Strikkie
MF veteraan
Zo zout heb ik het nog niet gegeten
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Nu het toch over het aanmaken van immobiliser-sleutels gaat, weet iemand hoe dat bij Yamaha zit?
Ik heb maar 1 sleutel (geen master key) en op de XT zit een immobiliser. Iemand ervaring mee?
Voor de werktuigbouwkundigen onder ons (Lukas, Kevin). Ik zit even met een vraag.
Er drukt iets met 100kg op een groot oppervlakte zoals te zien is op onderstaande tekening. Nu is het grote oppervlakte gemaakt uit staal (bijvoorbeeld een aanhanger voor zwaar transport). De belasting (die 100kg) wordt nu gelijkmatig verdeeld over alle wielen en elk wiel zal belast worden met 20kg.
Dit is zo. Alleen wat is de werktuigbouwkundige onderbouwing hiervoor? Heeft dat vooral te maken met de stijfheid van het platform, wat in dit geval staal is? Stel dit is een zachter materiaal, dan kan de verdeling van de belasting best anders zijn (neem bijvoorbeeld azobe schotten).
Ik heb uiteraard gegoogled maar kom niet iets tegen vwb de verdeling van de krachten naar een groter oppervlak en of de kracht dan gelijkmatig verdeeld zal worden.
[afbeelding]
bij een voldoende starre constructie kan je er van uitgaan dat elk wiel een gelijke belasting opneemt. let wel op dat in deze starre/stijve constructie de wielophanging (vering/demping) ook meetelt. Een en ander is uit te rekenen met de zogenaamde vergeet-me-nietjes uit de sterkteleer.
waar het moeilijk wordt is het volgende: om te berekenen welk wiel hoeveel belasting opneemt, zou je moeten weten hoeveel de aanhanger doorbuigt onder belasting. Om dat uit te rekenen, moet je weer weten welke kracht elk wiel weer op de aanhanger uitoefent. Hier zijn een aantal truukjes voor met doorsneden maken maar dat is voor mij ook alweer een tijdje geleden en in mn huidige functie hou ik me niet bezig met sterkteleer/co0nstructies dus kan het ook niet zo 1-2-3 uitzoeken.
Drukopnemers in de asbalg plaatsen en op druk levellen, lijkt me de simpelste oplossing als de carrier ervoor uitgelegd is.
Welkom op het mechanica-forum?!?
Wel grappig om dit te zien, heb zelf geen sterkteleer oid gehad, alleen de basis natuurkunde etc van de Havo..
Is het niet zo dat een zelf-levelende trailer door middel van balgen/sensoren etc zelf ervoor zorgt dat de druk op ieder wiel gelijk is ongeacht hoe de lading er op is aangebracht?
Zonder basis natuurkunde, machanica achtergrond maar met een IT petje op snap ik dit ook nogWelkom op het mechanica-forum?!?
Wel grappig om dit te zien, heb zelf geen sterkteleer oid gehad, alleen de basis natuurkunde etc van de Havo..
Is het niet zo dat een zelf-levelende trailer door middel van balgen/sensoren etc zelf ervoor zorgt dat de druk op ieder wiel gelijk is ongeacht hoe de lading er op is aangebracht?
Dit is een thundercatLief hoor, maar ik dacht dat dit een Motor-Forum is
Lief hoor, maar ik dacht dat dit een Motor-Forum is
Lief hoor, maar ik dacht dat dit een Motor-Forum is