Led/Weerstand/Relais vraag..

Kasprr

MF veteraan
8 okt 2008
2.371
2
Zuid Holland
(Zoekfunctie al gebruikt, hoop technische topics, niets waar ik wijzer van word..)

Ik zit het het volgende:

Motor: CBR954RR 2003
Standaard RAW lampjes: 8/23W (?)

Nu gemonteerd:

LED richtingaanwijzers, rondom, 1 'power LED' per RAW (onbekend hoeveel watt nu precies)
LED relais: 0.6w - 120w / 0.05A - 10A

Probleem:

Alles gemonteerd deed het op het eerste zicht allemaal prima, stuurschakelaar even schoongemaakt want de schakelaar liep wat stroef. Knipper frequentie was ook prima, zoals OEM.

MAAAARRRR stukje gereden, gewassen, en toen zag ik dat de ledjes aan het branden waren, niet allemaal even sterk, maar ze brandde wel. Als ik de RAW aanzet niks aan de hand, maar helemaal uit gaan ze niet meer.

Ik in de veronderstelling dat er misschien water in de stuurschakelaar was gekomen tijdens het wassen, schakelaar helemaal los gehad van de draadboom, nog steeds het zelfde probleem. Zelf een andere schakelaar gemonteerd, zelfde probleem.

- LED-jes blijven dus een beetje branden zonder dat er een schakelaar zit aangesloten
- Verschil tussen het OEM relais of LED relais ook geen verschil (ja ze knipperen sneller bij inschakelen, thats it)

Iemand die mij hiermee kan helpen? Ik ben m ff helemaal kwijt namelijk!

:}
 
Kan allemaal.

Relais zelf is een verdachte. Zijn niet allemaal 100%, ook al komt het net uit de verpakking.

Probeer de oude eens, kijken wat die doet. Wss snel knipperen oid, maar je kunt er wel wat mee uitsluiten.

Met het OEM relais doet 'ie het ook....


Het lijkt er op dat dit een amerikaanse uitvoering is.

Ik heb hier een bedradingsschema gevonden dat waarschijnlijk bij deze motor hoort. Hierbij het stukje waarbij de knippers te zien zijn.

[afbeelding]

Hiier is duidelijk te zien dat er running lights aanwezig zijn.

Om uit te sluiten of het een amerikaanse 954rr betreft:

Heeft deze H.I.S.S. (startonderbreking) ?

ja met HISS ✅
 
De spanning naar het kipperrelais komt van je stuurschakelaar.
Als de schakelaar goed is kan er geen spanning naar het relais en ook niet naar de raw's.
Een led brand bij een veel lagere stroom dan een gloeilamp.
Bij een weerstand van 1K ohm zal de led al duidelijk gaan oplichten maar een lamp doet dan niks. Kijk eerst of er spanning op het knipperrelais staat en meet daarna (spanningloos) wat de weerstand van de raw schakelaar is tussen P contact en links en P contact en rechts.
Deze zou oneindig hoog moeten zijn maar als het minder is dan 10K ohm zit daar het probleem.

Ik vergis me.
De stroom loopt door het relais naar de schakelaar die weer naar de raw's loopt.
Is de schakelaar onderbroken dan kan er geen stroom lopen door de raw.
Verhaal van de schakelaar blijft hetzelfde. Als de schakelaar goed is zal er geen stroom lopen als de ze in het midden staat.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De spanning naar het kipperrelais komt van je stuurschakelaar.
Als de schakelaar goed is kan er geen spanning naar het relais en ook niet naar de raw's.
Een led brand bij een veel lagere stroom dan een gloeilamp.
Bij een weerstand van 1K ohm zal de led al duidelijk gaan oplichten maar een lamp doet dan niks. Kijk eerst of er spanning op het knipperrelais staat en meet daarna (spanningloos) wat de weerstand van de raw schakelaar is tussen P contact en links en P contact en rechts.
Deze zou oneindig hoog moeten zijn maar als het minder is dan 10K ohm zit daar het probleem.

Ik vergis me.
De stroom loopt door het relais naar de schakelaar die weer naar de raw's loopt.
Is de schakelaar onderbroken dan kan er geen stroom lopen door de raw.
Verhaal van de schakelaar blijft hetzelfde. Als de schakelaar goed is zal er geen stroom lopen
als de ze in het midden staat.

Ik dacht dus ook dat hij waarschijnlijk (evt door het wassen) sluiting maakte in het contact in de stuurschakelaar. Maar nu zit er dus helemaal geen schakelaar op de kabelboom aangesloten en doet hij het nog steeds. Dus waar nu de spanning vandaan komt is mij 1 groot raadsel.
 
Ik ga morgen even proberen om de lampjes te demonteren en dan de kale contactjes te meten. Kijken of en hoeveel spanning er naartoe loopt. Dat kan ik in ieder geval uitsluiten dat die lampjes sluiten ofzo maken hoe vaag me dat ook lijkt!
 
Zet eens een gewone lamp (b.v. 12V/5W) parallel aan 1 RAW LED.

Grote kans dat de LED RAW dan NIET meer oplicht.
Ik vermoed dat er een kleine lekstroom door je LED RAW's loopt en die LED's hebben verdomd weinig stroom nodig om iets op te lichten.

Door het parallel zetten van een lampje (extra belasting) aan de LED zal deze waarschijnlijk doven.


Heb je ook nog een alarmlicht schakelaar ergens gemonteerd, want anders zou daar ook de lekstroom vandaan kunnen komen.

Als dat niet helpt, moet je eens de opgenomen stroom meten die nu door een RAW LED gaat als die slechts zwak oplicht.
Ik verwacht dat dit max een paar mA (milli Ampère) is.
 
Dan moet er toch iets verkeerd aangesloten zijn?
Waar komt anders die spanning op de massa aansluitingen van de controlelampjes vandaan?
Een klein beetje overgangsweerstand op een stroomvoerend punt levert al gauw een paar tienden aan spanningsval op.
Niet alle massapunten zitten op dezelfde plek.
Toen ik nog eens een audioversterker heb gebouwd kwam ik daar pijnlijk achter en dat resulteerde dan in een hoop gebrom.
(maar dat is een beetje off-topic)

Als TS nu eens wat gaat stroommetingen doet, weten we meer.

Ik verwacht dat het parallel schakelen van "gewone" lampjes / weerstanden de boel wel op lost.
 
Terug
Bovenaan Onderaan