Leenmotor verzekeren, kan dat?

Mini Edge

Rookie
8 sep 2023
6
1
Ik ben hier nieuw en heb een gelijk een vraag waar ik niets over op google kan vinden?

ik heb tientallen jaren motor gereden en heb er nu even geen.
Een goede vriend bood aan dat ik met zijn motor mag rijden, hij komt er zelf niet aan toe.
Bij auto’s kan je een leenauto verzekeren, daar was ik ook voor op zoek voor de motor.

Hij heeft een max no-claim (ik ook) en zou het vervelend vinden dat er om wat voor reden buiten de schade hij ook treden van zijn verzekering verliest.
De verzekeringen die ik vind willen dat je ook eigenaar van de motor bent?
Bestaat dit voor motoren niet.
Als zo’n verzekering er wel is bij wie kan dat en is zo’n verzekering betaalbaar in verhouding met een gewone verzekering?

p.s.
Motor overschrijven wil ik liever niet

Thanks,

Rob
 
Verhuren via motoshare voor het laagste bedrag mogelijk en dan onderhands het huurbedrag weer teruggeven?
 
Je denkt te moeilijk.

Brokken is dokken.

Of jij nu no claim jaren verliest of hij, het kost meer premie.
Bij schade vetaal jij hem het verlies. Klaar.
 
  • Eens
Waarderingen: KvM
Motoshare ga ik naar op zoek. :t

nog een andere manier/verzekeraar?

Ik heb het niet over schade, ik heb het over verzekeringspremies en no-claim.
schade rijden = schade betalen
 
Denk dat je bij motorshare hier gelazer mee gaat krijgen.. Want als er schade is dan gaan ze natuurlijk zoeken naar een reden om niet uit te hoeven betalen. En ik denk dat de service misbruiken om een motor te verhuren aan je maat voor 1 euro niet de bedoeling is.

Ik zou gewoon afspreken dat als jij hem sloopt je hem koopt.. voor een vooraf afgesproken bedrag.

Bijv; de motor is 7k waard.. als jij hem in de prak rijd dan kost het je 7k. Met verzekeringen heb je uiteindelijk veel meer kosten want je valt terug in schadevrije jaren en je premie schiet omhoog. Je bent dan jaren aan het betalen om weer op het oude niveau te komen en bent totaal meer kosten kwijt. (tenzij het niet je eigen schuld is).

In principe staat de motor gewoon verzekerd op kenteken. Maar altijd even checken met de verzekering of hij verzekerd is als iemand anders er op gaat rijden.
 
schade rijden = schade betalen

Dit is dus exact de reden dat ik niet op andermans motor ga rijden.

Een paar honderd euro is vervelend, maar een paar duizend tot 15.000 euro (en meer) bij total loss is gewoon niet grappig.
 
Gewoon de verzekering bellen en een 2e bestuurder opgeven.

Voor WA is het allemaal niet zo interessant zolang je maar wat afspreekt over de eventuele gevolgen voor schade vrije jaren.
Bij Allrisk kan een leeftijdsverschil voor een groot premie verschil zorgen. Denk aan jongelui die in de auto van pa rondrijden of hun eigen auto verzekerd op naam van pa.

Maar vooral de eerste zin hierboven 👍🏾
 
Ik zou gewoon afspreken dat als jij hem sloopt je hem koopt.. voor een vooraf afgesproken bedrag.

In principe staat de motor gewoon verzekerd op kenteken.
Als het slopen gepaard gaat met in een andere auto boren ofzo, dan is zijn vriend (eigenaar op dat moment) toch zijn no-claim kwijt :+
 
De makkelijkste oplossing
Verschillende verzekeringen bellen voor een dagverzekering. Even schrikken van de prijs denk ik. Maar je rijdt dan wel lekkerder
 
Dit is dus exact de reden dat ik niet op andermans motor ga rijden.

Een paar honderd euro is vervelend, maar een paar duizend tot 15.000 euro (en meer) bij total loss is gewoon niet grappig.
Een economische total loss van 15k houd in dat de motor een waarde van meer dan het dubbele heeft.
Dan mag je inderdaad wel ff denken en voorzichtig zijn en aan de eigenaar vragen of die allrisk is verzekerd.
 
Motoshare is een optie, maar dan betaal je wel de verzekeringspremie steeds weer.

Zou kijken of je gewoon op de polis van je maat gezet kan worden. Gezien julllie beiden al max no-claim hebben, zou dat denk ik wel mogelijk moeten zijn. Verzeker de motor allrisk, lap die extra premie aan 'm (of geef 'm een x-aantal kratten bier ter compensatie en het is goed geregeld mocht er schade gereden worden. Evt terugval kun je nadien ook compenseren en zal nooit zo gek veel zijn gezien motorverzekeringen een stuk betaaldbaarder zijn dan autoverzekeringen.
 
Een economische total loss van 15k houd in dat de motor een waarde van meer dan het dubbele heeft.
Dan mag je inderdaad wel ff denken en voorzichtig zijn en aan de eigenaar vragen of die allrisk is verzekerd.
Da's dan een hele dure motor om uit te lenen..
 
Kijk gewoon of je op zn polis bijgeschreven kan worden als medebestuurder. Als je dan toch beide al op de max no-claim zit is dat wellicht mogelijk zonder verdere kosten en dan verzeker de motor allrisk om jouw risico af te dekken.

Betaal je hem het verschil qua verzekeringspremie en in geval van schade heb je ook geen scheve gezichten want de verzekering regelt het allemaal. Daarna verreken je de evt terugval in treden, maar dat zal geen fors verschil zijn als je allang op de max zit.
 
Dat wist ik niet. Weer wat geleerd.
Mijn R1 is jaren geleden een keer omgereden op de paddock van circuit Zandvoort.
Ja klinkt niet geloofwaardig in die omgeving 😉 .
De kras in de achterbrug wilden ze niet meerekenen, aangezien de nieuw waarde vd achterbrug alleen al de halve dagwaarde vd R1 oversteeg.

Qua motoren van mijzelf verzekeren is ook een prima manier om aan te houden of je wel of niet iemands motor leent. Als je het niet ( makkelijk) kan betalen, moet je het niet kopen of rijden. Dus altijd een max van ongeveer 5000 en altijd WA.
 
Over wat voor tijdspanne gaat het? Even een middagje op pad of ga je die motor een aantal maanden rijden?

Het gaat natuurlijk vooral om WA.
Eigen schade is jammer, maar daar kun je altijd nog uit komen. €10.000 schade is een bult geld, maar niet onoverkomelijk. En voor €10.000 schade moet je al aardig je best doen.

Als je een ongeluk maakt en je rijdt iemand kreupel loopt het al heel snel in de papieren. Daar moet de verzekering bij.

Wat ik in dit geval zou doen is checken hoeveel treden hij terug valt bij een schade geval. Dat afspreken dat jij dat dan vergoed in geval van een claim. Dat ook beide op papier zetten met handtekening er onder. Gaat hem dat €5 de maand kosten dan maak jij hem dat automatisch over tot hij de jaren weer opgebouwd heeft of jij betaalt hem 1 malig een bedrag dat dat dekt (kost hem €5 de maand, voor 24 maanden, jij doet hem €120 en klaar).
Wat misschien nog wel deftiger is is informeren naar een no-claim beschermer. Kost door de regel niet veel extra, maar staat 1 schade geval per jaar toe.
Hij kan bij regelmatige bestuurder door geven dat jij het bent en dus jouw gegevens vermelden. Dat kan gewoon bij verzekeraars.
 
All-risk verzekeren is angst.
Hoeveel schade kan je repareren van pak hem beet vijf jaar premie. :?
Heb een motor van 25k tweedehands en een 2023 Yamaha van 10k.
Beiden verzekerd tegen diefstal.
Geen all-risk.
Dat is geld besparen. 8-)
 
All-risk verzekeren is angst.
Hoeveel schade kan je repareren van pak hem beet vijf jaar premie. :?
Heb een motor van 25k tweedehands en een 2023 Yamaha van 10k.
Beiden verzekerd tegen diefstal.
Geen all-risk.
Dat is geld besparen. 8-)

En huilen als je 'm onverhoopt toch in elkaar rijdt door je eigen schuld..

Geen idee wat het verschil WA+ vs. Allrisk maandelijks is en of dat een beetje in verhouding staat tot de verwachte schade.
 
En huilen als je 'm onverhoopt toch in elkaar rijdt door je eigen schuld..
Eigen schuld dikke bult denk ik dan.
Het is door eigen schuld sinds 1993 niet voorgekomen met dagelijks maandelijks duizend kilometer woon~werk.

(Vallen op een circuit reken ik niet mee)

Motorrijden met angst.. wat..als.. Mwoaah.
Geen idee wat het verschil WA+ vs. Allrisk maandelijks is en of dat een beetje in verhouding staat tot de verwachte schade.
De meeste schade is 3-400 euro?
(Kuipwerk kan duur zijn)
Jaar in-uit besparen op de verzekering loont.
 
Laatst bewerkt:
Buiten alle schades…..

Onderliggende reden is dat in Roy-data na 3 jaar je no-claim verdwijnt als sneeuw voor de zon.
Nu heb ik nog even maar de 3 jaar zit er aan te komen en ik wil aankomende maanden, voor het voorjaar zelf een motor kopen.

Het zou een beetje wrang zijn dat de motor (zeg maar) 2 dagen na de verloop datum op naam gezet wordt en ik dan moet gaan betalen als een beginnende rijder.. :$
En dat na 30+ jaar schadevrij en nu een paar jaar niet op een eigen motor gereden te hebben.
Ik heb wel in de tussentijd wel op een huurmotor en leenmotor gereden.
 
Kijk gewoon of je op zn polis bijgeschreven kan worden als medebestuurder. Als je dan toch beide al op de max no-claim zit is dat wellicht mogelijk zonder verdere kosten en dan verzeker de motor allrisk om jouw risico af te dekken.

Betaal je hem het verschil qua verzekeringspremie en in geval van schade heb je ook geen scheve gezichten want de verzekering regelt het allemaal. Daarna verreken je de evt terugval in treden, maar dat zal geen fors verschil zijn als je allang op de max zit.
Volgens mij moet je om bijgeschreven te kunnen worden op hetzelfde adres wonen.

Ik zou gewoon even de verzekering bellen wat mogelijk is.
 
Best wel een significant verschil. Ik zit al vrij hoog in de tredes en heb wat collectiviteit korting, maar mijn 990 Adventure 2007 kost WA €4,65, WA+ €6,79, All-risk €40,80.
Is toch een dikke €400 per jaar.
Ik rij lomp, maar verhaalbare schade bij All-risk is zelden €400 per jaar tenzij ik kleine krasjes ga tellen. Tenzij je hem vol de vangrail in klapt vallen schades doorgaans best mee.

Over de afgelopen zeg 5 jaar niks geclaimd met deze motor is toch €2000. Bij een recentere motor in de grote klasse zal het nog meer zijn.

Maar we dwalen af zie ik.
 
Buiten alle schades…..

Onderliggende reden is dat in Roy-data na 3 jaar je no-claim verdwijnt als sneeuw voor de zon.
Nu heb ik nog even maar de 3 jaar zit er aan te komen en ik wil aankomende maanden, voor het voorjaar zelf een motor kopen.

Het zou een beetje wrang zijn dat de motor (zeg maar) 2 dagen na de verloop datum op naam gezet wordt en ik dan moet gaan betalen als een beginnende rijder.. :$
En dat na 30+ jaar schadevrij en nu een paar jaar niet op een eigen motor gereden te hebben.
Ik heb wel in de tussentijd wel op een huurmotor en leenmotor gereden.
Een jaartje (of 7 maanden, dan heb je weer een jaar noclaim binnen dacht ik ) zijn motor op jouw naam, is dat geen optie?
Of, anders gewoon een oud brik met kwarttarief aanschaffen enkel en alleen om je schadevrije jaren te behouden.

WA zal paar euro zijn met max no claim. Zit je alleen met houderschapsbelasting ernaast.
 
Een jaartje (of 7 maanden, dan heb je weer een jaar noclaim binnen dacht ik ) zijn motor op jouw naam, is dat geen optie?
Of, anders gewoon een oud brik met kwarttarief aanschaffen enkel en alleen om je schadevrije jaren te behouden.

WA zal paar euro zijn met max no claim. Zit je alleen met houderschapsbelasting ernaast.
Oldtimer frame op zolder leggen :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan