar hoofdzakelijk voor de amateurs en beunhazen onder ons die dus geen opleiding en/of cursus hebben gevolgd.

O-) Ben benieuwd of er leven zit in dit topic. O-)
 
het kan aan je amperage liggen. maar wat voor elektrode gebruik je basische of rutiel. ik vermoed dat je een basische elektrode gebruikt. deze starten vaak wat lastiger. weet je niet wat je hebt kijk dan na de slag basische heeft vaak een wat glasachtige slak laag

Voor gewoon staal gebruik ik de Lincoln electric Omnia elektrodes, deze bevallen mij erg goed
 
Voor gewoon staal gebruik ik de Lincoln electric Omnia elektrodes, deze bevallen mij erg goed

Jullie zijn snel *D

Dus er zit veel verschil tussen de elektrode. Morgen maar eens andere halen hier in de buurt (als ik ze ergens kan vinden) Als ik eenmaal aan het bakken uh lassen ben dan vind ik het hartstikke leuk *O*

Ik heb hem nu op maximaal staan, 100A dus. Lager heb ik ook al geprobeerd.
 
Laatst bewerkt:
Jullie zijn snel *D

Dus er zit veel verschil tussen de elektrode. Morgen maar eens andere halen hier in de buurt (als ik ze ergens kan vinden) Als ik eenmaal aan het bakken uh lassen ben dan vind ik het hartstikke leuk *O*

Ik heb hem nu op maximaal staan, 100A dus. Lager heb ik ook al geprobeerd.

Ik geloof dat de elektrodes die ik nu heb (2.5 mm) tussen de 40 en 90 ampere moeten hebben en ik dacht dat ik mijn lastrafo op ongeveer 60A had staan met mijn laatste lasklusje.

Het is jammer dat ik bijna door mijn elektrodes heen ben en binnenkort weer even een nieuw pak moet kopen, anders had je er wel een paar van mij kunnen proberen..
 
Ik geloof dat de elektrodes die ik nu heb (2.5 mm) tussen de 40 en 90 ampere moeten hebben en ik dacht dat ik mijn lastrafo op ongeveer 60A had staan met mijn laatste lasklusje.

Het is jammer dat ik bijna door mijn elektrodes heen ben en binnenkort weer even een nieuw pak moet kopen, anders had je er wel een paar van mij kunnen proberen..

Ik stuur je wel even een PB. Ik heb ze namelijk wel gevonden online, alleen in groot verpakking misschien kunnen we iets voor elkaar betekenen :Y
 
van wie hebben jullie je (TIG)beschermgas? Ik heb een cilinder van airproducts, maar die vind ik per jaar toch flink aan de (huur)prijs.

Ik heb een koopfles uit Dld, 10 ltr 75 euro gekocht, voor 45 euro kun je die daar bij de bouwmarkt omruilen voor een volle..
Wel rekening mee houden dat de ned/europeese drukregelaar daar niet oppast, dus die moet je voor 25 euro ook nog kopen
 
http://www.ts24.nl/product_info.php/info/10439/Gude-25x350mm-SB-Laselektroden]Ik heb deze. Kan je dan zien wat het is?

Zoja, wat kan ik eraan doen om beter te starten? Ik ga op dit moment langzaam, in een hoek van rond de 75 graden, naar het werkstuk toe. En dan gebeurd er niks haha. Als ik het werkstuk aanraak dan gebeurt er meestal nog steeds niks. Heel soms pakt die hem dus wel maar meestal dus niks.


Je moet de elektrode aanstrijken, net als een lucifer, zeker bij lagere stromen vergt het opstarten wat oefening.
Ik weet niet hoeveel mm je elektrodes zijn maar bij een licht apparaat las je het prettigst met wat dunnere elektrodes.
En inderdaad rutil elektrodes nemen en geen basische, basisch last heel mooi maar ook moeilijker.
En hoe hoger de stroom hoe beter de elektrode opstart.
 
van wie hebben jullie je (TIG)beschermgas? Ik heb een cilinder van airproducts, maar die vind ik per jaar toch flink aan de (huur)prijs.

Supergas, de website uit 1990 geeft een telefoonnummer waar je adressen kunt opvragen waar je cilinders kunt wisselen, aanschafprijs weet ik niet wat ik er voor heb betaalt (ben via een 5 liter fles ge-upgrade naar een 10 liter fles) vulling is iets van €45.

Geen abonnement, als hij leeg is lever je hem in en krijg je een andere volle mee.

misschien dat ik een volgende keer een 20 liter bus meeneem ipv een 10 literbus.

Hier een prijslijstje van die cilinders, Supergas argoncilinder 10L inhoud

db
 
Supergas, de website uit 1990 geeft een telefoonnummer waar je adressen kunt opvragen waar je cilinders kunt wisselen, aanschafprijs weet ik niet wat ik er voor heb betaalt (ben via een 5 liter fles ge-upgrade naar een 10 liter fles) vulling is iets van €45.

Geen abonnement, als hij leeg is lever je hem in en krijg je een andere volle mee.

misschien dat ik een volgende keer een 20 liter bus meeneem ipv een 10 literbus.

Hier een prijslijstje van die cilinders, Supergas argoncilinder 10L inhoud

db

best aan de prijs, ben blij dat ik lekker dicht aan de grens woon..

Argon 4.6, 10 L Füllung
 
van wie hebben jullie je (TIG)beschermgas? Ik heb een cilinder van airproducts, maar die vind ik per jaar toch flink aan de (huur)prijs.
Ik heb een koopfles van Praxair (Schoten België)
Omdat ik daar vroeger in de buurt werkte.
Nu moet ik 25 km enkel rijden om een fles te ruilen.
Kopen kan ook nadelen hebben.
(Maar ik las langer dan 1 jaar met een fles, dus valt wel mee)
 
Je moet de elektrode aanstrijken, net als een lucifer, zeker bij lagere stromen vergt het opstarten wat oefening.
Ik weet niet hoeveel mm je elektrodes zijn maar bij een licht apparaat las je het prettigst met wat dunnere elektrodes.
En inderdaad rutil elektrodes nemen en geen basische, basisch last heel mooi maar ook moeilijker.
En hoe hoger de stroom hoe beter de elektrode opstart.

Dankje! Net bij de ijzerboer een paar Lincoln elektrodes gehaald. Vandaag druk dus kan het niet gelijk testen. B| Morgen maar eens proberen.
 
Laatst bewerkt:
dat zegt mij dan weer helemaal niks

De liner is als ik me niet vergis de binnenvoering (waar je lasdraad doorheen loopt) van de slang naar je lastoorts.

Als je dat niet doet kunnen kleine metaaldeeltjes welke van je lasdraad afgekomen zijn meekomen en dan in het alu of koper laswerk terechtkomen waardoor er als nog roestpuntjes in je lassen kunnen komen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan