Leuk zekeringskastje vraagje

Murky

Die hard MF'er
21 jul 2004
912
0
Ik heb een yamaha FZ uit 1986 met een oude zekerings doos, zo eentje met nog vrij zekeringen die niet beschermd zijn.

Nu heb ik een nieuw soort zekeringskastje gekocht, alleen de aansluiting is anders. Zoals op de foto te zien is, heeft mijn oude kastje (links op de foto) 8 draden. Ik gok 4 plus en 4 min. mijn nieuwe heeft er dus 6.

Nu is mijn vraag, hoe dit over te zetten? van welke draden maak ik dan een gezamelijke min. of hoe dit op te meten bij mijn oude??

full


Links mijn oude, rechts de nieuwe
 
zoals je ziet op het rechter kastje zijn de 3 aansluitingen rechtsonder op elkaar aangesloten door die strip die er verticaal overheen zit. die drie draden rechtsonder kan je dus op 1 aansluiten.

al vraag ik me wel serieus af of dit kastje dan wel goed gaat werken.. Maar dat is iig een antwoord op je vraag :)
 
thanks alvast :) maar waarom denk je dat dan? het zijn ook 4 zekeringen, dus volgens mij moet het gewoon over te zetten zijn. Ik bedoel het heeft de zelfde werking. (misschien met een beetje beunwerk :9 )
 
Ik weet niet of dit wel gaat werken. Ten eerste heb je op je zekeringen kasje zeker geen min zitten.

Op je oude kastje komen aan de ene kant 4 draden aan. Dit zijn waarschijnlijk draden die van je spannings verdeler/accu af komen. Het kan ook zijn dat deze direct van de spoelen van je blok af komen maar dat vermoed ik niet.

Aan de andere kant zitten de draden die daarna naar de verbuikers gaan (licht, Startmotor, ontstekking.

Bij je nieuwe zekering kastje komer er maar twee draden van de accu/spannings verdeler af 1 draad word apart aangesloten en de andere draad word aan gesloten op een verdeel stripje die de spanning verdeeld over de zekeringen.

Wat je nu moet uitzoeken of die 4 draden die op je oude zekeringkastje de zelfde spanningsbron hebben. Dat denk ik niet anders had de fabrikant ze wel door 1 draad laten lopen.

Als dit wel het geval is kan je ze door verbinden.

Ik hoop dat het zo duidelijk is.
 
Bedankt allemaal zover. Loekie, zou je op mijn tekening met paint kunnen aan geven, welke met elkaar te verbinden? en heeft het misschien zin als ik de waardes van de zekeringen vermeld? ik denk het niet he? :? O-)
 
Hahaha het is allemaal gelukt, thanks to de behulpzame mannen van het forum :} :) Maar inderdaad, op naar het volgend probleem, zo als je al gezien hebt '(
 
Weet je zeker dat je aan je bedrading gaat zitten? als je er al vanuit gaat dat je een zekering tussen de plus en min moet zetten denk ik dat dit een heel spannend project gaat worden ;)
................ hmmmmm volgens mij wordt het juist ontspannend op die manier ;)

maar ja ik lees wel vaker vreemde dingen... en uiteindelijk blijkt het toch allemaal goed te gaan... ik zeg ook wel eens iets doms omdat ik zo 1.2.3. niet weet hoe ik het anders over moet brengen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan