Merk helm

Mefra

Die hard MF'er
9 mrt 2004
607
47
Assen
Afgelopen week zou ik een nieuwe helm gaan kopen, maar dit viel even tegen. Tijdens het passen kwam ik erachter dat er maar weinig helmen goed passen. Blijkbaar is de afstand van voorhoofd tot achterhoofd relatief lang in verhouding met de breedte van mijn hoofd. Niet opvallend ofzo, maar met het helm passen is het knap irritant, aangezien ik bij de meeste helmen druk op mijn voorhoofd heb. Nou heb ik meerdere merken/type uitgeprobeerd, maar de enige die goed zit is een Shoei GT Air 2. Daarbij zouden dan nog andere wangstukken moeten worden geplaatst omdat ik daar ruimte over heb. Het probleem is alleen dat ik eigenlijk geen 500+ euro aan een helm uit wil geven (richtprijs ongeveer 250 euro).

Is er hier misschien iemand die tegen hetzelfde probleem aan is gelopen en zo ja, welk merk heeft dan wel goede kans van slagen.

De volgende merken heb ik uitgeprobeerd:
Scorpion (verschillende helmen)
X-Lite
Shark
HJC (verschillende helmen)
Nolan
MTR (eigenlijk meer als goedkope reservehelm, niet vergelijkbaar met bovenstaande merken)
 
Ik heb zoiets voor boodschappen ritjes of als ik in het buitenland een motor/scooter huur.
1695646629989.png
 
Afgelopen week zou ik een nieuwe helm gaan kopen, maar dit viel even tegen. Tijdens het passen kwam ik erachter dat er maar weinig helmen goed passen. Blijkbaar is de afstand van voorhoofd tot achterhoofd relatief lang in verhouding met de breedte van mijn hoofd. Niet opvallend ofzo, maar met het helm passen is het knap irritant, aangezien ik bij de meeste helmen druk op mijn voorhoofd heb. Nou heb ik meerdere merken/type uitgeprobeerd, maar de enige die goed zit is een Shoei GT Air 2. Daarbij zouden dan nog andere wangstukken moeten worden geplaatst omdat ik daar ruimte over heb. Het probleem is alleen dat ik eigenlijk geen 500+ euro aan een helm uit wil geven (richtprijs ongeveer 250 euro).

Is er hier misschien iemand die tegen hetzelfde probleem aan is gelopen en zo ja, welk merk heeft dan wel goede kans van slagen.

De volgende merken heb ik uitgeprobeerd:
Scorpion (verschillende helmen)
X-Lite
Shark
HJC (verschillende helmen)
Nolan
MTR (eigenlijk meer als goedkope reservehelm, niet vergelijkbaar met bovenstaande merken)
Compare the shape and size of motorcycle helmets by brand and model — The Lid Picker Helpt dit?

Ik heb zoiets voor boodschappen ritjes of als ik in het buitenland een motor/scooter huur.
Bekijk bijlage 1929023
Leuk op de fiets, niet op de motor.
 
Wat ik niet in jou rijtje heb zien staan is de Shoei
Bij deze helmen kunnen ze bij de motorzaak waar je hem koopt de binnenkant aanpassen naar jou hoofd.
Zal niet zeggen dat elke motorzaak dit doet maar bij Motor Centrum Eibergen doen ze dit wel
 
Ik herken jouw ‘probleem’ en merkte dat ik goed uitkwam bij Icon (huidige helm) en Caberg. Succes met passen en zoeken!
 
Wat ik niet in jou rijtje heb zien staan is de Shoei
Bij deze helmen kunnen ze bij de motorzaak waar je hem koopt de binnenkant aanpassen naar jou hoofd.
Zal niet zeggen dat elke motorzaak dit doet maar bij Motor Centrum Eibergen doen ze dit wel
Niet in het rijtje inderdaad, maat wel in het verhaal. Dat is namelijk de enige die wel goed past.
 
Afgelopen week zou ik een nieuwe helm gaan kopen, maar dit viel even tegen. Tijdens het passen kwam ik erachter dat er maar weinig helmen goed passen. Blijkbaar is de afstand van voorhoofd tot achterhoofd relatief lang in verhouding met de breedte van mijn hoofd. Niet opvallend ofzo, maar met het helm passen is het knap irritant, aangezien ik bij de meeste helmen druk op mijn voorhoofd heb. Nou heb ik meerdere merken/type uitgeprobeerd, maar de enige die goed zit is een Shoei GT Air 2. Daarbij zouden dan nog andere wangstukken moeten worden geplaatst omdat ik daar ruimte over heb. Het probleem is alleen dat ik eigenlijk geen 500+ euro aan een helm uit wil geven (richtprijs ongeveer 250 euro).

Is er hier misschien iemand die tegen hetzelfde probleem aan is gelopen en zo ja, welk merk heeft dan wel goede kans van slagen.

De volgende merken heb ik uitgeprobeerd:
Scorpion (verschillende helmen)
X-Lite
Shark
HJC (verschillende helmen)
Nolan
MTR (eigenlijk meer als goedkope reservehelm, niet vergelijkbaar met bovenstaande merken)
waarom koop je die dan niet 2 hands... als die helm je wel goed zit.
 
De Shoei GT-Air 3 is net uit,dat wil zeggen dat er mooie kortingen op stock modellen van de "2" zullen komen.
De ene zaak is daar al wat sneller mee of geeft wat meer korting dan een andere,dus even goed rond kijken.
Hij zal dan nog wel boven de €250 kosten,maar dan heb je ook wel kwaliteit.
 
De Shoei GT-Air 3 is net uit,dat wil zeggen dat er mooie kortingen op stock modellen van de "2" zullen komen.
De ene zaak is daar al wat sneller mee of geeft wat meer korting dan een andere,dus even goed rond kijken.
Hij zal dan nog wel boven de €250 kosten,maar dan heb je ook wel kwaliteit.
Klopt. Anderzijds heeft de 3 het nieuwe keurmerk. Dat was ook deels de reden dat ik niet direct heb gekocht. Enerzijds het bedrag, maar anderzijds ook de redenatie dat als ik uiteindelijk toch op dat bedrag uit ga komen, ik net zo goed de 3 kan halen. Maar die hadden ze nog niet binnen.
 
Ik herken jouw ‘probleem’ en merkte dat ik goed uitkwam bij Icon (huidige helm) en Caberg. Succes met passen en zoeken!
Zal morgen nog eens langsrijden. Ze hebben nog wat uitverkoop van Caberg. Als die dan wellicht goed zit...
 
Ff doorsparen voor een Shoei.
Dan ben je voor de komende 8-10. jaar klaar.
En heb je een goed zittende helm .
Want van een helm die niet goed zit ga je spijt krijgen.
 
Klopt. Anderzijds heeft de 3 het nieuwe keurmerk. Dat was ook deels de reden dat ik niet direct heb gekocht. Enerzijds het bedrag, maar anderzijds ook de redenatie dat als ik uiteindelijk toch op dat bedrag uit ga komen, ik net zo goed de 3 kan halen. Maar die hadden ze nog niet binnen.
Tip van mijn kant, pak lekker de shoei en laat hem fitten. Is het geld dubbel en dwars waard.

Als de helm niet goed zit beschermd ie ook niet goed.

Als ik mijn GT-air 2 niet op had toen ik onderuit ging had je hem zo mogen hebben.
 
Een Caberg komt op geen enkel vlak in de buurt van de kwaliteit van een Shoei.
En op een "2" moet je toch zeker 25% korting kunnen krijgen,dan zal dat toch al een heel verschil zijn met de "3",want die gaat waarschijnlijk zo al duurder zijn.
Als je zo'n korting niet kan krijgen op een "oud" model zou ik gewoon verder zoeken bij andere zaken.
Aan dat nieuwe keurmerk zou ik zelf geen belang hechten,het is niet zo dat je niet meer met het oude mag rijden volgend jaar.
 
Tip van mijn kant, pak lekker de shoei en laat hem fitten. Is het geld dubbel en dwars waard.

Als de helm niet goed zit beschermd ie ook niet goed.

Als ik mijn GT-air 2 niet op had toen ik onderuit ging had je hem zo mogen hebben.
De helm moet goed zitten, dat is duidelijk. Maar 500 of 250 euro zit een boel verschil in. Als er geen andere optie is, dan is het prima, maar niks mis mee om even verder te kijken.
 
De helm moet goed zitten, dat is duidelijk. Maar 500 of 250 euro zit een boel verschil in. Als er geen andere optie is, dan is het prima, maar niks mis mee om even verder te kijken.
Kijk rustiger verder ik hou je niet tegen. Ik zou het alleen zonde vinden als je over een jaar de helmnweg zou kunnen doen om de schuimlaag los in de schaal zit om een voorbeeld te noemen. Of omdat de pasvorm na wat gebruik toch niet helemaal blijt te zijn wat je hoopte.

Beide zijn dingen waar ik al tegen aanngelopen ben.
 
Kijk rustiger verder ik hou je niet tegen. Ik zou het alleen zonde vinden als je over een jaar de helmnweg zou kunnen doen om de schuimlaag los in de schaal zit om een voorbeeld te noemen. Of omdat de pasvorm na wat gebruik toch niet helemaal blijt te zijn wat je hoopte.

Beide zijn dingen waar ik al tegen aanngelopen ben.
:^

Ik ben het er helemaal mee eens.

Ik kan natuurlijk niet in de portemonnee van TS kijken, maar een goede en vooral goed zittende helm is zo ontzettend belangrijk... Er zijn echt een heleboel dingen waar ik €250 op zou besparen als ik het dan kon uitgeven aan een premium helm.

Stel je zit uiteindelijk, nou, doe eens een gooi, 250 uur per jaar op die motor. (Misschien wel een heel stuk meer.) En stel, je draagt dat ding 5 jaar. Dat is 1250 uur plezier van een goede, goed passende, premium helm. Voor €0,20 per uur meer dan een goedkope helm. En hoe meer/langer je ermee rijdt, hoe goedkoper het relatief wordt.

Je kunt natuurlijk die €0,20 per uur besparen, maar dan moet je wel diezelfde 1250 uur in die helm wonen die het gewoon nèt niet helemaal is.

En dan heb je nog niet eens meegerekend dat als je veel rijdt, die goedkopere helmen jou niet alleen slechter zitten, maar ook nog eens sneller slijten, waardoor het uiteindelijk nog maar eens de vraag is of het onder de streep eigenlijk wel echt €250 scheelt.

Persoonlijk heb ik ook de "pech" om eigenlijk alleen maar in een Shoei te passen. (Maar ik pas dan ook toevallig PRECIES in een 2XL, en ja dat is gemeten met die speciale Shoei helm-fit-service van ze en ik had precies geen enkel inzetstukje nodig.)

Maar sinds ik Shoei draag? Ik zou geen seconde anders meer willen. Die €250 (of zo) was voor mij de eerste keer ook best wel even slikken, maar het verschil met een goedkope helm als je er een tijdje twee uur per dag mee op de snelweg rijdt? Absolutely priceless.

Dus ja, ga vooral verder kijken naar een helm in het budget, maar vraag je wel echt serieus af hoe veel tijd je erin gaat doorbrengen en of je voor zoiets ontzettend essentieels als een helm wilt beknibbelen.

Zo, ik heb gezegd, ik wens je veel wijsheid toe en dat je maar een mooie helm mag vinden. Geniet ervan.

P.S. Ik zeg niet dat een dure helm per definitie beter voor je is dan een minder dure hè... Ik zeg alleen dat ik adviseer om de helm te kopen die het beste past, welk merk dat dan ook blijkt te zijn. Dat die premium helmen gewoon ook van wat betere kwaliteit zijn is alleen maar extra reden om het niet heel veel uit te laten maken.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vroeger vlak na mn geboorte tussen de autodeur gezeten met mn hoofd, dus ook lang en smal, heb nu een hjc rpha70 en die zit petfect. Ook de rpha11 gepast en die zat dan weer niet zo goed
 
Heb voor mijn allroad helm 2 jaar geleden alles op mijn koppie gehad om uiteindelijk te eindigen bij een Bayard Crossover. Had daarvoor een jethelm die ook van Bayard was. Heb het hele rek bij Louis gehad maar uiteindelijk weer bij Motoport geslaagd. Koop iedere 5 jaar een nieuwe.
 
Terug
Bovenaan Onderaan