Ik zou een rijschool zoeken waar je je beter bij voelt. Ik was alles behalve een natuur talent in het begin op de moto, de les moto vele keren laten vallen tijdens de eerste lessen. Maar ik had een heel positieve leraar die altijd weer zei van : kom oprapen, er weer op en opnieuw proberen. Ik kan niet bijhouden hoeveel keer ik tijdens u-bochten de moto heb laten vallen, zelf bij het achterwaarts stappen en parkeren.

Maar dankzij de heel positieve leraar die me nooit deed twijfelen of het wel zou lukken altijd verder gedaan enja, heb mijn rijbewijs behaald met uiteindelijk een perfecte score zowel manouvres als openbare weg.. ingesteldheid doet veel.

wilt niet zeggen dat motor rijden voor iedereen is, maar als je het graag wilt, niet opgeven.
 
Hey @Janaica, ik weet niet waar je woont, maar als je in/rond Amsterdam woont (of er eens heen wilt komen) ben je zeer welkom voor een gratis uurtje proefles in mijn lesauto. No strings attached (hooguit vraag ik je om een maps review ;) ).

Ik ben (nog) geen motorinstructeur, anders zou ik dat aanbieden, maar goed, mocht je toch even een frisse blik willen op je mogelijkheden als automobilist, dan kan dat.
 
Laatst bewerkt:
Niet om het een of ander, maar een van mijn dochters kreeg in eerste instantie ook te horen dat ze te traag was, en niet met de informatie in het verkeer kon omgaan (zij heeft autisme). Gaat om het B-rijbewijs, maar toch. Zij is van rijschool gewisseld, met een instructeur die ervaring had met leerlingen die wat meer begeleiding nodig hebben, en is overgestapt op een automaat. Daar is ze ook in afgereden.

Zij heeft nu een paar jaar haar rijbewijs, rijdt behoorlijk veel en vaak, en ik voel me absoluut veilig bij haar in de auto. De andere instructeur en de keuze voor een automaat hebben haar heel erg geholpen.

Nou wil ik haar situatie niet meteen vergelijken met de jouwe, maar je zou kunnen overwegen om:
  • op zoek te gaan naar een rijschool die bijvoorbeeld gespecialiseerd is in leerlingen met autisme (ik wil niet stellen dat jij dat hebt, maar die instructeurs zijn waarschijnlijk beter in staat om in te spelen op wat jij nodig hebt)
  • in plaats van een volledig A rijbewijs te gaan voor een A-automaat rijbewijs. Ja, dan ben je beperkt tot scooters en motoren met een automatische transmissie, maar dan rijd je tenminste op twee wielen en (net zoals bij auto's) een automaat wordt steeds gangbaarder.
In ieder geval succes met wat je ook doet!
 
Als je naar een andere rijschool zou gaan, overweeg dan een rijschool in een rustigere omgeving.
Heb zelf jaren lesgegeven in omgeving Emmeloord en in Amsterdam.
Je hebt goede kans om in een rustigere en meer overzichtelijke omgeving het rijden in het verkeer onder de knie te krijgen.
Je moet eerst leren lopen voordat je leert rennen.
En in Amsterdam moet je meteen al rennen.
 
Beste Janaica,

Begrijp dat je je autorijbewijs nog niet hebt. En hierna motorlessen bent gaan volgen.
Als ik het goed begrijp is het leren van theorie geen probleem, las volgens mij dat je geslaagd was (motor of auto)?

2 jaar lang ergens rijden zonder succes dan kun je je bepaalde dingen gaan afvragen.
- was je sponsor van die rijschool
- voldeed de instructeur aan jouw verwachtingen en is dit met elkaar besproken (en wat is er afgesproken met het lespakket/aantal lessen en examen).

Daarnaast ken ik je niet persoonlijk, en vindt het noemenswaardig dat je dit zo met ons wilt delen.

Mijn motorinstructeur heeft toendertijd eens 2 personen gehad, waar het kwartje gewoon niet viel met rijden. Met alle extra tijd, rijlessen, oefeningen en rijden. Het lukte gewoon niet, ze was een gevaar op de weg.

Uit je berichten haal ik dat leren geen probleem is, het lessen ook niet. Maar als je zelfstandig de weg op wil in een voertuig is het wel heel belangrijk dat je de informatie die je tegenkomt op je route snel verwerkt. En dat is vast te oefenen, maar denk ook heel kostbaar.
Ben zelf in Amsterdam opgegroeid en ken de stad en het verkeersbeeld. Niet het allermakkelijkste, maar wel noodzakelijk om dat in te zien.
Maar het verschil tussen brommer/snorfiets en motor of zelf electrische speedpedalec is niet groot meer uitgezonderd de snelheid (ze moeten allemaal op de openbare weg ipv op het fietspad). Daarnaast is de max. snelheid nu volgens mij ook 30 km/u in de binnenstad.
Qua snelheid met het verwerken van de verkeerssituaties zou het daar ook niet aan moeten liggen.

Je kunt een andere rijschool zoeken of een andere plek zoeken. Dat was makkelijker indien je je B hebt.
Heb zelf in het Gooi (Hilversum en omstreken) gelest, veel rustiger als de binnenstad. Dat kan ik je wel aanraden (of Zaanstad).

Maar ga je eens verdiepen en neem contact met rijscholen die speciaal onderwijs geven aan leerlingen, bv. als autisten).
Voor deze leerlingen is er ook een apart examen, waar ze meer de tijd voor je nemen.
Maar het andere deel ligt bij jezelf. En soms dromen van iets, wat niet bereikt kan worden dat doet pijn.
Men zegt dat dromen bedrog zijn, je je dromen kunt realiseren. Helaas is dat simpelweg niet voor iedereen (kunde, middelen, op welke plek je je bevind op deze planeet).

Hoop dat je hier wat mee kunt en je deze dingen voor jezelf op een rijtje kunt zetten.

P.S. Is er wel eens een video gemaakt tijdens het rijden? Dat kan ook een manier van lesgeven zijn, je ziet dat de info en beelden terug.
En inderdaad, een automaat op de motor zou een optie zijn. Zelf zou ik eerst proberen mijn A te halen, en dan een jaartje rijervaring opdoen.
In de auto hoef je net iets minder op te letten wat je kunt daarin niet omvallen. En rijscholen met automaat is tegenwoordig bijna standaard.

Heel veel succes.
 
Hey @Janaica, ik weet niet waar je woont, maar als je in/rond Amsterdam woont (of er eens heen wilt komen) ben je zeer welkom voor een gratis uurtje proefles in mijn lesauto. No strings attached (hooguit vraag ik je om een maps review ;) ).

Ik ben (nog) geen motorinstructeur, anders zou ik dat aanbieden, maar goed, mocht je toch even een frisse blik willen op je mogelijkheden als automobilist, dan kan dat.
@Janaica & @SadBunny is er nog wat gedaan met dit aanbod?
 
Allereerst complimenten dat je zo objectief over je bevindingen tijdens je eigen rijlessen kan praten, en die hier durft te delen.
Persoonlijk vind ik het na het aantal lessen wat je gehad hebt vrij vroeg om te zeggen dat het 'hopeloos' is, al wil je natuurlijk wel je eigen veiligheid en die van anderen waarborgen.

Is er geen mogelijkheid te vragen of je op een oefenterrein kan oefenen? Als het schakelen, remmen, sturen etc vanzelf gaat omdat je dit 100% onder de knie hebt heb je misschien meer aandacht en tijd over voor de verkeerssituaties/vooruitkijken.
Overigens zoals voorgaande reacties al aangaven kun je ook oefenen op kijken/inschatten op de fiets of actief meekijken bij iemand in de auto.
(op een brommer vind ik ook een goed idee, maargoed, dan heb je of je auto of je brommerrijbewijs nodig en die heb je nog niet begreep ik?)

Een andere rijschool kun je ook altijd nog proberen, deze rijinstructeur kan een hele aardige geduldige man zijn maar misschien klikt het met een andere instructeur simpelweg beter, dat is het proberen waard lijkt me.
Heel veel succes gewenst en hou de moed er een beetje in*O*
 
Right, op dit moment kun je bij TOP (het CBR websysteem) examens wel reserveren als kandidaten hun theorie nog niet hebben, alleen krijg je dan volgens mij een soort alert van "let op: deze kandidaat heeft nog geen theorie" of zo.

Dus je kunt het nu wel boeken, alleen als je dan bij het CBR staat met je leerling voor het praktijkexamen en hij heeft het dan nog steeds niet, dan mag je gewoon rechtsomkeert maken (en heb je weer een schaars examen-slot verspild). Ik heb zelf 1x meegemaakt dat een kandidaat tegen mij loog dat hij zijn theorie al had, dus of ik met spoed een praktijkexamen kon boeken...

Praktijk boeken vóórdat de theorie binnen is is dus gewoon een gok, want ja, wie zegt dat die leerling gaat slagen? Ik zou het zelf in ieder geval nooit doen, en ik verwacht nou net de misperen in deze branch zijn die dit soort gokjes nemen, en er dan vanuit gaan dat ze het achteraf nog wel recht kunnen breien met wisselen van examens en zo (wat ze dus ook aan banden gaan leggen).

@Janaica & @SadBunny is er nog wat gedaan met dit aanbod?
Nee. Maar het staat nog steeds hoor! *O*
 
Right, op dit moment kun je bij TOP (het CBR websysteem) examens wel reserveren als kandidaten hun theorie nog niet hebben, alleen krijg je dan volgens mij een soort alert van "let op: deze kandidaat heeft nog geen theorie" of zo.
Zelf heb ik er voor gekozen pas met praktijklessen te beginnen toen ik m'n theorie binnen had, maar dat was een persoonlijke keuze.
 
Zelf heb ik er voor gekozen pas met praktijklessen te beginnen toen ik m'n theorie binnen had, maar dat was een persoonlijke keuze.
Ik adviseer mijn leerlingen om gewoon lekker vast te beginnen met praktijklessen voordat ze hun theorie-examen gaan doen, want het theorie-examen wordt er merkbaar makkelijker van als je alvast wat praktijkervaring hebt. Niet dat je de theorie pas helemaal aan het eind hoeft te doen hoor, maar een les of 5 is best prima, dan heb je meestal ook al een paar keer situaties meegemaakt qua gevaarherkenning en dat helpt.

Also, ik denk dat @Janaica niet meer terug gaat komen :) Het is er weer zo een.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Janaica Het klinkt een beetje als of je een hooggevoelige persoonlijkheid hebt. Je hebt bewezen dat je over voertuigbeheersing beschikt, maar dat examen vindt plaats in een beschermde omgeving en op lage snelheid.

Op de openbare weg word je min of meer in het diepe gegooid en overladen met zintuiglijke prikkels: verkeer links en rechts, het geluid van de motor, de wind, lawaai, snelheid en ook nog een kwebbelende instructeur in je oor. Dat kan erg overweldigend zijn waardoor er een soort kortsluiting in de hersenen ontstaat en je “rare” dingen gaat doen.

Ik kwam op dit idee omdat mijn echtgenote dit ook in bepaalde mate heeft. Als ik haar iets moet uitleggen wat voor mij heel simpel is, dan moet ik dat met engelengeduld doen. Zodra ik mijn stem ook maar iets verhef (of ze denkt dat alleen maar) dan klapt ze gelijk dicht en weet dan -bij wijze van spreken- niet eens meer hoeveel 2+2 is.

Zo vroeg ik mij af of je dit ook in andere situaties hebt met heel veel prikkels.
Verder ben ik het helemaal eens met de andere leden die je adviseren om een andere, gespecialiseerde rijschool te zoeken en je droom nog een kans te geven.
Succes! (van een mede-Amsterdammer😉)
 
@Janaica Het klinkt een beetje als of je een hooggevoelige persoonlijkheid hebt. Je hebt bewezen dat je over voertuigbeheersing beschikt, maar dat examen vindt plaats in een beschermde omgeving en op lage snelheid.

Op de openbare weg word je min of meer in het diepe gegooid en overladen met zintuiglijke prikkels: verkeer links en rechts, het geluid van de motor, de wind, lawaai, snelheid en ook nog een kwebbelende instructeur in je oor. Dat kan erg overweldigend zijn waardoor er een soort kortsluiting in de hersenen ontstaat en je “rare” dingen gaat doen.

Ik kwam op dit idee omdat mijn echtgenote dit ook in bepaalde mate heeft. Als ik haar iets moet uitleggen wat voor mij heel simpel is, dan moet ik dat met engelengeduld doen. Zodra ik mijn stem ook maar iets verhef (of ze denkt dat alleen maar) dan klapt ze gelijk dicht en weet dan -bij wijze van spreken- niet eens meer hoeveel 2+2 is.

Zo vroeg ik mij af of je dit ook in andere situaties hebt met heel veel prikkels.
Verder ben ik het helemaal eens met de andere leden die je adviseren om een andere, gespecialiseerde rijschool te zoeken en je droom nog een kans te geven.
Succes! (van een mede-Amsterdammer😉)
@Martin54, gaat niet om het examen in beschermde omgeving (denk dat je AVB bedoeld), die heeft ze nl. al gehaald. Gaat om het feit dat haar instructeur haar een gevaar op de weg vindt.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Martin54, gaat niet om het examen in beschermde omgeving (denk dat je AVB bedoeld), die heeft ze nl. al gehaald. Gaat om het feit dat haar instructeur haar een gevaar op de weg vindt.
Dat bedoelde ik inderdaad. Ik ben een beetje nieuw met de huidige examenregeling omdat in mijn tijd (1972) het AVB nog moest worden uitgevonden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan